Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

keyboard

Gestart door eduardo zaterdag 17 november 2018, 10:45:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
keyboard
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
keyboard
goedemorgen collega hobbyisten, het is weer weekend. Tijd om mij weer naar de garage te begeven en wat nieuwe wissels aan te sluiten.
Het probleem dat ik vaak heb is dat wanneer de decoder vér van de keyboard/controlunit bevestigd wordt, de betrouwbaarheid minder is. Dwz de wissel doet niets, (nieuwe wissel). Ik snap dat niet, want een impuls is toch een impuls. Iemand een suggestie.
groetjes Ed
Re: keyboard
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: keyboard
Wat voor decoders gebruik je?
Re: keyboard
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: keyboard
Beste Ed(uardo),

Je hebt gelijk dat een puls een puls is, maar er is ook nog zoiets als een kritisch niveau.
M.a.w. als de spanning te laag is of de puls te kort, dan reageert er niets.
In jouw geval zou kunnen kijken naar de weerstand van de lange leiding en kiezen voor een dikkere leiding of zelfs het plaatsen van een booster.

John (VT601)
Re: keyboard
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: keyboard
Märklin K 83
Re: keyboard
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: keyboard
dank je, maar eens zien of wij hier een booster kunnen kopen, op internet.
Re: keyboard
Ben den Hollander
gast

Re: keyboard
Waarom een booster kopen? Het probleem is te dunne bedrading: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73142.msg1268599#msg1268599
Re: keyboard
Lid sinds: 2014

offline
Re: keyboard
 @citaat Er is te weinig info om tot deze conclusie te komen want wat van spoel/motor word er gebruikt zitten er nog verbindingen tussen je kunt een storing pas oplossen als je het hele traject kent anders blijft het gis werk.
Re: keyboard
Lid sinds: 2010

offline
Re: keyboard
hoi,

Citaat van: eduardo op zaterdag 17 november 2018, 12:08:43
dank je, maar eens zien of wij hier een booster kunnen kopen, op internet.

Leuk en aardig dat je een versterker wil gaan kopen. Dus iets van 100 - 200 euro meteen uitgeven. Waar wil je dan de versterker onder de baan proppen? Weet je dat dan al? En weet je waarom je het zou moeten doen?

Wat voor een bedrading gebruik je? En laat dan eens een foto van je bedrading zien. Ik krijg net als Ben het gevoel dat je bedrading te dun is. Dikkere bedrading naar je wissel- / schakeldecoder zoals minimaal 0,50mm2 of 0,75mm2 is. Eventueel onder je baan een dikkere centrale voedingsleiding voor het digitale signaal en eventuele hulpspanning.

Groet Ronald.
Re: keyboard
Lid sinds: 2009

offline
Re: keyboard
Hallo,
aansluitend op de (juiste) opmerkingen over een dikkere (gele) draad voor de voeding van de k83, moet je niet vergeten dat het in gelijke mate geldt voor de aarddraad naar de k83. (bruin) Een te dunne draad is voor beiden even erg.
Overigens heeft Marklin in de loop der jaren wel iets veranderd aan de k83 : er is een steeds grotere condensator gekomen over de (interne,gelijkgerichte)
voedingspanning. Als je nog een zeer oude k83 hebt, (en niet terugdeinst voor solderen) kun je die wellcht nog toevoegen, om het schakelgedrag te verbeteren.
m.vr.gr.
RoelofS
Re: keyboard
Lid sinds: 2008

offline
Re: keyboard
Wellicht dat een ringleiding ook al gaat helpen.

Groeten,
Ton.
Re: keyboard
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: keyboard
bedankt voor de reactie, de draad die ik gebruik is 1 mm, zie foto's, direkt maar een booster kopen doe ik natuurlijk niet 1-2-3, maar ik zoek een oplossing voor het probleem, een rondleiding per booster loopt rond onder mijn tafel. Niets zo irritant als een wissel omzetten en dan het hele zooitje zien ontsporen omdat de puls niet sterk genoeg was.
Re: keyboard
Lid sinds: 2010

offline
Re: keyboard
Hoeveel meter lengte tussen de voeding en het eindpunt. Zet eens een multimeter / voltmeter op het beginpunt. Meet het voltage. Dan eens op het einpunt waar het niet goed schakelt. Dan zal je een verschil in waarden zien. Teveel en je hebt een slecht schakelende decoder.

Groet Ronald.
Re: keyboard
Lid sinds: 2009

offline
Re: keyboard
" Zet eens een multimeter / voltmeter op het beginpunt. Meet het voltage. Dan eens op het einpunt waar het niet goed schakelt. Dan zal je een verschil in waarden zien. "

Dat is wel lastig om goed te doen. Ten eerste kun je een digitale spanning slecht meten met een multimeter, en,eigenlijk nog belangrijker, er moet gemeten
worden in "belaste" toestand. Als er geen wissel bediend wordt, meet je aan het einde van de lange draad dezelfde spanning als aan het begin....
Alleen als je de (gelijkspanning) meet tussen de gele en de bekrachtigde blauwe draad van de wissel terwijl die bekrachtigd wordt krijg je een zinvolle meting.

m.vr.gr.
RoelofS
Re: keyboard
Lid sinds: 2010

offline
Re: keyboard
@Roelof: Gebruik de "citaat"knop / functie. Dat leest wat makkelijker.

Citaat van: RoelofS op maandag 19 november 2018, 00:07:06
Dat is wel lastig om goed te doen. Ten eerste kun je een digitale spanning slecht meten met een multimeter, en,eigenlijk nog belangrijker, er moet gemeten
worden in "belaste" toestand. Als er geen wissel bediend wordt, meet je aan het einde van de lange draad dezelfde spanning als aan het begin....
Alleen als je de (gelijkspanning) meet tussen de gele en de bekrachtigde blauwe draad van de wissel terwijl die bekrachtigd wordt krijg je een zinvolle meting.

Mee-eens dat belaste toestand beter is. Goed, in basis is het interessant om te weten of hoeveel spanningsverlies is. Je kan met het artikel van Klaas Z. Digitale spanning meten heel ver komen.

Groet Ronald.