Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tweedehands C rail

Gestart door Henkie penkie maandag 12 november 2018, 19:41:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tweedehands C rail
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Tweedehands C rail
Ik heb afgelopen weekend c rail tweedehands gekocht op beurs in houten. De treinen haperen of doen helemaal niks meer als ze op de rail komt. Wat kan ik doen.

Vr gr henk
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Tweedehands C rail
Ik zou iig beginnen met poetsen.
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Tweedehands C rail
Met wasbenzine?
Re: Tweedehands C rail
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Tweedehands C rail
Wasbenzine is prima!
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Tweedehands C rail
Drupje (wattenstaafje) ATF misschien ?  5 cm hooguit. Rails schoonmaken met wasbenzine.

Groet,

Gijs
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Tweedehands C rail
Wat is atf, of ben ik nou dom dat ik het niet weet.

Gr henk
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Tweedehands C rail
Automatic Transmission Fluid, olie voor een automatische versnellingsbak.
Citaat van: Neo op maandag 12 november 2018, 20:47:02
Drupje (wattenstaafje) ATF misschien ?  5 cm hooguit. Rails schoonmaken met wasbenzine.
Maar dan moet je wel meteen gaan rijden.
En geen wasbenzine gebruiken dan worden je rails weer vettig.
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Tweedehands C rail
?poetsen? met een railgum, railgum ook voorzichtig over puko?s Halen of met een heel fijn schuurpapiertje de puko?s licht afvegen.

Succes!
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Tweedehands C rail
Hallo robert, ben nog een nerd volgens mij maar wat zijn puko?s? De rails zelf zien er goed uit maar als de sleper onder de loc op een oud railsje komt stopt hij.

Gr henk
Re: Tweedehands C rail
Puko?s zijn de puntjes in het midden, daar waar je sleper overheen gaat.
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2014

offline
Re: Tweedehands C rail
 @citaat Ik weet niet wat van wasbenzine je gebruikt maar bij mij is de rails wielen of wat ik ook schoon maak alles behalve vettig.
Bij mijn weten is wasbenzine om te ontvetten.
Wat je ook gaat doen niet gaan schuren dan tast je de rails en puko's aan,lukt het niet met wasbenzine dan met bvb een klosje mdf of hout.
Maar aan de puko's ligt het bijna nooit het is meestal de rails waar een laagje olie met stof op ligt,men gebruikt in het algemeen te veel olie.
Ben nu toevallige een plan-V van fleischmann aan het ombouwen maar alles is nat en smerig van de olie,zelf gebruik ik alleen olie voor assen zonder lagers voor de tandwielen gebruik ik alleen maar vet.
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: Tweedehands C rail
Helemaal mee eens, Wasbenzine ontvet en terpetine maakt vettig. Katoenen doek met wat wasbenzine en goed met kracht over de railstaven en puko  Als de katoenendoek niet meer zwart kleurt is de troep van de rails. Met een gewone gum over de staven gaan kan ook. Ruim het gumstof op anders komt het in de loks. Je kunt ook met een spanningsmeter meten of er wel spanning op de rail staat. Is dat niet het geval dan zit de rail niet goed op de andere rals. Je kunt ook met krokodillen klemmen de rail per stuk testen.
Re: Tweedehands C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Tweedehands C rail
Ik zou geen railgum gebruiken. Dan maak je krasjes in je railstaaf met als gevolg dat deze bij gebruik nog sneller gaat vervuilen.
Re: Tweedehands C rail
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 13 november 2018, 11:36:19
@citaat
Maar aan de puko's ligt het bijna nooit het is meestal de rails waar een laagje olie met stof op ligt

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik zelf ook gehad dat het niet aan de rails maar juist aan de puko?s lag. De vervuiling was zo erg, dat de trein gewoon niet/nauwelijks reed, en zelfs de puko baan uit se rails was gesmolten omdat de sleper van de trein de ene rail met de andere verbond.

Ik heb toen een oude zware kapotte loc genomen, en een superfijn nagel poetspapiertje genomen en die onder de sleper van die oude loc geplakt.
Met een andere loc erachter en toen rijden, daarna reed de gehele baan perfect zonder haperen.
Re: Tweedehands C rail
 @citaat Daarvoor heb ik dit tooltje geknutseld ===> klik
Re: Tweedehands C rail
Ben den Hollander
gast

Re: Tweedehands C rail
Citaat van: Kevin BigBoy op woensdag 14 november 2018, 09:01:41

De vervuiling was zo erg, dat de trein gewoon niet/nauwelijks reed, en zelfs de puko baan uit se rails was gesmolten omdat de sleper van de trein de ene rail met de andere verbond.


Dat is me wat die gesmolten rails. En dat heb je opgelost door de pukkeltjes een beetje op te poetsen met een nagel poetspapiertje?
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2014

offline
Re: Tweedehands C rail
Als je puko's zijn vervuild kan dat bijna alleen maar door gebruik van te veel olie :important:
Heb zelf maar een keer gehad dat de puko's slecht contact maakten maar dat kwam door roest vorming erop er had iets gelekt.
Elke manier van scheuren hoe fijn ook is slecht voor je rails want de structuur word aangetast met als gevolg nog snellere vervuiling waarom denk je anders dat Marklin alleen maar een poetswagontje heeft met viltjes eronder.
Re: Tweedehands C rail
Ik heb heel veel 2e hands rails, dus zou best kunnen wbt te veel olie.

Dat nagelviltje is zo?n poets viltje om je nagels te laten glimmen (niet te schuren dus)

Het vehaal van dat  geschuurde puko?s slecht zijn kon ik al, vandaar het poets viltje gebruikt.
Weliswaar zelf fabrikaat i.p.v. Marklin, maar werkte net zo goed.
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Tweedehands C rail
Kan ik ook w40 gebruiken van de action?
Re: Tweedehands C rail
Naar ik aanneem, bedoel je WD 40. Zou ik niet doen. Het plastic kan er niet tegen.
Het beste is poetsen met wasbenzine. En als er ergens roest op zit, zie ik geen andere optie dan voorzichtig met de minst schadelijke middelen 'schuren', met railgum of schuurlinnen.
Bekijk de rails eerst eens goed. Zie je aanslag of oxidatie? Zijn de contacten aan de onderkant wel in orde?

Groeten,

Peter
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Tweedehands C rail
Doorgemeten de rails. Werkt goed alleen de loc rijdt soms niet verder op een rail. Ik denk dat de puko s versleten zijn of kan dat niet? Ik rijd met de nieuwste mobile station zonder trafo. Alleen snoer naar stopcontact. Moet ik nog een trafo bijsluiten? Ik heb alleen nog een trafo met 2bruine en 2gele stekkerinvoer.
Re: Tweedehands C rail
Ik kwam dit draadje tegen. Ook ik heb dit al voorgehad met 2de hands rails. Dit komt omdat M destijds toen ze nog produceerden in China, eens een serie rails gemaakt heeft die kwalitatief niet in orde bleken. Deze zijn in de handel terechtgekomen en zo ook op de 2de hands markt. Best is ze eruit nemen en vervangen. Die oude rails kan je alsnog gebruiken op afstelsporen.
Guy
Re: Tweedehands C rail
Ben den Hollander
gast

Re: Tweedehands C rail
Railgummetje kopen HenkiePenkie. Zo'n blokkie van Roco, Piko, Peco of Tillig. En éénmalig poetsen, krassen doet het niet.

Marklin verkoopt geen railgum want dat is slecht voor het imago en beeldvorming van het merk.
Re: Tweedehands C rail
Lees ik dat nu goed van jou u rijd met een mobiel station en je heb geen trafo zeg je. Hoe krijgen jouw treinen dan hun rij spanning?
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Tweedehands C rail
Nog een duit in het zakje Henkiepenkie, voor de duidelijkheid, in het geval dat je ATF wilt gebruiken.
Eerst de rails schoonmaken, daarover is hier al genoeg geschreven.
Daarna pas kan je eventueel ATF gebruiken, zeer zeer spaarzaam opbrengen op je railstaaf met een wattenstokje op verschillende plaatsen niet meer dan een centimeter en dan gaan rijden. Zo komt de ATF over je hele baan.
Re: Tweedehands C rail
Citaat van: Johnnytrein op zondag 18 november 2018, 14:36:51
Hoe krijgen jouw treinen dan hun rij spanning?
Uit de zeer dikke steker misschien... ;)
Uit onze Wiki ===> klik
Re: Tweedehands C rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tweedehands C rail
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 november 2018, 09:17:22
Naar ik aanneem, bedoel je WD 40. Zou ik niet doen. Het plastic kan er niet tegen.
Wico heeft daarover een ander idee. Hij maakt de bedding ermee schoon (niet de spoorstaven en de puko's). Zijn plastic kan er wel tegen.
Re: Tweedehands C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Tweedehands C rail
Citaat van: Johnnytrein op zondag 18 november 2018, 14:36:51
Lees ik dat nu goed van jou u rijd met een mobiel station en je heb geen trafo zeg je. Hoe krijgen jouw treinen dan hun rij spanning?
Via de geschakelde voeding. Trafo's zijn in de basis tegenwoordig verboden omdat die permanent vermogen leveren, terwijl een geschakelde voeding dit doet naar mate de vraag er meer is.

@ Henkie Penkie: Laat eens foto's zien van de desbetreffende stukken.
Re: Tweedehands C rail
WD-40 om juist de bedding schoon te maken?
Het gaat niet direct mis, maar je loopt een fors risico dat WD-40 het plastic oplost in de loop der jaren. Veel modelspoorders hebben het al ondervonden; google maar eens! Maar ieder mag het zelf uitvinden en uiteraard hopen dat het kunststof van de C-rail het overleeft.
Ik waarschuw alleen maar.

Peter