Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

LED verlichting blijft knipperen

Gestart door Steem donderdag 15 november 2018, 21:43:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
LED verlichting blijft knipperen
Niet bang om het wiel opnieuw uit te vinden heb ik van de week mijn Chinese LED strip op maat geknipt en direct aangesloten op een sleper en massaveer van een rijtuig. Veel te fel en met zoemend geluid. Dus een weerstand er tussen. Mooi licht, en geen gezoem meer, maar wel knipperen. Het forum op en via de zoekfunctie kwam ik op dit topic uit. Oké, bruggelijkrichter er tussen dus. En meteen maar condensators mee besteld. Vanavond beide er tussen gezet en het werkt... deels. De condensator lijkt zijn werk te doen want als de stroom er af gaat blijven de LEDs even branden (en een poosje nagloeien). Maar het knipperen is niet helemaal weg. Het is zeker een stuk minder, maar niettemin nog steeds opvallend. Ik heb dit op camera vast proberen te leggen maar dan valt het vooral op als je naar de muur kijkt.

Nou ben ik totaal niet technisch onderlegd, dus als iemand mij dit in complete leken taal wil proberen uit te leggen dan zou ik die persoon zeer erkentelijk zijn. Zo niet, dan zoek ik verder. :)



En ook nog twee foto's van hoe het nu provisorisch in elkaar zit;



^ Bruggelijkrichter met weerstand.



^ Condensator aan de andere zijde.

Gebruikte artikelen zijn;

- Sleper en massaveer van Märklin
- Chinese LED strip 5630 SMD DC12V
- Vishay B80C800DM-E3/45 Bruggelijkrichter DFM 125 V 0.9 A Eenfasig
- Samwha RC1E477M10010VR Elektrolytische condensator SMD 470 µF 25 V 20 %
- 750 ohm weerstandje
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Hi Steem,

Ik gebruik zelf na de gelijkrichter een DC-DC-stepdown converter van Alie dan kan je de lichtsterkte instellen en bij mij knippert er niks.
En uiteraard een 220 tot 680 uF elko al naar gelang wat ik kwijt kan.
Overigens had je geen IP65 (druipwaterdichte) strips hoeven te nemen die zijn soms te dik en stug.

groet
Harald
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Waarom zit je weerstand voor de gelijkrichter?

De goeie volgorde is, Sleper/massa -> gelijkrichter -> laadweerstand elco -> elco -> weerstand -> ledstrip
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
@Harald - De elko (staat neem ik aan voor elektrische kondensator?) heeft een waarde van 470 µF. Wat jij ook opgeeft. De LED strip kan je overigens in verschillende IP waarden krijgen. Ik heb IP20 gehaald. Ik zal dat er even duidelijk bij zetten. Die DC-DC-stepdown converter klinkt mooi. Dat scheelt zeker zoeken naar de juiste weerstand?

@John - Simpelweg omdat ik dat niet weet. Ik had niet gedacht dat het uit zou maken maar dat is op weinig gebaseerd. Kan dat het geflikker veroorzaken? En blijkbaar heb ik dus nog een elco nodig?
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Elco staat voor Elektrolytische condensator, degene die je gebruikt heb, is van dat type en die volstaat.

Edit, kijk eens bij dit artitkel van de buren: klikkie doen
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Bij mij zit er 680 ohm weerstand in serie bij de Ali strips.
Totaal gen last van knipperen.

groet
Harald
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Steven, je bruggelijkrichter is van het Single Phase type, dat veroorzaakt het knipperen.

zie plaatje voor het verschil met een dubbelzijdige gelijkrichting.

Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
 @citaat

Het is een bruggelijkrichter, dus dat wat je zegt klopt niet.
Zie ook het datasheet: https://www.vishay.com/docs/88533/800dm.pdf

Die enkele fase heeft niet (direct) met enkele of dubbele gelijkrichting te maken, maar met 1 of 3 AC fases.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
 @citaat

Okay, wat veroorzaakt dan het knipperen?
omdat de elco aan het eind van de ledstrip zit ipv tussen bruggelijkrichter en strip?



Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Ik gok zelf toch de plek van de weerstand.
elco aan het eind van de strip maakt niet uit, de koperbaan die ertussen zit heeft een te verwaarloze weerstand.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Ik zal de weerstand eens verplaatsen. Maar in een eerder bericht heb je het over de volgorde Sleper/massa -> gelijkrichter -> laadweerstand elco -> elco -> weerstand -> ledstrip. Ik snap die dubbele elco niet. Maar ik zal ook nog even het artikel van de buren lezen.

*Edit* Ik snap hem nu. De "laadweerstand elco" is niet nog een elco, maar een laadweerstand vóór de elco om een te hoge inschakelstroom te voorkomen.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Overigens, je weerstand op de foto, is dat er niet een van 560 ohm?

Ik bedoel met laadweerstand elco, dat je een weerstand voor de elco zet. Dit om de laadstroom van de elco te beperken.
Die is opzich niet perse nodig, maar het is wel aan te raden om die te plaatsen.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
De plaats van de weerstand in de - of + draad heeft echt geen invloed, laat staan links of rechts op de strip.
Hier zit hij goed na de elko en voor de strip.

Nog even extra ik gebruik dus DC-DC stepdown converters 30 cent bij Alie.
De kleinste op de foto voor wagons, de grotere voor b.v. straatverlichting of meerdere huisjes.

groet
Harald
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Je hebt gelijk. 560 ohm. Geen idee hoe ik bij 750 kom. Maar dat houdt dus in dat er zowel voor als na de elco een weerstand komt?
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Klopt, in het artikel bij de buren betreft dat R1a.

Maar ik zou zeggen, probeer eerst eens of het werkt als je de weerstand na, i.p.v. voor de gelijkrichter heb zitten. Als het geknipper er dan nog is, is de kans dat er iets anders verkeerd is.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Ik dacht, ik hou meteen het hele schema aan. Want nu had ik de condensator aan het andere eind van de strip zitten van waar ik de gelijkrichter had zitten. Maar als ik het schema aan hou loop ik tegen het volgende aan;

1. De condensator heeft geen + of - terwijl in het artikel wel staat "En een elco mag nooit verkeerd-om op de voedingsspanning aangesloten worden, dat overleeft de elco ook niet!". Nu zie ik in het schema wel een zwarte en witte streep staan. De zwarte streep staat aan de kant van de -. Moet ik dat dan ook aanhouden?
2. De elco heeft maar 2 aansluitingen. Als bovenstaande klopt, dan loopt er van de gelijkrichter dus een + draad naar 1 zijde van de elco, en een - draad naar de andere. Maar dan? Kan ik dit gewoon "aftakken" of snap ik dan toch het schema niet?
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
1) Zeker, anders heb je inderdaad problemen - een elco vind een verkeerde polariteit niet leuk. Zie ook deze link voor plus/min aanduidingen.
Je elco heeft dus wel degelijk een plus en een min.

2) Wat wil je aftakken? De draad naar de ledstrip vanaf de elco, of de draad naar de elco vanaf de ledstrip?
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Dat is een handig overzicht. Het klopt dus inderdaad dat de zwarte zijde de min is.

1. Maar dan loopt er een draad van de plus van de gelijkrichter via een weerstand van 100 a 120 ohm naar de plus zijde van de elco. Kan ik dan vanaf die plus zijde van de elco weer een draad doorzetten naar de plus zijde van de ledstrip (via nog een weerstand)?
2. En gaat de min van de led strip dan via de min zijde van de elco terug of moet deze direct naar de min zijde van de gelijkrichter en loopt er van de min zijde van de gelijkrichter nog een draad naar de min zijde van de elco? (eigenlijk zoals het schema van Hans)

Overigens komen er morgen als het goed is ook LED prints van Wijbe met de post, maar ik wil dit zelf ook door hebben.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
1) Ja, dat kan. Vermoed dat je daar nogwel een extra weerstand nodig gaat hebben.
2) De min van ledstrip, elco en gelijkrichter zijn verbonden. Welke volgorde maakt niet uit, onderling is de weerstand toch nihiel.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Bedankt. Morgenavond weer eens proberen.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Hoi
Heb je de bruggelijkrichter wel goed aangesloten?
Dus de wielen (massa) en sleper naar de ~  ~ aansluiting en dan + en - naar condensator, weerstand en leds.
Anders heb je gewoon éénzijdiige gelijkrichting wat dan de oorzaak van het knipperen is.
succes digibert 
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Dat klopte wel, maar bedankt voor de input.

Het was idd de volgorde. Met gelijkrichter -> laadweerstand elco -> elco -> weerstand -> ledstrip werkt hij perfect. Bedankt allen.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Kijk, fijn dat het opgelost is :)

En hopelijk begrijp je nu ook meer van de elektronica die nodig is voor zoiets.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Ja, heb zeker weer e.a. bijgeleerd. Daar hoopte ik ook op!
Re: LED verlichting blijft knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Helemaal mooi  :thumbup:
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
 :thumbup:

groet
Harald
Re: LED verlichting blijft knipperen
Maar wat ben je nu per wagon kwijt?
Heb zelf een tijdje terug kant en klare printjes besteld dacht iets van 3,5/4 euro p/s van +- 28 cm van hufting electronic dacht ik.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: LED verlichting blijft knipperen
als je ledstrips van ali gebruikt en daar ook de onderdeeltjes besteld ben je amper 1 euro max per wagon kwijt.Koppelingen niet meegerekend.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
De LED strip van 5 meter is nu ?5 (ik heb er ?3,25 voor betaald) bij AliExpress en daar haal je dus voor 25 rijtuigen verlichting uit dus dat is 20 cent per rijtuig. De weerstandjes waren een halve cent per stuk dus dat is 1 cent voor de 2 die ik heb gebruikt. De condensator (?0,71) en bruggelijkrichters (?0,67) heb ik bij Conrad besteld omdat ik niet het geduld had te wachten. Dan kom je uit op ?1,59.

Maar dan komen de duurste componenten van Conrad. Als ik die ook van AliExpress had besteld dan zijn die zo'n 3 cent per stuk en kom je op een totaal bedrag van ?0,27 per rijtuig. Dat is uiteraard ook zonder massaveer, sleper en kortkoppelingen. En hoewel zaken als tin/krimpkous/draad eigenlijk te verwaarlozen zijn kun je dat bij die laatste berekening dan eigenlijk wel zeggen van bijna alles.
Re: LED verlichting blijft knipperen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: LED verlichting blijft knipperen
Hoewel het met losse componenten dus uiteindelijk is gelukt, zijn de led prints van Wijbe een stuk compacter en simpeler. En dat voor een hele schappelijke prijs. Het eerste rijtuig is dus ook verlicht. Alleen nog even de bedrading netjes wegwerken en door naar de volgende.