Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...

Gestart door ROMiJo woensdag 20 november 2019, 19:48:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
IK heb nog even teruggekeken naar pagina 1, waar die keermogelijkheid voor is en hoe deze in de gehele baan is opgenomen.

ik zie de uitleg staan (over keertreinen), maar ik snap hem niet. Als je keert, rij je toch (in elk geval een stukje) tegen het verkeer in, richting station?

gr. Gertjan
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Eigenlijk is de naam 'keertrein' wat misleidend; het gaat nu juist om een trein die beide kanten op kan rijden zónder te keren. In het Duits heet dat een Wendezug, wat op de Märklin site wordt vertaald met 'keertrein'. Nieuwsgierig als ik soms ben, heb ik nog even verder gekeken dan Märklin want zo langzamerhand weet ik wel dat hun vertalingen niet altijd kloppen. En zodoende heb ik zojuist geleerd dat de correcte Nederlandse benaming 'trek-duwtrein' is (zie bijvoorbeeld hier). Da's véél duidelijker.

Afijn, de achterliggende gedachte is dat je op de sporen van de verbindingen tussen station en schaduwstations éénrichtingsverkeer kunt instellen. Oók voor keertreinen. En daarvoor dient dat speciale diagonale spoor in het schaduwstation. Stel dat je rechts wilt aanhouden. Alle treinen zullen dan het schaduwstation inrijden op het voorste spoor van de verbinding. Een keertrein pakt nu de afslag naar het speciale spoor, rijdt naar achteren en vervolgens helemaal om tot één van de voorste opstelsporen. Tezijnertijd kan hij daarvandaan naar rechts wegrijden, weer helemaal om, om via het achterste verbindingsspoor het schaduwstation te verlaten. De trein zélf is dan uiteindelijk niet gekeerd, maar rijdt gewoon de andere kant op.

Er zijn nog twee andere opties: eenmaal aangekomen op één van de voorste opstelsporen kan hij meteen weer de andere kant op rijden en op één van de achterste opstelsporen parkeren. Ook dan zal hij het schaduwstation uiteindelijk op het achterste verbindingsspoor verlaten. En tenslotte kan hij zelfs nog parkeren op het speciale spoor zélf. Zolang er geen andere keertrein van het schaduwstation gebruik wil maken, staat hij daar niemand in de weg.

Als je links wilt rijden, werkt het systeem ook, en wel precies omgekeerd. En als je bij nader inzien zo af en toe toch een verbindingsspoor in de 'verkeerde' richting wilt gebruiken, wel, zolang er geen ongelukken van komen, is dat ook mogelijk. Niet alleen voor keertreinen natuurlijk, voor alle.

Ik ken twee goede argumenten voor éénrichtingsverkeer op een dubbelspoorsverbinding: enerzijds kunnen er dan veel meer treinen tegelijk rijden, anderzijds is het in overeenstemming met de werkelijkheid, met als kanttekening dat er in werkelijkheid ook wel eens een trein tegen de richting in rijdt. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er nog meer goede argumenten zijn.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 09 december 2019, 22:29:38
Eigenlijk is de naam 'keertrein' wat misleidend; het gaat nu juist om een trein die beide kanten op kan rijden zónder te keren. In het Duits heet dat een Wendezug, wat op de Märklin site wordt vertaald met 'keertrein'.
In het draadje SWISS-RAILIA Deel-13: Stuur(stand) rijtuigen (Steuerwagen, Pilot)
staat in de inleiding dit citaat:

Citaat van: Jan22 op maandag 13 juni 2016, 14:33:50
De wikipedia maakt duidelijk dat we in NL spreken van stuurstandrijtuig met een cabine of bok, in Belgie van stuurrijtuig, en in Zwitserland van Steuerwagen met een Führerstand. Franstaligen gebruiken hiervoor het begrip pilot. In de Metropolitan catalogues (Lausanne) uit 1984-1985 staan Voiture Pilotes die ABt, Bt of Bti zijn.

Daarna nemen de verschillen tussen de taalversies van de wikipedia toe, want in de diverse landen van Europa bestaan enorme verschillen in toepassing van stuurstandrijtuigen (Steuerwagen) en motorrijtuigen (Triebwagen).

In de 3-rail wiki staat ook een stuk over treinstellen, en niet toevallig wordt de RBe 4/4 daarin geschaard onder treinstellen: http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_RBe_4/4 .(...)
Een treinstel is een vaste combinatie, en juist in Zwitserland is vaak sprake van een variabele combinatie.

In Zwitserland kan een pendeltrein (trek-duwtrein of Wendezug) bijvoorbeeld bestaan uit
- op uiteinden twee motorrijtuigen met daartussen een aantal wagons (sandwich).
- op uiteinden een motorrijtuig, een stuurstandrijtuig en daartussen een aantal wagons
- op uiteinden twee stuurstandrijtuigen met in het midden van de trein een motorrijtuig of locomotief
- op uiteinden een stuurstand rijtuig en een locomotief en daartussen wagons

@citaat
Redenen om op dubbelspoor te wisselen van rijbaan (links-rechts) is o.a. de wagon-maat (langere wagons in de buitenboog), helling (zwaardere treinen stijgend in de buitenboog) en bezet baanvak (door defect materieel of stoptrein). Maar dat kan alleen als je overloopwissels hebt liggen en dus bijbehorende seinbeelden hebt staan.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dat wist ik ook niet
Tx
Grtz
Wim
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat Jan Willem en Rob: dank voor jullie uitgebreide antwoorden op de vraag van Gertjan. Heb ik zelf ook wat van geleerd :thumbup:
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op maandag 09 december 2019, 15:23:26
Voor het onderste geldt dat ik er met enige moeite van voren en achteren (onder het schuine dak) bij kan en desnoods de bovenplaat demonteer/openklap.
Ik zat hier nog even over na te denken, omdat ik denk aan een foto die Wil Tweeendrie heeft geplaatst in een ander draadje.
Een deel van die foto's vind je hier bijvoorbeeld, maar die foto's bedoel ik niet.

Tjonge, dat was al in oktober 2015 (wat vliegt de tijd), met een foto uit 2006:
Bron: Wil Tweeendrie - opklapbare baan


Citaat van: Wil Tweeendrie op donderdag 08 oktober 2015, 20:25:57
Onder het opgeklapte gedeelte liggen 2 schaduwstations boven elkaar.
De hoofdbaan is bij mij in feite het hondebot, alleen zijn de keerlussen onder elkaar geplaatst.

Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Het verder ontwerpen van het railplan heeft wat te leiden gehad onder spelen met kurk, rails, terugmelders en de SRSEII  :D Dat kunnen jullie hier zien. Maar er gaat natuurlijk wel een vervolgversie komen  ;)

Fijne feestdagen,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Die twee maanden zijn omgevlogen... Vandaag maar eens niet aan decoders en boosters gemeten en energie gestopt in het baanplan. Hieronder zien jullie weer een tussenresultaat. Let niet op de BW en het CS, want ik zit hier nog met het ontwerp van Rob naast me om te kijken hoe ik dat in het baanplan ga inpassen.

Ik heb de andere zijkant van de zolder ook in het plan getekend en daar een kopstationnetje ingepland. Op de eerste afbeelding het plan in WinTrack, op de tweede het plan in 3D en tenslotte nog een foto van een provisorische opstelling. Dat laatste om te kijken hoe het allemaal onder het schuine dak gaat passen.

Het kopstation ligt zo'n 15 cm. hoger dan de rest van het baanplan. Dat hoogte verschil maakt een wat lager gelegen meertje voor recreatie mogelijk en naar het midden van de zolder toe kan er aan heuvels worden gebouwd. Op die heuvels komt wel sneeuw ;)

Het voorste spoor (type tunnel en tegen het schuine dak aan) heb ik bedoeld als een minischaduwstation voor pendeltreintjes. Die kunnen op en neer pendelen tussen het bovenste schaduwstation en dit kopstation. Bij het kopstation heb je dan de keuze om bij de halte recreanten af te laten zetten voor een zwempartij of de pendeltrein tijdelijk te verstoppen (onderweg naar een andere halte), voordat het weer terug rijdt naar het schaduwstation. Dat maakt wat meer verkeer van en naar het kopstation mogelijk. Direct aan de andere zijde van dit tunnelspoor komt een wandje tot aan het schuine dak en die stijle rotswand wordt onderdeel van de scenery. En bij het bedenken van die scenery zijn er genoeg mogelijkheden om in het kopstation de sporen te verleggen.

Er is weer een begin en ik ga verder met de BW en het CS :)

Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Er is weer wat te melden :)

Afgelopen dagen is door een aantal forumleden meegedacht over 'mijn' kopstation en dat ziet er nu heel anders en onwijs gaaf uit :thumbup: In dit topic (klik) kunnen jullie niet alleen lezen hoe het nieuwe kopstation er uit ziet (hier onder ook een plaatje), maar er staan ook veel tips over rangeren en te gebruiken materieel (tijdperk III).

Vandaag ben ik begonnen met de bouw van de grondplaat van het kopstation. Het houtwerk is nagenoeg gereed (zie foto). Nu is het wachten op kurk; de online kurkleverancier had geen 3mm kurk meer op voorraad 8o Dat gaat volgende week komen. Jammer, want ik had graag het sporenplan uitgelegd (maar kan waarschijnlijk toch niet wachten op de kurk...) :P

En het kopstation gaat 'Bahnhof Marre' heten. De naam is samengesteld uit de eerste letter van iedere voornaam in ons gezin van vijf (uitgezonderd de beestenboel dan) :o)

Vanaf morgen ga ik aan de slag met het raamwerk voor het -nog niet afgeronde- sporenplan aan de andere schuine wand van de zolder...

Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Je zou nog kunnen overwegen om de kruiswissel en de wissel links daarvan om te wisselen. Nadeel is dat spoor 1 dan iets korter wordt,  maar je kunt nu van beide parallel lopende binnenkomende sporen alle station sporen bereiken.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
@citaat Dat probeer ik uit als de rails op de tafel ligt Gertjan. Dan zie ik gelijk het effect op de vorm van het baanplan. Spoor 1b wordt dan wel iets korter, maar die 24224 ligt nu wel erg dicht tegen de rand...

Dank voor de suggestie!
Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 10 maart 2020, 22:34:01die 24224 ligt nu wel erg dicht tegen de rand...

Alweer iets dat je simpel kunt veranderen: Aangenomen dat het verborgen spoor net zo ver van die muur moet blijven liggen als nu, kun je dat spoor aan de wissel verbinden met een 24330 in plaats van een 24430. Daarmee komt het station en alles wat er aan vast zit 8,6 mm dichter bij de muur te liggen (een 24230 zou nog 10 mm meer opleveren, maar dat past hier niet).