Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder

Gestart door tfk zondag 11 november 2018, 22:25:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Hoi,

Ik zou de bestaande verlichting in de 42904 NS ICK set schakelbaar willen maken. Dus heb ik de eindwagon eens opengemaakt om te zien hoe een en ander in elkaar steekt.

De printplaat lijkt te zijn voorzien van een sleperomschakelingsysteem. Deze vind ik terug in de M handleiding van de 60973 sleperomschakelprint (linkje). Ik zie soldeerpads met de volgende namen welke ook bij de sleperomschakelprint worden vermeld. De kleuren zijn de M-kleuren.

0  Railmassa
B  Baanstroom (sleper)
Ub Retour (centrale terugleiding) (oranje)
MV Motoraansluiting 1 (blauw)
MR Motoraansluiting 2 (groen)
LV Licht voor (grijs)
LR Licht achter (geel)
F1 Functie 1
F2 Functie 2
F3 Functie 3
F4 Functie 4

Verder zie ik aan componenten volgens mij nog een gelijkrichter (MB6S 0.5V) en twee condensators, de vierkante blokjes aan het uiteinde van de printplaat. Die laatste, als dat inderdaad condensatoren zijn, twee zorgen dus voor een stabiele lichtvoorziening.

Bij het bekijken van de beelden zag ik dat de baan welke vanaf F1 loopt naar een niet in gebruik zijnde open soldeerpad leid waar een weerstand tussen moet worden gezet. Althans, dat denk ik. Zo ook voor de rest van de aansluitingen. Ik zie wel banen lopen van de gelijkrichter naar 0 en B.

De bestaande aansluitingen lijken eenvoudig te zijn. Aan beide kanten een aansluiting voor de baanstroom en railmassa en een zwarte en grijze draad naar de sluitverlichting. Het lijkt er dus op dat alleen de componenten aanwezig zijn om de verlichting op de baanspanning aan te sluiten.

De vraag is nu of de sleperomschakeling aanwezig is en of deze infrastructuur gebruikt kan worden om een functiedecoder te plaatsen.

Hier houd mijn kennis echter op. Weet een van jullie dit?

Groet,

TFK

Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Ik heb geen idee waar jij die sleperomschakeling vandaan haalt... Die zie ik namelijk niet zitten.
Ziet er gewoon uit alsof de sleper en massa de gelijkrichter in gaan, en gelijkgericht naar de leds gaan.

Waarschijnlijk zitten die soldeeraansluitingen er wel, zodat je er een functiedecoder op kan aansluiten. Maar dan zal je (denk ik) wel wat om moeten solderen, wil de verlichting schakelbaar worden.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Hoi hoi,

Dank voor je antwoord.

Ik werd getriggert door de naamgevingen bij de soldeerpads welke gelijk zijn aan de in het boekje genoemde aansluitingen en dan stel ik mij de vraag: heeft M voorbereidingen getroffen voor als gebruikers met sleperomschakeling willen werken? Waarom zitten ze er? Ze hadden dat deel ook helemaal weg kunnen laten en alleen kunnen volstaan met de gelijkrichter toch?

Als het alleen maar soldeerpads zijn, is het voor de inbouw van een functiedecoder niet makkelijker om de voeding- en massadraden los te solderen en de ledstrip en sluitverlichtingsprint los aan te sturen?

Groet,

TFK
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Op elke decoderadapter is die naamgeving, zei het in net andere vorm(en), te vinden.
Het heeft dus niks met sleperomschakeling te maken. ;)

Ze zullen die print wel voor bereid hebben om een functiedecoder aan te sluiten, vandaar die soldeereilandjes.
En ik vermoed dat je met het omsolderen van een paar weerstanden/draadbruggen, het gewoon werkend krijgt, maar daarvoor zijn je foto's van de print helaas te onduidelijk om dat gelijk te zien.

Loshalen van sleper/massadraden is mogelijk, maar het wordt er niet netter van ;)
Als je een paar foto's waarop de printsporen duidelijk te zien zijn kan maken, wil ik best kijken hoe je het werkend kan krijgen.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Hoi hoi,

Ok tnx!  :thumbup:

Hierbij een totaalbeeld van de print.

Groet,

TFK
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Ziet er naar uit dat je al die 12 weerstanden aan de zijkant van de print een plekje opschuift, je diverse compartimenten apart kan schakelen.
Maar eigenlijk is de foto nog te klein om het goed te zien, en zou je ook een foto van de andere kant moeten hebben.

Als je het doormeet met een multimeter, is het als je enig elektronica begrip heb wel na te meten.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Ik denk dat dat ervanaf hangt, John, wat hij precies wil. Met het verplaatsen van de weerstanden vermoed ik dat je per compartiment of per groep compartimenten licht in en uit kan schakelen. Wil je dat niet, dan zul je dus de centrale voeding eraf moeten trekken.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Dat van die compartimenten zei ik al ;)
Maar als je het in 1x wil doen dan is het het eenvoudigste om de gelijkrichter weg te halen, en daar de functiedecoder op aansluiten.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Per compartiment kan ook nog. Wauw!

Originele idee was om verlichting en sluitverlichting puur schakelbaar te maken.

Ik zal morgen trachten nog grotere plaatjes te schieten welke klein genoeg zijn op te uploaden.

Groet,

TFK
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Haha, naja per x compartimenten, elk compartiment apart kom je wat uitgangen voor te kort B)
Mocht het nou niet met uploaden lukken, kan je hem het beste gewoon even mailen.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Ja, of je moet de wagon volproppen met decoders maar dat wordt dan wel erg duur.  :P

Afijn, gewoon licht aan en uit is ook prima.

Hierbij een nog grotere versie. Ik heb de wagon niet meer open gehad maar van wat ik ervan gezien heb lijkt het overgrote deel van de sporen op de bovenkant te liggen. Ik zie een paar hele lichte lijntjes die naar de ledjes lopen maar meer ook niet.

Groet,

TFK
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Ze hebben de wagon gewoon voorbereid op een Mld3 decoder F0v F0a F1 tm F4 en de motor uitgang als F5 en F6.
Dus 6 schakelfuncties voor de binnen verlichting en de sluitverlichting apart schakelbaar.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Die foto laat exact zien wat ik al dacht.

"Ziet er naar uit dat je al die 12 weerstanden aan de zijkant van de print een plekje opschuift, je diverse compartimenten apart kan schakelen."
"Maar als je het in 1x wil doen dan is het het eenvoudigste om de gelijkrichter weg te halen, en daar de functiedecoder op aansluiten."
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Hoi John, Mark,

Dank voor de reacties!

Jaaa! Ik begin deze print te begrijpen. Interessant! Dus even voor de volledigheid (ik houd van documenteren) dan moeten de plus en min draad worden los gesoldeerd (en aan een kant met krimpkousjes worden geïsoleerd) en wordt een van dezen aangesloten op de sleper- en massa-aansluiting van de decoder. Dan moet de stuurdraad van de binnenverlichting op de een van de min-polen van de gelijkrichter en de retourleiding op een van de plus-polen worden gezet. Volgens mij maar het niet uit welke want ik zie de banen onder de gelijkrichter door lopen.

Wat Mark zegt past dan ook in dit plaatje want ook de banen van de 0 en B soldeerpads lopen naar de gelijkrichter. De soldeerpads aan de linker zijde. Dat doet vermoeden dat deze opzet gebruik blijft maken van de gelijkrichter. Ook wordt het bestaande pad gevolgd en hoeven de weerstanden niet verplaatst te worden. Dat moet pas gebeuren als F1 t/m F4 worden ingezet om de compartimenten apart te laten schakelen.

Er is dus een lok decoder nodig om de sluitseinen op deze manier te schakelen want een van de motordraden (voor vooruit) wordt dan aangesloten. Al zou je volgens mij een functie van een LokPilot moeten kunnen programmeren dat deze alleen schakelt wanneer er een kant op wordt gereden. Dan volstaat om die functie op de MR te zetten. Denk ik.

En de sleper omschakeling? Dat is inderdaad totaal overbodig. Ik zit me nu net af te vragen in welke situatie je dat met deze sleep nodig zou hebben. Niet dus.  :P

Klopt het tot zover nog?

Groet,

TFK

Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Nee, dat klopt niet. Je zit nu bepaalde dingen te verwarren. Tevens zit je met de andere wagons en schiet je nog niks op met schakelbaar, daar de spanning dan gewoon nog door de gelijkrichter gaat, zolang je die niet weghaalt.

Vertel eerst even of je de compartimenten apart wil schakelen, of het geheel in een keer.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Hoi John,

Ow... Dus de gelijkrichter altijd weghalen? Het idee is in ieder geval om alleen in een keer aan of uit te kunnen schakelen. De context van de gelijkrichter is mij overigens nog niet helemaal duidelijk. Deze is er toch om de stroom in een richting te laten lopen? Hoe werkt dat precies in deze context?

Over de andere wagens had ik nog geen eens nagedacht. Met een ICE2 had ik de luxe van tweepolige koppelingen. Dat was makkelijk door te schakelen en de licht units waren de standaard ledstrips.

Groet,

TFK
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Dan is het eenvoudigste om de gelijkrichter eruit te solderen, dan de sleper en massa draden van de decoder, aansluiten op (of de soldeereilandjes waar die draden op zitten, of die aan de lange zijde.
En dan de V+ en aux uitgang van de decoder aansluiten op resp. de plus en min van waar de gelijkrichter zat.

Voor meer info over de gelijkrichter, zie deze wikipedia pagina.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Hoi John,

Ah, een gelijkrichter is dus om een AC naar een DC te krijgen. Weer wat geleerd!

Een decoder heeft deze functie van zichzelf dus al en dat maakt deze gelijkrichter overbodig? Dat is de context dus?

Top dat je zo de tijd neemt om een en ander uit een te zetten.

Dank u dank u dank u!

TFK
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Klopt, en op de decoder zit een gelijkrichter, dus daarmee is je vraag denk ook beantwoord.  ;)

Edit, die decoder zorgt er dus voor, dat je een gelijkspanning heb, waarvan de min dus schakelbaar is, door een aux aan danwel uit te zetten.
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Zat er geen handleiding bij?
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 42904 NS ICK-Set - Inbouwen functiedecoder
Hoi Mark,

Ja, maar daar staat alleen het gebruikelijke in. Volgorde treinstel, sleper, koppelingen en hoe de wagens uit elkaar kunnen worden gehaald.

Groet,

TFK