Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Terugmeld blokken later aansluiten

Gestart door Kevin BigBoy maandag 19 november 2018, 14:31:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Terugmeld blokken later aansluiten
Heren en dames

Ik ga met C-rails rijden

Is het mogelijk om een baan volledig voor te bereiden in blokken (rails knippen en dergelijke)
En al te kunnen rijden zonder dat er terug meld module?s zijn geplaatst?

Ik wil namelijk de baan gaan bouwen en de rails al voorbereiden (draden onder de baan laten hangen) en al kunnen rijden, zodat ik daarna rustig kan sparen voor terugmeld module?s.

Groetjes.
Kevin
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ja dat kan, je rijdt dan op één spoorstaaf maar dat is met terugmelding niet anders.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Geen idee hoelang je moet sparen, om ?19,00 bij elkaar te sparen, want dat kost een s88-n. ;) ;)

Groetjes
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ik zat net even in de dozen te spitten en kwam toevallig al 2 aangekochte nog nieuw in verpakking zijnde Ltd terugmeld modules tegen.
Dus de eerste (16?) blokken kan ik al maken

?20,- is natuurlijk niet zo veel, maar er zullen ook nog een hoop wissel decoders moeten komen, en die hebben natuurlijk voorrang op se terug melders.

Vandaar de vraag eigenlijk.

Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Je kunt natuurlijk altijd de rails alvast knippen en voorzien van terugmeld-secties en -draden.
Zolang je nog geen terugmelders gebruikt verbindt je ze gewoon met de massa (bruin).
Losse draden onder de baan is nooit handig.

Wanneer je voor de terugmelddraden een unieke kleur gebruikt, wat de terugmeld-draad is.
Wanneer je ook nog labelt dan heb je ook de identificatie op orde.

John
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Oké top.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ik gebruik er de draadkleur groen voor.

Mvg. Marcel
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Groen is de meest gebruikte kleur daarvoor?
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Nee, niet echt. Je kan zelf je kleur bepalen. Ik heb zelf rood en zwart/bruin voor het DCC-signaal en naar de rails. Groen en blauw voor de hulpspanning.

Groet Ronald.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Oké.
Dat is voor latere zorg dus even.
In ieder geval fijn om te weten dat het ook later kan aangesloten worden.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Wedervraag: heb je enige notie van hoe terugmelding werkt, wat een blok is, waar terugmelders te plaatsen en hoeveel, is er sprake van één of twee richtingsverkeer, hoe lang deze secties tenminste moeten zijn of juist hoe kort, maak je ook terugmelding aan wissels om een sein eerder te laten afvallen of om (delen van) een wisselstraat eerder vrij te geven in plaats van pas op bereiken van de stopmelder en enz...enz..

Nu al die secties maken leidt tot teleurstelling en het later weer opbreken van de boel omdat je mogelijk verkeerde keuzes maakt.

Gr, Ben.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
De blokken kun je natuurlijk zo groot of klein maken als jezelf wilt.
Ik wil niet echt automatisch gaan rijden maar ik wil ze gebruiken uit veiligheid (botsen voorkomen)
Daarbij wil ik domweg 2kanten op kunnen rijden en daarmee standaard regels aan m?n laars lappen.

Ik wil dus heel veel blokken gaan maken, over de gehele baan en secties van +- 3 railstaven.
Daarmee kan ik dan eigenlijk realtime zien waar de trein rijd zonder dat ik naar de baan hoef te kijken bij wijze van spreken.

Aanvullingen hierop of andere tips zijn uiteraard welkom. 
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
En hoe slim denk je dat zo'n terug/bezetmelder is??
Als ik dit lees, is het advies verdiep je eens in de materie, en nog veel belangrijker maak een klein proefbaantje.

Groetjes
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Dat ga ik ook zeker doen.
Maar wat is er mis met veel blokken maken? Dan weet ik zeker dat er genoeg mogelijk zodat ik later geen ?verkeerde keuzes? kan maken en dan hoef ik het ook niet af te breken en opnieuw te doen.
En indien niet nodig, hoef ik dan niet alle blokken als zijnde blok te gebruiken.

Ik verwacht niet dat een terugmeld module slim is, dat is gewoon een doorgeefluik.
Echter de software kan slim genoeg zijn om wat met die info te gaan doen.

Zoals ik al zei, volgens mij is het prima mogelijk om daarmee een stukje veiligheid in te bouwen, de manier waarop is voor latere zorg, zodra dat gedeelte aan de beurt is.
En hetzelfde geldt voor de real time gedeelte. (en dan heb ik mij nog niet heel erg er in verdiept)
Maar volgens mij kun je aan de hand van veel blokken maken, zo op een scherm zien waar er zich op dat moment iets bevind op de baan.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Citaat van: Kevin BigBoy op dinsdag 20 november 2018, 12:20:29

Ik wil niet echt automatisch gaan rijden maar ik wil ze gebruiken uit veiligheid (botsen voorkomen)
Daarbij wil ik domweg 2kanten op kunnen rijden en daarmee standaard regels aan m?n laars lappen.


Ik zag inmiddels ook je ambitieuze baanplannen, succes dan maar.

Gr, Ben.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Kevin, een verkeerde keus is ook een keus.  Ik denk dat de adviezen van ervaren modelbouwers je aan het denken moeten zetten en je e.e.a. zou kunnen heroverwegen.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ik waardeer de adviezen ontzettend, anders had ik me niet aangemeld op dit forum natuurlijk 😜

Alleen ik wil wel graag weten, wat er eventueel fout zou zijn aan mijn idee van blokken maken.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Aan blokken maken is niets fout of mis, alleen kun je die blokken niet als beveiliging gebruiken zonder software. En daar ga je mis.

Groetjes
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Lukraak blokken of terugmeldsecties maken, is uiteindelijk niet handig. Probeer het zo aan te leggen dat de gebruikelijke software ermee werken kan.
Dat betekent in principe blokken maken van een normale treinlengte, met een inrijmelder en een stopmelder. Ertussen kan een afremsectie maar die hoeft niet echt teruggemeld worden, maar mag wel. Veel software kan met twee melders werken, zelfs met een.
Meestal laat je de wissels buiten de blokken.
Doe je het zo, dan kun je alles later aansluiten. Maar bedenk wel waarvoor je het doet!  Anders heb je veel losse draadjes en massa- of stroomonderbrekingen gemaakt die extra storingen kunnen veroorzaken.

Succes,

Peter

Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Oké, dat is een punt inderdaad.
De reden van mijn idee om de baan volledig te vullen met blokken komt eigenlijk omdat ik wel eens heb gelezen (correct me If i?am wrong) dat als je je baan volledig over tekent in een CS2 dat je dan real time kunt zien waar je trein zich bevind omdat de blokken dus achtereen volgens bezet worden gemeld en achter de de laatste wagon de blokken weer vrij worden gemeld.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ja, en dan doet het CS2 er niets meer mee... Het is niet een complete software waarmee je alles kan doen. Daarvoor heeft hij nog steeds een koppeling met een PC en software nodig. En als je dat doet heb je een heel duur koppelstuk tussen de baan en de PC zitten.

Groet Ronald.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Hij hoeft er voor mij ook niet perse iets mee te doen, ik wil gewoon kunnen zien waar de trein zich op dat moment bevind.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
 @citaat Een webcammetje is dan toch wat handiger. Je ziet dan ook welke trein waar staat of rijdt.

Maar dan toch: je gaat toch niet de hele tijd naar een schermpje koekeloeren om de boel te bewaken, het leidt af van waar het om gaat: kijken naar treintjes die door een net landschap rijden.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Daar heb je een punt.

Soms wil ik dingen te moeilijk doen.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Gisteren heel wat afgestruind op internet, en het e.a. Gelezen.

Toch wat ik vertelde wbt de veiligheid en zien waar je materieel staat op de baan (dus ook op onzichtbare stukken) komt veel naar boven als punt.

Ook lees ik dat er wordt aangeraden om blokken zo lang te maken als de langste trein, maar wel weer zo kort als mogelijk.

Aangezien ik met vrij lang materieel (+-2-2,5mtr) maar ook met bijvoorbeeld de railzeppelin ga rijden (+-25cm) lijkt het mij toch het makkelijkst om veel kortere blokken te maken.

Ik las dat de nieuwste Koploper op de pc al overweg kan met 2 bezetmelders per blok als je beide richtingen op rijd.
echter, voor het sneller vrijgeven van blokken, wordt het alsnog aangeraden om toch 3 melders per blok nemen.
Dat zou dan dus ook mijn voorkeur zijn.

Echter vraag ik mij af wat nou een verstandige lengte is om aan te houden per blok.

Grtjs
Kevin
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Hoi Kevin,
Treinen met een lengte van 2 tot 2,5 meter? Als ik het baanplan zie waar je aan denkt, dan zie ik dat niet passen op de opstelsporen van station en schaduwstation.
Het eenvoudigst is het als je langste trein op het kortste opstelspoor past. Uitzonderingen zijn echter mogelijk en software kan rekening houden met treinlengte en spoorlengte.
Het lijkt zinloos dat een railzeppelin een heel blok bezet houdt van 2 meter, maar wat gebeurt er als je een volgende trein kort erop mee laat rijden? Die blokkeert dan mogelijk met de laatste rijtuigen een wissel en kan niet gepasseerd worden. Met andere woorden: je schiet er heel weinig mee op.
Hoogstens kun je een kort treinstel toewijzen aan een vast opstelspoor in je stations. Dat kan wel. Je blokken op het hoofdspoor zou ik op de langst mogelijke treinlengte afstemmen. Dan krijg je een veilig treinverkeer.

Groet,

Peter
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Dat is een goeie inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht.

Het is dus wel een idee om op 1 of 2 opstelsporen wat kortere blokken te maken voor korte treinen?

Bedankt voor je antwoord.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
 @citaat Je kunt een lange trein in twee blokken zetten.......
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Wat is wijsheid?
Wat zouden jullie doen?
Biet kijkend naar het werk en kosten, alleen naar de voor en nadelen.

Verschillende lengte?s maken van blokken - lange blokken maken en een korte trein het hele blok bezet houden - of kortere blokken en een lange trein in zo?n situatie 2 blokken laten bezetten (met als voordeel dat een korte trein maar 1 kort blok bezet houd)

Ik hoor graag wat een ervaren iemand als jullie in mijn situatie zou doen.

Grtjs
Kevin
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ben heeft zeker een punt. Je kunt een lang stuk spoor opdelen in twee blokken. Afhankelijk van de gebruikte software kun je wellicht bepaalde parameters opgeven waardoor een lange trein pas door mag rijden als er twee blokken achter elkaar vrij zijn.
Je kunt beginnen met vier meldsecties aan te brengen en er eerst maximaal twee aan te sluiten. Die gelden voor de hele lengte tussen twee wissels. Als je de software beter door hebt, kun je de andere melders aansluiten en kijken of je dan twee korte blokken zo kunt definiëren dat korte treinen ze als aparte blokken gebruiken en lange treinen als 1 blok.

Maar, met welke rails ga je werken? Met M-rail zou je het beste met stroomdetectie kunnen werken. Is wel duurder dan massadetectie met S88 melders. C-rail kan geknipt worden en K-rail kan eenvoudig doorgeslepen worden en voorzien van draad (solderen op raillas of met speciaal soldeer op de railstaaf). Ook dat is nog een punt van aandacht!

Peter
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ik ga rijden met C-rails 2x mobile station samen met een CS2 + een daarbij geschikt programma op de pc ter behoeve van het hele terugmeld gebeuren.

Dus de rails aanpassen is niet de grootste moeite (alleen tijd en draad) daarbij zat ik te denken om met de LDT terugmelders te werken.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Goedemorgen,

Als je de CS2 wil gaan gebruiken dan kan in in principe koploper vergeten als te gebruiken programma. Er is nu iemand die een hulpprogramma geschreven heeft. Dat is nog steeds in ontwikkeling.

Citaat van: Kevin BigBoy op donderdag 22 november 2018, 19:10:08
Ik hoor graag wat een ervaren iemand als jullie in mijn situatie zou doen.

Er hebben al genoeg ervaren mensen gereageerd. Ga eens plannen. Wat wil je voor een baan. Wat wil je in de toekomst. Lees je eens in de materie. Kijk eens wat werkt met je "toekomstige" centrale of PC. Het is nu allemaal wat "vrijblijvend" qua plannen. Maak een baanplan schets (doet het eens met de hand en niet op de computer) wat je wil en teken daar eens de blokken en secties in. Dan wordt het denk ik allemaal wat duidelijker.

Groet Ronald.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Citaat van: Kevin BigBoy op donderdag 22 november 2018, 19:10:08
Ik hoor graag wat een ervaren iemand als jullie in mijn situatie zou doen.

Proefbaantje maken en lekker aan de slag gaan, en minder het internet afstruinen, daar word je namelijk niet wijzer van, je wordt alleen maar meer in verwarring gebracht. Het is geen raket wetenschap. Het is zeer simpel, en het is een kwestie van doen.

En als je met Koploper wil werken en je hebt nog geen CS2 centrale, dan ben jij beter af met b.v. een Redbox van Tams.

Groetjes
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Ik bestuur mijn treinen nu nog zelf en heb dus geen blokken nodig. Op termijn wil ik echter een (semi-)automatische baan, daarom vind ik dit een interessant topic.

Citaat van: Sprinter op vrijdag 23 november 2018, 12:13:04Proefbaantje maken en lekker aan de slag gaan, en minder het internet afstruinen
Die conclusie heb ik ook getrokken, maar pas ná het afstruinen van het internet. Voordat ik dat had gedaan, wist ik nog véél minder over blokken en automatisch rijden dan Kevin. Mijn eerste test met automatisch rijden staat op het programma voor volgend jaar, maar dat wordt gewoon een ovaaltje. Hoe simpeler, hoe beter. Eerst maar eens twee treinen achter elkaar laten rijden en dan mag de computer stoppen/afremmen/versnellen om te voorkomen dat ze botsen. Daarna een inhaalspoor erbij en weer testen.

Er is trouwens gisteren een nieuw topic geopend: Mijn eerste testbaan. Ook interessant om te volgen.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Die testbaan gaaf er bij mij zeker komen.
Aan de hand van de testbaan, ga ik de hoofdbaan bouwen en de blokken indelen.

Aangezien ik de blokken pas later ga aansluiten ivm het financiële plaatje wil ik dus de baan voorbereid hebben.
Echter automatisch rijden is pas voor latere zorg, vandaar dat ik me daar nog niet zo heel erg in heb verdiept.
Ik wil eerst een vaste baan bouwen en daar lekker mee gaan rijden, maar omdat ik het zonde vind om hem weer af te moeten breken om blokken te creeeren, heb ik dus hier mijn vraag gesteld over wat te doen.
Vandaar dat ik om jullie advies heb gevraagd.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
hoi,

Citaat van: Kevin BigBoy op vrijdag 23 november 2018, 21:17:36
Aangezien ik de blokken pas later ga aansluiten ivm het financiële plaatje wil ik dus de baan voorbereid hebben.  Echter automatisch rijden is pas voor latere zorg, vandaar dat ik me daar nog niet zo heel erg in heb verdiept.  Ik wil eerst een vaste baan bouwen en daar lekker mee gaan rijden, maar omdat ik het zonde vind om hem weer af te moeten breken om blokken te creeeren, heb ik dus hier mijn vraag gesteld over wat te doen.  Vandaar dat ik om jullie advies heb gevraagd.

Aangezien het automatisch rijden stap 10 en eind doel is en de aanleg van je baan stap 4 of 5 is zal je toch nu eerst moeten verdiepen in "automatisch rijden". Bij veel mensen gebeurt het dat ze uiteindelijk naar stap 10 willen en er achter komen dat ze bij stap 4 of 5 niet goed gedaan hebben en over nieuw beginnen. Stap 1 en 2 zijn eigenlijk het testen en proberen op een testbaan. Daarom zeggen ook veel mensen: Maak een testbaan en ga testen, oefenen en proberen. Dan kom je verder dan alleen de vraag stellen.  ;) Over het waarom, hoe en wat je met blokken moet doen. Stap 3 is het ontwerp van de baan  :) Stappen 6 tot en met 9 mag je zelf invullen.

Groet Ronald.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Beste Kevin,

Het is een beetje "kip en ei", als je de terugmelders nu al "goed" wilt hebben liggen, dan moet je je verdiepen in de automatisering en dat verdiepen kan niet in theorie, maar moet in de praktijk, te beginnen met een testbaantje.

Mijn baan is al een jaar of 20-25 in aanbouw, incl. automatisering (er rijden 20 treinen) en zelfs met die langjarige ervaring komt het voor dat ik denk: "die melder had ik beter daar of daar kunnen maken".

Groet, Anne W
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Lastige situatie dus.

Ik ga proberen met een testbaantje wat handig is en wat niet, en voor de rest maak ik gewoon (te)veel blokken in de hoofdbaan.

Dan zie ik later wel, welke ik wel en niet ga gebruiken. 
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Hoi Kevin,
Ik denk dat het tijd is om een misverstand uit de weg te ruimen.

Blokken zijn eenheden van een (model)spoorbaan, waarin zich maar één trein mag bevinden. Dit regelt het bloksysteem, zoals ook in vrijwel alle PC-besturingsprogramma's wordt aangeboden.

Binnen 1 blok heb je terugmelders. Voor de meeste programma's heb je er twee nodig. Eén om te melden dat de trein het blok binnenrijdt. De tweede om te melden dat de trein aan het einde van een blok is. De verschillende programma's gebruiken hier verschillende benamingen voor. Ik gebruik daarbij de termen 'enter' (binnenrijden) en 'in' (einde blok).
Bij de 'enter'-melder zal de PC een actie starten afhankelijk van de seinstand van het blok (doorrijden of remmen). Bij de 'in'-melder zal bij stoptonend sein de trein stoppen door een actie vanuit het programma.
De plek van de 'enter'-melder zal dus bepalend zijn voor de remweg.

Je mag net zoveel melders maken als je wilt, maar voor het programma tellen feitelijk alleen de 'enter' en 'in' melders (zoals je ze ingevoerd hebt).

Als je nu voorwerk wilt doen, zou je als 'in'-melder een lengte van 60 cm kunnen aanhouden. Als "enter"-melder is 60 cm ook ruim voldoende. Wanneer je flexibel wilt voorwerken, deel dan de meldsecties op in lengtes van 60-120 cm en sluit ze voorlopg aan op de standaard baanmassa (bruine draad Märklin).

John
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Mijn c rails baan is ook al n jaar of 15 in aanbouw. Ook ik bouw alles met de melders van tevoren ingebouwd en dan rustig an alles aansluiten. Ik wil eerst alles rijdend in orde hebben voordat ik verder ga. en zoals Anne W al zegt. Later denk je had ik er daar maar 1 meer of minder gedaan.
Je woont niet zo gek ver bij mij vandaan dus als je een keer wilt komen kijken is dat mogelijk.
Mvg Frank
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Citaat van: VT601 op zaterdag 24 november 2018, 08:13:51

Als je nu voorwerk wilt doen, zou je als 'in'-melder een lengte van 60 cm kunnen aanhouden. Als "enter"-melder is 60 cm ook ruim voldoende. Wanneer je flexibel wilt voorwerken, deel dan de meldsecties op in lengtes van 60-120 cm en sluit ze voorlopg aan op de standaard baanmassa (bruine draad Märklin).


Ik begrijp niet goed waar dit op gebaseerd is. Als je op deze manier te werk gaat kom je er snel achter dat dit een geheel verkeerde aanpak is wat later leidt tot het opbreken van rails. Waarom ik dat vind is eerder te lezen.

Gr, Ben.
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Hoi John,
Bedankt voor je antwoord.
Ik denk ook dat ik het op die manier ga doen. Een hoop korte blokken maken van te voren, echter hoef je dus niet alles ervan te gebruiken.
Als ik een gemaakte rail weer gewoon door lus met de vorige, dan is her blok er niet meer, waardoor ik ook later nog aanpassingen kan doen zonder de boel te hoeven open breken.

@Frank,
Ik ga graag op her aanbod in om een x te komen kijken.

@Ben,
Ik begrijp je zorgen wbt deze manier van aanpak. Zeker als je het helemaal perfect wilt hebben, dan is deze manier niet ideaal.
Echter ben ik niet zo heel veel eisend en vind ik het al snel goed wat dat soort dingen betreft.
Mocht ik daar later toch anders over denken, dan zie ik dan wel weer.

Grtjs
Kevin
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Citaat van: Kevin BigBoy op zaterdag 24 november 2018, 10:39:01

Ik begrijp je zorgen wbt deze manier van aanpak. Zeker als je het helemaal perfect wilt hebben, dan is deze manier niet ideaal.
Echter ben ik niet zo heel veel eisend en vind ik het al snel goed wat dat soort dingen betreft.
Mocht ik daar later toch anders over denken, dan zie ik dan wel weer.


Ik heb geen zorgen hoor. Maar als meerdere mensen je adviseren en je doet toch je eigen ding dan eindig je in de Keuken Kampioen Divisie. En daar is niks mee als je graag in de middenmoot vertoeft. :P
Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Je doet je eigen ding? Dat valt toch wel mee.
Ik ga op het advies om eerst een testbaan te maken
Ik ben op het advies ingegaan dat ik eerst mezelf moet inlezen
Vervolgens krijg ik advies dat ik het zelf moet ervaren en niet te veel op internet moet struinen.
Advies door een hoop blokken te maken ga ik ook op in.
Dus vind het jammer dat je me doet overkomen als een 1 of andere eigenwijs.

De motivatie om een baan 15x opnieuw te moeten opbouwen heb ik gewoon niet, ik zie vaak genoeg dat mensen al jaaaaren bezig zijn een baan te bouwen zonder dat ze echt hebben kunnen rijden, dat vind ik zonde.
Vandaar dat ik een hoop van te voren wil weten inclusief baanplan.
Baan bouwen en lekker rijden, daar heb ik die treinen voor.

Re: Terugmeld blokken later aansluiten
Citaat van: Kevin BigBoy op zaterdag 24 november 2018, 13:53:30

De motivatie om een baan 15x opnieuw te moeten opbouwen heb ik gewoon niet, ik zie vaak genoeg dat mensen al jaaaaren bezig zijn een baan te bouwen zonder dat ze echt hebben kunnen rijden, dat vind ik zonde.

Juist en als jij op deze manier doorgaat, dan behoor je ook tot die categorie.
Gewoon proefbaantje maken, en als je daarna specifieke vragen hebt, dan kun je die stellen.

Groetjes