Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Flikkering in verlichting bij rijden

Gestart door Pitje woensdag 21 november 2018, 19:07:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Flikkering in verlichting bij rijden
Dag allen,

Ik stoor me nogal aan het knipperen van de verlichting in mijn rijstellen tijdens het rijden. Dit is natuurlijk niet heel gek, er hoeft maar 1 klein stofje op de rails te liggen en de stroom valt heel even weg en het licht knippert al. Nou weet ik uit mijn electrotechniek historie dat dit over het algemeen "simpel" opgelost kan worden met een flinke condensator over de lichtlijn. Dit dus even snel geprobeerd maar maakt eigenlijk geen verschil. Nu ben ik niet echt bekend met gloeilamp verlichting, alleen LEDs. Maar dacht dat dit geen verschil zou moeten geven.

Iemand tips, of denk ik hier nu echt helemaal verkeerd over?

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Hi Roderick,

Rij je analoog of digitaal.
Je kan een brug-gelijkrichter in de voeding monteren met daarachter een elko.
Gebruik je lampjes of LED's ?
(ff zoeken op internet of hier of in onze Wiki op LED verlichting inbouwen)

groet
Harald
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Als een condensator geen verbetering geeft is contact niet het probleem.
Maar een vervorming op de spanning wat je idd met een brug-gelijkrichter kunt oplossen.
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Maar dan zou de verlichting ook moeten knipperen als het rijtuig stil staat toch? Ik weet niet of dat het geval is?
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Digitaal, deze oudere locs hebben nog gloeilampen. Vandaag nieuwe decoder en motor gemonteerd (moest nog gebeuren) dus ik kan iig ook de decoder uitsluiten.
Ik zal de brug-gelijkrichter monteren en verder kijken!

Dank!
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
 @citaat Wanneer je (bij een ESU decoder) de lichten aan massa hangt (Lokgehäuse), dan zal de gloeilamp flikkeren.
Als je de lampen niet aan massa maar aan de blauwe retourleiding soldeert, flikkert het licht niet.
Lampjes moeten tenminste geschikt zijn voor 16 volt.
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Welke centrale heb je?
Als het een ECoS is, dan kan je het flikkeren verminderen door ergens in de instellingen van de ECoS "asynchroon signaal uitzenden" (of zoiets) aan te zetten. Weet even niet uit mijn hoofd waar het bij de instellingen zit en hoe het precies genoemd is, maar asynchroon signaal moet in ieder geval aan staan.
En tijdens het laden van een mfx-decoder knippert hij sowieso 3 minuten, daar is niets aan te doen...
Groet, Paul
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Control Unit, Nieuwere decoder in 1 van de treinen gezet en LED verlichting, en knipperen is tot een minimum zelfs zonder de condensator. Neem dus aan dat het komt door de verouderde decoder
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
Hallo

Flikkeren komt niet door een oude decoder, maar door een lampje dat eigenlijk maar "half" aangesloten is.

Het lokchassis geeft bij motorola eigenlijk digitale "wisselspanning" die via het lampje naar de gelijkgerichte decoder gaat. Daardoor geven maar de helft van de pulsen "licht".

Met een led (of van massa geisoleerd! lampje met + draad) gebruik je de gelijkgerichte decoderspanning en zal het niet flikkeren.

Bart
Re: Flikkering in verlichting bij rijden
 @citaat Dat heb ik hier al trachten te verduidelijken ===> klik