Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

36641 adres veranderen

Gestart door RoelofS maandag 12 november 2018, 11:19:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
36641 adres veranderen
Hallo,
ik heb tevergeefs geprobeerd het (MM/DCC) adres te veranderen van mijn mfx+ lok 36641. Ik heb alle mij bekende methoden uitgeprobeerd om dit mbv mijn Intellibox dit te doen; inclusief de "reguliere" DCC-methode, die bij mij gewerkt heeft voor mfx+
lok 37584.
Bij "DCC-byte-programmeren" geeft mijn IB, na afloop "fout" in het display-venster. en is er niets veranderd.
  Mijn lok is recentelijk in Houten aangeschaft; een vorige eigenaar is er kennelijk wel in geslaagd om het adres te veranderen;  de lok reageert op (DCC-) adres 3, terwijl volgens het instruktie-boekje het adres af-fabriek 60 was.
Overigens vertoont deze lok (ook) het typische gedrag dat de lichten niet branden bij DCC14 of 27, maar wel met DCC28 instelling van mijn IB.
Heeft iemand nog een suggestive hoe ik wel een ander adres in mijn lok krijg ?
Ik heb niet de beschikking over een mfx centrale; zou het daarme wel kunnen ?

m.vr.gr.
RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Welke waarden hebben de CV's 17, 18 en 29?

Heb in de gebruiksaanwijzing gekeken: Deze decoder ondersteunt géén DCC (volgens die aanwijzing).
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Hallo nobody,
ik weet niet wat de waarden van genoemde CV's (17,18,29) zijn; moet nog even uitzoeken of/hoe ik die kan uitlezen met mijn IB.
(iets wat ik zeker niet dagelijks doe)
Mijn lok reageert wel degelijk op DCC; ik had bijna gezegd alleen op DCC, maar ik neem aan dat hij ook op mfx reageert,wat ik niet kan controleren. Na jouw opmerking dat deze decoder niet naar DCC luistert heb ik de M-website bekeken; daar wordt inderdaad met geen woord gerept over DCC! Toch gedraagt mijn lok zich keurig op DCC(28) adres 3, volgens beschrijving, met licht op f0, binnenverlichting op f2, signaalhoorn op f3....
Ik ga me nu dus afvragen welke decoder er in mijn lok zit - ga hem nu openen!
   overigens : ik heb ook een decoder RESET geprobeerd ( 8 in CV8) ; maar ook daar ==> "fout"
  Wordt vervolgd...

RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2017

offline
Re: 36641 adres veranderen
Een mfx decoder luistert ook naar het motorola protocol
Een intellibox zendt gelijktijdig dcc  en motorola signalen uit.
Zet in de intellibox eens het dcc format uit en kijk dan of je met motorola cv 1 (adres) kunt veranderen)

Cees
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Cees,
zoals ik in mij eerste mail zei, heb ik alle mij bekende manieren van decoder-programmeren met de IB al uitgeprobeerd.
Ook de door jou genoemde. (IB default op "motorola-oud" - daarna met "mode" en "menu" knoppen via de "licht-knipper" methodiek
programmeren... ) Helaas zonder het gewenste resultaat. Ik krijg geen (licht-knipper) reaktie op het moment dat dat zou moeten.
De lok blijft alleen reageren op DCC adres 3; niet op MM-adres 3 (oud of nieuw); ook niet op MM-(fabrieks-) adres 60 ....

m.vr.gr.
RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Hallo mensen,
hier een foto van het inwendige van mij 36641; ik vind het er nog zeer origineel uitzien, hoewel er natuurlijk een niet originele
decoder op de connector geprikt kan zijn.

RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2017

offline
Re: 36641 adres veranderen
Roelof

Kun je cv8 lezen ?
Zo ja welke waarde geeft die ?

Cees
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Cees,
zojuist gelezen : CV8 = 131

RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Hallo,
nu ook de CV's 17,18 en 29 uitgelezen : waarden resp "192", "128" en "6"

RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2017

offline
Re: 36641 adres veranderen
Roelof

Het is een trix/märklin decoder ( 131 = fabrikant = trix)
Er is een "lang" adres ingesteld
Bij een lang adres geeft cv1 altijd 3 aan maar dat is niet het werkelijk adres
Het werkelijke adres is 128
Kun je cv 47 uitlezen en welke waarde is dat ?

Cees
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat  Vreemd: Waarde 6 in CV 29 geeft in ieder geval aan dat er geen DCC lang adres is geselecteerd.
Dan zijn bij DCC zijn de default waarden van CV 17 = 192 en die van CV 18 = 0.
En bij Motorola CV 17 = 192 en CV 18 = 128.

Kun je eens proberen de decoder te resetten? CV 8 = 8.
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Hallo allemaal,
gezien het feit dat mijn decoder luistert naar DCC(28) commando's, en ik in staat ben om CV's uit te lezen via de DCC-leesmethodiek op mijn Intellibox, kom ik tot de conclusie dat deze decoder wel degelijk DCC ondersteunt. Ik geloof niet dat een "MM-only", of "MFX+MM-only" dit resultaat oplevert...Waarom ik er niet in slaag om hem te programmeren, en of dit wel de originele M-decoder is, blijven open vragen...
Ideeen ?
m.vr.gr.
RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Heren,
CV29=6 geeft vlgs mij ( en diverse decoder-handleidingen) aan dat er korte DCC adressen zijn ingesteld..
Helaas kan ik geen enkele CV programmeren; elke poging, ongeacht welke CV, leidt tot .."fout"
Dus, helaas, ook "RESET" ( 8 in CV 8 ) niet, zoals al eerder gemeld.
  Het merkwaardige is natuurlijk wel, dat ik al die CV's keurig uit kan lezen; dat betekent toch dat er heel veel
goed gaat..!

Bedankt voor het meedenken,
RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
't Is wel degelijk een Mfx/MM2 decoder.
Dat je de DCC uitleesmethode gebruikt wil niet zeggen dat dat de correcte methode is... Melding: Fout
Zet eens "Lokdatenformat"op MM2 in de Intellibox en ook zo het default formaat.
Op het programmeerspoor moet 't toch lukken om het lokadres te wijzigen. Succes.

Lijst met CV instellingen voor Märklin Fx/Motorola (pdf) ===> klik

Uit het Märklin DCC CV instellingen bestand:

Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Nobody,

ik ken geen enkele methode met de IB die werkt volgens wat jij aangeeft.
Programmeren met de IB doe ik
of  via DCC methode (DCC / bytewise )
of via de "uhlenbrock-modus" ( ooit door de IB makers gepubliceerd)
      - wat ik de "knipperlicht-methode" noem.
        die begint met "reset IB" - zet lok-adres modus op MM1 -
                                        - ga naar Prgrammeermodus ( mode + 4) + Menu ( relais klikt)
                                       druk op "menu" en draaiknop ->licht moet gaan knipperen -enz.
        (voor "echte" Uhlenbrock decoders is/was er nog een andere optie..)

RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 36641 adres veranderen
Hoi Roelof,
CiteerIk heb niet de beschikking over een mfx centrale; zou het daarme wel kunnen ?

Je zou het ook met een MS1 of MS2 kunnen proberen. Bij de MS2 moet je eerst het protocol omzetten naar alleen MM of alleen DCC.
Dan kun je het adres wijzigen.
Ook met CS1, CS2 of CS3 kan het wanneer alleen MM of alleen DCC aangezet is. Dat is het eenvoudigst.
Anders moet je in het 3 instellingenscherm CV1 aanpassen.


Met een 6021 kan het eventueel ook. Dan is het CV1 wijzigen volgens de handleiding.

John

Re: 36641 adres veranderen
Citaat van: RoelofS op maandag 12 november 2018, 14:07:31

ik ken geen enkele methode met de IB die werkt volgens wat jij aangeeft.
Programmeren met de IB doe ik
of  via DCC methode (DCC / bytewise )
of via de "uhlenbrock-modus" ( ooit door de IB makers gepubliceerd)
     

Hallo

Probeert het in DCC eens gewoon via hoofdspoor programmering. (Pom)

Ik ga er gewoon van uit dat de decoder DCC spreekt, aangezien je het adres 3 kan lezen, en het ding hierop reageert.
Opm: bij marklin decoders is het DCCadres altijd 3. Het motorola adres kan heel iets anders (hier dus 60) zijn.
Onder MFX kun je geen adressen (zowel mot als DCC) veranderen. Aan een MS of CS heb je in dit geval dus niks.

Bart
Re: 36641 adres veranderen
Citaat van: Bahn-AG op maandag 12 november 2018, 17:30:40
Ik ga er gewoon van uit dat de decoder DCC spreekt
Volgens de gebruiksaanwijzing van Märklin 36641, alleen Mfx en MM2.
Ga daar maar van uit. ;)
Re: 36641 adres veranderen
Hallo

En hoe kan het dan dat het ding rijdt op DCC adres 3 en dat hij licht kan schakelen? 8o

Citaat van: Pt2/3 op maandag 12 november 2018, 12:06:01

Een intellibox zendt gelijktijdig dcc  en motorola signalen uit.


Maar niet beiden gelijktijdig naar hetzelfde adres!

Bart
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Bart heet m.i. gelijk; hoewel de handleiding / Maerklin website het niet vermeldt "luistert" de decoder in mijn lok wel degelijk naar
bijna alle DCC commando's van mijn IB-centrale. Alleen CV's programmeren lukt niet...
Het is dus ook niet zeker, dat dit de originele decoder is, ondanks de code "131". Dat zegt alleen maar dat het inderdaad een Marklin/Trix decoder is; niet dat dit degene is die in deze lok origineel thuishoort.

Overigens heb ik nog iets ontdekt : bij een nieuwe poging tot "programmeren" van adres 245 kreeg ik >> fout , zoals eerder gemeld.
Daarna deed mijn lok niets meer; reageerde op geen enkel adres, MM1/MM2 noch DCC14/27/28/128. --- (rotgeschrokken....)
Daarna weer (DCC-bytewise) programmeren van het oorspronkelijke adres 3 (geeft weer de response >>fout)
maar alles doet het weer op DCC adres 3, rijden,licht, fluit,.. !!!!!!????
  Begrijpt iemand dit nog ?

RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Hallo

Adres 245 is een lang adres, dit kun je niet in CV1 schrijven.

De IB heeft een functie om lange adressen te schrijven, maar niet elke decoder accepteerd dit.
Probeer eens gewoon een adres onder de 100 te programmeren.
Als dig lukt weet je in elk geval dat de decoder ook luistert.

En stug een paar keer achter elkaar op "enter" rammen :D

Bart
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Heren,
nog voor de volledigheid : de hanleiding bij mijn lok geeft aan welke CV-waarden in de decoder aanspreekbaar zijn:
de CV's 1,3,4,5,8 en 63. Bovendien is aangegeven, welke waarden je er in zou moeten kunnen schrijven; voor het adres/CV1 is dat
1-80 mbv CU6021, en 1-255 met MS60651/60652 !
Alleen niet hoe dat zou moeten..., en ik bezit geen van die drie genoemde apparaten.

De handleiding is in zoverre onvolledig, dat niet vermeld is dat vele andere CV's via DCC tenminste uitleesbaar zijn.
-- wederom met de slag om de arm dat niet 100% zeker is dat dit de originele decoder van deze lok is...

Roelofs
Re: 36641 adres veranderen
Hallo

Bij geen enkele DCC decoder kun je een adres hoger dan 127 in CV1 ingeven!

Bart
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2017

offline
Re: 36641 adres veranderen
Is cv50 uit te lezen ?
Zo ja wat zegt dat ?

Cees
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
CV50 uitgelezen => OK! => 15

RoelofS - die nu even andere verplichtingen heeft... tot vanavond (laat)
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2017

offline
Re: 36641 adres veranderen
Dan is het dus een mld/msd decoder.
In post 14 van Wim (nobody) staat een verwijzing naar de handleiding.
CV50=15 betekent dat alle protocollen zijn ingeschakeld.
Dus ac analoog, dc analoog, dcc en mfx

Cees
Re: 36641 adres veranderen
Ben den Hollander
gast

Re: 36641 adres veranderen
Citaat van: RoelofS op maandag 12 november 2018, 18:19:32

1-80 mbv CU6021, en 1-255 met MS60651/60652 !


Vergeet het, da's Motorola.

Doe wat Bart zegt, blijven proberen: kort DCC adres onder 127. En gebruik dit menu (als je dat al niet deed):



Wil je hoger bijvoorbeeld 245 heb je CV17 (192) en 18 (245) nodig plus in CV29 aangeven dat lang adres wordt toegepast door de waarde uit te lezen en er 32 bij op te tellen en dat weer schrijven.

Belangrijk: zorg dat wielen en programmeerspoor goed schoon zijn, programmeren gaat met kleine stroompjes.
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Heren,

eindelijk een positief bericht : het is gelukt om een ander adres (<128) te schrijven. Ik was tot nu toe ontmoedigd door de reaktie van mijn IB op pogingen tot CV-schrijven : wat en waar ik ook probeer een CV te veranderen, levert als reaktie op mijn IB scherm  >>fout.
Ik ging er tot nu toe van uit dat het schrijven dus niet gelukt was ( ervaringen van vroeger, bij vele andere decoders)
Dit lijkt bij deze decoder niet zo te zijn !!
Mijn lok reageert nu dus (alleen) op DCC adres 71, en op geen enkel MM adres. Ik ben nog wel niet waar ik wezen wil ( adres 245) maar toch al een stuk verder.
Als ik inderdaad geen adres >127 in CV1 kan schrijven, is dat volledig in strijd met de handleiding bij de lok!!!

Ik heb al heel veel decoders geprogrammeerd ( ~100); de meesten van ESU, velen via de DCC-Bytewise methode, en nog niet eerder meegemaakt dat de IB "Fout" aangaf, terwijl de programmering toch gelukt was....
Weer iets geleerd - nu maar eens doen alsof het een echte DCC decoder is, en een "lang adres" proberen te programmeren. Dat lijkt nu de aangewezen methode.

m.vr.gr.
RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat Zoiets heb ik ook meegemaakt met het schrijven van CV's op een Uhlenbrock decoder met m'n ESU Programmer.
Reageert met "Write error" maar hij doet 't wél...
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Succes!!

Volledig in strijd met handleiding & Marklin website, blijkt deze decoder geen adres >127 in CV1 te accepteren, en, gezien vanuit mijn IB, zich te gedragen als een DCC-only decoder. M.a.w., anders dan andere multiprotocol decoders als ESU, waar je eenvoudig adressen tot 256 in CV1 kunt schrijven moet je hier CV29 op 38 zetten, en 192/245 in CV17/18 om adres 245 te programmeren.
Bovendien negeren dat de IB roept dat het niet lukt!

Alles werkt nu bij mij op DCC(28) adres 245, rijden, frontseinen, binnenverlichting, hoorn...

Iedereen bedankt voor het meedenken!

RoelofS

Re: 36641 adres veranderen
Ben den Hollander
gast

Re: 36641 adres veranderen
Mooi dat het gelukt is. :thumbup:

Maar (om de leer): in DCC kun je geen adressen boven 127 programmeren, ook niet bij een Esu multiprotocol. Doe je dat toch dan luistert de decoder niet meer naar DCC.

Jouw decoder is niet de originele (Marklin) decoder maar een DCC only (plus MFX en Selectrix). De Marklin handleiding is dus niet van toepassing.

Over mogelijke errors (geen lok, write error, fout): die ontstaan als de centrale geen seintje terug krijgt van de lok (ACK). Niettemin is het schrijven veelal wel gelukt.

Gr, Ben.
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
Ben,
ik heb dacht ik, via mijn IB in DCC-bytewise programmeren wel degelijk adressen tussen 127 en 256 geprogrammeerd,(in CV1,volgens de IB) om ze vervolgens als MM2 adres te gebruiken. Hoe dat in de decoder verwerkt werd, en of ze dan op DCC reageren weet ik niet; was voor mij ook niet belangrijk. Dit   heb ik ook geprobeerd bij deze lok. Ik moet nu bijna tot de conclusie komen dat er wel een echte (Marklin/Trix) multiprotocol mfx/MM/DCC decoder in zit, dus niet de originele die alleen  mfx/MM2 "sprak".

Dat "echte" DCC decoders niet boven 127 kunnen in CV1 was mij zeker bekend; maar omdat ik geen enkele DCC-only decoder heb, is dat voor mij nooit aan de orde geweest.
...eind goed, al goed!
groeten,

RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Citaat van: RoelofS op dinsdag 13 november 2018, 09:45:45

Volledig in strijd met handleiding & Marklin website, blijkt deze decoder geen adres >127 in CV1 te accepteren

Hallo

Märklin denkt er toch anders over dan jij. :D



Ik heb al eerder geschreven dat het motorola adres bij deze decoders niet in CV1 weggeschreven wordt.
Oftewel; het motorola adres kan een ander adres dan het DCC adres in CV1 zijn.

Bart
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat
Bart, wat denkt Marklin nu anders dan ik .. ? Ik zei dat volgens M er geen adressen groter dan 127 in CV1 geschreven kunnen worden; Volgens jou denkt M daar anders over, wat je dan "ondersteunt" met een tabel van M waarin voor de mogelijke waarden van CV1 1-127 staat... ???

mvg
RoelofS
Re: 36641 adres veranderen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat Ik denk dat Bart het > teken gemist heeft. ;)
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat En ook de handleiding gemist van het betreffende treinstel, zie blz. 30 bij https://static.maerklin.de/damcontent/4c/8e/4c8e42e196926c159160150961e8e6411470385348.pdf
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 36641 adres veranderen
Hoi Dick,

Als de decoder van RoelofS DCC verstaat, is het dus NIET de standaard decoder.

Marklin zelf raad ook aan de protocollen die niet in gebruik zijn uit te zetten.
Geen MFX centrale?
Zet dan dat protocol uit, dus is het in dit geval zinvol om alleen DCC (cv50 op 0) aan te zetten.

De decoder zal nog op een mix staan van protocollen,  en dat kan ook storingen geven bij het lezen/schrijven van c.v. waarden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: 36641 adres veranderen
Er zit waarschijnlijk een decoder in van het trix model deze luistert wel naar MFX DCC  maar niet naar MM.
Verder toont dit alleen maar aan wat er van problemen kunnen ontstaat als je met diverse merken gaat werken want ondanks dat ze een standaard hanteren is het toch niet allemaal hetzelfde ;)
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 36641 adres veranderen
Of een mLD/MSD decoder, want de losse inbouwdecoders kunnen DCC ook verstaan.
Het MFX signaal heb je toch niks aan met de IB, dus als je bij de cv waarde 50 kan komen, zet die dan op nul.
DCC kan zich zelf niet deactiveren volgens de beschrijving van een mSDdecoder, dus de waarde 0 van cv 50 betekent alleen DCC.

Let wel op dat je dit in DCC modus doet, doe je dit onder het MMprotocol, dan zet je cv waarde 50 op 1.
Re: 36641 adres veranderen
hoi,

Citaat van: hmmglaser op maandag 17 december 2018, 00:25:31
Verder toont dit alleen maar aan wat er van problemen kunnen ontstaat als je met diverse merken gaat werken want ondanks dat ze een standaard hanteren is het toch niet allemaal hetzelfde ;)

Duik even met mij de geschiedenis in:
- 1985: Eerste Märklin digitale systeem voor wisselstroom: Digital ~: Protocol Motorola;
- 1988: Eerste Märklin digitale systeem voor gelijkstroom: Digital = met een voorloper van het DCC-protocol (ontwikkeld door Lenz);
- 1993: Een kleine verbetering van het Motorola-protocol;
- 1997: Een verbetering van het Motorola protocol: Motorola II of Motorola New;
- 2004: Introductie van het MFX-protocol (ontwikkeld door ESU);
- 2013: Een uitbreiding van het MFX-protocol tot MFX+ met meer terugmeldfuncties;
- 2015: Introductie van de inbouw-decoders mLD en mSD met de protocollen: Motorola, MFX en DCC.

Als zo het het overzicht ziet heeft je eigen merk Märklin een heel verleden met digitale protocollen. Een groot deel daarvan wordt nog steeds door Märklin ondersteund. Märklin moet de oude meuk wel ondersteunen want anders raakt het een hele groep gebruikers / fans dat ze moeten overstappen op een nieuw systeem. Daarnaast is het zoals bij vele modelspoorfabrikanten een wisseling van fabrikanten voor de eletronica (decoders en centrales). Dus je hebt ook nog niet altijd een "Märklin"-decoder. Dat geeft een hele brei aan (on)mogelijkheden wat allemaal niet overzichtelijker maakt. Zeker niet voor de beginner of de "digibeet".  Al dat soort factoren geeft dat je ook bij één merk in de "problemen" kan raken met instellen of besturing van je treintjes.

Ben je als 2-railer dan beter af dan de Märklin-rijder? Ja en Nee. De storm van heel veel verschillende protocollen is bij veel andere fabrikanten meer gaan liggen dan bij Märklin. Het Selectrix-protocol (SX) heeft nog wat aanhangers in de kleinere schalen. Dat is sinds 1999 ook een open standaard. Het FMZ-protocol is uitgefaseerd door Fleischmann en wordt niet meer ondersteund. Het DCC-protocol heeft daardoor bijna een monopoliepositie. Het DCC-protocol is een standaard open protocol. Iedere fabrikant mag het ondersteunen. Geen licentie van een andere fabrikant nodig zoals bij MFX(+). Daarnaast bieden heel veel fabrikanten bij 2-rail-modellen de mogelijkheid om je eigen decoders in te bouwen. Werkt alles dan goed met elkaar? In 80 tot 90% van de gevallen wel. Er zullen altijd interpretatie verschillen van het protocol zijn en de ene motor reageert beter op een decoder dan de andere decoder.

de stelling / mening/ conclusie:

Citaat van: hmmglaser op maandag 17 december 2018, 00:25:31
Verder toont dit alleen maar aan wat er van problemen kunnen ontstaat als je met diverse merken gaat werken want ondanks dat ze een standaard hanteren is het toch niet allemaal hetzelfde ;)

De stelling van één merk en dan gaat het altijd goed is niet geheel correct. Wat het dan correct is mag je uit het bovenstaande verhaal maar zelf bepalen.

Bronnen:
DCCWiki: Märklin Digital
DCC geschiedenis
Wikipedia: Märklin digital
Marklin webzijde

Groet Ronald.
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat Mooi verhaal.
Een opmerking over DCC.
DCC is óók niet uniform.
Vrijwel niemand houdt zich aan het zuivere NMRA protocol.
Wanneer je de CV lijsten van b.v. Märklin, ESU, Zimo en Döhler & Haass naast elkaar legt, zie je vele verschillen.
Daarenboven heeft iedere fabrikant weer z'n eigen "decoderprogrammer".
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat idd een mooi verhaal maar alle problemen van de topic starter zijn te verklaren door gebruik te maken van verschillende merken,het werkt maar het is alles behalve gebruiker vriendelijk.
Ik werk met marklin CS en andere controllers van marklin nooit last van fouten tijdens aanpassingen er loopt af en toe tijdens testen wel is wat vast.
Verder gebruik ik decoders van Marklin en ESU maar ik gebruik de ESU en Marklin programmer om de betreffende decoders aan te passen dat werkt 10x beter dan met CV instellingen te gaan lopen klooien.

Ook hier geld de stelling met goed gereedschap werkt het makkelijker en sneller ;)
Re: 36641 adres veranderen
Citaat van: hmmglaser op maandag 17 december 2018, 10:13:19
ik gebruik de ESU en Marklin programmer om de betreffende decoders aan te passen
En wat denk je dat die programmers in de decoders veranderen/aanpassen?
Juist: CV's... ;)
Re: 36641 adres veranderen
Ben den Hollander
gast

Re: 36641 adres veranderen
 @citaat Programmers houden mensen dom.

Het kopen van een dure zaagmachine maakt je nog geen timmerman.
Re: 36641 adres veranderen
hoi,

Citaat van: nobody op maandag 17 december 2018, 09:55:48
Vrijwel niemand houdt zich aan het zuivere NMRA protocol. Wanneer je de CV lijsten van b.v. Märklin, ESU, Zimo en Döhler & Haass naast elkaar legt, zie je vele verschillen.

Er zijn binnen het DCC-protocol een aantal CV's vastgesteld en een hele boel CV's vrij te gebruiken door de fabrikanten. Dus ja er zitten verschillen in de CV-lijsten van de fabrikanten. De vaste CV's (zoals CV1 voor het adres en altijd adres 3 bij fabrieksinstelling en CV8 voor het resetten) hebben een vast "gedrag".

Citaat van: nobody op maandag 17 december 2018, 09:55:48
Daarenboven heeft iedere fabrikant weer z'n eigen "decoderprogrammer".

Ja, en wat wil je daarmee aangeven? Er zijn ook "algemene" programmers beschikbaar die met alle merken werken. En met veel "fabrieksprogrammers" kan je andere decoders ook programmeren.

Citaat van: hmmglaser op maandag 17 december 2018, 10:13:19
@citaat idd een mooi verhaal maar alle problemen van de topic starter zijn te verklaren door gebruik te maken van verschillende merken,het werkt maar het is alles behalve gebruiker vriendelijk.

Jij geeft aan dat de één merk strategie voor geen problemen zorgt en dat het altijd werkt. Alleen als je naar de geschiedenis van je favoriete merk "Märklin" kijkt dan zie dat ze zoveel oude meuk moeten ondersteunen dat het altijd een brei van protocollen zal zijn. En ja, dat geeft de nodige compatibiliteitsproblemen in zowel software als hardware.

Citaat van: hmmglaser op maandag 17 december 2018, 10:13:19
Ook hier geld de stelling met goed gereedschap werkt het makkelijker en sneller ;)

En het wat Ben aangeeft: Alleen goed gereedschap maakt je nog geen vakman. Je moet er mee kunnen omgaan. En dat kunnen heel veel mensen niet omdat ze de basiskennis en basisvaardigheden niet kennen. Daardoor alleen maar een truukje leren om die uit te voeren.

Groet Ronald.
Re: 36641 adres veranderen
Citaat van: ronaldk op maandag 17 december 2018, 11:05:14
Ja, en wat wil je daarmee aangeven? Er zijn ook "algemene" programmers beschikbaar die met alle merken werken. En met veel "fabrieksprogrammers" kan je andere decoders ook programmeren
1 - Dat DCC niet erg "standaard" is.
2 - De fabrieksprogrammmers kunnen vaak "merkvreemde" decoder CV's lezen en schrijven. Soms zelfs alléén schrijven.
     Trouwens het programmeren van de decoder is door de decoderleverancier gedaan.
     De consument kan naderhand de decoder naar zijn voorkeur "instellen" door de inhoud van CV's te veranderen.
Re: 36641 adres veranderen
@Wim / Nobody: Wat is er niet standaard aan een vaste lijst CV's die verplicht zijn? De standaard regelt in basis het hoognodige: Het adres, het resetten, configuratie-gegevens, de rest is aanbevolen of optioneel. Dat een fabrikant ruimte heeft om zijn eigen CV's voor instellingen is niet echt erg. Handleiding erbij en je weet wat je moet wijzigen. Bij digitale TV wordt in Nederland geen "standaard" volgorde van de zenders gebruikt. Terwijl iedereen er toch mee om kan gaan.

Citaat van: nobody op maandag 17 december 2018, 11:17:28
Trouwens het programmeren van de decoder is door de decoderleverancier gedaan. De consument kan naderhand de decoder naar zijn voorkeur "instellen" door de inhoud van CV's te veranderen.

In de volksmond heet het programmeren. Maar nu komen we op het niveau van muggenzifterij.

Groet Ronald.
Re: 36641 adres veranderen
 @citaat Alles wat je mededeelt is mij reeds jáááááren bekend.
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: 36641 adres veranderen
 @citaatmaar met goed gereedschap kom je wel heel ver ook al heb je 2 linkerhanden :D
Re: 36641 adres veranderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 36641 adres veranderen