Meegebogen wissels zijn bijzonder praktisch bij het baanontwerp, alleen al daarom zou ik ze niet graag vermijden. Hoe minder ruimte je hebt, hoe nuttiger, en we hebben bijna allemaal te weinig plaats voor de baan die we willen maken. Vervangen door normale wissels betekent minder mogelijkheden in het algemeen, en kortere stationssporen en kortere inhaaltrajecten in het bijzonder. Als ze nou veel problemen zouden veroorzaken, zou het anders zijn, maar zolang dat niet zo is, worden ze veel toegepast. Last but not least: de slanke gebogen wissels vind ik eenvoudigweg fraai om overheen te rijden. Alleen al daarom wil ik er nog meer hebben. Zijn wel wat duurder, maar dat heb ik er wel voor over.
Wissels zijn ingewikkelde mechanische constructies, dus dat er op een wissel vaker iets fout gaat dan op een rechte of gebogen rail is natuurlijk geen verrassing. Als je rondneust op diverse forums, zul je ontdekken dat er inderdaad wel geklaagd wordt over gebogen wissels, veel meer dan over gewone. Waar je niets van hoort, is de grote zwijgende meerderheid die naar volle tevredenheid gebogen wissels gebruikt. Desalniettemin, op basis van de klachten, plus mijn eigen (beperkte) ervaringen, twijfel ik er niet aan dat gebogen wissels wat gevoeliger zijn dan normale. Daarmee bedoel ik dat een heel kleine afwijking - dat kan iets met de wissel zijn (al is het maar een minimale afwijking in de maten) maar ook met het rollende materiaal (denk aan de sleper, asafstand van de wielen, zelfs de koppeling) - op een wissel gemakkelijker tot een ontsporing leidt dan op gewone rails. Die gevoeligheid kan trouwens nog worden versterkt als de wissel op een stijgend/dalend spoor ligt, en dat zal bij jouw baanplan wel noodzakelijk zijn.
Als veel treinen op een bepaalde wissel problemen hebben, ligt het blijkbaar aan die wissel, als het er maar één is, zou ik de trein onder de loep nemen. Ik heb zes meegebogen wissels, waarvan vier slanke, en daarvan had er één in het begin een beetje last van ontsporingen. Met de meeste treinen ging het goed, maar niet met alle. Sinds ik de de puko's heel stevig heb aangedrukt, is er geen probleem meer. Dat was uiteindelijk een wel heel eenvoudige reparatie. Als jouw gebogen wissels goed werken, zie ik geen reden om ze te vermijden, ook niet in een stijgend/dalend spoor. Als er steeds ontsporingen zijn met verschillende treinen op één bepaalde wissel, wel, repareren of vervangen, of, als het een nieuwe is, terug naar de winkel en ruilen voor een andere. Als het om een wissel gaat die op een helling ligt, dan kun je hem eerst van plaats laten ruilen met een andere, goed werkende wissel die vlak ligt. Zo kun je er achter komen of het aan de wissel ligt of aan de helling. In het laatste geval moet je hem minder steil maken.