Ik bestuur mijn baan met een MS 2 en gebruik één 36 VA voeding (66360) voor alles. Via de digitale aansluitbox (60116) gaat de digitale stroom naar de rails plus een drietal m83's (60832). Daarmee schakel ik een aantal wissels en ontkoppelrails. Alleen als er geschakeld of ontkoppeld wordt, gebruikt één van de m83's even wat stroom en dat werkt tot nu toe goed genoeg (al zit ik wel aan de grens met het aantal treinen). Verlichting heb ik alleen in rijtuigen.
In de toekomst wil ik de voeding van mijn m83's misschien nog wel eens veranderen, en zodoende vraag ook ik me al een tijdje af waar die 60822 nu eigenlijk voor nodig is, ofwel waarom het niet zou kunnen om zonder meer een 66360 te gebruiken, of ook zomaar een willekeurige gestabiliseerde voeding. Ik heb er nog wel een paar liggen, heb er ooit zelfs wel een paar gebouwd. Die meerpolige stekker kan de reden niet zijn; als er niet nog wat electronica in zit, slaat de adviesprijs van de 60822 nergens meer op. Maar nu Märklin alleen maar beweert dat deze 60822 nodig is, zonder uitleg waarom, bekruipt mij het gevoel dat me dit ding aangesmeerd wordt om me wat geld uit de zak te kloppen. Niet dat ik werkelijk geloof dat het zo is, maar desondanks voelt het wél zo.
Wat jij wilt, via een m83 verlichting laten branden is natuurlijk wat anders dan alleen maar kortdurende schakelpulsen genereren. Jij wilt een veel langer durende stroom van de m83. Weliswaar kan de m83 dat wel leveren (max. 200 mA per uitgang van de m83, volgens de handleiding), maar in plaats daarvan zou je de m83 ook alleen het signaal voor aan-/uitschakelen van die verlichting kunnen laten genereren om daarmee een andere schakeling aan te sturen die de werkelijke stroom voor de verlichting levert. Die andere schakeling kun je kopen of gewoon zelf maken: het is niet veel meer dan een relais (ik zou zelf voor
een electronische kiezen) en een paar componenten. De stroom die door het relais aan- of uitgezet wordt, kan dan van een willekeurige voeding komen, alleen het schakelsignaal komt nog van de m83. Dat hoeft niet meer te zijn dan een paar mA, gedurende een fractie van een seconde. En bij zo weinig stroomgebruik is het geen enkel probleem meer om de m83 met de digitale stroom te voeden.