Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

hall sensor reed contact of toch contactrail5146

Gestart door alois vrijdag 10 juli 2020, 08:53:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hall sensor reed contact of toch contactrail5146
geregeld laat een contactrail 5146 het afweten
heeft iemand ervaring met een hall sensor of reedcontact te vervanging van die 5146
of toch maar voort sukkelen met contactrail
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Die oude schakelrails zijn idd niet erg betrouwbaar. De nieuwe uit de C-rails gelukkig wel.
Zelf maak ik veelvuldig (ik heb er zo een 25-tal op mijn baan) van reed contacten (Viessmann).
Deze zijn heel betrouwbaar. Wel moet je uiteraard magneetjes bevestigen aan elke loc.
Mocht ik het nu doen, dan zou ik weer reedcontacten gebruiken, maar de magneetjes bevestigen aan elke laatste (sluit)wagon.
Daardoor weet je zeker dat elke trein volledig in zijn blok is toegekomen.
In Marklin Magazin (laatste nummer) wordt dit ook zo aanbevolen.
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Hi Alois,

Andere "contacten" is geen probleem of dat nu reed- of lichtsluisjes of Hall censoren zijn maakt niet uit.
Elke censor heeft zo zijn eigen positieve of negetieve eigenschappen het is maar net hoe en waarvoor je ze wilt gebruiken.
Ook meerdere systemen door elkaar gebruiken is een mogelijkheid.
Zelf zou ik mij eens goed gaan inlezen want er is genoeg op Google te vinden over dit onderwerp.

groet
Harald
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Welke reed contacten en magneetjes kan ik dan het best gebruiken? Ik ben al vaker op zoek geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Is er geen gevaar dat wissels magnetisch worden, en dan gaan storen? Ik meen dit eens gelezen te hebben.
Bij voorbaat mijn dank boor de informatie.

Herman
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Het magnetisch worden van de wisseltongen bij de M-rails heb ik ooit meegemaakt. Natuurlijk gebeurde het op een lastig te bereiken plaats waar de treinen steeds in dezelfde richting over het spoor reden.  Locjes zoals de Köf kunnen trouwens hetzelfde probleem veroorzaken met de magneetjes in hun frame.
Ik ben er verre van gebleven, om nog met reedcontacten te werken vanwege de geschetste problemen
maar met andere railsoorten is het probleem minder groot of zelfs afwezig, zeggen vele gelukkige gebruikers.


Groet,

Peter
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Even drie links opgesnord:

Rails demagnetiseren (ja je leest het goed),
Reedcontacten,
wisseltongen m rails worden magnetisch.

Komt erop neer:
Er is eerder over nagedacht en ervaring mee opgedaan

Magnetiseren van M-rails wissels is een serieus dingetje

Drie manieren om ermee af te rekenen:
1. magneten afwisselend links en rechts van locs plaatsen leidt tot opheffing van eerder ontstaan  magnetisme
2. spoeltje bestaande uit spijker met gewikkeld (gelakt) koperdraadje eromheen als afstandsbediende demagnetiseur
3. demagnetiseringsapparaat over wisseltongen bewegen

Voor elk wat wil, kortom.

Citaat van: alois op vrijdag 10 juli 2020, 08:53:10
of toch maar voort sukkelen met contactrail
Kijk ook eens bij Reed contact versus schakelrails (of toch nog iets anders)
Met daaruit o.a. dit plaatje:


unipolaire hallsensors

Unipolaire hallsensors (er zijn 3-4 smaken, unipolair heb je nodig), bijvoorbeeld deze 2 oudjes:
tle-4905 en allegro 3144

Draadje dat gebruik maakte van tle4905: Hallsensor Platzierung im M-Gleis
Daaruit kwam deze foto:


Voorbeelden van reed contact in M-rails
Met daaruit dit plaatje:


***edited: toegevoegde linkjes en foto's
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Citaat van: Haradigi op vrijdag 10 juli 2020, 11:51:03
Andere "contacten" is geen probleem of dat nu reed- of lichtsluisjes of Hall sensoren zijn maakt niet uit.
Elke sensor heeft zo zijn eigen positieve of negetieve eigenschappen het is maar net hoe en waarvoor je ze wilt gebruiken.
Als je van schakelrails komt, en overstapt op een ander type sensor, dan stap je in het diepe.

Een schakelrails kan in principe 2 (max. 3) spoelen schakelen.
Probeer je er analoog  meer mee te voeden, dan wordt de veer slap,
en de schakelrails definitief onbetrouwbaar (hij brandt als het ware door).
Wil je meer spoelen hangen aan die ene schakelrails dan gebruik je een hulprelais.
Als je die niet hebt, dan leg je een tweede schakelrails na de eerste.

Die info is van belang als je analoog overstapt naar een andere sensor.

De meest lompe types reedcontacten (1A, 10W) kunnen maar 1 spoel voeden (en moeten dan afgeblust worden met een antiparallelle diode), en wil je meerdere spoelen aansturen, dan heb je een (monostabiel) hulprelais nodig. Er bestaan tegenwoordig veel kleinere reedcontacten dan vroeger (minder belastbaar) en daarmee is geen enkele spoel te schakelen zonder hulpmiddel. Neem b.v. deze site met een totaaloverzicht van miniatuur reedcontacten

Een hallsensor mist analoog de mogelijkheid om ook maar 1 enkele spoel mee aan te sturen; je kunt er vaak wel een licht elektronisch monostabiel hulprelais mee schakelen; maar wil je meer dan is er een transistor bij nodig.
Er zijn lichtsluizen met en zonder (monostabiel) relais; om dat relais te kunnen schakelen heeft elke lichtsluis een transistor nodig (zonder transistor gaat het analoog niet).

Als je digitaal rijdt, in plaats van analoog, dan spelen er andere overwegingen, en zijn er andere voor- en nadelen van de diverse sensortypes.

Dus, als je analoog schakelrails gaat vervangen door andere sensortypes, dan moet je iets weten van basiselektronica, en je moet een beetje kunnen solderen, en je moet een beetje weten hoeveel je per plek mag en wilt schakelen.

Het reedcontact is min of meer de instap sensor voor een analoge schakelrails rijder. En als instap tekst vind ik de reedcontact tekst van VPEB niet slecht omdat die duidelijk maakt dat de magneetvorm de reedcontactrichting bepaalt. En dat idee werd op het 3railforum in het verleden weg gelachen, want een magneet is een magneet.

Jaaps Modeltreinbaan.nl site maakt veelvuldig gebruik van reedcontact schakelingen. Je vindt er allerlei simpel uitvoerbare analoge ideeën. De site www.hobby-en-modelbouw.nl (over reedcontacten en magneetjes) is een verkoopsite, maar wel met zinnige info.

Mocht je toevallig iets met Waalwijk hebben? Daar zit Ben's Electronic Reedcontact Normally Open en hoewel Ali goedkoper is, is Ben toch nog goedkoper dan Conrad of Reichelt.

Als je inkoopt bij Aliexpress dan moet je precies weten wat je zoekt, maar dat kunnen Harold en Johnny je wel vertellen.
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Hi,

Ik heb nog een hele zak nieuwe reed-contacten te koop bij interesse een pb graag..

groet
Harald
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Je hebt ze dus nog ....  :thumbup:  8o
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Hallo;

Ook ik gebruik reedcontacten. Deze liggen voor wissels van baandelen die ik alleen gebruik voor het goederen vervoer. Maar sinds kort heb ik er een probleem bij. Ik heb een Li*a koploper, nu blijkt dat de magneet van de motor zo sterk is dat deze de reedcontacten laat schakelen. Moet dus een oplossing vinden om dit te verhelpen. Gebruik de M reedcontacten tussen de rails.



M.vr.gr. Ab
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Dit is (ook) een eenvoudige mogelijkheid voor o.m. omzetten van (een) wissel(s)  : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.msg759245#msg759245
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Citaat van: loc 1223 op zaterdag 11 juli 2020, 14:14:23
Hallo;

Ook ik gebruik reedcontacten. Deze liggen voor wissels van baandelen die ik alleen gebruik voor het goederen vervoer. Maar sinds kort heb ik er een probleem bij. Ik heb een Li*a koploper, nu blijkt dat de magneet van de motor zo sterk is dat deze de reedcontacten laat schakelen.
Wat doet die Koploper nou weer op het spoor voor het goederenvervoer?  :D :D
Die Koploper heeft nog de oorspronkelijke motor? Er zijn er later nogal wat omgebouwd geraakt her en der ....
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Hoi J.W.;

De koploper heeft i.d.d. een originele motor. Het is een A.C. uitvoering van de KLM met de grote stip op de kop. Ik ga nu proberen of de reedcontacten ook geactiveerd worden door de koploper als ik ze aan de buitenkant van de rails leg.  Als dat goed gaat hoef ik er maar 4 te verplaatsen.


M.vr.gr.  Ab
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Als het niet werkt:
1. twee reedcontacten in plaats van een, per wissel (nadeel: alle vrachtlocs 2 magneten nodig)
2. verticaal plaatsing reedcontact in plaats van horizontaal
3. hallsensor in plaats van reedcontact (vanwege de geringere afstand waarvoor hallsensor gevoeligheid geldt)

T.a.v. verticaal plaatsing. Ik kwam ooit bij de buren 2 draadjes tegen.
Een voor treintjes, en een voor auto's (FSC). Beide met tekening en montageuitleg. Het voordeel van verticale montage is de grotere afstand tussen magneet en reedcontact.
Je hebt kans dat het magnetisme van de motor niet zover werkt als je het reedcontact tussen de rails laat zakken.

Een ander voorbeeld vind je hier (scroll down tot halverwege de pagina)

Met dit plaatje:


Met daaronder per magneetmaat de gevoeligheids afstand
(Operate Distance, Release Distance) in mm in een schema.

Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Citaat van: loc 1223 op zondag 12 juli 2020, 13:29:04
Ik ga nu proberen of de reedcontacten ook geactiveerd worden door de koploper als ik ze aan de buitenkant van de rails leg. 
Daar had ik in eerste instantie overheen gelezen. Bij toeval stuitte ik op iemand die dat ook doet.

In een Engelstalig draadje op het Duitse stummiforum (2014) beschrijft een zekere "shaddowcanyon" het volgende (met foto's):
CiteerThis is how I have mounted a reed contact besides the rails (at the right side seen in driving direction)
Hij heeft de reedcontacten aan de buitenkant van z'n (k-)rails gelegd.

CiteerOne side of the reed contact is connected to the rails (i.e to ground potential), the other contact goes to a relay, a signal or whatever electronics. It looks like an Indusi, indeed.
De ene kant van het reedcontact is verbonden aan de rails, de andere kant aan de elektronica.

De reden waarom hij voorzichtig is geworden met het verbinden van een reedcontact aan de rails, volgt:
CiteerConcerning C- or K-track from Maerkin, which have rails made of magnetic material, there are two important points:
1. leave a gap of few millimeters between the reed contact and the rail.
2. The connecting wire between the pin of the reed contact and the grounding rail should be made of non-magnetic material (copper or brass, not steel).

Otherwise the remanent magnetic field from the rail will eventually branch to the reed contact through that wire, so the contact will "hang"after some time.
C-rails en K-rails bevatten magnetiseerbare onderdelen. Daarom moet het reedcontact niet tegen de buitenkant van de rails komen. En daarom moet de verbinding tussen reedcontact en rails niet-magnetiseerbaar zijn (koper, messing).

Daarop kwam de vraag hoe klein de magneten dan wel niet zijn, want schijnbaar onzichtbaar op de foto.
Ik heb die foto textueel bewerkt, zie bijlage.
CiteerThe magnet is a 5 x 5 x 1.5 mm neodymium

Succes met je klus.  :thumbup:
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Aanvulling: overwegingen, los van de prijs.
Er zijn reedcontacten in soorten, maten en capaciteiten. Bij de buren wordt gewaarschuwd om er eentje te nemen die de stroomsterkte kan verwerken die een ermee te schakelen spoel vergt. Omdat je op die manier kunt voorkomen dat een spoel doorbrandt als een reedcontact verkleeft. Niet alleen een 5146 kan verkleven door overbelasting, een reedcontact dus ook. Bij die buren heet een reedcontact ook wel reedschakelaar.

Er bestaat een site van reedcontact verkopers, met de nodige info over wat reedcontacten zijn, in welk smaken die leverbaar zijn, welk bereik ze hebben, in welke ligging ze kunnen liggen, en met welk magneettype er een acceptabel werkende afstand kan ontstaan.

Op die site staat ook een pagina die de verschillen aangeeft tussen reedcontact en hallsensor eigenschappen.

Natuurlijk: deze leverancier is bevooroordeeld. Dat is evident. Niet alle kritiekpunten kloppen.
Toch is het leerzaam om te zien waarop de nadruk wordt gelegd, onder andere
-op de externe voeding die een hallsensor altijd nodig heeft, en een reedcontact nooit
-op de omgeving (zoals "onder water"), wat met een hallsensor nooit lukt
-op de omgevingstemperatuur (minimaal-maximaal), die bij een hallsensor meer is ingeperkt

Zie het lijstje (in de screenshot).

Maar die site geeft meer info.
Er bestaan reedcontacten in SMD-behuizing.
Dat biedt modelbouw nieuwe kansen.
Twee SMD's zijn makkelijk weg te werken in een M-schakelrails, zelfs bij K-rails kan dat.
En miniatuur supermagneten van 1x1 mm bestaan al langer. Wat let je: bouw de 5146 om.
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
was bij ali express wat aan opzoeken en opeens las ik

trillingenschakelaar shock trillingen sensor geschud schakelaar
heeft iemand een idee wat dat is(stond bij ali onder reedswitch)
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Zoek maar eens op trilling+sensor (niet bij Ali), dan vind je vibrators, trillingssensoren en vibratiemonitoring op roterende machines, trillingsdempers, anti-inbraak alarmen, en meer fraais. Een van de anderen op dit forum werkt in die branche, en kan een wereld voor je doen open gaan.
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
weet iemand hoe men een sleper van een lok minder gevoelig kan maken
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
 @citaat
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Aan een ieder die aan dit topic heeft bijgedragen: welke magneten gebruiken jullie? Ik heb nl reed-contacten gekocht en wil dit uit gaan proberen. Vwb het magnetiseren denk ik eraan de magneten afwisselend links en rechts te plaatsen. Excuses voor het oprakelen van een oude discussie
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
ik weet niet of het nog van toepassing is en of hij het uberhaupt nog doet
maar er was een duitser die de oude schakelrails kon maken zodat ze het bijna altijd blijven den bij normaal gebruik
hij maakte een extra stripje bij/in

als je nog interesse hebt wil ik wel zoeken op oude pc of ik zijn email nog ergens heb

Gr Ed
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Over die persoon gesproken, klik hier.
maar dat bericht stamt uit 2015, dus het is hogelijk de vraag of die meneer nog werkzaam is.

Citaat van: Henk163 op donderdag 25 juni 2015, 16:10:11
(...) dankzij een bericht (ergens op dit forum) over het probleemloos werken van schakelrails, heb ik besloten mijn schakelrails naar Duitsland op te sturen.

Vandaag ontving ik een keurig verzorgd pakketje met mijn 9 schakelrails terug.
Ze zijn voorzien van een hulpveer. Dit zorgt ervoor dat het palletje nooit meer blijft hangen.
De schakelrails zijn ook getest en ik ben dik tevreden. In ieder geval geen doorgebrande relais.
Ik heb mijn schakelrelais per post verzonden en voor 9 rails 33 euro (incl. verzendkosten) bijgesloten.

Het adres van deze man:
Reinhard Boß
An Hollings Busch 16
48496 Hopsten
Deutschland

(...)



Citaat van: Droef op woensdag 16 maart 2022, 22:12:15
Aan een ieder die aan dit topic heeft bijgedragen: welke magneten gebruiken jullie?

Ik gebruik rechthoekige, blokvormige, neodym magneten aan een zijkant onder de trein,
voor reedcontacten die buiten de spoorstaaf liggen, en staafmagneten in de pantografen t.b.v. hallsensors.
Het betrof een experimentele aanschaf. Het pakte bij toeval goed uit, deed wat het moest doen.

Neodym magneten zijn zo sterk dat je er een muntstuk of vinger tussen klem kunt zetten, dus het is handig een papiertje, roerhoutje of kartonnetje te nemen om magneten vanaf te schuiven, in plaats van vingers, pincetten o.i.d. .
Re: hall sensor reed contact of toch contactrail5146
Citaat van: eddyflame op donderdag 17 maart 2022, 20:20:00
ik weet niet of het nog van toepassing is en of hij het uberhaupt nog doet
maar er was een duitser die de oude schakelrails kon maken zodat ze het bijna altijd blijven den bij normaal gebruik
hij maakte een extra stripje bij/in

als je nog interesse hebt wil ik wel zoeken op oude pc of ik zijn email nog ergens heb

Gr Ed

Dank Ed maar ga denk ik voor de reedcontacten maar zal deze variant in gedachten houden.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 18 maart 2022, 02:26:09
Over die persoon gesproken, klik hier.
maar dat bericht stamt uit 2015, dus het is hogelijk de vraag of die meneer nog werkzaam is.

Citaat van: Henk163 op donderdag 25 juni 2015, 16:10:11

Ik gebruik rechthoekige, blokvormige, neodym magneten aan een zijkant onder de trein,
voor reedcontacten die buiten de spoorstaaf liggen, en staafmagneten in de pantografen t.b.v. hallsensors.
Het betrof een experimentele aanschaf. Het pakte bij toeval goed uit, deed wat het moest doen.

Neodym magneten zijn zo sterk dat je er een muntstuk of vinger tussen klem kunt zetten, dus het is handig een papiertje, roerhoutje of kartonnetje te nemen om magneten vanaf te schuiven, in plaats van vingers, pincetten o.i.d. .

Ik gebruik rechthoekige, blokvormige, neodym magneten aan een zijkant onder de trein,
voor reedcontacten die buiten de spoorstaaf liggen, en staafmagneten in de pantografen t.b.v. hallsensors.
Het betrof een experimentele aanschaf. Het pakte bij toeval goed uit, deed wat het moest doen.

Neodym magneten zijn zo sterk dat je er een muntstuk of vinger tussen klem kunt zetten, dus het is handig een papiertje, roerhoutje of kartonnetje te nemen om magneten vanaf te schuiven, in plaats van vingers, pincetten o.i.d. .

@Jan: in welke topic had jij daar foto's van geplaatst. Aan de buitenkant lijkt me niet mooi en wil het liefst aan de binnenkant doen zoals in dit topic besproken.