Ja, die is in versie 6 verdwenen. Herman zette me aan het denken over die keerlus, en vervolgens heb ik zijn tweede suggestie uit
deze post uitgewerkt, gecombineerd met het BW en een station.
Wat betekent dit voor de rijmogelijkheden? In versie 5 reed een trein die van beneden kwam via het station richting BW. De loc kon naar het BW of de trein kon er omheen. In dat laatste geval reed de trein weer terug door het station en daarna weer naar beneden, via dezelfde weg als hij gekomen was (tot aan het station op het andere spoor - in het station zélf was het mogelijk om van spoor te veranderen). Zo'n keerlus zie je niet in de praktijk, maar dat vond ik niet erg, dat is ook niet de reden dat ik hem heb weggehaald: toen ik er nog eens over nadacht, vond het minder mooi dat een trein kort na elkaar in het station komt, ook al is hij gekeerd. Toen Herman vervolgens een goede suggestie deed hoe het anders zou kunnen, was ik overtuigd om hem weg te halen.
In versie 6 kan een trein die van beneden komt, kiezen: linksaf, de korte weg naar het station, of rechtdoor, de langere weg naar het station. In beide gevallen moet de trein ná het station uiteindelijk weer naar beneden, maar zonder voor de tweede keer het station te passeren. Voor een trein die van beneden komt waarvan de locomotief naar het BW moet gaan, is rechtdoor verreweg de meest praktische route. Ik heb twee ontkoppelrails in het stations gelegd, relatief dicht bij het BW, zodat de loc in dat geval zijn wagens in het station kan afkoppelen.
Als je een van de versie met keerlus mooier vindt dan het nieuwste ontwerp, wel, het is jouw keuze. Het wordt uiteindelijk jouw baan, niet de mijne. De plannen zie ik als suggesties, je kunt daarvan naar hartelust gebruiken wat je maar wilt, eventueel onderdelen van de verschillende suggesties combinerend.
Voor het geval je die keerlus zou willen toevoegen aan het laatste ontwerp, daar heb je onvoldoende ruimte voor. Of, beter gezegd, het zou nog wel passen binnen jouw kamer, maar dan krijg je een serieus probleem met de bereikbaarheid van de sporen die ver van de rand af liggen. Dat is nu hier en daar al een dingetje, je zult op de baan moeten kunnen steunen om bepaalde plaatsen te bereiken.
Hieronder nog een plaatje van de sporen die langs het BW lopen. Zo kun je goed zien dat ze een stuk lager liggen dan het BW. Het stijgingspercentage van de twee sporen is 2,9%. De twee korte sporen onderin, da's een aardigheidje: dit is een klein stukje van de helix. Totaal niet waarheidsgetrouw, maar bij het kijken naar een baan vind ik het leuk als er ineens een treintje uit een berg komt, vooral als het niet direct voor de hand ligt hoe die trein daar is gekomen. Argeloze toeschouwers hebben geen idee. Zelf weet je het natuurlijk wel, maar zelfs dan vind ik het grappig.
Rechtsachter heb ik om dezelfde reden een stuk van de (roze) sporen zichtbaar gemaakt, en, veel lager, een kort stukje van het schaduwstation. Als je dit zo bouwt, krijg je een diep en steil ravijn waar je een brug overheen moet bouwen. Ook daar heb ik een plaatje van bijgevoegd.