Die 24130 wordt, nieuw maar zonder OVP, wel voor ? 0,99 verkocht. Dan komen ze uit startsets waarvan de onderdelen los verhandeld worden, en omdat de 24130 niet populair is, is 'ie niet duur.
Er zijn ook redenen van die impopulariteit. Misschien weet je het al en is het een bewuste keuze om ze toch te gebruiken. Niets mis mee. Maar voor het geval je het nog niet weet, noem ik er drie:
- Deze krappe bochten komen bij lange na niet overeen met de werkelijkheid.
- Het staat niet zo mooi als een locomotief of rijtuig door zo'n krappe bocht rijdt, een flauwe bocht oogt veel beter. Je kunt een testbaantje neerleggen met krappe en ruime bochten en de twee treinen uit je startset 29820 er een poosje op laten rijden, dan kun je bepalen wat je er van vindt. Hieronder staat een plaatje met wat ik bedoel.
- Sommige locs hebben moeite met de krappe boogstraal van bochten 24130. De onlangs aangekondigde Märklin stoomlocomotief serie 08 (39242) bijvoorbeeld kan het niet aan, die heeft minstens boogstraal 437,5 nodig, ofwel 24230. Overigens is dit voor Märklin wel uitzonderlijk, maar bij andere fabrikanten komt het wel vaker voor. Locs die op zich nog wel door de 24130 komen, kunnen wat sneller slijten.
De beste reden om toch rails 24130 te gebruiken, is ruimtegebrek. Een 180° bocht met 24130 vergt, inclusief een klein beetje ruimte er omheen, nog geen 80 cm, eentje met 24330 vergt 110 cm. Mijn advies: gebruik de 24130 alleen als het niet anders kan.