Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Banen plan hulp gezocht

Gestart door Kevin BigBoy vrijdag 16 november 2018, 14:54:39

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik ga er over nadenken.
Sowieso bedankt voor je input.
Re: Banen plan hulp gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Je kan natuurlijk in de schaduwstations een staking maken en een setje lussen uit het zicht leggen.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Toch nog een beetje verder gesleuteld en dit is (denk ik) de meest compacte dubbele keerlus die er te leggen is zonder de baan veel dieper te maken of er ligt alleszins niet veel meer op grote diepte.
Nu kunnen alle treinen vanuit alle richtingen keren of gewoon doorrijden, op het cirkeltje kan alles ;-)



Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
En alles kan natuurlijk altijd beter, dus sleutelen we nog wat verder.
De keercirkel heeft als nadeel dat treinstellen die van het kopstationspoor boven direct moeten terugkeren na het keren, dus is er met wat extra wissels nog een keerdriehoek bijgevoegd zodat treinstellen kunnen opgesteld worden in het schaduwstation en dan van daaruit kunnen terugkeren ipv door te rijden.
Omdat dat een moeilijke is om te snappen heb ik wat pijltjes getekend, er van uitgaande dat er rechts gereden wordt.





Re: Banen plan hulp gezocht
Ook dit is een baan met enorm veel potentie.
Heb ik nog 1 vraagje (of dat mogelijk is)

Ik zit op me telefoon, dus me tekenkunst verdiend geen schoonheidsprijs.
Maar denk je dat er zoiets mogelijk is? Die 2 zwarte lijnen. Dat zou betekenen, dat ik ook bovengrond een rondje kan rijden.
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat moet volgens mij onhandig zijn zitten op je telefoon.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Eigenlijk kan alles, maar ik zie de zin daar niet echt van in.
Er liggen nu eigenlijk al teveel rails en het wordt dan nog veel erger.
En wat kun je dan meer, een beetje de weg afsnijden zodat je dezelfde trein herhaaldelijk ziet tot het je beu is...terwijl je de plaats en de mogelijkheid hebt om net heel veel afwisseling in het treinverkeer te brengen.
Remember het verhaal van het eerste treintje en de kerstboom, het zit er diep in hé :-)


Ik heb wel nog eens naar het lastenboek gekeken :
Citaat van: Kevin BigBoy op vrijdag 16 november 2018, 14:54:39daarbij zou ik graag een dubbelsporig spoorweg overgang erin kwijt willen kunnen, een draaischijf (ik heb de metalen Marklin M-rails versie, en ik heb de metalen portaal kraan van Marklin die ik erin kwijt wil hebben.bij voorkeur geen klim spiraal, maar hoogte verschillen maken lijkt mij wel heel leuk.ik wil met wat lengte's kunnen rijden en uiteraard moet er een keer functie in zitten.
De kraan en de draaischijf hadden we al, hoogteverschillen zonder klimspiralen dat is ook in orde, keren kan, lange ritten kan, maar 1 ding ontbrak nog, de dubbele spoorwegovergang. Die heb ik toegevoegd gecombineerd met een dubbelsporige brug, dat doet het altijd goed ;)


Zo, en nu houdt het voor mij wel een beetje op.
Laat alles een beetje bezinken, haal uit al wat je getoond is het beste en doe er je eigen ding mee! Nooit 1 op 1 overnemen want onze goesting is nooit exact wat jij wil.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Kort ritje meerijden?
[/size]
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Of langer ritje?
[/size]
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
En omdat je graag rondrijdt als afsluiter een volledig rondje ;)
Linksom:
[/size]








En
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
En rechtsom:
[/size]
Re: Banen plan hulp gezocht
Je hebt helemaal gelijk. Dat zit erin gebakken.
Zo gaaf die filmpjes! Ik laat het inderdaad even bezinken
Re: Banen plan hulp gezocht
ik zit nu achter me pc (ipv dat ik OP m'n telefoon ZIT  :P
en heb nu even goed kunnen kijken naar het plan, en op duidelijk beeld kunnen meerijden met de filmpjes.

ik moet zeggen dat ook dit banenplan mij heel erg aanspreekt (niks ten nadele van "SpeeltmetTreintjes die ook enorm veel heeft getekend voor me)

zou ik ook de banenplan bestanden mogen hebben? (ipv alleen het jpg bestand)

alvast bedankt.

groetjes Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
vin,
Goed dat je de plannen van Math nog eens nader hebt bekeken en met name zijn opmerking over het rondje rond de kerk of de kerstboom serieus hebt genomen.
Math is m.i. een ware kunstenaar in het ontwerpen van goed doordachte plannen op de vierkante cm, We zien bij tijd en wijle hier prachtige creaties langs komen (en helaas soms ook weer vertrekken).
Een hondenbot heeft veel voordelen boven een rondje, vooral in combinatie met 1 of 2 schaduwstations. Als je naar het spoornetwerk in NL kijkt, zie je al dat een trein nooit rondjes rijdt.
Maar als je goed kijkt is een hondenbot eigenlijk gewoon 1 groot rondje....
Dus ook met het plan van Math kun je gewoon je rondje rijden  :D
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op vrijdag 30 november 2018, 11:03:46
zou ik ook de banenplan bestanden mogen hebben? (ipv alleen het jpg bestand)
Het was eigenlijk nooit mijn bedoeling maatwerk af te leveren, het gaat er hem meer om te laten zien wat wel en niet doenbaar is, en ik was en ben nog altijd in de veronderstelling dat het absoluut geen goed idee is iets 1 op 1 over te nemen dat je zelf niet hebt ontworpen.
Zoals ik al heb gezegd, laat alles een beetje bezinken, neem het beste voor jou uit alles wat hier al getoond en gezegd is en doe er je eigen ding mee.
Je vroeg hulp en die heb ik met plezier geboden, maar een Wintrack bestand daar heb je niks aan.
Je werkt ten andere met een ander programma, dus moet je toch zelf weer vanaf nul aan de slag om iets te kunnen veranderen.
De jpgees zijn ondersteund met de filmpjes zeker voldoende om mee aan de slag te gaan.


En nog iets: moest ik het voor mijzelf moeten doen ik zou op deze oppervlakte voor enkelsporig gaan, veel minder rails, eenvoudiger wisselstraten en 't zou beter bij je Amerikaans materiaal passen.

Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op vrijdag 30 november 2018, 11:03:46... (niks ten nadele van "SpeeltmetTreintjes die ook enorm veel heeft getekend voor me)

Dat geeft niets, hoor. Om te beginnen heb ik me vermaakt met het puzzelen om jouw wensen te realiseren. Verder zie ik dit als een samenwerking waarbij meerdere mensen verschillende ideeën aandragen waarmee jij iets kunt beginnen. Wat jij daaruit gebruikt, dat is jouw keuze, maar als jij tevreden bent, ben ik het ook.

Math schrijft zelf al dat hij voor zichzelf in eenzelfde ruimte iets heel anders zou ontwerpen. Dat geldt voor mij ook, en jouw eigen oorspronkelijke plan is ook weer heel anders. Uiteindelijk is er niet zoiets als het beste plan, het ligt er maar net aan wat je wilt.

Overigens ben ik het met Math eens dat je het beste zelf een plan kunt invoeren in het planningsprogramma van jouw voorkeur, dan wordt de drempel om er zelf mee aan de slag te gaan een stuk lager. Je kunt eens iets weglaten of zijsporen toevoegen bijvoorbeeld en dan, eventueel met een 3D plaatje, beoordelen of je het een verbetering vindt of niet. Dat kan al bij voorbaat, maar het is ook goed mogelijk, om niet te zeggen waarschijnlijk, dat je er tijdens de bouw achterkomt dat er iets is dat je niet mooi vindt of dat niet zo mooi uitkomt.

Ik let er weliswaar op dat alle aansluitingen kloppen en dat de onderlinge afstanden tussen de rails (horizontaal en vertikaal) niet te klein zijn, maar of er voldoende plaats is voor de scenery die jij in gedachten hebt, daar besteed ik veel minder aandacht aan. Anders dan Math heb ik ook nergens een dubbele overweg neergelegd, dat leek me iets dat je zelf wel kon doen. Zo zullen er in Math's plan ook ongetwijfeld dingen zijn die jij, als je er eenmaal mee aan de slag gaat, iets anders wilt hebben. Dan is het wel zo handig als je zelf al met het plan gestoeid hebt, dan kun je het wat gemakkelijker zelf aanpassen.
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat is helemaal waar.

Ik ga hem sowieso na tekenen, echter voornamelijk de hoofdbaan.  De zijsporen maak ik er later dan in, dat zijn dingen waar ik lekker m?n eigen ding in kwijt kan.
Maar met zo?n hoofdspoor kom ik nooit lekker uit. Dus vandaar de vraag voor het bestand.
Rail modellen pro schijn meerdere bestandsformaten aan te kunnen namelijk.

Groetjes Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat het niet helemaal uitkomt is dikwijls niet erg, het hangt er allemaal van af waar en wat er niet past. Op een rondje rond de kamer kun je meerdere centimeters smokkelen om het te doen sluiten, op een opvulstuk tussen wissels die al met iets anders verbonden zijn moet het soms wel op de millimeter of beter. Dat voel je aan bij je ontwerp als je genoeg praktijkervaring hebt.
Bij hellingen klopt het ten andere nooit in de praktijk met wat je getekend hebt, je kunt in al die programma's wel hoogtes ingeven maar ik ken geen enkel dat de grotere raillengte schuin ten opzichte van vlak in rekening brengt, het zijn allemaal maar 2D programma's die een 3D voorstelling kunnen maken.
1 meter vlak wordt 4,5 mm langer als je dat op 3% helling brengt, dus op een helling van 4 meter om 12 cm hoogte te winnen zitten de programma's er al bijna 2 cm naast. Dan moet je niet proberen passen op de millimeter op je scherm hé.
Dit is helemaal fout, en daarom doorstreept, die 4,5 mm gelden voor hellingen van 10%.


Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Math op vrijdag 30 november 2018, 17:13:511 meter vlak wordt 4,5 mm langer als je dat op 3% helling brengt, dus op een helling van 4 meter om 12 cm hoogte te winnen zitten de programma's er al bijna 2 cm naast. Dan moet je niet proberen passen op de millimeter op je scherm hé.

Met afwijkingen doordat sporen op een helling liggen, heb ik nog nooit rekening gehouden, simpelweg omdat ik er nooit aan had gedacht dat het belangrijk zou kunnen zijn. Door jouw opmerking heb ik het nagerekend en gelukkig kom ik op slechts 0,45 mm per meter bij een helling van 3%. Scheelt een factor 10. Als ik geen rekenfout heb gemaakt, kan ik deze afwijkingen dus rustig blijven negeren.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Je hebt helemaal gelijk, ik had het ooit uitgerekend en had iets in mijn hoofd dat inderdaad 10x te groot was, die 5mm per meter geldt voor 10%, een gangbare waarde in vervlogen tijden :-) 
Als verzamelaar van oud speelgoed zit ik soms op de verkeerde frequentie .
Nu ook eens opnieuw uitgerekend met 3% en dat is inderdaad 10 keer minder, 't valt dus allemaal beter mee dan ik dacht.
Maar ik heb er nooit rekening mee gehouden, ik gebruik ten andere altijd standaard rails die ik op lengte zaag, past altijd ;)
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2015

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Fantastisch hoe je dat voor elkaar krijgt :D
Re: Banen plan hulp gezocht
Beste mensen,
Tijdje stil geweest, maar niet stil gezeten.

Afgelopen tijd wat beter en minder goed nieuws.
-minder goede nieuws: de beschikbare ruimte valt toch wat kleiner weg als gehoopt
-beter nieuws: we hebben besloten dat we een dakopbouw willen gaan nemen op onze woning waardoor er dus een mooie zolder beschikbaar komt
-minder goede nieuws: voordat die ruimte beschikbaar is, zijn we zeker nog jaren verder.

Dus voor de tussentijd wil ik toch een baan bouwen in de wel beschikbare ruimte, echter wat simpeler, dwz, geen blokken, geen schaduw station en het totaal wat kleiner.

Voordat ik jullie ga belasten met vragen om wat te tekenen, wil ik daar eerst zelf mee aan de slag gaan.
Inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen om wat ideeen en fantasieën te bedenken, wat het tekenen uiteraard leuker maakt (op dit moment nog zeker niet makkelijker  :P :P )
Ik heb wat ideeen gezien op plaatjes van oude boeken
Zo heb ik van verschillende banen wat ideeen die ik erin wil maken (zo ook de ronde keerlus die Math heeft getekend)
(Een groot gedeelte van m?n vorige baan ga ik ook weer neerleggen)

Ik hou jullie op de hoogte wbt de vorderingen met m?n tekeningen

Mvg. Kevin

Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op zaterdag 02 februari 2019, 11:03:28Dus voor de tussentijd wil ik toch een baan bouwen in de wel beschikbare ruimte, echter wat simpeler, dwz, geen blokken, geen schaduw station en het totaal wat kleiner.

Je kunt tijdelijk een baan op de vloer leggen, dat heeft verschillende voordelen.

Bij een vloerbaan is bereikbaarheid nauwelijks een probleem: hier en daar een open plek is al voldoende om overal te kunnen komen. In totaal aantal meters rails is het dan wel wat kleiner, er past juist méér zichtbare rails omdat je de totale ruimte kunt benutten. Als je een beetje vooruit denkt, kun je alvast wat rails kopen die straks een plaats krijgt in het schaduwstation of de helix. Die kun je dan in je tijdelijke vloerbaan gebruiken.

Een vloerbaan is gemakkelijk te veranderen. Dat nodigt uit om eens iets uit te proberen. Bij het rijden zie je veel beter wat de (on)mogelijkheden zijn dan vanaf een baanplan. Je kunt ook meer inzicht krijgen in wat je mooi vindt. Door het rijden ben ik bijvoorbeeld slanke wissels gaan waarderen. Ik ben inmiddels zover dat ik overweeg om straks, als ik een grote vaste baan ga bouwen, in het zicht voornamelijk slanke wissels te gebruiken. Voor het schaduwstation denk ik aan gewone. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, en als je daar op tijd achterkomt, kun je de (duurdere) slanke wissels links laten liggen.

Als je meerdere vloerbanen neerlegt, krijg je al snel een idee van de speling die je je kunt veroorloven, en op welke plaatsen het wat nauwkeuriger moet passen. Dat geldt bijvoorbeeld bij complexe wisselstraten, terwijl de speling bij lange stukken zonder wissels of kruisingen behoorlijk op kan lopen. Dat heb ik geleerd doordat het niet uitkwam bij het leggen van de rails. De eerste keer was dat omdat ik niet het juiste passtukje had voor wat ik eigenlijk wilde, maar het bleek geen enkel probleem om meer dan een centimeter te overbruggen. Later werden mijn vloerbanen groter en complexer. Per ongeluk legde ik daarbij nog wel eens ergens een verkeerde rail neer, een andere dan ik had gepland. Dat merkte ik dan pas als ik later ergens anders een bepaalde rail te kort kwam. Dat het op die eerdere plaats niet paste, was me niet opgevallen en dat zegt wat over de speling op die plaats.

Re: Banen plan hulp gezocht
Een vloerbaan heb ik serieus overwogen,
Echter besloten om dat niet te willen om 2 redenen.
1- de ruimte is een soort van garage, dus met het oog op vocht en kou, blijf ik liever van de vloer af.
2- ik wil zelf ook wel iets comfortabeler kunnen zitten en kijken.

Wbt de aanschaf, ik verwacht met de baan die ik wil gaan bouwen, dat ik niks aan rails hoef te kopen.
Slanke wissels zijn inderdaad mooier, echter kan ik me niet zo druk maken over details wbt de werkelijkheid, als het er leuk uit ziet, vind ik het goed.

Bedoeling is om een tafelbaan te maken, dus groot blad zonder open stukken (die zaag ik er eventueel we tussenuit voor eventuele bereikbaarheid)
En kwa levels alleen maar wat de hoogte in.
Dan kan ik op die plaat het een en andere proberen en testen.
Straks op zolder zal het toch weer een hele andere baan gaan worden (of niet 😂)
Re: Banen plan hulp gezocht
ben nog "even" aan het stoeien geweest.
helaas krijg ik de hoogte's er niet in, dus ik heb dat maar even met kleur aangegeven.

-Blauw= 0cm
-Bruin= Stijg/daalvlak
-Oranje= op hoogte (helaas staat het er op tekening onder)

De keerlus links boven, zal volledig onzichtbaar worden, echter zaag ik het binnenstuk uit de plaat om er nog bij te kunnen.

ongetwijfeld staat het nog vol fouten of zijn er dingen niet handig, ik hoor graag jullie mening daarover.


Re: Banen plan hulp gezocht
Of er fouten inzitten, daar wil ik niet zoveel over zeggen... Ik vraag mij echt af wat nu de meerwaarde van dit laatste ontwerp is.
Het zijn heel veel sporen om niet te zeggen: spaghetti!
De eerder getoonde plannen bieden volgens mij veel meer mogelijkheden voor een realistisch ogend spoorbedrijf met geloofwaardige scenery. Math heeft in zijn laatste voorstel echt iets getoond waar voor mij veel muziek in zit.
Ik zou daar nog eens goed naar kijken!  Het is ook nog eens goed te bouwen en de bereikbaarheid van de sporen lijkt mij dik in orde. Dat wordt echt nog een issue in je laatste ontwerp!

Groet,

Peter

Re: Banen plan hulp gezocht
Hoi Peter.

Bedankt voor je reactie.

Het plan van Math is fantastisch. Echter zie mijn laatste reactie voor ?speeltmettreintjes?
De ruimt is helaas ander uitgevallen als oorspronkelijk bedoelt, en er zit een verbouwing aan te komen waardoor ik straks een hele zolder ter beschikking heb.  Dat duurt helaas nog wel een paar jaar, dus voor de tussen tijd wil ik een kleinere baan, zonder blokken, zonder poespas, maar om in ieder geval te kunnen rijden.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Een paar opmerkingen:

  • De locloods ligt op de binnenbocht, dat gaat niet - maar dat ligt zo voor de hand, dat zul je zelf ook al wel gezien hebben.

  • Als het de bedoeling is om met twee sporen toegang de hebben tot de draaischijf, moet er wat aangepast worden.

  • Als de blauwe en oranje sporen vlak liggen, lijkt het me dat de bruine sporen een stuk steiler moeten worden dan 3%.

  • Je schijft dat je de oranje sporen boven de blauwe wilt hebben. Het lijkt me dat dat er boven het station nogal vreemd uitziet, eronder lijkt me logischer. Aan de andere kant, als het om een tijdelijke baan gaat, zou ik me er daar niet druk over maken.

  • De keercirkel vond ik verrassend. Wat jij hebt getekend, betekent dat je 4 mm moet sjoemelen, maar dat is het probleem niet, dat gaat hier best. Als ik iets dergelijks zou ontwerpen, zou ik echter geen bochten R1 gebruiken (ik bedoel de twee rails 24115). In plaats daarvan zou ik, in verband met de vier wissels, vier rails 24206 in de cirkel opnemen en verder zoveel mogelijk rails van 30° gebruiken, minimaal R2. Met 8 rails 24230 bijvoorbeeld krijg je dan een perfecte R2-cirkel. Met twee (of meer) wat ruimere bochten op de juiste plaatsen kan hij zonodig iets groter gemaakt worden als dat met de aansluitingen beter uitkomt.

  • De aansluiting van de bocht linksvoor op diezelfde keercirkel klopt bij lange na niet. De afwijking is veel te groot om de rails met sjoemelen toch aan elkaar te klikken.

  • Bij de wisselstraat linksvoor, bij het station, ligt een rails 24130 direct aan een driewegwissel. Dat betekent dat er een bocht R1 direct op een bocht R2 in tegengestelde richting kan volgen. En dat betekent weer een ietwat vergrote kans op een ontsporing.

  • In het voorste spoor van het station ligt een ontkopelrails direct naast een bocht. Dat is niet praktisch. Ontkoppelen is zo veel lastiger, weer aankoppelen gaat daar al helemaal niet.

  • Het kopspoortje rechts, beginnend met een 24064 en een bocht 24130, ligt erg dicht bij een paar rails 24230 van een doorgaand spoor. Uitzwenkende lange wagens en locomotieven die over die 24230 rijden, zouden een trein die op het zijspoortje staat wel eens kunnen raken.

  • Dicht daarbij ligt een kruiswissel. Door de manier waarop die gebruikt wordt, denk ik aan een Hosenträger met een korte kruising, dat levert een veel rustiger rijverloop op en er zijn minder wissels nodig.

  • Tenslotte, het minst belangrijke: in sommige stationssporen ligt een 24064 terwijl er in hetzelfde spoor ook een 24172 ligt. Die twee kun je vervangen door een 24236, da's goedkoper. Tenzij je al wat van die 24064 hebt liggen natuurlijk, dan kun je ze beter gebruiken dan nieuwe rails 2436 kopen.

In het onderstaande plan voor het station heb ik een aantal van de punten opgelost. De rest heb ik niet gewijzigd.
Re: Banen plan hulp gezocht
Bedankt Rob!
Zeer bruikbare info. Wbt de ontkoppelrails, eigenlijk geen idee. Dat das makkelijk omdat de loc dan niet op een wissel staat en op die manier zo lang mogelijke vracht kan afkoppelen.
Wbt de keerlus, daar heb ik lang over gedaan om iet wat passend te krijgen (ik krijg die geometrie niet voor elkaar wat dat betreft.
De draaischijf heb ik weinig aandacht aan besteed, omdat de aansluitingen van deze toch anders zijn tov het oude model (die ik heb) dus dat doe ik ?in het werk? pas maken.
Het spoor over het station heen, leek mij juist wel leuk eigenlijk, beetje onrealistisch en speels.
Ik heb express voor R1 bochten gekozen, waarom: daar heb ik er zat van liggen namelijk.
Wbt de helling, ik kan de keerlus ook nog wat mee laten stijgen denk ik.

Ik ga in ieder geval jouw stationssporen intekenen in RMPro.

Bedankt alvast
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op woensdag 13 februari 2019, 13:12:47Wbt de ontkoppelrails, eigenlijk geen idee.
Da's nou typisch iets wat je op een klein vloerbaantje prima kunt uitproberen. Als je dat doet, zul je ontdekken wat de nadelen zijn van een bocht direct naast de ontkoppelrails. Het rechte spoor van een wissel direct naast een ontkoppelrails doe ik ook niet. Als een lok op een wissel stilstaat, is er een kans dat de sleper geen stroom krijgt en dan kan 'ie na het ontkoppelen niet wegrijden. Bij het testen kun je verschillende locs gebruiken: de lengte van de loc en de plaats van de sleper is relevant.

CiteerWbt de keerlus, daar heb ik lang over gedaan om iet wat passend te krijgen (ik krijg die geometrie niet voor elkaar wat dat betreft.
Ik wil best een aansluiting ontwerpen van de keerlus op het station, maar dan moet je wel even de maten van de baan geven zodat ik binnen de grenzen blijf.

CiteerHet spoor over het station heen, leek mij juist wel leuk eigenlijk, beetje onrealistisch en speels.
Onrealistisch en speels, daar ben ik het mee eens. En zoals ik al schreef, voor een tijdelijke baan maak ik me er niet druk om. Als jij het leuk vindt, vooral doen.

CiteerIk heb express voor R1 bochten gekozen, waarom: daar heb ik er zat van liggen namelijk.
Ja, dat komt vaker voor. Bij weinig ruimte zijn ze onmisbaar, daarom zijn ze ook best nuttig, maar dat probleem heb jij niet. In mijn huidige vloerbaan liggen trouwens ook 14 rails 24130, ook omdat ik die nou eenmaal heb. Maar waar ze bij het vorige ontwerp op belangrijke plaatsen lagen, heb ik ze nu allemaal verbannen naar zijspoortjes. Bij de volgende verandering gaan ze er helemaal uit.
Als je ook gebogen wissels R1 hebt (24671 en 24672) die je zou willen gebruiken, dan zijn de wisselstraten aan beide kanten van het station daar de aangewezen plaatsen voor: die kun je dan immers al in de bochten laten beginnen, waardoor de stationssporen iets langer kunnen worden. Omdat ze in jouw ontwerp nergens liggen, heb ik ze ook niet gebruikt.

CiteerWbt de helling, ik kan de keerlus ook nog wat mee laten stijgen denk ik.
Op zich zie ik genoeg mogelijkheden om meer sporen te laten stijgen dan alleen de bruine, dus dat komt vast wel goed. Ik raad echter wel aan dat je gaat zoeken naar de manier om hoogtes in te stellen. In WinTrack kun je dan de stijgingspercentages en de afstanden tussen sporen die boven elkaar liggen controleren, erg handig. Ik neem aan dat zoiets in RMPro ook mogelijk is.
Re: Banen plan hulp gezocht
Hoi Rob,

Gebogen wissels heb ik er ook een aantal van, echter kreeg ik die er helemaal niet passend in verwerkt 😂😛
Maximale breedte is 355 van muur tot muur.
Rechter gedeelte langs de muur is maximaal 240 en de linkerzijde langs de muur is maximaal 2 meter
Echter hou ik links liever wat korter zodat ik een klein plekje kan overhouden om eventueel iets te knutselen of solderen.
Met RMPro moet het inderdaad ook makkelijk kunnen, volgens YouTube filmpjes is het ook makkelijk, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Misschien straks verder mee proberen als het ontwerp een beetje kloppend is.
Want ook rechts bij de overgang zijn beide rechte sporen ?gezaagd? om passend te maken.
Ontkoppel rails hoeft er niet perse ingetekend te worden, die kan ik ook later erin zetten.
Nogmaals de ruimte die ik heb, leg ik liever geen spoor op de grond (beetje garage achtig)

Grtjs. Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Hoe je het allemaal bereikbaar wilt houden, laat ik aan jou over, maar hier is een iets aangepaste en sluitende versie van jouw plan.

Deze keer heb ik me voor de verandering niet ingehouden met rails 24130, niet omdat ze nodig zijn, maar omdat je ze hebt en wilt gebruiken. Ik heb er ook een aantal gebogen wissels 24671 en 24672 ingezet zodat je kunt zien hoe die binnen de C-rail geometrie passen.

De grijze sporen liggen vlak, de oranje sporen ook maar dan 95 mm hoger. De bruine sporen moeten stijgen, maximaal met 3%, om dat hoogteverschil te realiseren. Ook een paar wissels aan de rechterkant van het station moeten al schuin liggen om bij 3% op 95 mm uit te kunnen komen.

Zo, nu kun je waarschijnlijk wel weer even vooruit met de verschillende ideeën.

Edit: Het verkeerde plaatje van het station vervangen door het juiste.
Re: Banen plan hulp gezocht
Bedankt Rob!

Ik ga het overzetten in m?n eigen rail programma. En meteen eens even goed kijken hoe die keerlus nou in elkaar zit.

Nogmaals bedankt!
Re: Banen plan hulp gezocht
Het is me gelukt.

hoogte krijg ik er nu ook in (ff youtube kijken) ik heb je plan zga nagetekend, echter het 2e stationsplan, paste niet in het volledige plan (die is wat langer)
maar zoals hij nu is, vind ik hem goed.
dat zwarte gat is een mansgat en de gele strook onderin wordt voor de diverse besturingen (kraan joystick, 2x mobile station, 1x central station en eventueel nog een scherm voor een pc met software voor het central station)

Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op donderdag 14 februari 2019, 13:33:28
de gele strook onderin wordt voor de diverse besturingen (kraan joystick, 2x mobile station, 1x central station en eventueel nog een scherm voor een pc met software voor het central station)
Goed dat je daarmee rekening houdt: veel mensen plannen hun tafelruimte vol tot aan de rand.

Je plan vind je goed, so be it.

Als ik voor een paar jaar moest uitwijken naar schuur of huiskamer, dan zou ik voor segmentbouw gaan.
Losse delen die later verhuisbaar (draagbaar) terug naar zolder kunnen om daar gekoppeld te worden.

In jouw plan zitten een paar dingen die bij mij niet door het trapgat passen, niet door de  deur passen of niet in de lift passen, of alleen maar buitenom via het raam diagonaal naar binnen geschoven kunnen worden.

Dus ik denk dat jij gaat voor alles afbreken en opnieuw beginnen, als het ooit over komt. Dat kan.
Re: Banen plan hulp gezocht
tegen die tijd komt er wel een "echte" baan
ik ben het wachten zat en wil gewoon lekker een baantje met wat mogelijkheden om gewoon lekker te rijden.
komt geen uitgebreide scenery, ik plak een kant en klare achtergrond op, en bedek de hele baan met een rol grasmat.
huisjes en dergelijke zet ik er gewoon her en der tussen  :P

de ruimte waar het moet komen is nu echt bijna leeg, dus ik verwacht 1 dezer dagen te kunnen gaan beginnen met het frame voor de tafel.  :D
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Daar heb ik alle begrip voor  :thumbup:.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Mooi dat je eindelijk iets kunt gaan bouwen.  :thumbup: Ik ben benieuwd.

In het laatste plan zag ik nog een kleinigheidje: op twee plaatsen zie ik een 24224 en een 24206 naast elkaar liggen. Als je die anders over hebt, kun je die uiteraard zo gebruiken, maar anders past daarvoor in de plaats ook een 24230.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ja klopt. Ik heb dat gekopieerd van de 2 sporen eronder 😂

Ik pas het aan 👍🏻
Re: Banen plan hulp gezocht
De tandjes,
tijd vliegt! vandaag exact een jaar geleden dat ik hier wat gepost heb.

erg druk geweest met verbouwing etc.
echter, het goede nieuws is dat de ruimte beschikbaar is op dit moment.
m'n hobby bureau voor het ombouwen, spuiten, uitzoeken etc is gereed en er kan zodra ik een banenplan heb begonnen worden met bouwen.
het vorige banenplan wat ik daadwerkelijk zou gaan bouwen gaat niet passen, enerzijds omdat ik dan geen hobby bureau heb om het e.a. te gaan doen, anderzijds hoe vaker ik er naar keek hoe saaier ik hem vond.

ik ben wat aan het tekenen geslagen en merk dat ik toch echt niet handig genoeg ben voor dit soort dingen.
eisen heb ik niet, maar wel wat voorkeuren.
-toegang naar beneden voor een toekomstig schaduw station (lees; hiervoor moet ik eerst materiaal gaan aanschaffen  :P )
-een BW voor enkele stomers en vooral diesels inclusief draaischijf en locloods (heb de metalen draaischijf 7186)
-er wordt van alles gereden, maar vooral amerikaans en duits dus een stuk(je) dubbelspoor is gewenst maar er mogen ook stukken enkel spoor bij zitten.
-iets van 2 stations op verschillende hoogte niveau's mag zowel kop station als doorrij wezen (of een combinatie van)
-gezien de geringe ruimte lijkt mij een klimspiraal het makkelijkst of een stuk lengte met 1 spiraal erin.
-bergen, tunnels, trein de ene tunnel in en ergens waar je het niet verwacht eruit lijkt mij erg leuk.
-en last but not least een dubbelsporige spoorwegovergang


hierbij een foto van de beschikbare ruimte en m'n zelf getekende gekrabbel.



wie o wie zou mij (alweer :P ) willen helpen met een ontwerpje

Re: Banen plan hulp gezocht
Hoi Kevin,

Wat is de afmeting van de baan.

Gr. Dirk.
Re: Banen plan hulp gezocht
Hoi Dirk.
Dat staat in de foto.

Bovenste gedeelte is 351cm
Links is 130cm
Rechts is 265cm 
En de onderkant van de breedte is maximaal 90cm (ik moet er nog tussen kunnen komen)
Eventueel iets met een opklap stuk mag ook.

Grtjs.
Re: Banen plan hulp gezocht
Nou kwam ik een Marklin ontwerp tegen wat me wel aardig lijkt.
Zou iemand deze iets kunnen aanpassen doormiddel can het invoegen van een BW met draaischijf?

Kwa formaat zou het smalle stuk 10cm breder mogen (130 ipv 120) en de lengte zou ook langer mogen worden (350 ipv 320)

Iemand bekend met deze baan?
http://medienpdb.maerklin.de/mm/downloads/Downloaddatei_Gleisplaene_MM_2014_02.pdf

Groetjes Kevin

Re: Banen plan hulp gezocht
De aangepaste maten die je opgeeft, geven niet heel veel extra marge. Lijkt mij onmogelijk daarbinnen het door jou uitgezochte sporenplan aan te vullen met een draaischijf en een BW. Als het al lukt, ligt alles vol met rails. Ik vraag het mij af of het wel leuk wordt!

Groet,

Peter
Re: Banen plan hulp gezocht
Ja daar zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben.
Niet over nagedacht eigenlijk.

Ik kan gewoon geen leuk banenplan vinden wat goed past op mijn beschikbare ruimte past.

Ook ben ik mezelf erg bewust geworden met de voorgaande berichten dat ik het alom bekende "rondje" uit m'n hoofd moet zetten om verveling te voorkomen.

Groetjes Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Banen plan hulp gezocht

CiteerEisen heb ik niet, maar wel wat voorkeuren.
-toegang naar beneden voor een toekomstig schaduw station (lees; hiervoor moet ik eerst materiaal gaan aanschaffen  :P )
-een BW voor enkele stomers en vooral diesels inclusief draaischijf en locloods (heb de metalen draaischijf 7186)
-er wordt van alles gereden, maar vooral amerikaans en duits dus een stuk(je) dubbelspoor is gewenst maar er mogen ook stukken enkel spoor bij zitten.
-iets van 2 stations op verschillende hoogte niveau's mag zowel kop station als doorrij wezen (of een combinatie van)
-gezien de geringe ruimte lijkt mij een klimspiraal het makkelijkst of een stuk lengte met 1 spiraal erin.
-bergen, tunnels, trein de ene tunnel in en ergens waar je het niet verwacht eruit lijkt mij erg leuk.
-en last but not least een dubbelsporige spoorwegovergang

...en dat allemaal op 3,5 bij 1,3 m met een uitstulping? Wauw.
Ik weet het, ik ben een 'newby', maar in mijn ogen lijkt mij dit wel heeeeel veel. Aan de andere kant wel een enorme uitdaging. Misschien neemt Rob de handschoen op. Ik heb van hem al dingen gezien, die je niet zo maar 1, 2, 3 zou verwachten.
Re: Banen plan hulp gezocht
De ruimte is inderdaad beperkt,
Vandaar dat hoogte verschillen de enigste optie is in mijn ogen.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 24 februari 2020, 23:29:59Als het al lukt, ligt alles vol met rails. Ik vraag het mij af of het wel leuk wordt!
Ik heb er eens naar gekeken en ben het met Peter eens. Dat wil zeggen, ik denk dat het beetje extra ruimte dat je hebt wel voldoende is om, uitgaande van het Märklin ontwerp, links een draaischijf toe te voegen, en misschien zelfs nog een paar sporen zodat het op een klein, functioneel BW lijkt, maar dan ligt het helemaal vol met rails.

Ik zie overigens dat de rechterpoot in het Märklin plan 120 cm breed is, terwijl je eerder aangaf dat die maximaal 90 cm breed mocht zijn. Hoe zit het nu met de maten? Is 351 bij 130/265 en maximaal 90 breed een gepasseerd station?
Re: Banen plan hulp gezocht
Die 90 is geen vaste maat,
Daar zit wat variatie zin. De totaal breedte is dus die 351 en er staan aan de overzijde een bureau van 170cm breedt. Ik moet nog wel tussen het bureau en de baan passen. Eventueel omhoog te klappen indien het iets te breedt wordt.

Ik zal straks eens een foto toevoegen van de huidige situatie (dan is er even een beter beeld bij het geheel.

Groetjes kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
hier een foto van de ruimte.
de ruimte links vanaf de muur tot aan bureau is exact 133cm
totale breedte is 351cm
de rechterzijde mag maximaal 265cm lang zijn
en de ruimte tussen de muur en het bureau aan de rechterzijde is 182cm

als er bijvoorbeeld een breedte van 120cm gebruikt zou worden. dan heb ik nog 62cm over om tussendoor te lopen om bij het bureau te komen.

hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid wbt de ruimte.