Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het

Gestart door RRvdBeek zondag 18 november 2018, 14:03:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Het is wat cryptisch, maar van het ene op het andere moment zijn er wanneer er spanning op de baan komt locs die normaal functioneren, een enkele sprint weg en van enkele andere brand alleen de verlichting.
De afgelopen weken is tijdens de wederopbouw van mijn baan (na een verhuizing) alles goed gegaan, maar vandaag spookt het. voorlopig gebruik ik voor het testen alleen een 6021 met trafo.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Wegsprintende locs klink als "analoge" spanning.In ieder geval een loc die het aangebodene zo  herkent.
Licht branden ,maar niet rijden is als de situatie in een remsectie. Niet een volledig signaal voorhanden.Maar wel vermogen om functies aan te laten staan.

Dat is meestal het gevolg als een of meerdere eindtransistoren defect zijn gegaan.
Of signaal van meerdere bronnen dat mixt en onleesbare brei geeft.Dat vinden je boosters meestal niet prettig en sloopt ze.


Je zou je andere centrale even een los spoortje kunnen geven en dan de uitgang testen met een loc.

Verder ken ik je baan niet dus om er echt wat zinnigs over te zeggen is lastig.

Mvg Robin
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
De loc die wegsprint is een Roco loc, gekocht voor gebruik op een Märklin baan. Ik heb die nog even apart genomen om te checken met de ESU programmer. Deze herkent de decoder niet maar  ik kan hem met de ESU op het Motorola format en de juiste loccode wel laten rijden en de verlichting aan/uit zetten. Het zoeken van de fout baart mij zorgen omdat een aantal treinen op de baan  dus wel normaal functioneren en anderen niet.

René
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat Dat herken ik van Roco, waar nog een Uhlenbrock decoder inzat.
Ik heb de analoog modus in de decoder uitgezet.
Sindsdien geen last meer van gehad.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Is dat een vaste CV / waarde?  Dan kan ik dat met de ESU programmer instellen!

groeten René
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat Normaal staat CV 29 op "automatisch omschakelen van AC/digitaal", waarde 6.
Om dat uit te schaken en alleen digitaal in te schakelen zet je CV 29 op waarde 2.
Dat werkt op mijn Uhlenbrock decoder(s).
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Gewoon even in de handleiding kijken. Je kan inderdaad de CV's via de programmer doen. Je ESU programmer zal de lok niet herkennen omdat er geen ESU decoder in zit.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Morgen verder met testen. Ik heb de handleiding inderdaad gevonden en gezien dat je via CV 29, waarde 0, de analoogmode helemaal kunt uitschakelen. Eens kijken wat er dan gebeurd.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Nou, dat is niet bemoedigend. Op de ESU programmer in het Motorola format de CV op 0 gezet. De functie licht (de enige functie overigens) dot het en de loc rijdt voor- en achteruit op de gewenste snelheid. Op de baan gebeurt er echter helemaal niets. De 6021/trafo combinatie werkt echter normaal, want andere treinen reageren wel op gegeven opdrachten.
Straks even wat andere locs proberen.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Staan de switchen achter op de 6021 wel in de juiste stand?
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat Schrijf dan meteen even, wat die juiste stand dan is. 8o
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Wim, die weet ik zo snel ook niet meer :-*
Maar die is vast wel ergens te vinden  O:-D

Gebeurt wel eens tijdens verhuizen, oppakken enz dat je zo een schakelaartje raakt.
Dan doet ie het niet meer. Maar de goeie standen staan in de gebruiksaanwijzing  :idea:
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lekker makkelijk roepen... :thumbdown:
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Barry vliegt de trap op, zoekt in de lade?s  :P waar ligt dat ding ook alweer?

Maakt foto?s, en verkleind deze vanwege max formaat op het forum.

En voila. :P :)

En nu maar hopen dat ik ze zelf niet heb verzet  O:-D
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Fijn, al die reacties. Inderdaad zou het kunnen dat er een schakelaartje verzet is. Morgen zal ik dat controleren. In de oorspronkelijke situatie van de baan stond de 6021 in combinatie met een control 80f en een interface rechts en 4 keyboards links in een baan met 5 boosters en trafo's. Nu voor het testen staat de control unit los met een trafo. Niettemin blijft het vreemd dat verschillende locs wel goed en andere totaal niet reageren.
Morgen verder!
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
2 op On
Rest op off
Staat goed, dus.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat Het kan aan mij liggen, maar het lijkt er bij de foto op dat 2 op OFF staat en de rest op ON.

Edit: de bovengenoemde aanname is onjuist, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73156.msg1269077#msg1269077
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat Dat leek mij ook gisteren. Heb er een poosje naar zitten kijken maar twijfel.

Overigens heeft het helemaal niets met het probleem te maken maar dat terzijde. :D :D
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Heb even gekeken naar de settings bij mijn oude 6021 en de twijfel bij Ben is terecht. 2 staat  ook bij mij als in de foto op ON. Excuses dus voor de mogelijke verwarring die ontstaan zou kunnen zijn.

Edit  @ gewijzigd in 2
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Pagina 170 van de PDF gebruikershandleiding ===> klik
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Nou, dat is dus geheel anders dan bij mij. Hier staan alle schakelaars op ON. Zet ik (zoals ook in de handleiding van de 6021 staat) schakelaar 4 op OFF, dan rijdt er geen enkele trein. Zo direct even proberen met 2 op ON en de rest op OFF.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat Alle schakelaars op "ON", wordt niet vermeld in de handleiding.
Alle schakelaars op "OFF" betekent dat alleen het MM1 signaal wordt afgegeven.
Alléén schakelaar 2 op "ON" betekent dat de unit zowel het MM1 als MM2 signaal uitzendt.
Lees de handleiding nog eens goed door.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Nog even teruggekeken, maar bij mij stonden de schakelaars 1-3 op ON en 4 op OFF. Dat had ik dus even veranderd naar alle vier op ON. Geen enkel verschil in de reactie, want zoals daarvoor bleven verschillende locs het wel en andere het niet doen. Net even geprobeerd met alle schakelaars behalve 2 op OFF. Inderdaad precies zoals in de handleiding staat, maar helaas ook dat maakt geen enkel verschil. Dezelfde locs die het wel deden, doen het nu ook en de locs die het niet deden doen het nu ook niet. Gisteravond nog even een PIKO en een ROCO loc die het op de baan niet doen, op een programmeerrail met de ESU programmer geprobeerd en daar doen ze het feilloos (MM-format).
De V200 van Märklin die eerder wegens een doorgebrande decoder is uitgerust met de vervangingsdecoder 60976 van Märklin, vertoont hetzelfde probleem; wel bij ESU maar niet op de baan.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Is er een conflict tussen het gebruik van de esu in combinatie met de 6021?

Dat de esu de decoder een waarde geeft (boven de 88) waar de 6021 zich geen raad mee weet??
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat
Citaat van: RRvdBeek op zondag 18 november 2018, 14:03:31
voorlopig gebruik ik voor het testen alleen een 6021 met trafo.
Niks ESU... 8o
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat

Citaat: Gisteravond nog even een PIKO en een ROCO loc die het op de baan niet doen, op een programmeerrail met de ESU programmer geprobeerd en daar doen ze het feilloos (MM-format).


Dus wel esu
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Ik wil helpen, maar dat gaat het hem niet worden hier  O:-D
Volgens mij is er een conflict in protocollen, decoderwaardes weet ik veel  :help:

Moet zelf ook een blik in de spiegel werpen.
Bij mij werkt alles nu goed.
Maar ik snap zelf niks van al die protocollen.

Dc,Motorola,mfx enz enz...

Ik wil en weiger mijzelf daar in te verdiepen, ik krijg er altijd een beetje de kriebels van , sorry mijn fout.

Ik zie het zo;
ik koop een pc en wil daarop
iOS, Windows , Linux enz...
Dat gaat  :thumbup: maar gaat het goed. Mmmmm  O:-D

Het zou fijn zijn als het universeel is, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
Dus koop ik een apparaat dat alles aankan, en het werkt meestal.


Of ik koop iets wat zeker werkt op mijn apparaat volgens de fabrikant :o)
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat Mee eens. Ik heb die hele flikkerse boel al jaren geleden de deur uit gedaan en rij zuiver DCC. Maar aan die wijsheid heeft de vraagsteller niets.

Als de lokkies goed rijden op MM via de Esu programmer hoef je daar niet verder te zoeken. Terug naar de baan dus: als je de 6021 los koppelt en aansluit op alleen een stukkie rail doen de probleem lokkies het daar dan wel op?
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Uhlenbrock decoders (en ESU loksound) geven stoorpulsen terug naar de rails wat ook rare problemen kan geven. Dit triggered o.a. de analoog herkenning. Op Stummi is hier een topic over die begon met issues over Piko loks en ESU loksound decoders. Er is vooral getest met een CS2 maar de storing komt uit de lok en niet uit de centrale dus kan ook bij andere centrales van toepassing zijn.

Na de nodige metingen met een oscilloscoop blijkt dat een aantal decoders te weinig buffering hebben in het deel voor de motoraansturing wat stoorpulsen geeft. De analoogherkenning denkt door het hoge voltage er van dat het een analoge baan is en digitale signalen worden verstoord. In de nieuwste generatie decoders zou dit opgelost moeten zijn. Voor de oudere kan het met het solderen van een smd elco op de decoder, of een wat grotere elko in de lok zelf worden opgelost. Met Marklin decoders zijn de stoorpulsen niet gemeten, ook niet met de ESU Lokpilot.

Het is een heel verhaal (in het Duits) maar vond het zeer interessant om te lezen:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=118882



Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
 @citaat https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66140.0

Overigens zie ik het verband niet. Dit probleem gaat over multiprotocol decoders van o.a. ook Marklin.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
/off topic

Citaat van: AlexH op woensdag 21 november 2018, 20:02:29
In de nieuwste generatie decoders zou dit opgelost moeten zijn.

Nou, dat is nog niet zo volgens mij ?
Ik heb een Piko NS2200 en een ESU lokpilot V4 plux22 gekocht; huilebrock-decoders gaan hier zowiezo direct in de prullenbak.

Ben toen gaan meten met mijn scoop en jawel: behoorlijk grote stoorpulsen op de baanspanning.
Het verwijderen van de condensator (C4) die tussen de motorpolen (op de loc-printplaat) zit, hielp wel; het probleem werd minder.
Toen maar Ctjes van 4,7 uF /35 Volt besteld en die over de voeding van de decoder geplaatst.

Die C4 in de pikoloc is 100 nF en dat is een vrij forse waarde; dat was bij Märklin 1 nF of 10 nF.
Nu moet deze condensator telkens geladen en ontladen worden en dat kost energie, die uit de voeding moet komen.
Zit er nu weinig (of slechte) capaciteit over de voeding, dan moet dit uit de baanspanning komen.
Dus een keramische smd-Condensator over de voeding solderen.

/on topic
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Hoeveel locs staan er op de baan?  Als de centrale niet genoeg stroom levert, kun je ook dit soort effecten krijgen.

Het zou me niet verbazen als de loc het op een los stukje rail wel goed doet.

(Te grote) condensatoren toevoegen is volgens mij geen goed idee, je signaal wordt daar niet beter van.  Je moet dan echt wel weten wat je doet, en het baansignaal goed in de gaten houden.
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Een enkele loc sprint weg van anderen brand alleen het licht en de rest doet het
Heren, dank voor al het meedenken! De afgelopen dagen heb ik het nodige uitgetest waaronder de optie om op een losse programmeerrail alle locs apart uit te testen. Daarvoor heb ik niet de ESU programmer maar, zoals uiteindelijk de bedoeling is de combinatie 6021 met trafo gebruikt. Alle locs blijken het nu zonder problemen te doen. Daarom ga ik mee met de door ErikW geopperde conclusie dat het moet liggen aan onvoldoende vermogen op de baan. Waar het begon met een aantal meters rail werd dit met het verder wederopbouwen steeds verder uitgebreid. Dat in samenhang met een aantal locs die al op stukjes baan stonden bracht het vereiste vermogen waarschijnlijk boven het beschikbare.
Voorlopig gaan we weer verder met de opbouw! Een probleem staat er nog en dat is een Rivarrosi MDDM loc met een ingebouwde Marklin decoder die bij spanning geven even vooruit springt en daarna niets meer doet. Maar die vraag zal ik apart stellen.
groeten René