Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Banen plan hulp gezocht
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Banen plan hulp gezocht  (gelezen 3010 keer)

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
Re: Banen plan hulp gezocht
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 28 november 2018, 20:41:52 »

Ik ga er over nadenken.
Sowieso bedankt voor je input.

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 07:03:32 »

Je kan natuurlijk in de schaduwstations een staking maken en een setje lussen uit het zicht leggen.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Math

• Toffe Gast
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 10:47:55 »

Toch nog een beetje verder gesleuteld en dit is (denk ik) de meest compacte dubbele keerlus die er te leggen is zonder de baan veel dieper te maken of er ligt alleszins niet veel meer op grote diepte.
Nu kunnen alle treinen vanuit alle richtingen keren of gewoon doorrijden, op het cirkeltje kan alles ;-)

Groeten,

Math

Math

• Toffe Gast
« Reactie #103 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 11:26:15 »

En alles kan natuurlijk altijd beter, dus sleutelen we nog wat verder.
De keercirkel heeft als nadeel dat treinstellen die van het kopstationspoor boven direct moeten terugkeren na het keren, dus is er met wat extra wissels nog een keerdriehoek bijgevoegd zodat treinstellen kunnen opgesteld worden in het schaduwstation en dan van daaruit kunnen terugkeren ipv door te rijden.
Omdat dat een moeilijke is om te snappen heb ik wat pijltjes getekend, er van uitgaande dat er rechts gereden wordt.

Groeten,

Math

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
« Reactie #104 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 14:26:07 »

Ook dit is een baan met enorm veel potentie.
Heb ik nog 1 vraagje (of dat mogelijk is)

Ik zit op me telefoon, dus me tekenkunst verdiend geen schoonheidsprijs.
Maar denk je dat er zoiets mogelijk is? Die 2 zwarte lijnen. Dat zou betekenen, dat ik ook bovengrond een rondje kan rijden.

Johnnytrein

• Stamgast
    • Johnny's treinpagina
« Reactie #105 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 14:43:53 »

Dat moet volgens mij onhandig zijn zitten op je telefoon.
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Math

• Toffe Gast
« Reactie #106 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 15:36:18 »

Eigenlijk kan alles, maar ik zie de zin daar niet echt van in.
Er liggen nu eigenlijk al teveel rails en het wordt dan nog veel erger.
En wat kun je dan meer, een beetje de weg afsnijden zodat je dezelfde trein herhaaldelijk ziet tot het je beu is...terwijl je de plaats en de mogelijkheid hebt om net heel veel afwisseling in het treinverkeer te brengen.
Remember het verhaal van het eerste treintje en de kerstboom, het zit er diep in h :-)

Ik heb wel nog eens naar het lastenboek gekeken :
daarbij zou ik graag een dubbelsporig spoorweg overgang erin kwijt willen kunnen, een draaischijf (ik heb de metalen Marklin M-rails versie, en ik heb de metalen portaal kraan van Marklin die ik erin kwijt wil hebben.bij voorkeur geen klim spiraal, maar hoogte verschillen maken lijkt mij wel heel leuk.ik wil met wat lengte's kunnen rijden en uiteraard moet er een keer functie in zitten.
De kraan en de draaischijf hadden we al, hoogteverschillen zonder klimspiralen dat is ook in orde, keren kan, lange ritten kan, maar 1 ding ontbrak nog, de dubbele spoorwegovergang. Die heb ik toegevoegd gecombineerd met een dubbelsporige brug, dat doet het altijd goed ;)

Zo, en nu houdt het voor mij wel een beetje op.
Laat alles een beetje bezinken, haal uit al wat je getoond is het beste en doe er je eigen ding mee! Nooit 1 op 1 overnemen want onze goesting is nooit exact wat jij wil.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 november 2018, 14:28:26 door Math »
Groeten,

Math

Math

• Toffe Gast
« Reactie #107 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 17:55:25 »

Kort ritje meerijden?
Groeten,

Math

Math

• Toffe Gast
« Reactie #108 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 18:07:33 »

Of langer ritje?
Groeten,

Math

Math

• Toffe Gast
« Reactie #109 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 18:33:47 »

En omdat je graag rondrijdt als afsluiter een volledig rondje ;)
Linksom:

En
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 november 2018, 19:09:04 door Math »
Groeten,

Math

Math

• Toffe Gast
« Reactie #110 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 19:20:26 »

En rechtsom:
Groeten,

Math

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
« Reactie #111 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 19:53:15 »

Je hebt helemaal gelijk. Dat zit erin gebakken.
Zo gaaf die filmpjes! Ik laat het inderdaad even bezinken

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
« Reactie #112 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 11:03:46 »

ik zit nu achter me pc (ipv dat ik OP m'n telefoon ZIT  :P
en heb nu even goed kunnen kijken naar het plan, en op duidelijk beeld kunnen meerijden met de filmpjes.

ik moet zeggen dat ook dit banenplan mij heel erg aanspreekt (niks ten nadele van "SpeeltmetTreintjes die ook enorm veel heeft getekend voor me)

zou ik ook de banenplan bestanden mogen hebben? (ipv alleen het jpg bestand)

alvast bedankt.

groetjes Kevin

Gertjan H

• Vaste Gast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #113 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 11:22:53 »

vin,
Goed dat je de plannen van Math nog eens nader hebt bekeken en met name zijn opmerking over het rondje rond de kerk of de kerstboom serieus hebt genomen.
Math is m.i. een ware kunstenaar in het ontwerpen van goed doordachte plannen op de vierkante cm, We zien bij tijd en wijle hier prachtige creaties langs komen (en helaas soms ook weer vertrekken).
Een hondenbot heeft veel voordelen boven een rondje, vooral in combinatie met 1 of 2 schaduwstations. Als je naar het spoornetwerk in NL kijkt, zie je al dat een trein nooit rondjes rijdt.
Maar als je goed kijkt is een hondenbot eigenlijk gewoon 1 groot rondje....
Dus ook met het plan van Math kun je gewoon je rondje rijden  :D
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Math

• Toffe Gast
« Reactie #114 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 13:06:52 »

zou ik ook de banenplan bestanden mogen hebben? (ipv alleen het jpg bestand)
Het was eigenlijk nooit mijn bedoeling maatwerk af te leveren, het gaat er hem meer om te laten zien wat wel en niet doenbaar is, en ik was en ben nog altijd in de veronderstelling dat het absoluut geen goed idee is iets 1 op 1 over te nemen dat je zelf niet hebt ontworpen.
Zoals ik al heb gezegd, laat alles een beetje bezinken, neem het beste voor jou uit alles wat hier al getoond en gezegd is en doe er je eigen ding mee.
Je vroeg hulp en die heb ik met plezier geboden, maar een Wintrack bestand daar heb je niks aan.
Je werkt ten andere met een ander programma, dus moet je toch zelf weer vanaf nul aan de slag om iets te kunnen veranderen.
De jpgees zijn ondersteund met de filmpjes zeker voldoende om mee aan de slag te gaan.

En nog iets: moest ik het voor mijzelf moeten doen ik zou op deze oppervlakte voor enkelsporig gaan, veel minder rails, eenvoudiger wisselstraten en 't zou beter bij je Amerikaans materiaal passen.

Groeten,

Math

speeltmettreintjes

• Zeer Toffe Gast
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #115 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 15:31:20 »

... (niks ten nadele van "SpeeltmetTreintjes die ook enorm veel heeft getekend voor me)

Dat geeft niets, hoor. Om te beginnen heb ik me vermaakt met het puzzelen om jouw wensen te realiseren. Verder zie ik dit als een samenwerking waarbij meerdere mensen verschillende ideen aandragen waarmee jij iets kunt beginnen. Wat jij daaruit gebruikt, dat is jouw keuze, maar als jij tevreden bent, ben ik het ook.

Math schrijft zelf al dat hij voor zichzelf in eenzelfde ruimte iets heel anders zou ontwerpen. Dat geldt voor mij ook, en jouw eigen oorspronkelijke plan is ook weer heel anders. Uiteindelijk is er niet zoiets als het beste plan, het ligt er maar net aan wat je wilt.

Overigens ben ik het met Math eens dat je het beste zelf een plan kunt invoeren in het planningsprogramma van jouw voorkeur, dan wordt de drempel om er zelf mee aan de slag te gaan een stuk lager. Je kunt eens iets weglaten of zijsporen toevoegen bijvoorbeeld en dan, eventueel met een 3D plaatje, beoordelen of je het een verbetering vindt of niet. Dat kan al bij voorbaat, maar het is ook goed mogelijk, om niet te zeggen waarschijnlijk, dat je er tijdens de bouw achterkomt dat er iets is dat je niet mooi vindt of dat niet zo mooi uitkomt.

Ik let er weliswaar op dat alle aansluitingen kloppen en dat de onderlinge afstanden tussen de rails (horizontaal en vertikaal) niet te klein zijn, maar of er voldoende plaats is voor de scenery die jij in gedachten hebt, daar besteed ik veel minder aandacht aan. Anders dan Math heb ik ook nergens een dubbele overweg neergelegd, dat leek me iets dat je zelf wel kon doen. Zo zullen er in Math's plan ook ongetwijfeld dingen zijn die jij, als je er eenmaal mee aan de slag gaat, iets anders wilt hebben. Dan is het wel zo handig als je zelf al met het plan gestoeid hebt, dan kun je het wat gemakkelijker zelf aanpassen.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
« Reactie #116 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 16:38:00 »

Dat is helemaal waar.

Ik ga hem sowieso na tekenen, echter voornamelijk de hoofdbaan.  De zijsporen maak ik er later dan in, dat zijn dingen waar ik lekker mn eigen ding in kwijt kan.
Maar met zon hoofdspoor kom ik nooit lekker uit. Dus vandaar de vraag voor het bestand.
Rail modellen pro schijn meerdere bestandsformaten aan te kunnen namelijk.

Groetjes Kevin
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 november 2018, 16:42:19 door Kevin BigBoy »

Math

• Toffe Gast
« Reactie #117 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 17:13:51 »

Dat het niet helemaal uitkomt is dikwijls niet erg, het hangt er allemaal van af waar en wat er niet past. Op een rondje rond de kamer kun je meerdere centimeters smokkelen om het te doen sluiten, op een opvulstuk tussen wissels die al met iets anders verbonden zijn moet het soms wel op de millimeter of beter. Dat voel je aan bij je ontwerp als je genoeg praktijkervaring hebt.
Bij hellingen klopt het ten andere nooit in de praktijk met wat je getekend hebt, je kunt in al die programma's wel hoogtes ingeven maar ik ken geen enkel dat de grotere raillengte schuin ten opzichte van vlak in rekening brengt, het zijn allemaal maar 2D programma's die een 3D voorstelling kunnen maken.
1 meter vlak wordt 4,5 mm langer als je dat op 3% helling brengt, dus op een helling van 4 meter om 12 cm hoogte te winnen zitten de programma's er al bijna 2 cm naast. Dan moet je niet proberen passen op de millimeter op je scherm h.
Dit is helemaal fout, en daarom doorstreept, die 4,5 mm gelden voor hellingen van 10%.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 november 2018, 18:16:46 door Math »
Groeten,

Math

speeltmettreintjes

• Zeer Toffe Gast
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #118 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 17:45:11 »

1 meter vlak wordt 4,5 mm langer als je dat op 3% helling brengt, dus op een helling van 4 meter om 12 cm hoogte te winnen zitten de programma's er al bijna 2 cm naast. Dan moet je niet proberen passen op de millimeter op je scherm h.

Met afwijkingen doordat sporen op een helling liggen, heb ik nog nooit rekening gehouden, simpelweg omdat ik er nooit aan had gedacht dat het belangrijk zou kunnen zijn. Door jouw opmerking heb ik het nagerekend en gelukkig kom ik op slechts 0,45 mm per meter bij een helling van 3%. Scheelt een factor 10. Als ik geen rekenfout heb gemaakt, kan ik deze afwijkingen dus rustig blijven negeren.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Math

• Toffe Gast
« Reactie #119 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 17:55:16 »

Je hebt helemaal gelijk, ik had het ooit uitgerekend en had iets in mijn hoofd dat inderdaad 10x te groot was, die 5mm per meter geldt voor 10%, een gangbare waarde in vervlogen tijden :-) 
Als verzamelaar van oud speelgoed zit ik soms op de verkeerde frequentie .
Nu ook eens opnieuw uitgerekend met 3% en dat is inderdaad 10 keer minder, 't valt dus allemaal beter mee dan ik dacht.
Maar ik heb er nooit rekening mee gehouden, ik gebruik ten andere altijd standaard rails die ik op lengte zaag, past altijd ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 november 2018, 18:13:55 door Math »
Groeten,

Math

Fred 50

• Toffe Gast
« Reactie #120 Gepost op: zaterdag 01 december 2018, 20:47:34 »

Fantastisch hoe je dat voor elkaar krijgt :D

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte