Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

treinbaan met cs3 of pc besturen

Gestart door wiebrand donderdag 15 november 2018, 19:56:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
treinbaan met cs3 of pc besturen
Is het mogelijk om een treinbaan met pc te besturen of met de cs3+ en welke decoders heb ik nodig wil met een eenvoudige baan met inhaal spoor gaan testen.

Ik weet dat ik secties moet maken maar wat pak ik van marklin de m84 of de s88 heb nog remmodules van viesmann liggen kan ik die gebruiken.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Hallo Wiebrand,

je kunt zowel je baan met de PC als met de CS3+ besturen en uiteraard ook met een combinatie daarvan.

Bij beide zul je voor een wat verder gaande automatisering gebruik moeten maken van terugmelders (van welk type dan ook) om vast te stellen waar zich een trein (lok) bevindt.
Bij beide systemen zul je een baanplan moeten tekenen, wissels en seinen voorzien van een decoder en in de centrale / Pc-programma moeten invoeren.

Verschillen zijn er uiteraard ook.
Bij de CS3(+) moet je nu nog alle rijwegen als gebeurtenissen invoeren. Je kunt dan treinen een vaste route laten rijden en desgewenst de ene trein de andere laten starten. Märklin gaat er van uit dat bij stoptonende seinen de stopsectie spanningsloos gemaakt wordt. Je kunt wattoevoegen met een remmodule om het afremmen en stoppen te verbeteren en functies te laten blijven werken.

Bij de PC-besturing hoef je niet langer harde stopsecties (stroomloze) te maken met seinen of m84/k84 decoders, maar regelt de PC de treinenloop. Daarbij is de PC beduidend flexibeler en kan zelfs vrij willekeurig routes toewijzen.

Hoewel ik zelf intussen een CS3+ heb, ga ik bij de vaste baan (maar ook op mijn rangeerbaantje) toch de PC-besturing inschakelen. De vaste baan wordt daarbij wel duaal ingericht, zodat ik zowel met alleen CS3 als de CS3 met PC of de Intellibox met PC kan rijden.

Als centrale bij de PC is daarom een CS3 niet nodig, maar kan ook al een eenvoudiger (goedkoper) altenatief gekozen worden. Mijn Intellibox is een IB-Basic, met USB-poort en die zijn er vanaf zo"n 200 Euro.

John (VT601)
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Voor de bezetmelding moet je een S88-bezetmelder gebruiken. Voor de standaard electrische marklin wissels zal je een schakeldecoder m84 kunnen gebruiken.

Groet Ronald.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Citaat van: ronaldk op donderdag 15 november 2018, 20:59:51Voor de standaard electrische marklin wissels zal je een schakeldecoder m84 kunnen gebruiken.

Kan, maar de goedkopere Märklin m83 is meer dan voldoende. Diverse andere fabrikanten maken ook wisseldecoders, de meeste goedkoper.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Ik had op YouTube gezien dat je deze ook als bezetmelder kon gebruiken
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Hoe gaat de pc besturing dan om met de stroomloze stukken en de seinen?.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Ben den Hollander
gast

Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Bij PC besturing hebben seinen geen functie, ze staan er voor de leuk net als lantaarnpalen en koeien in een wei. Er zijn ook geen stroomloze secties want het stoppen van treinen wordt door het besturingsprogramma geregeld.

Gr, Ben.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
als ik met de cs3+ wil besturen heb ik een stroomloze rail nodig hoe moet ik dat dan oplossen als ik met de pc wil besturen
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Stroomloze stukken zijn alleen noodzakelijk al je automatisch wilt rijden met alleen een CS3(+) ;)
Ik heb meer het vermoeden dat je nog niet helemaal begrijpt wat men je hier uitlegt.
Je kunt automatisch rijden met een combi van de CS3(+) en een treinbesturingsprogramma(PC bvb Itrain)dan heb je zelf de keuze om automatisch te rijden of handmatig.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Dus ik moet een keuze maken tussen automatisch met cs3 te rijden of met itrain hand of automatisch.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Hallo Wiebrand,
volgens mij niet, maar het kan.

A) Laten we eens uitgaan dat je vaker uitsluitend met de CS3 wilt gaan rijden.
Dan maak je stopsecties met seinen (die een deel van het spoor spanningsloos zetten). Dit kunnen gewone seinen zijn met een k83/m83-decoder, k84/m84 decoders zonder seinen of de modernere mfx-seinen van bijv Märklin.
In de rijweg die de in de cS3 inprogrammeert (gebeurtenissen) neem de het rood en groen zetten van de seinen op.
Bij het bereiken van de trigger schakelt het sein het spoor spanningsloos.

Het effect is dat alle functies uitgaan, tenzij je ook een remmodule hebt gebruikt.

B) Wil je alleen met de PC gaan rijden, dan hoef je de spanningloze secties NIET in te bouwen. Stoppen en afremmen stuurt het programma op de PC. De seinen worden door de PC bediend (via een decoder)

Wil je soms het een en soms het ander, dan zou ik voor de volgende optie gaan:
- de sporen inrichten alsof je alleen met de CS3 gaat rijden (dus zoals beschreven onder A).
- de PC-besturing zo inrichten dat op het moment dat de PC-actief is de PC wel het stoppen en remmen regelt, maar de stopsecties niet spanningloos geschakeld worden. De dekoders die dat regelen kun je daarmee buiten de PC besturing houden.

Ik wil het je ook welg live uitleggen, want ik denk dat je het dan beter zult begrijpen.

John (VT601)

Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Als je dat wilt graag

Gr. wiebrand
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Hoe doe je dat als je met de pc rijdt de stopsectie niet spannings loos is

wiebrand
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Wiebrand, dat zei John hierboven al:

CiteerStoppen en afremmen stuurt het programma op de PC
het programma gebruikt de info van de sensors (bezetmelders)
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Goed,

Bij via de PC rijden is een stopsectie niet meer dan een gedeelte rails gedetecteerd is en in de PC-software bekent staat als "stopsectie". Het detecteren gebeurd door / met een terugmelder / bezetmelder. Dus als een treintje de sectie in meld geeft dat een seintje aan de computer. De computer weet dan dat hij het treintje de opdracht moet geven om te stoppen. En als het goed is stopt het treintje. En anders is het boem en als nog stoppen  :D

Groet Ronald.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Ik heb het een beetje vaag beschreven maar bij cs3 heb
je een spanning loze sectie nodig maar bij de pc niet maar dat stuk is dan wel spannings loos,hoe los je dat op.
Pc werkt met bezetmelders dat weer ik.


Gr. wiebrand
[/quote]
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
Bij de CS3 kan je zowel met als zonder spanningsloze sectie werken. Voor automatisch rijden zou ik toch de PC kiezen.
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
De keuze voor de PC is snel gemaakt. Märklin maakt het in mijn ogen onnodig ingewikkeld en bovendien erg duur. Afremmodules, seinen die voorzien zijn van relais voor het spanningsloos maken van spoorsecties etc. Allemaal overbodig.
Een CS2 of 3 een heel duur doorgeefluik voor de informatie-uitwisseling met de pc, maar goed. Anderzijds, ik vind het CS2 wel prettig om rijwegen te schakelen in mijn schaduwstation bij handmatig rijden. Ik kan alles klaarzetten en dan Rocrail opdracht geven treinen de hoofdbaan op te sturen en terug.
Ik ben niet begonnen aan een poging automatisch te rijden via het CS (als het met CS2) al kan... Als gezegd, te veel gedoe en te duur. Dus het systeem daarop wel inrichten, zoals John oppert, en daarnaast nog PC besturing, ik zou het niet doen.

Groet,

Peter
Re: treinbaan met cs3 of pc besturen
hoi,

Citaat van: wiebrand op vrijdag 23 november 2018, 22:43:15
je een spanning loze sectie nodig maar bij de pc niet maar dat stuk is dan wel spannings loos,hoe los je dat op.

Niet, Voor het rijden met de PC heb je het niet nodig. Voor de CS2 / CS3 / CS3+ kan het blijkbaar met allerlei modules en spanningsloze stukken maar dan zit je gewoon op het ouderwetse analoge blokken maken met relais en andere zaken. Er zijn een aantal mogelijkheden om je baan in te richten.

Het volgende is al een paar keer gezegd: Bij het rijden via de PC is de CS2/3/3+ een heel dure verbinding tussen je baan en de computer. Het doet dan niets meer dan de commando's van de PC omzetten voor decoders op en onder de baan.

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 24 november 2018, 09:15:07
Anderzijds, ik vind het CS2 wel prettig om rijwegen te schakelen in mijn schaduwstation bij handmatig rijden. Ik kan alles klaarzetten en dan Rocrail opdracht geven treinen de hoofdbaan op te sturen en terug.

Als ik zie dat bijvoorbeeld de Roco Multimaus Pro, de z21-app en nu de nieuwe Lenz Lh101 ook rijwegen ondersteunen de CS2 lijkt dan in de vergelijking een behoorlijke overkill. Goed je kan dan zeggen dat bepaalde zaken, zoals MFX-protocol wat makkelijker zijn met de CS2/3/3+. Dat kan (soms) de 800+ euro rechtvaardigen. Als je trouwens RocRail gebruikt voor het sturen van de treinen heb ook dan de PC weer nodig. Bij "echt" handmatig rijden zou je het alleen met de centrale en rijregelaars af moeten kunnen ;)

Groet Ronald.