Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sint Petrusburg: sleperproblemen

Gestart door Petrus woensdag 14 november 2018, 09:28:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: sleperproblemen
Beste allen,

In de afgelopen weken heb ik via beurzen en Marktplaats zes Donderbussen verzameld. De laatste is een pakketwagen (M* 4316) uitgevoerd met sluitlichten. De sleper (M* 445260)  van deze wagon geeft problemen: kortsluiting op de wissels bij afbuigen. De sleper wordt niet meer geleverd.

Het is een bekend probleem en kwam eerder ter sprake op dit forum. Het schijnt een gevalletje ?helaas pindakaas? te zijn, althans in 2009. Maar de tijden zijn veranderd en misschien is er toch een oplossing voorhanden. Ik voeg een foto bij.

Ik heb twee vragen:
-   Hoe kan ik het sleper-probleem oplossen?
-   Ik wil de donderbussen voorzien van rijtuigverlichting. Daartoe wil ik de sleper van de pakketwagen gebruiken. Zijn er alternatieven? Kan het zonder sleper?

Dank voor meelezen en meedenken,

Petrus

Geraadpleegd van:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=3325.msg37170#msg37170
https://moba-hgh.de/modellbahn/umbauten/wagen/1669-maerklin-trix-donnerbuechsen-beleuchten
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Citaat van: Petrus op woensdag 14 november 2018, 09:28:08
kortsluiting op de wissels bij afbuigen.
Wat gebeurt er precies? Heb je het slepergedrag geobserveerd tijdens het (langzaam) passeren van het wissel?
Is de sleper juist gemonteerd? I.e. precies in het midden en dito in de langsrichting?
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Ik ben geneigd te zeggen: prak er een langere sleper onder.
Wielslepers op je wielen en stroomvoerende koppeling erin.
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
@ Wim: Rijd ik snel over een wissel, dan geeft het een storing maar geen kortsluiting. Rijd ik langzaam, dan geeft dat kortsluiting. Het probleem is het meest manifest bij de bochtwissels. De sleper zit opgesloten in een kunststof bedding. De sleper heeft veel zijwaartse speling wanneer ik die tussen mij vingers beweeg.
Ik kan de sleper meer bolling geven. Er is dan geen kortsluiting meer. Maar het luide geratel is ook geen optie.

@ Laurent: Mijn gevoel zegt mij dat de sleper eerder korter moet zijn? Ik zou eigenlijk van de sleper af willen. Ik rijd met bijna al mijn locs 'DCC' (ESU LokPilot V4.0 DCC 54611). Volgens mij kan ik  de stroom voor de rijtuigverlichting ook van de loc halen en de sleper weglaten?

Groet, Petrus

Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Citaat van: Petrus op woensdag 14 november 2018, 11:07:27
de rijtuigverlichting ook van de loc halen en de sleper weglaten?
Dat kan wel. Als de decoder dat aankan. Hangt ook van het aantal wagens en de soort verlichting af.
Twee of drie aanhangrijtuigen met led verlichting zou moeten lukken. Stroomvoerende koppelingen tussen lok en
alle rijtuigen. Zorgen voor goed massacontact van de rijtuigwielen met de massa van de verlichting.
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Hallo

Al mijn loks die personenwagens trekken hebben een stroomgeleidende koppeling.
Zelf gefabriekt, omdat ik met roco kk rijdt.

In de lok heb ik een mini relais dat normaal de (rij)stroom naar de koppeling door laat.
Met een F8 zet ik de verlichting eventueel uit.



Bart
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Als voeden vanuit de loc niet lukt zou ik zou de sleper vastlijmen. Het heen-en-weer bewegen veroorzaakt waarschijnlijk de sluiting.  Je kunt dan stroomvoerende koppelingen gebruiken.
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
@ Wim, @ Bart: ik ga er op studeren. Ik wil zes rijtuigen van interieur-verlichting voorzien. Misschien is dat teveel in het geval dat de locomotief de wagons van stroom moet voorzien. Ik vond hierover reeds een interessant 'draadje'. Het staat hieronder vermeld.

@ Erik: vastlijmen van de sleper wordt dan plan B.

Dank voor meedenken, Petrus


Geraadpleegd van: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52398.msg913139#lastPost
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
De ESU 54611 kan maximaal 250 mA per kanaal leveren (er zijn er 4), maar toch maar met een totaal maximum van 500 mA.
Als je daar in de buurt komt, zou ik zeker omschakelen naar een (eventueel ESU-)relais: simpel maar toch eenvoudig  :)
De sturing van dit relais sluit je aan op aux 1 of aux 2, maar wel met een blusdiode.
Ik zal even een schemaatje tekenen:
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
@ Huub: dank voor dit uitgebreide advies. Het helpt bij het maken van een keuze.

Op het Stummiforum vond ik nog een uitgebreid draadje over dit onderwerp. Het staat hieronder. Een van de adviezen luidt om een Roco-Flüsterschleifer te plaatsen omdat deze smaller is. Dit in combinatie met het in de bodem vastlijmen van de houder van de sleper is misschien een oplossing, maar het komt mij voor als kwetsbaar. Een ander advies is om een kortere goederenwagon met sleper mee te laten rijden.

Enfin: ik ben er nog niet uit... De sleper-variant of de decoder/relais-variant...

Groet, Petrus


Geraadpleegd van: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=111278
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
 @citaat De link werkt niet bij mij.

De volgende link werkt wel https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=111278

De link van Petrus is ftp://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=111278
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Misschien heb je hier iets aan?
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=18408.0
Re: Sint Petrusburg: sleperproblemen
Beste allen,

Nog even: de afgelopen week heb ik dit rijtuig, het onderwerp van dit draadje (M*4316), aangepast omdat ik een stroomvoerende koppeling wilde plaatsen. Dat is gelukt. Ik heb toen ontdekt dat de draad naar de sleper te weinig flexibel was en mogelijk zijwaarts druk gaf. Ik vermoed dat dit de oorzaak was van de kortsluiting op de bochtwissels. Met de nieuwe soepele draad naar de sleper is dit probleem opgelost. Waarvan akte!

Groet, Petrus