Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)

Gestart door pitsar dinsdag 20 november 2018, 22:59:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
dag, zit te klooien met een baanplan op basis van wat er hier op het forum staat. Vanwege mijn ruimte heb ik aanpassing moeten doen (een keerlus aan de onderkant feitelijk verplaatst naar 'links'). Buitenmaten zijn wat het kan zijn. Het is nog niet af.

Ik ben vooral benieuwd naar commentaar.
En er zijn twee plekken waar de rails niet lekker aansluiten. Misschien heeft iemand een tip.
Misschien wil ik die bochtwissels er ook wel uitwerken. Ik begrijp dat die kwetsbaar zijn voor lange slepen rijtuigen en wagons. Als het kan dan hè.

dank voor het inschieten   :D
Re: baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
Niet iedereen heeft Wintrack. Exporteer je bestand als afbeelding een zet die hier neer zodat iedereen het kan zien.
Re: baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
Ik heb de aansluitingen gefixt. Op twee minimale afwijkingen na (0,7 mm en 0,3 mm) sluit het nu overal perfect aan. De belangrijkste wijzigingen heb ik rood gemaakt.

Hoewel het niet nodig was om het passend te maken, heb ik rechtsachter de drie bochten 24230 vervangen door bochten 24330 want dan heb je de passtukjes 24077 en 24094 niet meer nodig. Verder heb ik niets gewijzigd omdat ik nog niet precies wil wat voor baan je wilt en met wat voor materiaal je gaat rijden. Wil je bijvoorbeeld kunnen ontkoppelen? Dan zou ik als eerste de 24094 in het voorste spoor, tussen de twee rechten 24236, vervangen door een ontkoppelrails.
Re: baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
bedankt speeltmettreintjes daar kan ik verder mee/heb ik wat aan!
flyerman, zal voortaan ook png posten

Meer algemene vraag: klopt het dat gebogen wissels beter te vermijden zijn?
Vraag: is er een algemene aanwijzing om gebogen wissels te kunnen vervangen door normale wissels, of is dat een kwestie van passen en meten per situatie?

Bedankt weer! groeten patrick
Re: baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
Meegebogen wissels zijn bijzonder praktisch bij het baanontwerp, alleen al daarom zou ik ze niet graag vermijden. Hoe minder ruimte je hebt, hoe nuttiger, en we hebben bijna allemaal te weinig plaats voor de baan die we willen maken. Vervangen door normale wissels betekent minder mogelijkheden in het algemeen, en kortere stationssporen en kortere inhaaltrajecten in het bijzonder. Als ze nou veel problemen zouden veroorzaken, zou het anders zijn, maar zolang dat niet zo is, worden ze veel toegepast. Last but not least: de slanke gebogen wissels vind ik eenvoudigweg fraai om overheen te rijden. Alleen al daarom wil ik er nog meer hebben. Zijn wel wat duurder, maar dat heb ik er wel voor over.

Wissels zijn ingewikkelde mechanische constructies, dus dat er op een wissel vaker iets fout gaat dan op een rechte of gebogen rail is natuurlijk geen verrassing. Als je rondneust op diverse forums, zul je ontdekken dat er inderdaad wel geklaagd wordt over gebogen wissels, veel meer dan over gewone. Waar je niets van hoort, is de grote zwijgende meerderheid die naar volle tevredenheid gebogen wissels gebruikt. Desalniettemin, op basis van de klachten, plus mijn eigen (beperkte) ervaringen, twijfel ik er niet aan dat gebogen wissels wat gevoeliger zijn dan normale. Daarmee bedoel ik dat een heel kleine afwijking - dat kan iets met de wissel zijn (al is het maar een minimale afwijking in de maten) maar ook met het rollende materiaal (denk aan de sleper, asafstand van de wielen, zelfs de koppeling) - op een wissel gemakkelijker tot een ontsporing leidt dan op gewone rails. Die gevoeligheid kan trouwens nog worden versterkt als de wissel op een stijgend/dalend spoor ligt, en dat zal bij jouw baanplan wel noodzakelijk zijn.

Als veel treinen op een bepaalde wissel problemen hebben, ligt het blijkbaar aan die wissel, als het er maar één is, zou ik de trein onder de loep nemen. Ik heb zes meegebogen wissels, waarvan vier slanke, en daarvan had er één in het begin een beetje last van ontsporingen. Met de meeste treinen ging het goed, maar niet met alle. Sinds ik de de puko's heel stevig heb aangedrukt, is er geen probleem meer. Dat was uiteindelijk een wel heel eenvoudige reparatie. Als jouw gebogen wissels goed werken, zie ik geen reden om ze te vermijden, ook niet in een stijgend/dalend spoor. Als er steeds ontsporingen zijn met verschillende treinen op één bepaalde wissel, wel, repareren of vervangen, of, als het een nieuwe is, terug naar de winkel en ruilen voor een andere. Als het om een wissel gaat die op een helling ligt, dan kun je hem eerst van plaats laten ruilen met een andere, goed werkende wissel die vlak ligt. Zo kun je er achter komen of het aan de wissel ligt of aan de helling. In het laatste geval moet je hem minder steil maken.
Re: baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
Er is geen algemene aanwijzing om gebogen wissels te vervangen door rechte wissels. Dit heeft een simpele reden: rechte wissels zijn R2 en ca. 24 graden, boogwissels zijn R1 en 30 graden.

Ik zie op een paar punten in het plan een S bocht uit (gedeeltelijk) R1... Ik wil je met klem adviseren deze te vermijden. In mijn ervaring is dit garantie tot ontsporingen.

Verder nog even goed naar je hellingen kijken. Ik heb het gevoel dat je niet onder de 4% gaat blijven. Wat behoorlijk steil is.
Re: baanplan (op basis van plan voor beginners van dit forum)
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 november 2018, 20:45:39
Ik zie op een paar punten in het plan een S bocht uit (gedeeltelijk) R1... Ik wil je met klem adviseren deze te vermijden. In mijn ervaring is dit garantie tot ontsporingen.
Of je plaats tussen de twee bochten een stukje rechte rail.