Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Banen plan hulp gezocht

Gestart door Kevin BigBoy vrijdag 16 november 2018, 14:54:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Banen plan hulp gezocht
Misschien verandert het een hoop.

Maar het maakt mij niet zoveel uit welke kant ik op rij. Eigenlijk wil ik gewoon vijfde kanten op kunnen rijden.
Daarbij zal het meeste materieel Amerikaans zijn.
Re: Banen plan hulp gezocht
Prima, kan het ontwerp in de prullenbak. Baanplan is Europees georiënteerd, Amerikaanse banen zijn heel anders van opzet. Op BNLS zijn hier veel voorbeelden van.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat :)  :P  :)

Of dit plan uiteindelijk ergens toe leidt, weet ik niet. Ik help Kevin door iets te schetsen waar hij misschien iets aan heeft, maar ga er eigenlijk van uit dat de kans heel klein is dat het precies zo gebouwd gaat worden. Héél misschien iets dat er vaag op lijkt. Héél misschien. Het biedt echter sowieso een idee van de mogelijkheden. Daar heeft hij wat aan, maar ikzelf ook, het brengt mij op ideeën waar ik in de toekomst wat aan heb.

Overigens denk ik niet dat het er toe doet of het er uitziet als een Amerikaanse of Europese baan, als het maar mooi oogt en interessante rijmogelijkheden biedt. Daar past ook bij dat hij overal alle kanten op wil kunnen rijden (doe ik zelf ook). Misschien minder realistisch, maar wel zo gemakkelijk.

Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Inmiddels heb ik ook het derde spoor tussen BW en station weten in te passen. Dat was meer werk dan ik had verwacht: doordat ik de wisselstraat van het station een beetje moest opschuiven, paste het niet meer goed.

Uiteindelijk heb ik bijna overal een beetje aan gesleuteld om het weer mooi te krijgen.

Wijzigingen
  • Er is een rangeerspoor tussen BW en station bijgekomen, het 'derde' spoor. Daar was het immers om te doen.
  • Dit rangeerspoor heeft drie verbindingen met het BW (was twee). De rechter verbinding is nieuw. Deze is nuttig voor diesels, zo hoeven ze niet meer in de buurt van de kolen/water/zand-sporen te komen. Bovendien biedt het een extra route voor locomotieven die het BW uit willen rijden nadat ze een tijdje in het BW geweest zijn, of na het ophalen van kolen, water en zand.
  • De zijsporen van het station zijn er niet meer. Niet dat er geen mogelijkheden voor zijn, maar nadat ik het station had veranderd om het passend te maken, heb ik er de moeite niet voor genomen.
  • Het dubbelspoorstraject aan de voorkant ligt nu vrijwel parallel met de schuine rand. Dat oogt wat strakker.
  • De keerlus op het tussenniveau is iets aangepast, zodat het wat mooier op het schaduwstation ligt. Daardoor was het bovendien mogelijk om iets meer van de keerlus zichtbaar te maken.
  • Het schaduwstation is iets compacter geworden, de sporen liggen een fractie dichter bij elkaar. Daarmee is de bereikbaarheid ook een fractie beter. Het zal nog steeds nodig zijn om van onderen een toegang te maken naar de keerlus rechtsachter.
  • Een heel klein stukje van één van de sporen van het schaduwstation is zichtbaar gemaakt. Hoeft niet, maar het illustreert een mogelijkheid.
  • De onderkant van de klimspiraal is aangepast om aan te sluiten op het aangepaste schaduwstation.
Re: Banen plan hulp gezocht
Prullenbak in?!?

Nee zonde. Ik vind de Amerikaanse loc?s gewoon stoer, het maakt me geen bal uit of de ongeveinsd waarheids getrouw in.

De kans dat deze baan 1op1 gebouwd wordt is heeeel groot.
Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik vind die Big Boy ook erg fraai. Toch ga ik hem niet kopen want hoewel het bij mij alle kanten op rijdt, en da's ook niet waarheidsgetrouw, wil ik wel dat het rollende materiaal bij elkaar past.

Wanneer je dit gaat bouwen, raad ik aan om dat in fasen te doen, beginnend met de bovenbaan. Een plan maken is één ding, maar pas als je gaat rijden merk je of de rijmogelijkheden naar wens zijn, en of het ontwerp geen fouten bevat. Zelf zou ik beginnen met het BW en de drie sporen, inclusief de meegebogen slanke wissel. Dan heb je rechtsachter twee losse eindjes, maar in plaats van een station knoop je daar gewoon een grote keerlus aan. Drie treinen er op, en rijden maar.
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat Met het schaduwstation beginnen lijkt mij makkelijker i.p.v. de bovenbaan. Als je een huis gaat bouwen begin je ook net met het dak.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat zou ik ook doen als ik zeker zou weten dat alles klopt, maar omdat de bovenbaan het belangrijkst is, zou ik daar zeker willen proefrijden. Dat kan om te beginnen gewoon vlak, op de vloer zelfs. Dan hoef je niets te bouwen, gewoon de rails neerleggen en je kunt rijden. Daarna kun je het nog automatiseren ook. Als er wat aangepast moet worden aan de bovenbaan, kan dat gevolgen hebben voor de aansluiting naar beneden. Het kan ook zijn dat de keerlus van de tussenlaag iets opgeschoven moet worden om het zichtbare deel ook zichtbaar te kunnen houden.

Als het Betriebswerk en het station dan allemaal naar wens zijn, zonodig na aanpassen van het ontwerp, kun je met de echte baanbouw beginnen. Dán is uiteraard van onderen opbouwen wel zo logisch.

Overigens is het aanpassen van de bovenbaan in dit ontwerp met afstand het meest ingewikkeld, ook daarom is het goed om te testen. De tussenlaag aanpassen is makkelijk, het schaduwstation aanpassen zit er voor wat betreft moeilijkheidsfactor tussenin.
Re: Banen plan hulp gezocht
Maar goed dat het C-rail is en niet K-rail met flexrails. Dan wordt het nog een tandje moeilijker :P
Re: Banen plan hulp gezocht
Ben den Hollander
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 23 november 2018, 18:55:14

Dat zou ik ook doen als ik zeker zou weten dat alles klopt, maar omdat de bovenbaan het belangrijkst is, zou ik daar zeker willen proefrijden. Dat kan om te beginnen gewoon vlak, op de vloer zelfs.


Proefrijden op de vloer, wat moet ik me daar bij voorstellen? Dat wordt een heel gedoe met bedraden van wissels en terugmelding. :)

Gewoon boven beginnen en elke keer testen, belangrijk is dat je automatisch een rondje kunt rijden of tenminste pendelen. En als het naar wens is bouw je verder. En daarna het schaduwstation, dat kun je plooien aan je bovenbaan want het steekt niet zo nauw.

Gr, Ben.
Re: Banen plan hulp gezocht
Op de grond is geen optie, maar in delen is absoluut goed uitvoerbaar.

Ik moet de ruimte nog wat verbouwen binnen, maar daar ga ik vlot aan beginnen.

Ik hou jullie op de hoogte
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Hallo
1 ding snap ik niet, trein komt binnen in station, koppelt af en gaat voor verzorging naar het bw.
Trein gaat weer terug naar zijn sleep.
Tot zover alles duidelijk, maar dan.
Waar koppelt de trein dan weer aan, voor of achter?
Voor, rijd vervolgens een rondje om het bw en staat weer terug in het station.
Achter, rijd weer terug naar schaduwstation.
Achter lijkt mij de meest realistische en is de groene keerlus overbodig.
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat Ik neem aan dat je, daar waar je "trein" schrijft, "locomotief" bedoelt.
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Ja klopt
Re: Banen plan hulp gezocht
Het sporenplan van het BW ziet er intussen best goed uit. Maar Herman slaat de spijker op zijn kop (met de toevoeging van Wim over locomotief en trein). Waar rijd je nou heen op deze baan? Het is natuurlijk prima met alle materieel dat er op de wereld rondreed lekker te gaan spelen en je niks van landsgrenzen en tijdperken aan te trekken en dan wat rondjes te rijden.
Maar het gaat vervelen. En snel ook.
Dan is het een extra kick als je een beetje realistischer treinverkeer kunt maken. Dan wordt het echt leuker. Als je echt gek bent, maak je een misschien nog een dienstregeling. Hoeft niet, maar het kan.
En nu je nog aan het ontwerpen bent, zou je ook het station nog wat kunnen aanpakken. Kijk eens op sporenplan.nl of Google Earth naar hoe stations eruit zien. Met een aftakking naar een goederenloods of postsorteercentrum maak je ook je station leuker.
Maar je bent lekker op weg.

Groet,

Peter
Re: Banen plan hulp gezocht
Allerlei aanpassingen zijn altijd welkom.
Het zal niet binnen een maand gebeuren dat de eerste rails gelegd gaat worden namelijk
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op zaterdag 24 november 2018, 10:41:04
Allerlei aanpassingen zijn altijd welkom.

Zo is het keren een stuk minder opvallend
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: marklinmanus op zaterdag 24 november 2018, 08:59:52
Hallo
1 ding snap ik niet, trein komt binnen in station, koppelt af en gaat voor verzorging naar het bw.
Trein gaat weer terug naar zijn sleep.

Ik heb er bij het ontwerp niet lang over nagedacht, maar na het afkoppelen had ik niet in mijn hoofd de loc die naar het BW gaat diezelfde sleep later weer zou moeten ophalen. Het kan wel natuurlijk, maar het kan net zo goed een andere loc zijn. Die kan de sleep zelfs al oppakken terwijl de eerste naar het BW gaat. Die eerste gaat misschien na de verzorging wel parkeren, buiten of in de loods, aan het einde van z'n dagelijkse dienst.

Citaat van: marklinmanus op zaterdag 24 november 2018, 08:59:52
Waar koppelt de trein dan weer aan, voor of achter?
Voor, rijd vervolgens een rondje om het bw en staat weer terug in het station.
Achter, rijd weer terug naar schaduwstation.
Achter lijkt mij de meest realistische en is de groene keerlus overbodig.

Ik ga er vanuit dat er ook treinen rijden die niet naar het BW gaan. Die rijden er via de groene keerlus omheen, terug naar het station en daarna naar beneden, hetzij naar de roze keerlus dan wel naar het schaduwstation. Niet ideaal, twee keer kort na elkaar in het station, maar ondertussen is de trein gekeerd dus zó erg leek me dat niet. Uiteindelijk bepaal ik dat echter niet, daar gaat alleen Kevin  over.

Aan welke kant een locomotief aankoppelt, ligt natuurlijk aan de sleep. Bij goederentransport maakt het niet uit, lijkt me. Ik stel me zo voor dat een andere loc de wagons oppakt en ermee naar het schaduwstation rijdt en daar blijft staan. Bij een personentrein, ligt het meer voor de hand dat er een bepaalde volgorde is, dat het niet logisch is als het voorste rijtuig van een sleep even later het achterste is. De loc die zo'n sleep oppikt, zal dat dus aan dezelfde kant doen als waar de eerste loc zat. Ttenzij er bijvoorbeeld iets veranderd moet worden, een andere sluitwagen aan het eind zetten of zo.

Nu ik dit zo opschrijf, realiseer ik me dat er nog iets ontbreekt in het ontwerp: ontkoppelrails op praktische plaatsen. Er zijn wel wat mogelijkheden, maar doordat het station gebogen is, zijn die nogal beperkt. Het is immers niet de bedoeling dat er een losgekoppelde sleep in een bocht staat, dan is 'ie veel te lastig weer aan te koppelen. Hier moet ik maar eens een nachtje over slapen.

Herman, zou jij (één van) de alternatieven die je hebt geschetst misschien verder kunnen uitwerken? De derde spreekt mij persoonlijk niet zo aan, maar die eerste twee wel. Waarbij ik met de eerste nog niet direct zie hoe dit op de lagere niveau's met de hoogteverschillen uitpakt trouwens, met de tweede zie ik het al wel voor me.

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 24 november 2018, 09:31:54
En nu je nog aan het ontwerpen bent, zou je ook het station nog wat kunnen aanpakken. Kijk eens op sporenplan.nl of Google Earth naar hoe stations eruit zien. Met een aftakking naar een goederenloods of postsorteercentrum maak je ook je station leuker.
Het station vond ik in eerste instantie best mooi liggen, vooral met al die flauwe bochten, maar nu de locopslagloodsen zijn uitgegroeid tot een functioneel Betriebswerk, zie ik er toch wel een paar nadelen in. Om te beginnen zou ik de stationssporen liever nog wat langer willen maken. Daarnaast, zoals ik hierboven al schreef, moeten er ontkoppelrails bij, op bruikbare plaatsen. Misschien moet het station daarvoor wel verplaatst worden naar de achterkant van de baan, waarmee het bovendien direct aansluit op het BW.
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
De optie met 2 schaduwstations is een hele uitdaging zoniet onmogelijk.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar 1 schaduwstation, scheelt een hoop werk en je hebt meer mogelijkheden.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik ben hier nieuw maar volg al een tijdje als gast.
Bij deze stel ik mij dan ook maar eens voor: baanontwerpen is zo wat mijn stokpaardje, dus wil ik hier ook mijn duit in het zakje doen en heb dan ook snel een ontwerpje gemaakt.
Er is blijkbaar interesse in een station in een boog, dat heb ik dan ook behouden.
Bedenk wel dat aankoppelen van wagons met kortkoppelingen niet mogelijk is in bochten...
Wat ik heel lelijk vind op een baan zijn keerlussen waar zichtbaar gekeerd wordt, niets onnatuurlijker dan een trein onmiddellijk te zien terugkeren na een 180° bocht en in de al getoonde ontwerpen zitten er zelfs 2, de groene en de rode keerlus.
Ik zou gaan voor 1 gemeenschappelijk schaduwstation waarbij alle treinen onzichtbaar kunnen keren ongeacht langs welke kant ze het station verlaten. En waarbij een trein die verdwijnt altijd afgewisseld wordt door een andere.
Langs de ene kant dalen en stijgen met een helix, langs de andere kant met een lang hellend vlak en benden alles laten samenkomen in een schaduwstation in de vorm van een keerlus.
Het schaduwstation zou iets kunnen worden zoals in de al getoonde ontwerpen, dat heb ik dan ook niet getekend.
Zo iets niet interessant?


Re: Banen plan hulp gezocht
Hoi Math,

Wat leuk dat je je ook bezig houd met ontwerpen.
Ook jouw ontwerp ziet er goed uit, wat ik echter dan wel jammer vind, is dat je altijd omkeerd en niet een rondje kunt rijden
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Wat houdt volgens jou een rondje rijden in?
Bij het plan van math is het namelijk mogelijk en bij het plan van rob niet.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat klopt, een normaal rondje rijden kan bij mijn ontwerp ook niet. Het dichtst in de buurt kom je door de roze keerlus te gebruiken. Als je dat bedoelt met 'rondje rijden', wel, dat is gemakkelijk toe te voegen aan Math's ontwerp.
Re: Banen plan hulp gezocht
Of ik zit bij beide ontwerpen scheel te kijken (zou best kunnen trouwens 😜)
Of we begrijpen elkaar verkeerd.

Ik bedoel echt een rondje helemaal rond zonder dat hij 180graden onkeerd zeg maar.
In feite het grijze spoor in m?n eigen ontwerp
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op zondag 25 november 2018, 00:56:25
wat ik echter dan wel jammer vind, is dat je altijd omkeerd en niet een rondje kunt rijden
Dat kun je juist wel (maar zoals het hoort) zie je het niet, en geef toe, rondjes rijden ziet er toch niet uit?
Je kunt met deze opzet net alles: vanuit het schaduwstation kun je met elke trein beide kanten van het station binnenrijden, dus kun je zowel 'rondjes' rijden als je dat al zou willen of in een 'dogbone' rijden waarbij treinen het station boven weer binnenrijden langs de kant dat ze het verlaten hebben.
Je kunt hier dus 'zinvol' rijden of gewoon 'rondjes' draaien, en daar moet niks voor aangepast worden.         
Maar zoals je zelf zegt, je snapt de bedoeling blijkbaar niet helemaal.
Nogmaals, er hoort een schaduwstation bij met meerdere parallelle lussen zoals in de ontwerpen van Rob.   
En nog een voordeeltje: dit is veel makkelijker te bouwen en vooral te onderhouden: die 'tussenlaag' met de rode keerlus bij Rob maakt dat er tussen de verschillende lagen heel weinig plaats is om in te grijpen indien nodig.
Maar 't is maar een voorbeeld dat ik hier wil tonen, zie je er niks in dan laat je het maar liggen, iemand die mee kijkt heeft er vast iets aan.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik wil het zeker niet links laten liggen.

Maar ik zie het verkeerd, help me even, ik rij bijvoorbeeld even linksom.
Ik rij over de hoofdbaan door het station-vervolgens kom ik bij de klimspiraal- ik moet dan toch naar beneden naar het schaduw station?  Ik kan dan toch niet doorrijden naar het donkergrijze gedeelte?

Ik ben het cker met je eens, dat een rondje rijden het minst leuk is, maar voor de variatie wel leuk als het ook kan.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Inderdaad, rondrijden is altijd via het schaduwstation.
Maar geloof mij, 'zichtbaar' rondrijden wordt je heel snel beu. Dat probeer ik net te vermijden.
't Zit er bij iedereen ingebakken, dat komt door die startsets denk ik, maar behalve rond de kerstboom zou ik nooit een zichtbaar rondje aanleggen ;-)
Nog een paar 3D prentjes:
Re: Banen plan hulp gezocht
Dit maakt een hoop duidelijk inderdaad.
En dat rondje rijden zit er denk inderdaad ingebakken.

Kun je me ook uitleggen waar de keer mogelijkheid zit?
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Keren gebeurt in het schaduwstation zoals in het ontwerp van Rob, met dat verschil dat je na het schaduwstation naar beide kanten van het station boven kunt.
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op zondag 25 november 2018, 08:58:44
Of ik zit bij beide ontwerpen scheel te kijken (zou best kunnen trouwens 😜)
Of we begrijpen elkaar verkeerd.

Ik bedoel echt een rondje helemaal rond zonder dat hij 180graden onkeerd zeg maar.
In feite het grijze spoor in m?n eigen ontwerp

misschien helpt dit plaatje
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat plaatje helpt zeker.

Ook gewoon ff getekend he. Met dat eigen ontwerp wat ik had, ben ik zonder liegen een hele dag mee bezig geeeest.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Het tweede idee van Marklinmanus om het keren minder opvallend te maken (zie hier) heb ik in het ontwerp opgenomen. Daardoor kon het BW iets naar links. Er is nu nog maar één in- en uitgang voor het BW, en dan moeten de locomotieven even over de hoofdbaan voor de verbinding met het station, maar dat is maar een kort stukje. Zo druk zal het toch niet zijn dat dat een bottleneck wordt.

Ik heb het station naar de achterkant verplaatst zodat het dichter bij het BW ligt en bovendien iets rechter gemaakt. Die flauwe bochten vind ik weliswaar mooi, maar ik moest toch echt een paar ontkoppelrails toevoegen zodat de locomotieven die naar het BW willen hun sleep kunnen afkoppelen, en om ontkoppelrails nuttig te kunnen gebruiken, moeten ze in rechte stukken. Wat verder naar rechts liggen er weer wat flauwe bochten, ik kon het niet laten.

Het station en BW liggen op +0, de roze keerlus op -125 mm en het schaduwstation op -350 mm. Om dat te bereiken heb ik een extra draai toegevoegd aan de helix.

In essentie is het nog steeds een hondebot, maar in het station kun je switchen tussen rechts en links rijden. In de roze keerlus of in het schaduwstation kan dit niet. Als je dat een beperking vindt, wel, de twee voorste sporen liggen op de standaard afstand van 77,5 mm, daar kun je dit heel gemakkelijk mogelijk maken. De eerste stap is het vervangen van de kruising door een engelse wissel. Dan nog twee rechterwissels toevoegen, en klaar is kees. Voor de duidelijkheid voeg ik een plaatje bij van het betreffende stukje.

Het zijn inmiddels meer dan 5 plaatjes, dus daarom komen ze in twee delen.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat De rest van de plaatjes.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik was er bij nader inzien toch niet helemaal tevreden over dat de aansluiting van het station op het BW via een doorgaand spoor liep, ook al was het maar kort. Ik heb er vandaag nog eens naar gekeken en met wat aanpassingen heb ik de linkerkant van het station wat verbeterd.

Scenario 1
Een rechts rijdende trein nadert vanaf de rechterkant het station. Als de loc naar het BW wil, kan hij één van de twee achterste sporen gebruiken, z'n sleep ontkoppelen en doorrijden naar het BW. Als de loc níet naar het BW wil, kan hij kiezen uit de drie achterste sporen. Het is het aan te raden om het achterste spoor te vermijden om de verbinding met het BW vrij te houden voor anderen. Het op één na achterste spoor biedt de meest vloeiende route (geen tegendraadse bochten), maar mocht dat bezet zijn, dan is het derde spoor er nog.

Scenario 2
Een links rijdende trein nadert het station vanaf de linkerkant. Hij komt dan bij de eerste wissel, nog vóór de bocht. Om de in-/uitgang van het BW vrij te houden, kan de trein hier afslaan, waarmee hij het achterste spoor van het station vermijdt.

De (roze) keerlus heb ik ook iets veranderd zodat het gemakkelijker is om het schaduwstation rechtsachter te bereiken (van onderen, via een mangat bijvoorbeeld). Het schaduwstation en de helix zijn hetzelfde gebleven, daarom deze keer geen aparte plaatjes daarvan.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ziet er goed uit.
Maar klopt het dat nu het rondje (extra keerlus oid) die om de locloodsen liep nu weg is?
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Ja, die is in versie 6 verdwenen. Herman zette me aan het denken over die keerlus, en vervolgens heb ik zijn tweede suggestie uit deze post uitgewerkt, gecombineerd met het BW en een station.

Wat betekent dit voor de rijmogelijkheden? In versie 5 reed een trein die van beneden kwam via het station richting BW. De loc kon naar het BW of de trein kon er omheen. In dat laatste geval reed de trein weer terug door het station en daarna weer naar beneden, via dezelfde weg als hij gekomen was (tot aan het station op het andere spoor - in het station zélf was het mogelijk om van spoor te veranderen). Zo'n keerlus zie je niet in de praktijk, maar dat vond ik niet erg, dat is ook niet de reden dat ik hem heb weggehaald: toen ik er nog eens over nadacht, vond het minder mooi dat een trein kort na elkaar in het station komt, ook al is hij gekeerd. Toen Herman vervolgens een goede suggestie deed hoe het anders zou kunnen, was ik overtuigd om hem weg te halen.

In versie 6 kan een trein die van beneden komt, kiezen: linksaf, de korte weg naar het station, of rechtdoor, de langere weg naar het station. In beide gevallen moet de trein ná het station uiteindelijk weer naar beneden, maar zonder voor de tweede keer het station te passeren. Voor een trein die van beneden komt waarvan de locomotief naar het BW moet gaan, is rechtdoor verreweg de meest praktische route. Ik heb twee ontkoppelrails in het stations gelegd, relatief dicht bij het BW, zodat de loc in dat geval zijn wagens in het station kan afkoppelen.

Als je een van de versie met keerlus mooier vindt dan het nieuwste ontwerp, wel, het is jouw keuze. Het wordt uiteindelijk jouw baan, niet de mijne. De plannen zie ik als suggesties, je kunt daarvan naar hartelust gebruiken wat je maar wilt, eventueel onderdelen van de verschillende suggesties combinerend.

Voor het geval je die keerlus zou willen toevoegen aan het laatste ontwerp, daar heb je onvoldoende ruimte voor. Of, beter gezegd, het zou nog wel passen binnen jouw kamer, maar dan krijg je een serieus probleem met de bereikbaarheid van de sporen die ver van de rand af liggen. Dat is nu hier en daar al een dingetje, je zult op de baan moeten kunnen steunen om bepaalde plaatsen te bereiken.

Hieronder nog een plaatje van de sporen die langs het BW lopen. Zo kun je goed zien dat ze een stuk lager liggen dan het BW. Het stijgingspercentage van de twee sporen is 2,9%. De twee korte sporen onderin, da's een aardigheidje: dit is een klein stukje van de helix. Totaal niet waarheidsgetrouw, maar bij het kijken naar een baan vind ik het leuk als er ineens een treintje uit een berg komt, vooral als het niet direct voor de hand ligt hoe die trein daar is gekomen. Argeloze toeschouwers hebben geen idee. Zelf weet je het natuurlijk wel, maar zelfs dan vind ik het grappig.

Rechtsachter heb ik om dezelfde reden een stuk van de (roze) sporen zichtbaar gemaakt, en, veel lager, een kort stukje van het schaduwstation. Als je dit zo bouwt, krijg je een diep en steil ravijn waar je een brug overheen moet bouwen. Ook daar heb ik een plaatje van bijgevoegd.
Re: Banen plan hulp gezocht
Helemaal duidelijk, zeker met die 3D plaatjes erbij.
Wat dat betreft is versie 6 inderdaad beter.
Zoals in al eerder zei, ik laat de baan weer rustig op me in werken en laat het wel weten of ik iets aangepast zou willen hebben, voor zover vind ik hem super, en als blijkt dat hij inderdaad naar mijn zin is, dan wordt deze baan 1op1 overgenomen en gebouwd.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op zaterdag 17 november 2018, 09:13:10
De breedte is vast 340
De lengte rechts is zo?n 240
De lengte links is zo?n 330.
De lengte?s zijn nog flexibel omdat de muur er nog gemaakt moet worden.
Evenals de deur, bij voorkeur de deur wel zoveel mogelijk rechts ivm de ruimte die ik over wil houden buiten de treinbaan om.
Hierover nog een vraagje: langs welke kanten kun je aan je baan? Alleen vanaf het midden? Of kun je er ook rondom, m.a.w. zijn dit tafel afmetingen of kamer afmetingen?
Dit om een idee te krijgen van de bereikbaarheid van de verborgen sporen en de reikwijdte voor de opbouw .
En zijn er rondom rechte muren of is er ergens een schuine wand onder het dak?

Re: Banen plan hulp gezocht
Dit is kammerruinte.
De breedte is vast. De maten links en rechts zijn licht variabel omdat de schuine wand nog gebouwd moet worden.
De hoogte is overal gelijk en zo?n 2,20mtr hoog
Dus inderdaad alleen vanaf het midden is de baan te bereiken
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Als dit de kamer maten zijn en alles vanuit het midden moet gebeuren dan vrees ik dat dit heel lastig, zoniet onmogelijk wordt:
Citaat van: Kevin BigBoy op maandag 26 november 2018, 23:50:56
...dan wordt deze baan 1op1 overgenomen en gebouwd.
De baan is op vele plaatsen veel te diep en het schaduwstation zo goed als onbereikbaar.
Ik zou een beetje gas terugnemen en de diepte verkleinen en het aantal lagen verminderen.
Heb je al ooit zo iets gebouwd?
Re: Banen plan hulp gezocht
Niet zelf gebouwd maar wel verbouwd.
Dit was een enorme zolderkamer waarvan de achterste sporen op circa 2 mtr afstand lagen (zonder mangat)
Was uiteraard niet ideaal, maar als met een speciaal gemaakt krukje die over de voorliggende sporen gelegd kon worden, konden we toch redelijk makkelijk bij de achterste sporen.
Ik ben nog jong, dus dat komt wel goed.
Hoe dat zit als ik ouder wordt, tegen de tijd dat ik het lichamelijk niet meer aan kan, zijn we waarschijnlijk al verhuisd.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Sorry, dan had ik je serieus onderschat, als je dat kunt, op 2 m diepte werken zonder mangat, dan is het plan van Rob uiteraard peanuts, maar spreken we dan over het bouwen van een modelbaan of louter over wat rails op een plank leggen?
In ieder geval succes en ik wacht met belangstelling op het bouwverslag.
Re: Banen plan hulp gezocht
hoi,

Citaat van: Kevin BigBoy op dinsdag 27 november 2018, 21:19:02
Ik ben nog jong, dus dat komt wel goed.  Hoe dat zit als ik ouder wordt, tegen de tijd dat ik het lichamelijk niet meer aan kan, zijn we waarschijnlijk al verhuisd.

Tja... Kijk hier een naar: Waarom een modelbaan afbreken? Een nieuw begin

Citaat van: Math op woensdag 28 november 2018, 08:34:04
Sorry, dan had ik je serieus onderschat, als je dat kunt, op 2 m diepte werken zonder mangat, dan is het plan van Rob uiteraard peanuts, maar spreken we dan over het bouwen van een modelbaan of louter over wat rails op een plank leggen?

Dat doet de helft van het forum... Veelal komen mensen niet echt veel verder  O:-D

Groet Ronald.
Re: Banen plan hulp gezocht
Nee, dat was eens serieus enorme baan die helemaal vol lag met sporen en dergelijke.
Verder heb ik thuis wel het e.a aan banen gehad.
Dit wordt wel m?n eerste baan die ik wat jaartjes wil laten liggen, dus wat dat betreft nieuw.

Echter heb ik al van kinds af aan treinen, dus ben zeker niet nieuw in de treinen wereld, echter wel altijd analoog gereden.
Re: Banen plan hulp gezocht
hoi,

Citaat van: Kevin BigBoy op woensdag 28 november 2018, 10:07:52
Nee, dat was eens serieus enorme baan die helemaal vol lag met sporen en dergelijke.

Sporen neerleggen is leuk... Landschap erom heen is vers twee. Meestal zal je zien dat als je een landschap gaat bouwen dat je niet overal meer goed bij kan komen. En dan gaat het problematisch worden. Goed, de helft van het forum komt niet verder dan rails op de plank.

Citaat van: Kevin BigBoy op woensdag 28 november 2018, 10:07:52
Dit wordt wel m?n eerste baan die ik wat jaartjes wil laten liggen, dus wat dat betreft nieuw.

Dan moet je juist kijken naar het verhaaltje waar ik naar toe link. Dat was ook een baan die langer moest blijven liggen ,,, En daar zat ook een kleine wending voor die baan in. En ja, ik ben ook niet de oudste van het forum  :D

Citaat van: Kevin BigBoy op woensdag 28 november 2018, 10:07:52
Echter heb ik al van kinds af aan treinen, dus ben zeker niet nieuw in de treinen wereld, echter wel altijd analoog gereden.

De meeste zullen van kinds af aan treintjes hebben. Techniek (Analoog rijden)/ heeft niets te maken met het ontwerp van je modelbaantje. Het probleem zit hem meer in wat wil je allemaal met je treintjes gaan doen. Als je alles wilt: Rondrijden, hoge bergen met tunnels, een draaischijf, een lokverzorging, groot statoion, een opstelterrein, een haven, een (groot)schaduwstation enzovoort... Dan zal je een plan krijgen zoals je nu hebt. Veel op een kleine ruimte. Als dat is wat je wilt is het goed. Alleen dan zal de bereikbaarheid niet ten goede komen.

Groet Ronald.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik denk dat het wel goed komt
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Alhoewel ik vrij zeker ben dat je hier toch niks mee doet heb ik er toch nog snel eentje getekend dat naar mijn mening veel geschikter zal zijn voor de door jou voorgestelde ruimte, ik kan het niet laten ;-)
Omdat keerlussen en helixen alles veel te diep maken nu eens zonder keerlussen, maar dat de treinen niet keren zal niemand merken want voor elke trein die verdwijnt kun je er 6 andere te voorschijn laten komen vooraleer de eerste  weer aan de beurt komt.
Ook zonder helixen om eens te zien welke hoogteverschillen haalbaar zijn bij 3% stijgen en dalen en dat is alhoewel niet denderend misschien net bruikbaar als de diepte van de het schaduwstation beperkt blijft.


Alle treinen kunnen alle stationsporen bereiken en van elk stationspoor kun je naar het Bw en het rangeerterrein. En omgekeerd natuurlijk.


En je kunt naar hartelust rond rijden.





Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
En nog een doorkijkje met het schaduwstation:

Re: Banen plan hulp gezocht
Allereerst bedankt voor de tijd die je er in steekt.
Je hebt wel een punt wbt de ruimte, en ik zeg niet dat ik er niks mee ga doen.
Maar een keerlus is echt wel een vereiste voor mij.

Ik ga pas wat bouwen zodra ik er 100% achter sta.
En dan wordt het ook 1op1.
Zolang ik de definitieve keuze nog niet heb gemaakt, sta ik open voor nieuwe ideeen.

Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Waarom wil je perse een keerlus? Je hebt er in het eerste ontwerp ook eentje getekend maar eenmaal je daar door gereden bent geraak je er niet meer in, je moet er eigenlijk 2 hebben.
Akkoord dat je met een keerlus een trein altijd kunt laten terug keren uit de richting waarin hij vertrokken is wat realistisch lijkt, maar bij de opzet die ik toon kunnen er zoveel treinwissels gebeuren (12 treinen in het schaduwstation) dat geen mens meer zal kunnen bij houden als een trein in het station komt hoe hij er ooit is uitgereden. Keren heeft dan eigenlijk geen zin.
Ik zie eigenlijk geen mogelijkheid om op een deftige manier een keerlus op te nemen in een rondom baan waar je vanuit het midden overal bij moet kunnen, vandaar dat ik een ontwerpje voorstel dat eigenlijk niet om keren vraagt.