Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Locje loopt slecht

Gestart door Sef zondag 18 november 2018, 19:37:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locje loopt slecht
Hoi,

Ik heb een klein geel rangeer locje (Marklin 3078). Hij is al oud, ik denk begin jaren 90.
Hij loopt erg slecht, hort en stoot, geeft wat vonkjes en maakt een krassend geluid.
Ik heb hem minimaal gesmeerd met een klein druppeltje olie.

Hoe kan ik hem het beste repareren / of heeft er iemand tips voor onderhoud.
Het was een van mijn eerste locjes, dus een beetje sentimentele waarde heeft hij wel. Verder is hij natuurlijk niet erg waardevol.

Alle tips zijn welkom!

alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Sef.
Re: Locje loopt slecht
Lid sinds: 2014

offline
Re: Locje loopt slecht
Hoi Sef,

Een goede onderhoudsbeurt wil nogal eens helpen bij een wat ouder locje. Ik heb er twee (Märklin) van meer dan 30 jaar oud. Heb ze een onderhoudsbeurt gegeven na bijna 20 jaar stil gelegen te hebben, lopen weer als vanouds (met de typische geluiden). Worden binnenkort van nieuwe motoren voorzien.

Succes.

Wim
Re: Locje loopt slecht
Hoi Wim,

Dank voor je reactie,

Wat houd een onderhoudsbeurtje in? wat kan ik allemaal doen om het locje beter te laten functioneren?

Ik hoor het graag!
Re: Locje loopt slecht
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Locje loopt slecht
Hai Sef,

Wielen mooi schoonpoetsen, sleper schoon en netjes recht en niet verbogen tussen de wielen. Goede antislipbanden, motor en tandwielen vrij van pluizen, stof en draadjes. Er zijn op YouTube diverse instructies over. Sommigen spoelen en poetsen net o.a. wasbenzine. Ik gebruik wat SR24 en een pincet, loupe en goede verlichting om alle ongerechtigheden eruit te vissen. Begin jaren 90 is niet zo oud, de mijne is uit 1968. Een nieuwe sleper, borstels en bandjes is ook zo'n machientje op leeftijd best waard.
Succes,
Fokko
Re: Locje loopt slecht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Locje loopt slecht
Hi Sef,

Er staan op dit Forum en in de Wiki heel wat artikelen
b.v.:  hier 

groet
Harald
Re: Locje loopt slecht
Dank je Harald!
Precies wat ik zocht.
Re: Locje loopt slecht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Locje loopt slecht
Hi Sef,

Als je even zoekt dan vind je nog veeeel meer info.
Ook op diverse Duitse sites staat het een en ander als je iets zoekt voor een specifieke loc.

groet
Harald