Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren

Gestart door Martijn1974 donderdag 15 november 2018, 19:53:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Ik heb een Marklin 3528, BR E-91 loc.
Die is uitgerust met een 5-polige motor.
Hij is gedigitaliseerd middels een LokPilot V4.0 M4 en permanent magneet, hij rijdt op DCC formaat.



Het probleem is dat hij wispelturig is in de eerste rijstap. Veelal neemt hij bij afremmen nog even een sprintje in stap 1. Maar dat is zo ongeveer een kans 1 op 5 dat hij dat doet. Anders doet hij het prima.
Ook wil hij vaak de snelheid op de eerste rijstap te hoog houden als je afremt naar stap 1 vanaf een hogere snelheid. Vanaf 0 naar 1 loopt hij wel mooi langzaam.

Ik heb heb eindeloos lopen choogelen met CV 52 t/m 56...maar ik ben het spoor kwijt.  :?
En  dan maar weer resetten en opnieuw beginnen... maar ik krijg het niet voor elkaar.
Iemand een idee om mij op weg te helpen?


mvg,
Martijn.

Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Is het beschreven gedrag met de CV's al aangepast aan het juiste motortype, zie pagina 46 van de handleiding?
Of nog met de default waardes van de Lopi?
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Ja dat heb ik genomen als uitgangspunt.
Ook heb ik CV54 op "0" gezet, dan stelt hij hem automatisch af...maar ook dan is het niet in orde.
Hij springt ook niet altijd dat is juist het gekke.
Analoog is er niks aan de hand, dan loopt ie als een zonnetje.

Mvg,
Martijn.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Oke, dat scheelt al.
CV54=0 truc schiet naar mijn mening niet op, die gebruik ik dan ook nooit.

Aan de hand van je omschrijving, klinkt het niet als schrokkerig rijgedrag, maar eerder alsof die een sprong maakt. Ik zou zelf dan even spelen met CV55, misschien moet je die iets verhogen.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Volgens mij heb je de motor met losse onderdelen omgebouwd ?
Zie nml een ESU magneet zitten en die is volgens mij niet voor een 5 polige rotor ?

groet
Harald
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Hallo

Ik zou eerst CV51 en 52 op nul zetten.
Dan de esu waarden voor c-90 een invullen en hier een beetje mee spelen.
Hierna langzaam bereik met cv52 en 51 nog fijntunen. Hoge waardes mag je hier echter niet verwachten.

5 polige ankers uit 35xx en hamo magneet blijft echter een moeilijke combinatie, dus je bent er wel even mee bezig.

Bart
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
 @citaat
Volgens mij kan dat ook niet want de maat van 3 polige en 5 polige ankers is anders en de ESU magneten is dus voor 3 polige ankers.
Overigens heeft/verkoopt ESU die ook niet.

groet
Harald
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Hallo

De maat van het 5 polige 35xx anker is hetzelfde als een 3 polig anker.

Bart
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Maar de maten (breedte) per pool van een 3p en 5p (gedeeld door 360 graden) zijn anders en dus de afstand tussen de opening van de magneet ook.
m.a.w. de magneten van ESU zijn alleen geschikt voor 3p rotoren.

groet
Harald
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
En dus zou je de magneet uit een M-ombouwsetje moeten gebruiken?
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Waarschijnlijk ook niet, het anker uit de 35xx serie heeft weer een andere maat dan die uit de 6090x serie. (Er ook al eens mee lopen kl**tviolen voor dat er alsnog een 60901 ingebouwd werd.)

Jan-Peter
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Weerstand over de spoelen is anders.
Is de helft van de normale ankers.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Op zich is de combinatie magneet/anker niet zo kritisch, zolang de spleet tussen anker en magneet maar niet te groot is. Ik heb in het verleden Märklin spoelen afgewikkeld, doorgezaagd en voorzien van een neodym magneetje en dat ging uitstekend. Ik denk dat het 35xx anker hier de boosdoener is; door de al genoemde lage weerstand is dat een stroomvreter en dat kon het afregelen van de Lopi best eens moeilijk maken. Mijn tip zou zijn om er een "gewone" 5-poler in te bouwen. (en die dan natuurlijk voorzien van kogellagers en een versterkte borstelplaat)
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Citaat van: Haradigi op vrijdag 16 november 2018, 08:59:45
Maar de maten (breedte) per pool van een 3p en 5p (gedeeld door 360 graden) zijn anders en dus de afstand tussen de opening van de magneet ook.
m.a.w. de magneten van ESU zijn alleen geschikt voor 3p rotoren.

groet
Harald

Wat bedoel je?

Een 5 polige 35xx past kwa afmeting gewoon in een hamo magneet. Dus waar je opeens een grotere spleet vandaan haalt is mij een raadsel.
En waar jouw conclusie vandaan komt is mij ook al een raadsel. :D

bart
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
De magneten van ESU willen ook nog wel eens een plastic braampje hebben waardoor het anker net even aanloopt. Je kunt dit met een fijn vijltje wel verhelpen.

Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Ik denk dat Harald doelt op een verschoven magnetisch veld bij een 3- polige veldspoel tov een 5-polige.
Ik mis ook het spoeltje tussen de koolborstelhouders.

Mvg. Marcel
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
 @citaat Spoeltje?
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
C...condensatortje van 1 nF zie ik niet zitten tussen de koolborstels...

En een 5-polig anker uit de 35xx serie past gewoon in een ESU of Hamomagneet,
alleen hij trekt meer stroom, dat kan zelfs een deltamoduul aan, maar ook een ESU Lokpilot,
want waar praten wij over ? 300 mA tegen 200 mA ?.

Maar wat natuurlijk het belangrijkst is: de lok moet mechanisch en analoog soepel rijden,
dus eerst even goed reinigen !
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Jongens, ga nou gewoon eerst eens ff het hele topic lezen voordat je reageert.... Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar als TS zelf aangeeft dat de lok analoog "als een zonnetje" loopt, dan zijn adviezen over bramen, schoonmaken etc gewoon niet aan de orde. Deze lok heeft een motor die is opgebouwd met onderdelen die niet op elkaar zijn afgestemd. Het is heel goed mogelijk dat e.e.a. daardoor in digitale modus een beetje lastig is voor de decoder. De ontbrekende condensator zou daar geen rol in mogen spelen, maar ik zou er toch eentje tussen solderen. Verder gewoon doorgaan met  experimenteren of alsnog (=beter) een standaard 5-poler inbouwen en intussen in je achterhoofd houden dat het ook best iets heel anders kan zijn, het is tenslotte techniek......
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
De loc loopt analoog inderdaad probleemloos.
Het 5-sterren anker is standaard. Ik heb de veldspoel vervangen voor een Esu permanentmagneet (51962), t.b.v de ombouw naar Digitaal.

Zal ik anders een 3-polig anker proberen? Die heb ik nog wel liggen.

Inmiddels ben ik weer een dag verder met CV's stoeien, maar nog steeds dezelfde wispelturige uitkomst.


mvg,
Martijn.

Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Zet de motorregeling eens uit en kijk hoe de lok dan rijdt. Je weet dan of het aan de motor ligt of dat de regeling de boel vernaggelt.

CV49 bit 0. Lees de huidige waarde uit, tel er 1 (één) vanaf en schrijf het resultaat weer weg.

Gr, Ben.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Niet langer moeilijk gaan doen dan nodig is gewoon de oude 5 polige vervangen door de standaard marklin 5 polige en je bent van je problemen af.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 17 november 2018, 15:48:27
gewoon de oude 5 polige vervangen door de standaard marklin 5 polige en je bent van je problemen af.
Wat bedoel je precies? Ik heb maar 1 5-polig anker, en die is standaard op dat model.
De veldspoel is vervangen voor een ESU permanentmagneet...

Inmiddels heb ik een Marklin magneet (E389000) besteld, en daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn begrijp ik.
Nu maar wachten tot hij binnen is.

mvg,
Martijn.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Citaat van: Martijn1974 op dinsdag 20 november 2018, 19:15:12
Wat bedoel je precies? Ik heb maar 1 5-polig anker, en die is standaard op dat model.
Martijn,

Het 5 polige anker in jouw lok, is een ander anker dan het 5 polige anker in een motorset 60941, die voor dit model geschikt is.
De impedantie van een anker uit een 35xx lok is veel lager en het kan zijn dat de stroombegrenzing van decoder daardoor wordt geactiveerd en de lok onregelmatig gaat rijden.
Het is beter om de motor uit de 60941 in te bouwen, of een drie polig anker in combinatie met de ESU magneet.

EDIT: Foutje hersteld.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Aha, helemaal duidelijk nu.
Ik bestel die motorset erbij. Dat was ik ook in eerste instantie van plan, maar toen kwam ik die magneet los tegen. Ik ging er vanuit dat de ankers gelijk zouden zijn.


Edit: Wat is het verschil met de 60941? Die had ik op het oog...maar da's niet goed begrijp ik...
De collector is anders, maar dat maakt toch niet uit als je alles vervangt?!


mvg,
Martijn.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
 @citaat Oeps, foutje aan mijn kant Martijn, het moet idd de 60941 zijn. Dacht even dat het om een 3028 met 5 polige motor ging, vanwege het verschil tussen 3528/3028, maar dat klopt dus niet.
Re: Springerige 3528 BR E-91 na digitaliseren
Dankjewel voor de opheldering.
60941 is besteld.

Mvg,
Martijn.