Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hulp gezocht bij omzetten van Marklin M-baan naar C-rails

Gestart door pejekaa maandag 12 november 2018, 22:24:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht bij omzetten van Marklin M-baan naar C-rails
Nu ik gestopt ben met werken en de kleinkinderen er groot genoeg voor zijn, heb ik mijn Märklin trein (gekregen met Sinterklaas is de jaren zestig) weer te voorschijn gehaald.
Ook vond ik nog de brochure "Märklin Baanontwerpen spoor H0" (0357).
Hierin staat de baan, die ik als bijlage heb toegevoegd.
Uiteraard is deze in M-rail uitgevoerd, maar ik wil de overstap maken naar C-rail.
Nu heb ik dit zelf al geprobeerd in de demoversies van WinTrack en SCRAM en het omrekenprogramma CGleisRechner gebruikt, maar ik kom er niet uit.
Kan iemand mij helpen om deze baan zo goed mogelijk om te zetten?
Bij voorbaat dank
Re: Hulp gezocht bij omzetten van Marklin M-baan naar C-rails
Leuk om te zien dat er nog meer mensen zijn die deze baan gaan bouwen.

Zelf net begonnen met de bouw van een baan, combinatie van deze baan een baan 10 marklin boek 0337. Ik heb de beschikbare m rails gebruikt.

Veel succes met de bouw.
Re: Hulp gezocht bij omzetten van Marklin M-baan naar C-rails
Om dit c rails te bouwen heb je iets meer ruimte nodig.
Of je moet wat aanpassingen doen.
Waar gaat je voorkeur naar uit?

M g Robin
Re: Hulp gezocht bij omzetten van Marklin M-baan naar C-rails
Ik heb een poging ondernomen. Daarbij heb ik geprobeerd om dicht bij het oorspronkelijke plan te blijven, maar heb ik keuzes moeten maken waar dat niet ging. Het meest opvallende verschil is dat het schuine spoor van rechtsonder naar linksboven, op de benedenbaan, een slinger heeft. Anders sluit het bij lange na niet aan, of past het niet op de gegeven grondplaat van 245 x 148 cm.

Het omzetten vond ik met name lastig omdat in M-rails diverse wissels worden gebruikt die in C-rails niet bestaan. Zo is er in C-rails geen equivalent van de M-rails wissels 5117 en 5128 met een 30° boog.
Re: Hulp gezocht bij omzetten van Marklin M-baan naar C-rails
Ik weet niet of je er de ruimte voor hebt, maar als ik de maten iets oprek en iets meer vrijheid neem bij het omzetten, kan ik het ontwerp wat verbeteren. De slinger is dan niet meer nodig, de ontkoppelrails liggen niet meer direct naast de wissels en op veel plaatsen zijn de bochten ruimer.
Re: Hulp gezocht bij omzetten van Marklin M-baan naar C-rails
Dank voor de snelle reactie, ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan!