Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Voeding voor verlichting via m83 met een CS3

Gestart door Erwin dinsdag 13 november 2018, 13:07:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Hallo,

Ik ben aan het kijken hoe ik mijn wissellantaarns en andere verlichting het beste kan aansluiten maar toen kwam ik zo veel opties tegen dat ik toch maar een topic open. Ik wil de wissellantaarns en verdere verlichting aan sluiten op een m83 en bedienen met een CS3. Maar ik kom er niet helemaal uit waar ik de voeding vandaan moet halen. Een transformator is goedkoop maar is dit wel mogelijk met een m83? Ik zie dat er voor een m83 een aparte voeding bestaat de 66360 maar hier moet je uiteraard weer nog iets bij kopen een 60822 (heb eigenlijk geen idee wat het is  :oops:) Maar hoeveel verlichting (wissellantaarns, straatverlichting, huisjes etc..) en m83's kan je daarmee voeden?

En nog een laatste vraagje. Vroeger.. met aansluiten van verlichting knoopte ik alle plus aan een koperdraadje en alle min aan een koperdraadje en dan werden de koperdraden geschakeld en klaar. Hoe wordt tegenwoordig meerdere verlichting tegelijk geschakeld?

Alvast bedankt :)
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Als voeding voor de m83 zou ik in eerste aanleg voor de optie via de hoofdvoeding via de CS3 gaan.
Hoe het systeem met de 60822 werkt is mij nniet echt duidelijk. Het lijkt er op dat ze de 16V willen stabliseren, maar een 66360 geeft ook al 18V DC. de enige reden die ik kan bedenken is dat de 60882 een meerpolige stekker heeft die met de meerpolige steekverbinding van de m83 en m84 koppelbaar is. Daarbij zet je dan vaak ook meerdere m83 en m84 in hetzelfde rijtje.
Voor de verlichting van de wissellantarens kun je wel een ouder 16V-trafo gebruiken. Schakelen zou ik dan weer via de gele draad doen.

John (VT601)
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Ik bestuur mijn baan met een MS 2 en gebruik één 36 VA voeding (66360) voor alles. Via de digitale aansluitbox (60116) gaat de digitale stroom naar de rails plus een drietal m83's (60832). Daarmee schakel ik een aantal wissels en ontkoppelrails. Alleen als er geschakeld of ontkoppeld wordt, gebruikt één van de m83's even wat stroom en dat werkt tot nu toe goed genoeg (al zit ik wel aan de grens met het aantal treinen). Verlichting heb ik alleen in rijtuigen.

In de toekomst wil ik de voeding van mijn m83's misschien nog wel eens veranderen, en zodoende vraag ook ik me al een tijdje af waar die 60822 nu eigenlijk voor nodig is, ofwel waarom het niet zou kunnen om zonder meer een 66360 te gebruiken, of ook zomaar een willekeurige gestabiliseerde voeding. Ik heb er nog wel een paar liggen, heb er ooit zelfs wel een paar gebouwd. Die meerpolige stekker kan de reden niet zijn; als er niet nog wat electronica in zit, slaat de adviesprijs van de 60822 nergens meer op. Maar nu Märklin alleen maar beweert dat deze 60822 nodig is, zonder uitleg waarom, bekruipt mij het gevoel dat me dit ding aangesmeerd wordt om me wat geld uit de zak te kloppen. Niet dat ik werkelijk geloof dat het zo is, maar desondanks voelt het wél zo.


Wat jij wilt, via een m83 verlichting laten branden is natuurlijk wat anders dan alleen maar kortdurende schakelpulsen genereren. Jij wilt een veel langer durende stroom van de m83. Weliswaar kan de m83 dat wel leveren (max. 200 mA per uitgang van de m83, volgens de handleiding), maar in plaats daarvan zou je de m83 ook alleen het signaal voor aan-/uitschakelen van die verlichting kunnen laten genereren om daarmee een andere schakeling aan te sturen die de werkelijke stroom voor de verlichting levert. Die andere schakeling kun je kopen of gewoon zelf maken: het is niet veel meer dan een relais (ik zou zelf voor een electronische kiezen) en een paar componenten. De stroom die door het relais aan- of uitgezet wordt, kan dan van een willekeurige voeding komen, alleen het schakelsignaal komt nog van de m83. Dat hoeft niet meer te zijn dan een paar mA, gedurende een fractie van een seconde. En bij zo weinig stroomgebruik is het geen enkel probleem meer om de m83 met de digitale stroom te voeden.
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Hallo John,

Bedankt voor de reactie. Ik heb het denk ik niet zo duidelijk neer gezet. Ik gebruik ook de voeding van de CS3 voor de m83. Ik heb nog het een en ander gevonden hier maar kom er nog niet helemaal uit.

Hier zijn twee topics die aardig overeen komen met mijn vraag. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=51281.msg902814#msg902814 https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50687.msg893253#msg893253

Nou kwam Wijbe met een opmerking
CiteerEr zijn dus allang alternatieven genoeg om de m83 extern te voeden. Zolang je er maar gelijkspanning in propt die rond een voltage van 16 a 22V zit, waarbij de middelste pen de + is.
Na mijn idee is de middelste pen de m83 de - ipv de plus? Of zou Wijbe de middelste pen van de adapter aansluiting bedoelen?

Ook vertelde Ben dat alleen een eenvoudige adapter al voldoende is
CiteerDe decoder kun je gewoon voeden met een Marklin adapter voor de hoofdprijs van ?45 of een eenvoudige stekker- of laptopvoeding van 16 - 19V DC uit de rommelbak. En dat rare ding 60822 wat trouwens pas over 21 weken leverbaar wordt heb je nergens voor nodig.
. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Zo ver ik nu weet moet ik tussen onderstaande twee opties kiezen. Maar de topics waren ruim 4 jaar oud. Is dit nog steeds DE manier van aansluiten?
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Bedankt voor de reactie Speelmettreintjes,

In mijn reactie op John stel ik het nut van de 60822 ook erg in twijfel door het lezen van andere topics hier. Het word zo ver ik nu weet, jouw oplossing/methode. Alleen dan gebruik ik voor het schakelen van de wissels de voeding van de m83 die die krijgt van de CS3. Maar voor het schakelen van de verlichting gebruik ik ook een m83 maar die word dan gevoed door een voeding 66360. Maar misschien komen er nog reacties die dit afraden om welke reden dan ook?
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Voeding voor verlichting via m83 met een CS3
Ik heb het niet geprobeerd, maar als ik de handleiding goed begrijp, zijn alle acht uitgangen van de m83 te gebruiken om verlichting aan te sturen. Niet slechts de helft, zoals de diagrammen hierboven suggereren.

Citaat van: Erwin op dinsdag 13 november 2018, 13:07:30En nog een laatste vraagje. Vroeger.. met aansluiten van verlichting knoopte ik alle plus aan een koperdraadje en alle min aan een koperdraadje en dan werden de koperdraden geschakeld en klaar. Hoe wordt tegenwoordig meerdere verlichting tegelijk geschakeld?
Je mag net zoveel draadjes aan elkaar knopen als je wilt, zolang je maar onder het maximum van 200 mA per uitgang blijft. Daarmee kun je heel wat ledjes laten branden.