Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Delta loc frontsein werkt niet meer.

Gestart door Leon woensdag 09 januari 2008, 13:04:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Delta loc frontsein werkt niet meer.
Ik heb een delta loc; br 216 in nieuwrood uit startset rond 1994 (loc met oude logo's en M-rail).

Het frontsein werkt niet meer. (met rijrichting wisselend, andere zijde werkt wel goed)
Het lampje is ok (getest) en de draden van het lampje naar de decoder zijn goed.
De loc is geheel origineel, ik heb hem van nieuw af aan. Nooit iets aan gewijzigd wat bedrading betreft.
De kap is er in het verleden alleen af geweest om te smeren.

Het zit dus in de decoder lijkt mij.
En hoe is dit op te lossen?

Gr Leon

Re: Delta loc frontsein werkt niet meer.
Hoi Leon,

De kans bestaat dat het lampje is doorgebrand en de betreffende functieuitgang op de delta-decoder heeft beschadigd (heb ik zelf wel eens gehad). Maar aangezien het lampje nog goed is lijkt dit uitgesloten. Om de foutlocatie te kunnen bepalen kun je de draden naar de lampjes eens verwisselen om te kijken of de storing ook meegaat naar de andere kant. Als na het verwisselen van de draden de storing mee gaat naar de andere kant zit het waarschijnlijk in de functieuitgang van de deltadecoder.
Kijk eens goed naar de bedrading, zit alles nog goed vast (contact in de fitting wel goed?) en zit nergens een draad ingeklemd?
Succes.
Erwin
Re: Delta loc frontsein werkt niet meer.
Ik heb de uitgangen gewisseld. Het zit in de decoder.

Wat nu?

- Transistor vervangen op de decoder? Hoe kom ik aan een zelfde / gelijkwaardige transistor?
- Decoder vervangen?
- of de verlichting permanent laten branden?

nog meer ideeën van jullie?

Graag advies

gr Leon
Re: Delta loc frontsein werkt niet meer.
Leon,

ik zou een 2e hands decoder zoeken. Prijs zal rond de 15 euro liggen. Een nieuwe transistor zal minder kosten maar hier komen waarschijnlijk nog verzendkosten bij. En dan natuurlijk maar afwachten of de transistor inderdaad de boosdoener is. En je moet wel soldeerkennis hebben.
Veel succes.
Erwin
Re: Delta loc frontsein werkt niet meer.
Ik ga op zoek naar andere decoder.

Iedereen bedankt voor de hulp

Gr Leon