Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin BR120 van lampje naar LED print

Gestart door Jelmer woensdag 21 november 2018, 08:31:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin BR120 van lampje naar LED print
Hallo allemaal,

Ik heb een ombouwprojectje op stapel staan om 1 of 2 Marklin BR120 modellen  (de 3153 en 33532) om te bouwen naar digitaal met ESU lokpilot 4.
Omdat ik zeker met het model 33532 (met de Teun Hocks beschildering, epoche V) keertreinen wil rijden, heb ik na aanleiding van eerdere ombouwverslagen op internet LED lichtprints van marklin besteld die uit een later BR120 model komen nl de 37544. Deze hebben de warmwitte/rode lichtwisseling.
Nu is mijn vraag, ik kan niet het schema vinden van een modernere BR120 met warmwitte LEDS, maar moeten er nog extra weerstanden aangebracht worden tussen decoder en lichtprint?

Groeten,
Jelmer
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
vermoedelijk zitten deze al op de print maar je kan er steeds voor de zekerheid nog extra opnemen in de toevoerleidingen.
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Die weerstanden zitten niet op de lichtprint.
Je zal ze dus los moeten opnemen, kwa waarde is 10K gebruikt in de nieuwe br120, dus dat kan je ook gewoon gebruiken in je oude loc.
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
John,

Dank je wel voor dit heldere antwoord, dit was exact de info die ik zocht.

Een en ander is in bestelling, dus echte plaatjes van de ombouw kan ik nog niet maken.

Groeten,
Jelmer
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Ws zal je in het frame nog een aanpassing moeten doen.
Frame heeft volgens mij nog de banjonet lampvoet.

De Br120 met led-verlichting zijn allen voorzien van metalen kap.
De kap is ws inwendig ook iets aangepast ivm ledplatine.
Lichtgeleider is anders tov oude lichtgeleider ivm sluitlichten.
Deze mogen niet naar de bovenste lamp licht uitstralen.

Mvg. Marcel
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Als je op de Explosionszeichnung  kijkt zie je, dat de lichtgeleiders ook anders zijn. Die zal je dus ook moeten vervangen lijkt mij.

Gr.  Charlie
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Hi Marcel en Charlie,

Dank voor jullie reactie!

Marcel; ja dat met de frame passing zal ik inderdaad moeten kijken hoe het past met het frame. Het lijkt of er nog wat ruimte tussen bajonet lamp en kap, hopelijk past de print daartussen. In ieder geval werkte dat wel met de printjes van x-train.de (weilen Reinhard Bobzin, dus niet meer te krijgen).

Charlie: Ja de glassetjes zijn ook besteld, de oude lichtgeleider werkt zeker niet, want die zorgt er voor dat al het licht naar alle 3 punten gaat en dat wil je niet met rood...

Groeten,
Jelmer
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Als je de mtc21 decoder gaat gebruiken kunnen de weerstanden op de ESU drager print daar is namelijk al rekening mee gehouden ;)
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Ook een goede tip. Ja de mtc decoder want die heeft versterkte uitgangen voor aux3 en 4 op de drager print. Welke maat adviseer je voor de weerstanden? Of mag dat nog ouderwets met de cylindervormige weerstanden?

Groeten,
Jelmer
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
yep SMD of 1/4 of zelfs 1/8 watt (0.125)
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Zo, de locomotief en diverse onderdelen zijn gearriveerd en ik vond gisteren tijd om even wat uit te proberen.

Ik heb besteld:
- E227415 dit zijn de glasonderdelen voor een BR120 inclusief lichtgeleiders
- E123931 dit is de verlichtingsprint

Op de print zitten 3 soldeereilandjes. Hieraan 3 draadjes gesoldeerd en dan maar gewoon eens kijken hoe het werkt (kon geen schema vinden van de print).

Via wat weerstanden de print aangesloten direct op de rail voeding en dan maar passen.
Het "slachtoffer" is een BR120 artikel 3153. Model is uit begin jaren 80 en haast een klassieker.

De lichtprint even vooraan gezet, en de lichtgeleiders even omgewisseld.
Kap er even overheen, en voor een eerste passing ben ik niet ontevreden.  :)

Groeten,
Jelmer

Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Pas je wel op dat de leds geen wisselspanning krijgen ?
Analoog of digitaal, het is altijd wisselspanning die je op de baan zet.

grv Huub
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Dank Huub!

Wist wel dat diode naar een kant doorlaat, maar niet (meer) dat spanning van de andere kant slecht is.

Groeten,
Jelmer
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
All,

Nu ben ik bezig geweest met de ombouw, maar bij vervanging van het schild door de hoogvermogensaandrijving, blijkt het schroefje aan de bovenkant van het schild ineens "door te draaien".
Zo krijg ik dat natuurlijk niet lekker vast met een niet correcte uitlijning van de motor en een slecht massapunt (want daar zit de motormassa ook aan vast) tot gevolg.

Wat is de beste remedie?
Langer schroefje (en hoe lang dan) of nieuwe tandwielkast of nog iets anders?

Groeten,
Jelmer
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Bij sommige locs zijn de beide schroeven van het motorschild een verschillende lengte.  Je zou ze eens om kunnen wisselen, of anders een iets langere schroef gebruiken.  Pas wel op dat de schroef niet tegen de tandwielen aankomt.

Als dat niet werkt, zou je het gat misschien op kunnen tappen.
Re: Marklin BR120 van lampje naar LED print
Hallo

Er zijn van märklin langere schroefjes voor een hoogvermogen aandrijving.

Bart