Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?

Gestart door Erwin woensdag 14 november 2018, 22:54:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Hallo,

Ik wil mijn wissellantaarns en de lantaarns op de stootblokken schakelen met een m83. Op een uitgang mag je 200mA schakelen maar ik kan nergens vinden hoeveel mA één wissellantaarn is of hoeveel mA de lantaarn van een stootblok is?
Weet iemand dit of is er een manier om er achter te komen?
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Uitgaande van dat er een LED als lichtbron is gebruikt dan zal het zeker niet meer dan 20mA zijn per lampje. Maar mocht er iemand met een multimeter zijn die het na wil meten dan weet je de echte waarde.
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Bedankt Johan,

Dan zou het net niet lekker uit komen het gaat om 12 ledjes.
Weet je toevallig ook hoe je dat kan meten met een multimeter? Zet ik die dan in serie tussen de m83 en het gele draad van één lampje?
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Multimeter in amperestand (even opletten of je ook de meetsnoeren moet om steken) en dan zoals je zegt, meter in serie met een draad van het lampje.
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Bedankt John,

Gaat goed komen. Zodra ik de waardes weet zal ik ze hier posten misschien heeft iemand er nog wat aan.
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Volgens Marklin per lampje 1VA.
Leds zijn vriendelijker in gebruik. Ik verwacht ook iets van 0,02A.
Maar je schakelt wissels en seinen via een K83, een K83 kan 2 wissels tegelijkertijd schakelen. De alleroudste 1 sein of wissel.  Heeft te maken met de gebruikte transistor in de 6083.
Een K84 schakelt dmv relais. 4x wisselcontact.
Mvg. Marcel
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Als de lampjes teveel Ampères trekken, dan kan je de m83 beter een relais aan laten sturen en dat relais (bijv. o.a. M 7244) de lampjes laten bedienen. Door het relais kunnen hogere stromen lopen (ik meen tot 2A, maar als iemand dat zeker weet, dan graag aanvulling).
Groet, Paul
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Bedankt Marcel en Paul,

Marcel, de K83 is de voorganger van de M83 en wordt ook niet meer nieuw verkocht.
Paul, zo ver ik nu kan zien komen er nog een paar stootblokken bij en dan zou ik met die verlichting redelijk uit komen op twee uitgangen. Mocht ik toch problemen krijgen dan zou een relais een mooie optie zijn. Bedankt!
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Hi Erwin,
En het leuke is, met een m83 kan je 4 relais bedienen en elk relais M 7244 heeft ook weer 4 uitgangen met 2A per uitgang; dat zou betekenen, dat je dan in totaal 32A zou kunnen schakelen... Lijkt mij voldoende. En een relais is ook iets goedkoper dan een m83. Ik zou geen risico nemen met de m83...
Groet, Paul
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Ik zou zeker GEEN relais van meer dan 20 Euro en ook nog 2ehands kopen; de hele wereld zit vol van relais
en die kan je al voor een paar Euro p/s aanschaffen.
Zoek bijvoorbeeld eens bij Conrad, en zoek:
Omron G5Q-1-EU 12DC Printrelais

Deze werkt op 12 Volt, maar kan tot 190% van die spanning werken.
Er zijn ook 5 Volt en 24 Volt relais, en ga zo maar door.

grv Huub
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Huub en Paul bedankt voor de reacties,

Ik hou het in gedachten.

Groeten, Erwin
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Halo,

hoe kom je op het idee dat een k93/m83 maar 200mA kan schakelen ? Volgens mij kan dat wel 2A zijn! ( behalve heel oude k83 - die zijn < 1A)
De wisselspoelen van K-rails trekken veel meer dan 200mA - en kunnen toch met k/m/83 bediend worden!

Overigens wil je geen lampen schakelen met een m/k83 - de lamp blijft dan alleen branden zolang je de vinger op de knop houdt.
Een m/k83 is een "elektronische drukknop" ( vgl deurbel); een m/k84 een  "elektronische aan/uitschakelaar" (vgl lichtknop in de muur van je huis)
Je hebt een k84 nodig - of een zelfgeknutselde versie daarvan (k83 + 4 bistabiele relais) voor het laatste.  Die kunnen zo'n 2A schakelen per uitgang

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Citaat van: RoelofS op maandag 19 november 2018, 00:25:58hoe kom je op het idee dat een k93/m83 maar 200mA kan schakelen ? Volgens mij kan dat wel 2A zijn!
Het gaat niet over de kortdurende stroom bij het schakelen maar bij het laten branden van verlichting. In de technische handleiding staat per uitgang max. 200 mA (in het Nederlands op pagina 44).

CiteerOverigens wil je geen lampen schakelen met een m/k83 - de lamp blijft dan alleen branden zolang je de vinger op de knop houdt.
Of je het wilt, laat ik in het midden, maar met de m83 (60832/60831) kun je wel degelijk verlichting mee laten branden. Zie diezelfde handleiding, of lees de uitgebreide seriespecial over de m83.
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Hallo RoelofS,

Ik had op één m83 nog twee uitgangen over en dacht daar kan ik dan nog wel wat verlichting mee schakelen. Maar ik had er niet aan gedacht dat je dan het drukknop effect zou krijgen. Bedankt voor de tip.
En over de 200mA heeft Speelmettreintjes al gereageerd. Zo was ik er ook achter gekomen.

Groeten, Erwin
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
 @citaat
Dat drukknop effect is er alleen als je magneetartikelen schakelt, niet als je verlichting laat branden (of een van de vele speciale effecten) gebruikt. Dit staat beschreven in deel 3 van de themenspecial waar ik eerder al naar verwees.
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de verlichting met een m83 te testen. Ik dacht dan kan ik wat beter reageren op jullie reacties want dan weet ik wat meer.
Er zijn inderdaad vele mogelijkheden voor verlichting. Ik loop alleen gelijk tegen een probleem aan, er staat al voor ik iets heb ingesteld gelijk een klein beetje spanning op de uitgang.
Ik maak er hier een nieuw topic voor aan anders wordt dit een topic met van alles wat al helemaal niet meer met de titel te maken heeft daar wordt het niet overzichtelijker van.

Nieuw topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73211.0
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Hallo,

Voor de geïnteresseerden.
Ik heb de Marklin adapter 66360 gebruikt daar komt 18v uit.
En dan komen de wissellantaarns en de verlichting van de stootblokken allebei uit op 14,8 mA.
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
Da's mooi, dan blijven jouw 12 ledjes samen net onder de 200 mA.
Re: Wissellantaarn 74470 en lantaarn van stootblok 24978 hoeveel mA?
of je zet er gewoon nog een extra weerstandje tussen om de stroom te verminderen.