Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rij geluid Marklin locs

Gestart door MRdirect vrijdag 16 november 2018, 14:27:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2015

offline
Rij geluid Marklin locs
Ik heb een aantal Marklin locs die (bijna) net zoveel herrie maken als een oude koffiemolen.
Bij een oude DB41 stoomloc dacht ik dat dat kwam vanwege leeftijd >15 jaar en de vele rij-uren, dus slijtage.
Via CataWiki een nieuwere DB41 gekocht, aan de wielen te zien een met weinig rij-uren. Na ombouw mbv een permanente magneet en LokPilot4 de snelheid weer netjes afgeregeld (en geijkt in Koploper). Qua tandwielen dezelfde combinatie als de oudere DB41. Jammer maar de nieuwe maakt net zoveel herrie als de oudere.
Een recent aangeschafte DRG53 met condenstender heeft vergelijkbare tandwiel combinaties (als koppeling tussen de wielen) en maakt beduidend veel minder geluid. Hier is de door mij ingebouwde LokSound decoder goed te gebruiken op een niet zo hoog geluidsniveau.
Heeft iemand ervaring cq suggesties of het ?koffiemolen effect? is te verminderen. Smeren (ook met derailleur olie met teflon smering voor de fiest geprobeerd) helpt ook niet echt.

M.vr.gr.
Marco
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Tandwielen smeren met vet wil het geluid wel wat dempen.
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Ik heb een V100 die ook uitermate lawaaiig is. Als de kap eraf is, is het iets minder. De kap functioneert klaarblijkelijk als klankkast. De verbinding tussen d ekap en het chassis waarop de motor gemonteerd is functioneert als akoestische kortsluiting. De ruimte vullen met schuimrubber heeft marginaal verbeteringseffect.

De suggestie van vet heb ik al eens overwogen, maar nog niet toegepast.

Mvrgr
Robert
Re: Rij geluid Marklin locs
Vet helpt zeker soms krijg je ze dan bijna stil dus niet veel meer dan eentje met een cardan aandrijving.
Re: Rij geluid Marklin locs
Beste Marco, misschien is het beter om eerst even uit te zoeken wat het "lawaai" veroorzaakt, het zijn niet persé de tandwielen en wanneer een vergelijkbare, nieuwere lok hetzelfde lawaai maakt is dat zelfs onwaarschijnlijk. Ik geef doorgaans het anker de schuld: onbalans en/of (te)veel speling op de lagers komt vaak voor, gevolg is een bult herrie en overmatige slijtage van de borstels. Oplossing is het (laten) monteren van kogellagers en daarnaast het verstevigen van het plastic plaatje waarop de borstelhouders zitten. Het monteren van een originele 5-poler met bijbehorende borstelplaat is vaak ook afdoende, ik heb in ieder geval m'n lesje geleerd met 3-polige ankers in combinatie met een magneet.....
Re: Rij geluid Marklin locs
Ben den Hollander
gast

Re: Rij geluid Marklin locs
Stoppen met kopen van dit soort lokkies zou ik zeggen, het is 2018

Ook Marklin produceert (midden)motoren met vliegwiel en cardan aandrijving. Dan heb je dat gedonder niet.

Gr, Ben.
Re: Rij geluid Marklin locs
 @citaat Dan maak je kans op andere ellende met b.v. de beruchte "wergwerp" motortjes.
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Heb inmiddels diverse locs, voor mijzelf en anderen, voorzien van kogellagers, dat rijdt "rustiger" (soepeler) en dat scheelt dan ook  aan "rijgeluiden".

groet
Harald
Re: Rij geluid Marklin locs
Citaat van: nobody op zaterdag 17 november 2018, 12:38:53
@citaat Dan maak je kans op andere ellende met b.v. de beruchte "wergwerp" motortjes.
Ja idd kijk maar naar het aantal problemen met marklin 1200 modellen met de middenmotor.
Maak het model 15 euro duurder en gooi er een klokanker motor in zoals in de matrix NS 6400/6500 en G1206 modellen die lopen mooi zonder verdere problemen.
Re: Rij geluid Marklin locs
Ben den Hollander
gast

Re: Rij geluid Marklin locs
Citaat van: nobody op zaterdag 17 november 2018, 12:38:53

@citaat Dan maak je kans op andere ellende met b.v. de beruchte "wergwerp" motortjes.


Ik doel op 2018 modellen.
Re: Rij geluid Marklin locs
Volgens mij zitten daar nog steeds de zelfde motoren in misschien dat ze nu iets langer me gaan?
Re: Rij geluid Marklin locs
Ben den Hollander
gast

Re: Rij geluid Marklin locs
 @citaat Dat mag ik aannemen toch?

Overigens was ik iets te optimistisch, al bladerend door het 2018 aanbod worden er nog veel koffiemolen motoren geleverd. Zoals dit modelletje: https://www.maerklin.de/en/products/details/article/37277/ voor ?320.
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Ik heb mijn v100 schoongemaakt en de tandwielen met lagervet ingevet; geeft een marginale verbetering.
Tevens devtandwielen van een br 89 van wat vet voorzien: loopt inderdaad wat minder lawaaiig.
Mvrgr
Robert
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Smeren je de tandwielen dan met vet in plaats van olie?
Of smeer je evengoed met olie en voeg je een beetje vet er aan toe?
Re: Rij geluid Marklin locs
Vet is doorgaans voor plastic tandwielen die afsloten zitten.

De Märklin tandwielen zitten aan de buitenkant. Het mag dan iets dempen, maar houd er rekening mee dat vet vuil aantrekt. Het blijft er lekker in vastzitten.
Re: Rij geluid Marklin locs
Het schijnt dat de Märklin tandwielen niet altijd netjes afgebraamd zijn, en dat dit trillingen (en dus herrie) veroorzaakt. Dit is te verhelpen door er even een schuurpapiertje langs te halen. Ik heb het zelf nooit geprobeerd.

Daarnaast is de speling op een aantal asjes wat groot, ik heb ook wel gezien dat men hier een dun plastic ringetje aanbrengt zodat het asje minder heen en weer kan bewegen.

Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2015

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Allemaal bedankt voor jullie suggesties. Wellicht met een weinig kogellagervet de asjes smeren.
Mijn lokale modeltrein winkel die ook zelf repareert zijn het niet de tanden van detandwielen maar veelal de ruimte in de assen die het geluid veroorzaakt.
Groet,
Marco

Ik zag net de opmerking mbt de ruimte in de asjes. Dat klopt dus wel.
Re: Rij geluid Marklin locs
Ben den Hollander
gast

Re: Rij geluid Marklin locs
Lang, heel lang geleden is dat al eens beschreven door Johan de Reuver. Het heeft mij destijds geholpen bij een oude 1200.

Gr, Ben.

Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 11 juni 2006, 23:35:41
Ik heb een aantal Märklin locomotieven waar nog al wat speling zit in axiale richting op de tandwielen.




Bij A is de speling van de as naar één zijde gedrukt en de tandwieleng grijpen nog naar op de rand op elkaar in i.p.v. over de volle breedte van de tandwielen.
Dat vindt ik niet prettig. De boel gaat scheef lopen, overmatig slijtage is het gevolg. Zeker daar ik met dubbeltractie met zware treinen constant helling op en af rij is deze situatie niet wenselijk. IMOH komt daar ook overmatig geluid vandaan waar vaak over geklaagd wordt (zgn het zaag geluid).
Bij mijn modellen die dit euvel hebben plaats ik bij B een extra ringetje. Betreft een sluitring van voor M 2,5. Deze hebben een gat van iets groter dan 2.5 mm en zijn 0.3 mm dik. Dat is precies genoeg om onder alle omstanigheden bij C de tandwielen recht op elkaar te laten ingrijpen.

Met name bij Re 460 modellen heb ik zelf dit zo aangepast en bij een vriend van mij twee DB 101 modellen (hij rijdt analoog).
Wij beiden hebben positieve ervaring met deze aanpassing.

Gek genoeg hebben niet alle Märklin modellen dit euvel. Ik heb een 12X waarbij deze aanpassing beslist niet nodig is.
Märklin neemt het kennelijk niet zo nauw met toleranties  :roll:

Johan.

Re: Rij geluid Marklin locs
Mijn ervaring met loks die veel hebben gelopen is dat je de tandwielen moet vervangen omdat ze versleten zijn maar dan niet zozeer de tanden maar ik gat erin.
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Al eens nagedacht om voor de rotor as twee lagertjes te plaatsen ?

groet
Harald
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2015

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Citaat van: Haradigi op dinsdag 20 november 2018, 11:05:15
Al eens nagedacht om voor de rotor as twee lagertjes te plaatsen ?

Als het ?zagende? geluid van de rotor zou komen zou het geluid een veel hogere frequentie moeten hebben.
Het ?zagen? komt voornamelijk tot uiting bij hogere snelheden.

Groet, Marco
Re: Rij geluid Marklin locs
Nou, dan heb je nu zo'n beetje alle bruikbare adviezen gehad en is het tijd om aan het werk te gaan. Alles netjes uit elkaar en schoonmaken. Tandwielen controleren op bramen en zonodig vlakken. Passing tandwielen op de asjes controleren op overmatige speling en vervangen indien nodig. Eventuele grote zijdelingse speling verminderen met een dun ringetje; een beetje speling is nodig, omdat de loc anders zal ontsporen. Aandrijving weer monteren en smeren met weinig! olie/vet. Nu proefrijden en dan zal duidelijk worden waar de oorzaak ligt: nog steeds lawaai? Dan hebben Harald en ik gelijk en komt het lawaai van het anker. Loc nu rustig? Dan probleem opgelost. Ik denk nog steeds dat je het meeste zult bereiken met kogellagers en een versteviging van de borstelplaat. (borstelhouders vastzetten met drupje superlijm en vervolgens e.e.a. afdekken met een laagje epoxy). En dan natuurlijk de foto's en het verslag hier plaatsen :D
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Eergisteren mijn V36 (4 jaar geleden gekocht, vrijwel nooit gereden) uitvoeren doos gehaald en proefgereden: zeer lawaaiig! Kap eraf gehaald en tandwielen gesmeerd en een druppeltje olie op de motorassen. Een behoorlijke verbetering!

Mvrgr
Robert
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
De eerder genoemde V100 begon in toenemender mate lawaaiig te worden. Was niet meer om aan te horen. Vandaag de loc grondig gereinigd, met name tandwielen etc. Voorts de motor kap eraf en de rotor gedreigd, etc. De koolborstels waren ver ingesleten. Waarschijnlijk waren dat de boosdoeners. Ik had ze er al eerder eens uitgehaald en waarschijnlijk niet exact op de juiste positie en in de juiste stand teruggezet. Nieuwe koolborstels geplaatst en proefgereden: aanmerkelijke verbetering. Nog wat geëxperimenteerd met schuimrubber opvulling in de kap, maar dit maakt niet uit. Het blijft een lok met een stevige geluidopbrengst, maar het is weer ok.

Groeten
Robert
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Schroef van de kap niet te strak aandraaien zodat kap heel klein beetje los zit. Scheelt ook, door verminderd contact geluid.; Is mijn ervaring met de 3085
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Klopt, de verbinding met het chassis is een directe akoestische kortsluiting
Groeten
Robert
Re: Rij geluid Marklin locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Ik koop geen stoomloks meer met een koffiemolen.
Er staat hier nog een Br 03 (37953 uit de set 29830) en een Br 50 met allebei een 5 polige motor en sounddecoder.
Maar het lijkt nergens op met geluid aan, alsof er een cementmolen vol met grind in de ketel staat te draaien. :D
Vooral de Br 03 maakt bijzonder veel herrie.
Smeren helpt een klein beetje, maar is tijdelijk. Een teflon ring op dan ankeras aan motorschildzijde wil nog wel eens wat helpen.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 17 november 2018, 02:56:55
Vet helpt zeker soms krijg je ze dan bijna stil dus niet veel meer dan eentje met een cardan aandrijving.
Dan heb je nog nooit met een lok met klokanker, SDS, of de huidige DC motoren vergeleken.
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
De V100 was een van de eerste locs die ik in 2009 als herintreder kocht.....Evenzo een V60.......
Later ook nog een V36. Drie herriemakers bij elkaar dus.

Ik probeer op de baan de locs op realistische snelheden te laten rijden. Alle locs meet ik in met Windigipet en ik hanteer de snelheden cf. de technische gegevens van de echte locs. De V100 rijdt inmiddels met een sleep tankwagens en heeft een max snelheid van 60 kmh. Het geluid valt dan mee. De V36;zet ik alleen voor rangeerwerk in (haal en brengservice van goederenslepen), de snelheid komt dan niet boven de 40kmh. De V36 gaat in het kerstverlof de baan op, hoe dat gaat qua geluid gaan we zien.....

Gelukkig rijden er diverse locs met motorgeluid die het ?leed? maskeren.

Groeten
Robert
Re: Rij geluid Marklin locs
En nog maar een keer....
Kogellagers samen met vastzetten van de borstelhouders (drupje superlijm) en verstevigen van de borstelplaat (likje epoxy) maken je 5-poler tot een zijdezacht machientje. Twee uurtjes (uithardtijd) werk, paar Euro en nooit meer gezeur!
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Ik geloof het graag......maar zo handig ben ik ook weer niet.
Reinigen en koolborstels wisselen is ok. Maar daar houdt het even op.

Groeten
Robert
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Citaat van: hvanschaik op woensdag 19 december 2018, 22:42:46
En nog maar een keer....
Kogellagers samen met vastzetten van de borstelhouders (drupje superlijm) en verstevigen van de borstelplaat (likje epoxy) maken je 5-poler tot een zijdezacht machientje. Twee uurtjes (uithardtijd) werk, paar Euro en nooit meer gezeur!

waar vind je de afmetingen of het type kogellager? heb een BR86 die zoveel herrie maakt dat ik denk dat ie uit elkaar aan het vallen is.

groet
Frank
Re: Rij geluid Marklin locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
 @citaat Van kogellagers wordt je nauwelijks stiller, ik heb er heel wat rondrijden met kogellagers, dus ik spreek uit ervaring.
Het is meer te doen om het smeren van de ankeras, dat dankzij de kogellagers niet meer nodig is.
Re: Rij geluid Marklin locs
Beste Ad, als jouw loks na inbouw van kogellagers niet stiller worden dan is er echt iets mis. De speling met name aan de kant van de borstelplaat is vaak aanzienlijk en dat moet met lagertjes echt een stuk beter worden. Wat het onderhoud betreft heb je absoluut gelijk, minder smering betekent minder troep in de motor en alleen daardoor al langere levensduur van de borstels en rustiger loop. Toch daarnaast maar eens ook de borstelhouders aanpakken door ze te fixeren, je zult versteld staan!
Re: Rij geluid Marklin locs
Frank, de lagertjes (tenminste voor de ankers met aan beide zijden 1.5mm diameter) zijn als ik het uit m'n hoofd zeg 1.5 x 1.5 x 4mm. Asje 1.5mm, buitendiameter 4 en 1,5mm dik. Voor de ankers met aan tandwielzijde 2mm diameter gebruik je 2 x 2 x 5mm. Ze zijn makkelijk te vinden op bv. Ebay.de
De 4mm lagertjes passen op de plek van het kunststoflagertje in het motorhuis, in het schild (borstelplaat) moet geboord worden. Meerdere topics daarover op dit forum. Veel succes!
Re: Rij geluid Marklin locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
 @citaat @citaat Hans,

Heb jij ergens beschreven hoe je het motorschild verstevigd? Met foto's o.i.d.?
Re: Rij geluid Marklin locs
Ad, het staat wel ergens, maar die reactie is al vrij oud, wel met een paar foto's en het ging over een SBB460. In het kort komt het er op neer dat je de beide houders fixeert met een drupje superlijm en daarna het geheel afdekt met een laagje epoxy. Daarmee verstevig je het schild en voorkom je dat de houders weer lostrillen, wat met alleen superlijm nog wel eens wil gebeuren. De superlijm is niet kritisch, voor de epoxy gebruik ik de grijze metaal-epoxy, in mijn geval van Biltema.se omdat ik in Zweden woon. Deze lijm trekt prachtig strak na aanbrengen wat verder afwerken overbodig maakt. Ik zal bij gelegenheid het oude artikel proberen op te zoeken, nu een zeer trage internetverbinding.
Re: Rij geluid Marklin locs
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Als ik dit gelezen heb ben ik blij dat ik nog analoog rij. B)

Groeten Georges
Re: Rij geluid Marklin locs
Citaat van: Kappa op woensdag 19 december 2018, 20:45:39
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 17 november 2018, 02:56:55
Vet helpt zeker soms krijg je ze dan bijna stil dus niet veel meer dan eentje met een cardan aandrijving.
Dan heb je nog nooit met een lok met klokanker, SDS, of de huidige DC motoren vergeleken.
Ik heb alle type motor op de sinus modellen na maar ik heb een NS 1600 van HUSA gehad die niet meer geluid maakte dan mijn strukton 1206 je moet er soms geluk mee hebben.
Re: Rij geluid Marklin locs
Citaat van: Georges op vrijdag 21 december 2018, 20:57:03
Als ik dit gelezen heb ben ik blij dat ik nog analoog rij. B)
Ik hoor meestal ik had eerder moeten overstappen op digitaal :D
Re: Rij geluid Marklin locs
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
Bij mij zijn bijna alle locomotieven stiller geworden door de kap niet te vast te schroeven. Desnoods helemaal geen boutje monteren.
Vooral niet overbodig blijven oliën, dit helpt toch niet tegen de herrie en de boel wordt er onnodig smerig van.
Indien mogelijk heb ik hier en daar in de kap ook plaatjes rubber geplakt met bison-tix. Dit stopt het resoneren waar vooral de kunststof kappen last van hebben.
Re: Rij geluid Marklin locs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rij geluid Marklin locs
 @citaat Tandwielen worden gesmeerd met vet, zoals uit meerdere reacties blijkt. Oliën op tandwielen is vragen om smerigheid.