Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 3369 rijdt niet meer

Gestart door WimFPU dinsdag 20 november 2018, 16:15:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Marklin 3369 rijdt niet meer
Beste allen,

Mijn E-loc 3369 van Marklin heeft van het ene op het andere moment de geest gegeven. Hij is er plotseling mee gestopt. Ik had hem net een paar drupjes olie gegeven omdat hij de hele zomer had stilgestaan. Na een paar rondjes op de baan stopte hij ermee en geeft geen bewijs meer. Kan ik er zelf wat aan doen of moet ik hem laten nakijken. De dichtstbijzijnde dealer is Huider treinen in Heerhugowaard. Weet iemand een ander adres?

Wim
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Mooie loc...  Staat hij niet toevallig op bovenleiding?  Je kunt hem even openmaken en kijken of er draden loszitten of zo.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Bovenleiding had ik nog niet aan gedacht Erik maar dat is het niet. Ik zie ook geen loszittende draden.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Brandt het licht nog?
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Nee ook niet
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
En is de lok analoog of digitaal?
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Wellicht is de olie verhard en moet ie even hard tegen de rails aangedrukt worden en dan vooruit duwen?

Motor wellicht schoonmaken?

Geen brandlucht van de decoder?

Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Ik rijd analoog op M-rails.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hallo

Ff andersom gedacht..
Staat er wel stroom op de baan?

Bart
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Jazeker Bart. Ik heb nog meer locs en die doen het wel.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Ik denk aan een vuile collector. Dus dat deel waar de koolborstels tegenaan drukken.
Hierdoor gaat je isolatie verloren, en heb je een soort sluiting.
Misschien is daar ook wat olie terecht gekomen.
Iig zou ik hem schoonmaken. Moet echt vetvrij zijn.

Mvg  Marcel
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hallo

Collector geloof ik niet zo in. Dan doet hij nog iets, hetzij brommen danwel stinken :D
Klemmende koolborstel zou eerder kunnen.

Veertje van het relais ( zit dat er überhaupt in bij deze lok?) weg kan ook nog.

Een defecte omschakelaar op bovenleiding heb ik ook al een meegemaakt. Stond in de goede stand, maar was geoxideerd.

Sleperkabel in het draaistel afgebroken; trek eens aan dit draadje.

Massadraadje van de elctronica bij 33XX los.
Transistor defect?

Doet de lok helemaal niks meer?

Bart
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Citaat van: ErikW op dinsdag 20 november 2018, 16:50:49
Brandt het licht nog?
Citaat van: WimFPU op dinsdag 20 november 2018, 17:07:53
Nee ook niet
Lijkt me toch echt een probleem in de stroomvoorziening, losse sleper, of draadje tussen kap en chassis geklemd?!
Haal even de kap los en controleer op los zittende bedrading of anders op brandplekken op de decoder.
Het beestje is al 24 jaar oud en dan kan de decoder er best wel de brui aan gegeven hebben.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
 @citaat Heeft de 3369 een decoder ?
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Er zit idd een decoder in maar bij mijn aankoop is hij ingesteld op analoog gebruik. Ik kan ook gen loszittende bedrading vinden.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Mijn oude berichtje maar verwijderd.
Ik dacht ook een delta decoder, maar wist het niet zeker.
Staat nl niet op de verpakking aangegeven.

Maar, als je een oud type deltadecoder hebt, moet je bedrading naar de rails 100% zijn.
Want decoder luisterde alleen goed als je rode draad op de middenpuntcontacten en de bruine op je spoorstaaf is aangesloten.
Decoder is nl Moterola I, en die is polariteitsgevoelig.
Dus controleer dit zeker!

Mvg. Marcel
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Ja, daar gaan we weer: de vraagsteller beschrijft dat de loc rijdt en er ineens mee stopt, dan komt dat niet omdat de draden naar de rails plotseling zijn verwisseld. En ook niet doordat de loc zichzelf zomaar ineens op bovenleiding heeft ingesteld. Het wordt dus motor en decoder los van elkaar testen. Decoder "even" in andere loc en motor testen met een losse voeding, dat mag bij Delta gewoon de trafo zijn. Daarna verder zoeken bij het onderdeel dat niet naar behoren werkt.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
De decoder testen in een andere loc gaat niet lukken omdat dit mijn enige loc is met een decoder.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Ik begrijp uit je reactie dat je nog niet veel ervaring hebt op dit gebied, een Delta decoder kun je nl. gewoon in een analoge lok inbouwen, alsof het een schakelrelais is. Aan de motor hoeft niets veranderd te worden, Märklin is pas later begonnen met het inbouwen van decoders voor gelijkstroommotoren (met een vaste magneet ipv. de veldspoel). Maar ik kan me voorstellen, dat je liever niet gelijk "in het diepe springt". Dan maar hulp in de omgeving zoeken. Succes.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hi Wim,

Misschien is het tijd om hulp te vragen op de Stamtafel Noord Holland in De Rijp.

groet
Harald
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Wat voor trafo heb je gebruikt?
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Maak de lok open. Sluit een kabel aan op de koppeling van de lok en tast met het ander draadje uit de trafo de diverse punten in de lok af.  Koppel de decoder uiteraard af.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
  @citaat Of in respectvol Nederlands: dit is geen goed idee. Op die manier beschadig je de decoder.

Edit: ivm met het verwijderde voorafgaande bericht van hvanschaik de tekst aangepast/doorgestreept
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
 @citaat Haha, mijn reactie was een tikkie scherp (en daarom inmiddels verwijderd) maar gelijk heb je Dick, met die stevige wisselspanning zullen zeker punten worden geraakt die daar niet tegen kunnen en dan is de zaak definitief kapot. En waarschijnlijk ook nog zonder te weten wat de oorspronkelijke oorzaak was.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Ach, vriendelijkheid is een kleine moeite, doet de gemoederen niet oplopen en levert daardoor waarschijnlijk eerder een oplossing van het probleem.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Uiteraard haal je de docoder eruit alvorens je dat doet.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Wel al eens eerder van de stamtafel gehoord Harald maar ben er nog nooit geweest. Waar in de Rijp precies en wanneer?
Ik heb de loc trouwens vandaag naar Huider in HHwaard gebracht. Ik schrok er wel van dat ze daar zo'n 2 maanden nodig hebben voor ik hem weer kan halen.

Wim
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hi Wim,

ff zoeken hier op het Forum maar hier heb je de link:
Hier   klikken
Doe ze de groeten  ;)

groet
Harald
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Dank je Harald. Ik zie dat de laatste bijeenkomst in 2018 al geweest is maar misschien iets om het volgend jaar mee te beginnen.
groet,
Wim
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Vandaag bericht gehad van de reparateur waar ik de loc eind vorig jaar heen had gebracht. De print schijnt stuk te zijn en ze gaan nu kijken of er een nieuwe print voor deze loc beschikbaar is. Hij wordt dan weer zo opgebouwd dat ik er analoog weer mee kan rijden.

Heeft al met al toch nog langer geduurd dan ik had gedacht en ik had misschien toch ook wel een volgende samenkomst van de stamtafel af kunnen wachten zoals Harald voorstelde. Al weet ik niet of de stamtafel een defect aan een print zou hebben kunnen vaststellen laat staan of zij een nieuwe print zouden kunnen plaatsen.

Maar goed, eerst dus nog even afwachten of er een nieuwe print voor deze loc is.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Succes ze zetten er een nieuwe elektronisch schakel relais  in als die er nog zijn. Anders wordt het een oude delta decoder die ze op analoog zetten.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Dag Wim,
Er is in jouw lok de Marklin 614860 gemonteerd.
Dat is een elektronisch rijrichtingschakelaar die is ook gemonteerd in de Motorposten. Worden door Marklin nog steeds geleverd  Prijs 34,95 .euro .
Het is de opvolger van het oude mechanische relais met elektronisch deel ivm de bokkesprongen. Deze werden oa gemonteerd in de 33 serie zoals NS 1100 en 1600

Met vriendelijke groet,
Koos
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Dan is een oude delta decoder nog goedkoper denk ik.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hoi Harald en anderen,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik meldde dat mijn Marklin E-loc 3369 het begeven had. Ik had de Loc op 23 november 2018 bij een modelspoor zaak ter reparatie afgegeven en dacht dat ik op 30 maart 2019 wel een kans zou hebben dat hij weer voor mij klaar lag. Niets bleek minder waar en daarom heb ik besloten dat ik hem maar weer zou ophalen. Er is wel naar gekeken en er is geconstateerd dat de printplaat defect zou zijn. Het wachten was op een nieuwe printplaat.
Ik ben nu van plan om op advies van jou Harald naar de stamtafel in de Rijp te gaan en zag dat zij daar op 9 april samenkomen.

Ook heb ik al een aanbod van iemand om hem door hem te laten maken maar dan moet ik de Loc opsturen en daar ben ik toch wat huiverig voor. Ik ga zeker van zijn aanbod gebruikmaken als er ook in de Rijp geen mogelijkheden voor reparatie blijken te zijn. Een mens moet wat.

Ik ben zeer benieuwd en ik laat het vervolg wel weer weten.

groet Wim
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hoi Wim,

We hebben net de ombouw-workshops gehad in de Rijp, maar ik denk dat we wel even naar je locje kunnen kijken de 9e.

Zou je even een foto kunnen maken van het printplaatje en hier kunnen plaatsen?  Ik heb er nog wel een aantal liggen.  Als alternatief zou je natuurlijk ook gelijk een decoder in kunnen bouwen?

Groeten,

Erik
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hierbij de foto Erik.
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Die heb ik nog wel liggen.Getest.
Grt. jo
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Citaat van: Gonbidatu op donderdag 28 februari 2019, 22:43:21
Dag Wim,
Er is in jouw lok de Marklin 614860 gemonteerd.


Dat is een elektronisch rijrichtingschakelaar die is ook gemonteerd in de Motorposten. Worden door Marklin nog steeds geleverd  Prijs 34,95 .euro .
Het is de opvolger van het oude mechanische relais met elektronisch deel ivm de bokkesprongen. Deze werden oa gemonteerd in de 33 serie zoals NS 1100 en 1600

Met vriendelijke groet,
Koos

LS
Al eerder aangegeven, ook het aanbod om te repareren .
Ik weet niet wat het probleem is van versturen..
Het lijkt nu aardig  op een lok soap,😊 gezien dd starttopic
Groet Koos
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Citaat van: Gonbidatu op dinsdag 02 april 2019, 16:14:08
Ik weet niet wat het probleem is van versturen..
Dit misschien? ===> klik
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Over een paar maanden kan je hem bij mij laten repareren in St. Pancras.
Is ca 2 km van Huider vandaan.
Klaar terwijl u wacht..
Mvg.
Marcel
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Wim,

Gewoon ombouwen met een mLd3 of als je geluid wilt een mSd3 erin en de motor vervangen door een DC motor uit de 60941.
De dragerprint uit de decoder set past precies op de plaats van de electronische rijrichtingschakelaar.
Wil je led verlichting? Zie mijn ombouw topic Märklin E19 12 (37691) Ombouw naar Led verlichting.
De E19 is precies dezelfde constructie als de E18. :thumbup:
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Hoi Wim,

Ik heb een print gevonden, ik neem hem morgen mee naar de Rijp.  We kunnen hem er gelijk inzetten.

Erik
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Gisteravond de stamtafel in De Rijp bezocht. Ik ben erg onder de indruk van de daar aanwezige kennis en kunde en als de toekomstige thema's mij aanspreken zullen zij mij daar nog wel eens zien. De door mij meegebrachte Loc. is daar door Erik vakkundig van een nieuwe print voorzien en liep daarna weer als vanouds. Daar was mij veel aan gelegen omdat ik hem een aantal jaren geleden van mijn dochter had gekregen als dank voor bewezen diensten. Erik nogmaals bedankt dus.

groet, Wim


Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Wim,

Ik heb nog even gezocht naar je zwarte krokodil.  Het Italiaanse bedrijf waar ik het over had blijkt Zwitsers te zijn, en heet Pianezzi .

Zie http://www.blechundguss.ch/320.html

Ik heb echter de oude zwarte korkodil niet kunnen vinden.  Er zijn meer bedrijven die locs overspuiten, dus het zou ook een andere geweest kunnen zijn.

Groeten,

Erik
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Marklin 3369 rijdt niet meer
Erik,

Bedankt voor het zoeken. Jammer dat de zwarte krokodil dus kennelijk niet van hun afkomstig is.
Wordt vervolgd.

groet,
Wim