Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Banen plan hulp gezocht

Gestart door Kevin BigBoy vrijdag 16 november 2018, 14:54:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Banen plan hulp gezocht
Beste mensen,

ik ben al flink aan het stoeien met RailModellerPro.
dit is het eerste programma, waar ik wel een beetje uit kom, echter nog lang niet zoals ik zou willen.
zo krijg ik het niet voor elkaar om een hoogte verschil te maken, daarom dus maar de rails van een andere hoogte een andere kleur gemaakt.
ook ontbreekt het mij aan fantasie, ik heb google,forums,en andere voorbeelden doorgespit. maar ik kom niet verder als wat ik nu heb.

hopelijk is het zichtbaar, maar het open stukje onderin, daar komt de deur, dus dat stukje moet op kunnen klappen oid.
daarbij zou ik graag een dubbelsporig spoorweg overgang erin kwijt willen kunnen, een draaischijf (ik heb de metalen Marklin M-rails versie, en ik heb de metalen portaal kraan van Marklin die ik erin kwijt wil hebben.
bij voorkeur geen klim spiraal, maar hoogte verschillen maken lijkt mij wel heel leuk.
ik wil met wat lengte's kunnen rijden en uiteraard moet er een keer functie in zitten.

wie zou mij op weg willen helpen met wat ideeën?

alvast bedankt

[EDIT]
het bestand van Rail Modeller Pro kan ik niet toevoegen helaas...
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Wat zijn de buitenmaten?
Re: Banen plan hulp gezocht
Oja, misschien is dat ook wel handig.

De breedte is vast 340
De lengte rechts is zo?n 240
De lengte links is zo?n 330.

De lengte?s zijn nog flexibel omdat de muur er nog gemaakt moet worden.
Evenals de deur, bij voorkeur de deur wel zoveel mogelijk rechts ivm de ruimte die ik over wil houden buiten de treinbaan om.

Grtjs
Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Is een schuifdeur een optie?
Re: Banen plan hulp gezocht
Nee niet echt.
Maar de deur hoeft niet naar binnen open te gaan. Dus het soort deur is eigenlijk niet zo belangrijk.
Als ik maar een doorgang heb naar binnen, en het lijkt me leuk om er een opklap stukje te maken zodat ik rondom kan rijden.
Re: Banen plan hulp gezocht
marklinmanus
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Zomaar een idee
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat ziet er al veel belovend uit!
Het idee om de draaischijf rechtsboven te maken, had ik zelf niet eens bedacht.
Ideaal!

Enigste puntje is nog rechtsonder.

De onderste wand loopt schuin, dus dat bochtje onderin kan ik niet kwijt.
En de deur gaat baar buiten open en zal zo?n 30cm uit de kant zitten.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Als je een recht plafond hebt is het makkelijker om de brug aan een hangconstructie te bevestigen; anders moet je toe naar een klapbrug of een wegneeembare brug.
Re: Banen plan hulp gezocht
Het plafond is wel vlak, maar niet zo hoog.

Mijn voorkeur gaat uit naar een klapdeel of een uitneembaar stuk. Echter is dat van latere zorg, dat krijg ik wel voor elkaar.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Ben ook bezig geweest. Ik heb iets bedacht waar je op allerlei plaatsen nog iets aan toe kunt voegen; ik heb me geconcentreerd op de draaischijf, een station en keermogelijkheden. Die M-rails-draaischijf had ik nog niet eerder gebruikt bij de planning, dat was even puzzelen om de geometrie te begrijpen.

Net als jij ben ik linksonder uitgekomen met de draaischijf. Die lange kant van 330 cm kon  ik daar heel goed bij gebruiken. Het station is gebogen. Op de plek waar het ligt, is dat een praktische oplossing, maar ik vind het ook wat speelser dan een recht station.

De draaischijf is ook meteen het hoogste punt van de baan. Hij ligt 100 mm hoger dan het station. Er is voldoende ruimte om de stijgingen beperkt te kunnen houden, het komt nergens boven de 3%. Voor de sporen aan de voorkant is het net iets meer dan 2%, waardoor ze linksvoor 50 mm lager uitkomen dan het station, en 150 mm lager dan de draaischijf. De sporen dalen nog verder, zodat uiteindelijk de keerlus rechtsachter (gedeeltelijk onder het station) op 130 mm onder het station ligt.

Je kunt op allerlei plaatsen iets toevoegen. Er is bijvoorbeeld ruimte voor extra zijsporen bij de draaischijf en bij het station. En op de benedenbaan kun je natuurlijk ook best een schaduwstation realiseren. Voor de bereikbaarheid zou ik in dat geval echter toch een spiraal overwegen (linksvoor, onder de draaischijf, lijkt me daarvoor een prima plaats), anders heb je boven het schaduwstation maar weinig werkruimte.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Voor het geval de schuine muur in de weg staat, heb ik het nog een beetje aangepast. Tegelijk heb ik het station iets langer gemaakt, en ter illustratie een aantal zijsporen toegevoegd. Kun je kiezen welke je wilt.

Tenslotte heb ik de berg linksvoor nog wat groter gemaakt zodat het spoor dat om de draaischijf loopt, verborgen wordt.
Re: Banen plan hulp gezocht
Hoi Rob,
Jeetje wat een gave baan is dit zo!
En er is inderdaad nog genoeg ruimte om elementen toe te voegen.
Wbt het klimspiraal.
Als die erin verwerkt zou worden zoals je aangeeft, zit deze dan onder of boven de baan?
Indien onder de baan uit het zicht maar wel bereikbaar, dan zou het gezien de beschikbare ruimte, niet eens zo?n slecht idee zijn.

Alvast bedankt iedereen voor de positieve input en gave ideeen!

Grtjs
Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat Eronder natuurlijk, verborgen onder de draaischijf. Door een rondje te rijden (beter gezegd, een ovaaltje), kun je nog eens zo'n 10 cm dalen en dan heb je 25 cm werkruimte tussen het schaduwstation en de draaischijf.

Als het schaduwstation ook onder het zichtbare station komt te liggen, wat ik zelf zou doen, heb je daar 15 cm. Je kunt nog 3 cm extra krijgen door de diagonale sporen aan de voorkant met 3% te laten dalen in plaats van 2%.
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat klinkt erg aannemelijk.

Voordeel van zo?n schaduw station is natuurlijk dat ik het rijdend materieel kan stallen zonder het van de baan af te hoeven halen.

Misschien brutale vraag, maar zou je dat er misschien eens in willen tekenen?
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Tuurlijk, ik vind het leuk om met baanplannen te stoeien. Het gaat echter wel morgen worden.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ai jammer, ik had hem graag vanavond willen bouwen 😉😂

Helemaal goed toch,

Bedankt!
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Het ontwerp van de donut inclusief schaduwstation is klaar, hopelijk nog op tijd  ;) .

Ik heb delen van de baan kleuren gegeven om een beter overzicht te houden. De draaischijf en het station (groen) zijn hetzelfde gebleven. De lager gelegen keerlus (roze) en de verbinding naar boven (stukje roze en stukje groen) zijn een klein beetje anders. Nieuw, en daar ging het immers om, zijn het schaduwstation (geel) en de klimspiraal (blauw).

Schaduwstation
Het valt niet meteen op, maar dit schaduwstation heeft bijna 30 meter opstelruimte, daar passen heel veel treinen op. Als je dit teveel vindt, kun je gewoon één van de vier sporen weglaten. De gekozen vorm, vier lange parallelsporen, heeft als nadeel dat je treinen achter elkaar moet parkeren. Je kunt dan niet meer willekeurig kiezen welke trein er moet vertrekken, het moet er een zijn die vooraan staat. De voordelen van deze vorm zijn dat je heel veel parkeerruimte op een klein oppervlakt kunt krijgen en dat je maar heel weinig wissels nodig hebt.

Tussenlaag
De keerlus van de vorige versie is gebleven, maar iets aangepast, en voor de verandering heb ik er ook een wat groter stuk zichtbaar van gemaakt. Kwestie van smaak, denk ik, zoiets moet je bij het bouwen uitproberen en als je vindt dat er teveel zichtbaar spoor is, pas je het aan en verberg je wat meer. Zie het maar als een optie.

Toen ik dacht dat ik alles af had, bedacht ik dat het misschien wel leuk zou zijn om een klein stukje van de sporen van de klimspiraal uit de berg te laten komen. Argeloze toeschouwers kunnen dan proberen te raden hoe de zichtbare sporen met elkaar verbonden zijn.

Bereikbaarheid
De stijgspiraal maakt in één ovaal ruim 11 cm hoogteverschil. Bij een maximale stijging net geen 3% ligt het schaduwstation op -200 mm, de keerlus van het tussenniveau op -100 mm, het hoofdstation op 0 mm en de draaischijf op +100 mm. De bereikbaarheid van (delen van) het schaduwstation is niet erg goed. Je kunt dit verbeteren door een extra draai te maken met de klimspiraal: Met 12 x 24230, 12 x 24330, 4 x 24188 en 2 x 24172 kun je nog eens ruim 11 cm dalen. Als je uiteindelijk zoiets gaat maken, is het zaak om (van onderen) toegang te hebben tot de klimspiraal, en het is ook heel nuttig om rechtsachter van onderen toegang te hebben.
Re: Banen plan hulp gezocht
Wauw prachtig!

Echt slim gedaan inderdaad met dat schaduw station.
Wbt de extra rails voor de keerlus, is dus in feite een extra rondje naar beneden zodat er meer ruimte is om daadwerkelijk met je armen bij het schaduw station te komen toch?

Echt een super gave baan zo.

Ik ga deze uitprinten, en goed bekijken op groter formaat. Indien ik dan nog iets aangepast zou willen hebben, kan ik dan dan aangeven?

Voor nu in ieder geval ontzettend bedankt voor het vele werk! 👍🏻👍🏻
Re: Banen plan hulp gezocht
Leuk bedacht maar wat is de functie van het uitgeklede BW? Om daar te komen moet er over de hoofdbaan gerangeerd worden. Verder ontbreken de belangrijkste functies voor zo'n BW:

(In de open rondjes kun je de spoornummers invullen)
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
@Kevin Graag gedaan, ik vond het een leuke puzzel. Ik heb zelf nog geen vaste baan, maar door veel te ontwerpen krijg ik de railgeometrie steeds beter in de vingers. Als ik dan uiteindelijk mijn eigen baan ga maken, pluk ik daar de vruchten van. Als schaduwstation denk ik daarbij ook aan een variant met een aantal lange parallelsporen, vandaar dat ik al wist dat zoiets bij jouw baan ook mogelijk moest zijn.

CiteerWbt de extra rails voor de keerlus, is dus in feite een extra rondje naar beneden zodat er meer ruimte is om daadwerkelijk met je armen bij het schaduw station te komen toch?
Yep, dat is het precies.

@Ronald
Goede punten, dat zit er nog niet in. Zoals ik al eerder schreef, heb ik me geconcentreerd op de draaischijf, een station en keermogelijkheden. Daarmee staat het belangrijkste deel van de baan, maar de draaischijf heeft nog geen andere functie dan toegang bieden tot de locloodsen. Er is voldoende ruimte om dat nog te veranderen, ik heb me daar simpelweg niet in verdiept. Wat mij betreft mag je mijn ontwerp gerust aanpassen. Graag zelfs, als je het kunt verbeteren.
Re: Banen plan hulp gezocht
Hoi Ronald
Wat betekent de Afkorting BW?
Toevallig een idee hoe jouw idee mooi in het ontwerp past?

Grtjs
Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
BW = Betriebswerk (duits). Een nederlands woord weet ik er ook niet voor, maar het is voor treinen hetzelfde als een garage voor auto's of een remise voor trams. In een BW wordt onderhoud uitgevoerd, reparaties verricht en locomotieven geparkeerd, dat laatste zowel in locloodsen als op korte zijsporen. Locomotieven krijgen er brandstof en stoomlocomotieven bovendien water en zand.

Het ontwerp hierboven heeft alleen een locomotiefopslag. Ik vind het een heel goede suggestie van Ronald om er een volwaardig BW van te maken, temeer daar je er voldoende ruimte voor hebt. Het is wel zaak om de hoogteverschillen en stijgingspercentages binnen de perken te houden, maar ook dat is goed te doen.

Op dit moment ligt de draaischijf en het gebied er omheen (alles van de lokloodsen tot en met de slanke wissel om precies te zijn), vlak, op +100 mm, en het station aan de rechterkant op 0 mm. De vrije baan ertussen, dat wil zeggen het spoor tussen de slanke wissel links en de eerste wissel van het station, is 3,42 m lang. Bij een stijging van 3% is dat genoeg om 102,6 mm hoogteverschil te overbruggen, net iets meer dan de gewenste 100 mm (ik had ervoor gekozen om de stijging een fractie kleiner te maken, 2,92%). Bij tot een volledig Betriebswerk, dus uitbreiding met brandstof-, water- en bezandingsstations, wat extra zijsporen en rangeermogelijkheden, zal de vrije baan korter worden. Zodoende kan, bij 3%, geen hoogteverschil van 100 mm overbrugd worden. Gelukkig hoeft dat ook niet. Het kritieke punt is het roze spoor linksvoor, dat moet met voldoende afstand onder de locloodsen door kunnen gaan. In het laatste ontwerp is het hoogteverschil daar 152 mm. Dat betekent dat de draaischijf 52 mm lager mag liggen, dan past het ook nog. Het hoogteverschil tussen draaischijf en station is dan nog maar 48 mm. Bij 3% stijging is dan een vrije baan van 1,6 m lang genoeg. Daarmee komt de hele linkerkant beschikbaar.

De schets hieronder geeft alvast aan wat de bedoeling is. Voor de overzichtelijkheid heb ik het schaduwstation weggelaten. Het vrije spoor is 1,94 m, bij 3% kun je daar 58 mm stijgen. Om een mooi BW te ontwerpen dat hier past, heb ik wat meer tijd nodig. Maar misschien kan iemand anders iets uitwerken?


P.S. Voor de volledigheid merk ik op dat ik dit soort berekeningen doorgaans niet van tevoren doe. Ik weet ruwweg wat er mogelijk is en tijdens het ontwerpen controleer ik of de gewenste hoogteverschillen haalbaar zijn zonder bovenmatige stijgingen. Als het nodig is, probeer ik het ontwerp een beetje aan te passen. Pas als dat niet lukt, ga ik soms rekenen of het überhaupt mogelijk is. Zoniet, dan bedenk ik iets anders.
Re: Banen plan hulp gezocht
Jeetje Rob,

Wat een hoop bruikbare informatie zeg.
En ik maar denken aan max 3% en verder nergens naar kijken 😂

Ik waardeer het echt hoe personen dit van te voren kunnen berekenen en dergelijke.

En zoals je zelf al aangeeft, als iemand er een leuk BW in zou kunnen tekenen ☺️☺️

Grtjs
Kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
En zelf wat schetsen?
Re: Banen plan hulp gezocht
...En bedenken wat je wilt. Want je kunt wel een groot locdepot gaan bouwen, maar het station dat erbij ligt, is niet zo groot dat het de aanleg van een enorm Bw rechtvaardigt.
Een kleine bekoling met slakkenput en waterkraan bij de draaischijf is al heel wat.
Overigens biedt het ontwerp van Märklinmanus heel interessant treinverkeer. Door te keren in het schaduwstation kun je het doorgangsstation  in beide richtingen berijden. Ook zijn Bw verdient een kleine aanpassing voor een of twee behandelingssporen, maar meer hoeft het niet te zijn.


Groeten,

Peter
Re: Banen plan hulp gezocht
Een groot BW lijkt me wel leuk, met alleen rondjes rijden ben je snel klaar vind ik.
Dus voldoende kunnen spelen en manoeuvreren op een BW heeft wel mijn voorkeur
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 20 november 2018, 11:12:51
...En bedenken wat je wilt. Want je kunt wel een groot locdepot gaan bouwen, maar het station dat erbij ligt, is niet zo groot dat het de aanleg van een enorm Bw rechtvaardigt.
Je kan natuurlijk ook zeggen dat het grote station iets verderop ligt en door ruimtegebrek niet uit te beelden is ;)

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 20 november 2018, 11:12:51
Overigens biedt het ontwerp van Märklinmanus heel interessant treinverkeer. Door te keren in het schaduwstation kun je het doorgangsstation  in beide richtingen berijden. Ook zijn Bw verdient een kleine aanpassing voor een of twee behandelingssporen, maar meer hoeft het niet te zijn.
Zoveel ruimte is er nou ook weer niet. Misschien dat je 3 sporen kwijt kan; 2 voor behandeling en 1 om terug naar het station te gaan.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat het misschien wat groter wordt dan eigenlijk bij het kleine station aan de rechterkant hoort, wel, het is een modelbaan, dan is er van alles dat niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Op een kleine ruimte moet je nu eenmaal compromissen sluiten en iedereen mag zelf bepalen hoe realistisch het moet zijn. Kevin wil een groot BW, en dat snap ik helemaal. Nu kan het sowieso niet écht groot worden, zelfs niet als het linkerdeel helemaal vol gepropt wordt. Het na-oorlogse BW Dresden past hier niet, om over het vooroorlogse maar helemaal niet te spreken.

Ik heb iets bedacht, niet al te groot, maar alles zit er in. Voor de kolenbelading liggen er twee parallelsporen iets verder van elkaar dan de normale parallelafstand van 77,5 mm, zo is er ruimte voor de koleninstallatie. Water en zand liggen er naast, aangegeven met de blauwe en bruine stippen. Het grote rode rondje is een opslagtank voor diesel, ergens in die buurt moet getankt kunnen worden. Voor het reinigen (ontslakken en as verwijderen) heb ik geen plaats aangegeven, maar er zijn genoeg mogelijkheden om te kiezen. De locloods dient als onderhoudswerkplaats. Er zijn een paar zijsporen bijgekomen zodat er ook buiten enkele locomotieven kunnen parkeren. Er kan nu een beetje gerangeerd worden zonder het hoofdspoor te moeten gebruiken. En tenslotte zijn de sporen voor in- en uitrijdende treinen aangepast, zodat ze veel gemakkelijker van en naar het hoofdspoor kunnnen komen.

Bij het station heb ik het zijspoortje rechtsachter weggehaald. Verder is het station en alles wat lager ligt onveranderd gebleven, met uitzondering van een kleine aanpassing bij de keuze welke sporen zichtbaar zijn. Dat moet immers passen bij de sporen die er boven liggen.
Re: Banen plan hulp gezocht
Niet alleen de afbeelding, maar ook de tekst is gewoon fijn lezen.

Ik hen een goed gevoel bij deze baan, zodra ik op me werk ben, zal ik de tekening eens in mijn eigen programma zetten.
Dan kan ik gelijk zien wat ik nog te kort kom en wat niet.

Is de BW ook een geschikte plek voor een vaste hijskraan?
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat Ja hoor. Immers de kolen moeten wel in de tenders van de loks terecht komen.

Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 20 november 2018, 18:23:05
Nu kan het sowieso niet écht groot worden, zelfs niet als het linkerdeel helemaal vol gepropt wordt. Het na-oorlogse BW Dresden past hier niet, om over het vooroorlogse maar helemaal niet te spreken.
Dresden is wel bijzonder groot, evenals Hamburg Altona.

Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 20 november 2018, 18:23:05
Voor het reinigen (ontslakken en as verwijderen) heb ik geen plaats aangegeven, maar er zijn genoeg mogelijkheden om te kiezen.
Hier kunnen een van de sporen gebruikt worden waar ook de kolen bijgevuld worden. Dat is niet zo gek op zo'n BW.

Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 20 november 2018, 09:37:09
BW = Betriebswerk (duits).
BW staat voor Bahnbetriebswerk. Iets uitgebreider dus ;)
Re: Banen plan hulp gezocht
Ziet er al beter uit maar het probleem doet zich nog steeds voor dat er over de hoofdbaan gerangeerd dient te worden. Helpen om het in het programma te zetten lukt niet want het desbetreffende tekenprogramma heb ik niet.
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat @citaat     Bw    Bahnbetriebswerk, auch Betriebswerk
                            BW    Kreisbogenwechsel
Bw dus, met Kapitale "B" en onderkast "w".
Bron ===> klik
Re: Banen plan hulp gezocht
Het is een leuk ontwerp met veel mogelijkheden. Het is een beetje jammer dat het BW wat ver van het station ligt, maar dat is een gegeven, gezien de ruimte die je ter beschikking hebt.

Misschien een tip: persoonlijk zou ik het wissel naar het BW weghalen, dat toegang geeft vanuit de lus. Ik bedoel het wissel ter hoogte van de draaischijf. De toegang naar het BW heb je al linksboven.
Als je dat doet zou je de keerlus kunnen laten zakken (en eventueel het BW iets hoger leggen) zodat je ter hoogte van de locloods meer ruimte hebt. En bijvoorbeeld de locloods iets verder naar achter kunt plaatsen.

Succes!
Roel
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Allemaal bedankt voor het meedenken, daar wordt het ontwerp steeds beter van.

@Kevin:
CiteerIs de BW ook een geschikte plek voor een vaste hijskraan?
Dat hangt af van het soort kraan. Bij het bekolen kan een kraan in principe goed van pas komen, zie bijvoorbeeld hier. Als jouw kraan geschikt is, hoef je zelf niet veel meer toe te voegen dan een model van een bak met kolen, schaal H0.
Bij een groot BW, waar ook geregeld grote aanpassingen aan rollend materiaal worden uitgevoerd, past zelfs een kraan die groot genoeg is om complete locomotieven op te tillen. Deze is daar eigenlijk te klein voor - maar hey, het is modelbouw, dus mag je gerust doen alsof dit een groot BW is.

@Ronald en nobody:
Misschien is het bij grootspoor anders, maar binnen de modelspoorwereld weet ik niet beter dan dat BW (en niet Bw) veel wordt gebruikt, en dat de één het een Betriebswerk noemt, de ander een Bahnbetriebswerk. Ik vermoed dat Bahnbetriebswerk de officiële term is, maar kom het kortere Betriebswerk veel vaker tegen. Alleen als het niet duidelijk is dat het over treinen gaat, vind ik de prefix 'Bahn' belangrijk. Ik zie mezelf echter nog niet zo snel met iemand die niet in treinen is geïnteresseerd praten over een (Bahn)betriebswerk.

@Ronald
Kun je uitleggen wat je er precies mee bedoelt, dat er over de hoofdbaan gerangeerd dient te worden? Ik denk dat ik iets niet begrijp, ik zie het probleem namelijk niet (in versie 3 nog wel, met het zijspoor, maar misschien begreep ik het daar ook al niet). Om te beginnen is het een BW voor locomotieven, met de nadruk op stoom en een beetje diesel, het is géén rangeerterrein. Er zijn drie aftakkingen van de hoofdsporen naar het BW en eenmaal in het BW kan een locomotief altijd overal komen. Met behulp van de draaischijf kan hij eventueel keren en later kan hij via elk van de drie aftakkingen weer op het hoofdspoor komen. Tussendoor kan hij een tijdje parkeren, zowel binnen als buiten. Meer rangeren is in principe niet nodig bij het normale bedrijf.

Mocht er desondanks incidenteel eens een loc voor onderhoud naar het BW komen terwijl er nog een paar wagens achter hangen, dan kan dat: de loc kan de wagens afkoppelen op één van zijsporen. Als de loc duwt, spreekt het verloop voor zich, maar ook als de loc voorop rijdt, kan dat zonder de hoofdbaan te gebruiken. Stel, de loc rijdt van rechts het BW binnen: na het passeren van drie wissels kan de trein dan achteruit, om de wagon(s) te parkeren op het zijspoor direct boven de draaischijf. Of de loc rijdt van (rechts)boven het BW binnen, langs de kolen: dan kan de trein eerst helemaal naar een van de twee zijsporen rechts van de draaischijf, en dan achteruit, via de engelse wissel, naar het langste zijspoor. Na afkoppelen van de wagens kan de loc binnen het BW overal komen. Ondertussen kan een andere loc de geparkeerde wagens oppikken en ergens anders naartoe brengen, het BW is immers geen parkeerplaats voor wagens.

Hoewel het voor locomotieven bedoeld is, maakt de layout van dit BW het zelfs mogelijk om het repareren van een wagen na te bootsen. Het gemakkelijkst is wanneer een loc de betreffende wagen direct naar de onderhoudsloods brengt. Dat gaat dan het snelst als duwtrein vanaf linksboven, dan kan de loc eenvoudigweg afkoppelen als de wagen bij de onderhoudsloods is. Als de onderhoudsdienst het te druk heeft, moet de wagen maar naar een ander BW, of tijdelijk ergens anders geparkeerd worden, daarvoor is dit BW niet bedoeld.

Nu ik nog eens goed naar de sporen kijk, zie ik dat het zelfs mogelijk is dat een loc die voorop rijdt een wagen aflevert voor onderhoud, zonder bij het rangeren weer op de hoofdbaan uit te komen, maar dat is wel knap omslachtig. Het begint ermee dat de trein via de ingang rechts het BW in rijdt. Doorgaan tot voorbij de kolenbelading, net voorbij de slanke wissel. Dan achteruit, als duwtrein, en nu komt de truc: de duwtrein rijdt gedeeltelijk de draaischijf op! Dan is er, zelfs bij een lange wagen, voldoende ruimte om de wissel vlakbij de draaischijf rechtuit te zetten, en de rest spreekt voor zich. Als dit niet zelden gebruikt zou worden, zou dit natuurlijk niet acceptabel zijn. Maar waarschijnlijk komt dit maar heel af en toe van pas en dan maakt het niet uit.


@Roel
CiteerPersoonlijk zou ik het wissel naar het BW weghalen, dat toegang geeft vanuit de lus. Ik bedoel het wissel ter hoogte van de draaischijf. De toegang naar het BW heb je al linksboven.
Absoluut noodzakelijk is die wissel niet, maar hij voegt wel degelijk iets toe. Stel, een locomotief rijdt vanaf de binnenbaan van bovenaf het BW binnen. Haalt kolen, water en zand, en wil weer de baan op. Dankzij de wissel ter hoogte van de draaischijf kan de loc dan met een klein beetje rangeren zo weer de baan op, zonder dat de draaischijf hoeft te draaien. Als de wissel er niet zou zijn, zou een locomotief óf de draaischijf moeten gebruiken om te keren, óf achteruit de hoofdbaan op moeten rijden. Dat laatste kan natuurlijk wel, maar ideaal is het niet. Anders gezegd, de wissel biedt een belangrijke extra rijmogelijkheid.

Een tweede goede reden voor die wissel is dat de toegangen van boven geblokkeerd zijn als er twee locomotieven tegelijk bezig zijn met het halen van kolen. Dat kan even duren, en ondertussen is die wissel de enige uitgang voor een loc die vanuit het BW de baan op wil.

Voor de derde reden verwijs ik naar de rijmogelijkheid die ik hierboven al had geschetst, voor een loc met een paar wagons. Als dit de enige reden zou zijn, zou ik dat onvoldoende rechtvaarding voor de wissel vinden, maar als aanvullende reden wilde het nog even melden.

CiteerAls je dat doet zou je de keerlus kunnen laten zakken (en eventueel het BW iets hoger leggen) zodat je ter hoogte van de locloods meer ruimte hebt. En bijvoorbeeld de locloods iets verder naar achter kunt plaatsen.
Ik neem aan dat je met 'locloods' de onderhoudsloods bedoelt? Daarmee heb ik flink moeten puzzelen voordat ik hem mooi vond liggen. Met het resultaat ben ik eigenlijk heel tevreden (er passen zelfs nog korte zijspoortjes aan beide kanten, maar ik vond ze niet nuttig genoeg, daarom heb ik die daar niet neergelegd), maar ik ben wel benieuwd waarom je hem verder naar achteren zou willen hebben, oftewel wat je van plan bent met de extra ruimte ter hoogte van de locloods?
Re: Banen plan hulp gezocht
Rob,
Je komt binnen/verlaat het station dubbelsporig. Rechtsrijdend gezien kom je binnen via het onderste spoor en dat spoor geeft aansluiting naar het Bw. Je krijgt dus te maken dat stoomloc's binnenkomende trein moeten laten wachten en dat bedoel ik met rangeren over het hoofdspoor.
Re: Banen plan hulp gezocht
Rob,

Ik heb in bijgevoegde tekening twee cirkels getrokken, een blauwe en een rode.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een BW van twee kanten toegankelijk te maken. In de (oude) praktijk zie je vaak dat een BW naar één zijde een aansluiting (eventueel over meerdere wisselverbindingen) heeft. In de blauwe cirkel is deze hoofdaansluiting gerealiseerd, waarbij in/uit van beide hoofdsporen mogelijk is en waarbij alle sporen op het terrein bereikt kunnen worden.

Of je de aansluiting onder ook wil hebben, is een keuze. Daar voer je argumenten voor aan. Het is een keuze. Ik wil beslist niets opleggen, hoor.

Als het keerspoor zakt (kan alleen als dat wissel weg is) dan kan de lokloods iets naar achteren. Zie de rode cirkel en de rode pijlen. Dan kunnen de sporen op het terrein ook iets langer worden.

Nogmaals, ter overweging, een beetje meedenken. Jullie maken de keuze !

hartelijke groeten,
Roel
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat

Ah, nu ik snap ik wat je bedoelde, je wilde wat ruimte om de sporen in het BW iets langer te maken!

Omdat ik alle functies van het BW goed kwijt kon, heb ik dat niet overwogen. Het ontwerp van het linkerdeel is tot stand gekomen door eerst het BW te ontwerpen, inclusief de hoofdaansluiting (een toepasselijk woord trouwens, mooi bedacht) én de wissel rechts. Met wat kennis van de C-rail-geometrie en veel trial and error kwam ik uiteindelijk tot iets waar ik tevreden over was. Pas daarna moest ik vanaf die wissel nog de juiste gebogen rails zien te vinden om de keerlus passend te krijgen, en dat lukte vrij snel. Wat ik maar wil zeggen, als ik meer ruimte voor het BW had willen hebben, had ik die genomen, en dan had ik er achteraf de keerlus vast ook wel weer passend gekregen. Dat vind ik veel gemakkelijker dan dan een functioneel BW ontwerpen.

Voor wat betreft keuzes maken: dat is helemaal aan Kevin, het gaat immers over zíjn baan. Ik ga er niet over, ik stel ook maar gewoon iets voor. Als Kevin die wissel niet nodig vindt, komt 'ie er niet. Daarom bedankt voor de tegenargumenten, die kan hij afwegen.

Overigens ben ik door dit plan wel enthousiast geworden over het idee om een BW te maken op mijn eigen (toekomstige) baan, al gaat dat nog wel even duren; ik wil eerst nog een poos oefenen met het automatisch rijden. Gelukkig heb ik geen haast. Ondertussen kan ik het internet afstruinen op zoek naar voorbeelden inclusief sporenplannen. Van grote heb ik hele mooie gevonden (zoals die van Dresden), maar van kleintjes gek genoeg minder, of heel slecht leesbaar. Veel foto's, dat wel, maar blijkbaar vinden de historici het niet belangrijk genoeg om die kleine sporenplannen duidelijk vast te leggen. Of ik zoek niet goed, dat kan natuurlijk ook.
Re: Banen plan hulp gezocht
Hoop argumenten in een dag erbij😃

Ik laat het even bezinken.
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 21 november 2018, 18:22:13
Overigens ben ik door dit plan wel enthousiast geworden over het idee om een BW te maken op mijn eigen (toekomstige) baan, al gaat dat nog wel even duren; ik wil eerst nog een poos oefenen met het automatisch rijden. Gelukkig heb ik geen haast. Ondertussen kan ik het internet afstruinen op zoek naar voorbeelden inclusief sporenplannen. Van grote heb ik hele mooie gevonden (zoals die van Dresden), maar van kleintjes gek genoeg minder, of heel slecht leesbaar. Veel foto's, dat wel, maar blijkbaar vinden de historici het niet belangrijk genoeg om die kleine sporenplannen duidelijk vast te leggen. Of ik zoek niet goed, dat kan natuurlijk ook.
Hier een mooi boekje wat via bol.com te bestellen is:


Er staan verschillende voorbeelden in van kleine tot grote Bws.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik heb hem gezocht op bol.com, maar ik kan hem niet vinden.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
@Basjuh: Zo te zien gaat dat boekje over modelspoor BW's. Daar heb ik er al veel van bekeken, maar ik was niet helemaal duidelijk: ik bedoelde voorbeelden van kleine BW's in het echt.

@Kevin: Mooi toch, zo'n discussie? Levert een hoop informatie op.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
@Ronald,

Ik wil je graag begrijpen, maar heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten.

Voor de duidelijkheid: ik heb nergens in dit topic gelezen of Kevin van plan is strikt rechts of links te gaan rijden. Ik denk dat de layout weliswaar iets beter bruikbaar is bij links rijden, maar ook bij rechts is het nog goed te doen (als hij de sporen in twee richtingen gaat gebruiken, is het al helemaal gemakkelijk). Ik zal voor beide gevallen de belangrijkste trajecten schetsen die ik voor stoomlocomotieven voor ogen heb (in twee posts, want het forum staat geen 6 bijlages toe in één post).

Links rijden.
Het eerste plaatje toont de route die me het eenvoudigst lijkt. De locomotief komt het BW binnen, laadt kolen, water en zand op op het meest linkse spoor, rijdt door naar de draaicirkel waar hij keert, en tenslotte verlaat hij het BW weer over het meest linkse spoor - dat laatste moet wel, dat is immers de enige manier om weer links op de hoofdbaan te komen (tenzij hij achteruit wil rijden op de hoofdbaan, maar dat is niet de bedoeling).

Het tweede plaatje toont de tweede goed bruikbare route, voor het geval het meest linkse spoor bezet is. De loc komt het BW weer binnen, pakt nu het op één na meest linker spoor om kolen, water en zand te laden. Daarna rijdt de loc door naar de draaicirkel waar hij keert, en tenslotte verlaat hij het BW over het meest linker spoor. Bij dit scenario bestaat de kans dat de loc even moet wachten, maar alleen als de loc die op het meest linker spoor kolen, water en zand aan het laden is daar erg lang over doet. Dat is niet erg logisch, maar het zou wel eens kunnen voorkomen.

Het derde plaatje toont een derde logische route, onder andere te gebruiken als het meest linker spoor óf draaischijf bezet is. Daarbij moet de locomotief na het laden eerst over hetzelfde spoor een stukje achteruit rijden om vervolgens via de wissel rechts weer het hoofdspoor op te gaan. Als de draaischijf beschikbaar is, kan de loc ook de draaischijf op, 30 graden draaien, een stukje achteruit rijden en alsnog via de wissel rechts weer het hoofdspoor op gaan.

Pas als er twee loc bezig zijn op de twee linkse sporen, bestaat de kans dat er andere locs moeten wachten. Een paar kunnen er nog achterin de rij aansluiten, het beste op het op één na linker spoor. Als dat ook vol is, kunnen er geen locs meer bij. Die moeten dan maar ergens anders wachten, in het station of in het schaduwstation bijvoorbeeld. In geen van deze routes zie ik de noodzaak om het hoofdspoor te gebruiken, niet om te rangeren en niet om te wachten.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Rechts rijden.
Het eerste plaatje toont weer de route die me het eenvoudigst lijkt. Het is vrijwel hetzelfde als het eerste plaatje bij links rijden, meer uitleg lijkt me niet nodig.

Het tweede plaatje toont een andere route, hetzelfde begin maar een iets andere uitgang. Prima bruikbaar als er op het linkerspoor alweer een nieuwe locomotief wil binnenrijden.

Het derde plaatje toont een alternatieve route waarbij de locomotief het BW binnenkomt van rechts om in eerste instantie door te rijden tot hij op het op één na linkse spoor is. Dan rijdt hij achteruit en laadt kolen, water en zand. Tenslotte rijdt hij weer vooruit, over hetzelfde spoor, naar de uitgang.

Ik kan nog wel een paar routes beschrijven, maar dat zijn eigenllijk allemaal variaties en combinaties van deze drie.

Ook nu kan het voorkomen dat er locs bezig zijn op de twee linkse sporen. Als er dan een andere loc wil laden, moet die maar even wachten. Het enige verschil met links rijden is dat nu ook andere locs die het het BW uit willen moeten wachten tot één van de twee linkersporen vrij is. Ik zie ook nu geen noodzaak om het hoofdspoor te gebruiken.

Waar begrijp ik je niet?
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: Kevin BigBoy op woensdag 21 november 2018, 20:19:49
Ik heb hem gezocht op bol.com, maar ik kan hem niet vinden.
Het boekje is tijdelijk uitverkocht bij Bol.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 21 november 2018, 20:26:05
@Basjuh: Zo te zien gaat dat boekje over modelspoor BW's. Daar heb ik er al veel van bekeken, maar ik was niet helemaal duidelijk: ik bedoelde voorbeelden van kleine BW's in het echt.
De echte BW's worden als plattegrond weergegeven, al staan er ook oude foto's in.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 22 november 2018, 10:18:14
De echte BW's worden als plattegrond weergegeven, al staan er ook oude foto's in.
Dat verandert de zaak, nu vind ik dat boekje ineens een stuk interessanter!
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat Weet ik  :D
Re: Banen plan hulp gezocht
Plaatje ter verduidelijking v.w.b. links/rechtsrijden. Aangenomen wordt dat Kevin Duits gaat rijden en daar wordt net als in veel landen "Rechts" gereden. Treinen verlaten het station via het bovenste spoor en komen weer binnen via het onderste spoor. Dat onderste spoor geeft juist de problemen met af/aanvoer loc's van/naar het Bw.
Re: Banen plan hulp gezocht
Je kan, om het rangeren op het hoofdspoor te vermijden, een derde spoor vanuit het station laten lopen naar het BW. Dan vinden de rangeerbewegingen in het station plaats.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat
Het begint me te dagen :).

Zo'n derde spoor moet in te passen zijn. Om het netjes neer te leggen, moet het station wel een klein beetje opschuiven, maar dat gaat ook nog wel.
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik zou proberen om het nieuwe spoor tussen het binnenkomende en vertrekkende spoor in te leggen. Dan hoef je niet direct sporen omhoog of omlaag te doen.