Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.

Gestart door flyerman zondag 11 november 2018, 13:24:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Misschien moet je je doelstellingen toch een beetje bijstellen...
Treinen met 6 rijtuigen op deze oppervlakte lijkt mij toch echt wel overdreven hoor.
Pas dat maar in een station waar langs weerskanten dan nog wisselstraten liggen, en dan nog kiezen voor K-rails waar geen slanke boogwissels voor bestaan.
Je probeert niet alleen een veel te grote tafel in je kamer te krijgen, je probeert dan nog teveel op de tafel kwijt te geraken vrees ik.
Een goochelaar kan 6 konijnen in en uit zijn hoed toveren, maar op een modelbaan werkt dat niet vrees ik.
En om je een idee te geven welke 180° bogen mogelijk zijn op 1m10 breedte toon ik je nog een plaatje hoe je de illusie wekt dat de bogen veel ruimer zijn dan er plaats voor is, dat is al een beetje goochelen :-)

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Precies heb ik het nog niet uitgetekend (ik kan dat niet zo snel als Math), maar je plaat is toch nog net zo groot als in je eigen ontwerp. De wand die getekend is, kan volgens mij ook wel anders worden geplaatst en desnoods gebruik je dat smalle deel bij de verwarming iets anders. Dus kun je nog steeds van linksboven naar rechts onder een station leggen. Als je dan al in de bocht met meegebogen wissels de inhaalsporen aanlegt, win je ruimte (kun je langere sporen maken).
Rechts onder schuif je de wand iets naar voren, waarbij de treinen vanuit het station vrij snel een denkbeeldige tunnel in gaan en je aan die kant de 180 gradenbocht geheel uit beeld kunt houden, of desnoods alleen de eerste 30 graden.
Op de andere  poot kun je volgens mij makkelijk een goederenoverslag en meer kwijt.

Wordt vast vervolgd....
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
@Math,
Ik zag dat plaatje al eerder. Je durft de treinen wel erg dicht langs elkaar te laten rijden. Dat is volgens mij minder dan de HOH van 57 mm die met de smalle K-wissels mogelijk is.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik zit met dezelfde breedte (4.5 meter) maar heb veel minder diepte. En 5 rijtuigen (lengteschaal 1:100) is wel met maximum. Als ik zal al ga redden.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ben druk in de weer, maar nogmaals, het lukt me niet. Nu help die K slanke wissels geometrie ook niet echt mee.

Ik wil best mijn doelstellingen bijstellen, maar een trein met 5 wagons moet haalbaar zijn toch?

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Martin,

Als de verwarming een radiator is, zou je deze kunnen verplaatsen, of in de hoogte of op een andere plaats.

groet,

Ruud
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
De radiator is niet echt het probleem. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog deze is, maar ik zou de baan er boven kunnen laten lopen.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
wat soms helpt is om het plan geheel los te laten en iets compleet anders proberen.
niet om het plan te vergeten , maar door opnieuw te ontwerpen kom je tot andere inzicht of idee en zie je wat wel en niet realistisch is
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 07 december 2018, 18:00:04
Als je dan al in de bocht met meegebogen wissels de inhaalsporen aanlegt, win je ruimte (kun je langere sporen maken)
Dit verhaal hoor ik dikwijls maar ik zou het toch maar niet doen...
De K bochtwissels zijn er enkel in R1 en dat is toch niet meer van deze tijd, daar kun je toch geen trein met 5 of 6 rijtuigen laten over rijden? Dat is hooguit bruikbaar voor kleine lokjes met korte 2-assige wagonnetjes achter en wat ben je dan met die lange opstelsporen die je er mee bekomt? Misschien nog bruikbaar in een schaduwstation maar in het zicht degradeer je er je baan mee tot een speelgoedbaan, probeer die ondingen absoluut te mijden.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 07 december 2018, 18:03:28
minder dan de HOH van 57 mm die met de smalle K-wissels mogelijk is.
Waar de rails recht loopt, heb je gelijk, maar ik denk dat  Math met deze foto probeert aan te geven dat de boogstralen achteraan gemanipuleerd zijn.

Je kunt volgens de normtabellen rechte rails ook op hoh=48 mm leggen, maar de boogstralen moet je aanpassen, en boogwissels zijn bij uitstek geschikt om de hart-op-hart afstand te manipuleren. Niet die van Märklin k-rails , maar wel bijvoorbeeld die van peco of piko (met peco pukostrips of WeichenWalter strips).

Overigens zijn k-boogwissels R2 en niet R1, en zijn alle standaard wissels R2. Desondanks, geen gezicht.

Ik heb ooit een spreadsheet ontwikkeld om optimale boogstralen te berekenen voor 1:87 wagons. Die staat ergens in deze rubriek. Een van de grappen daarin is dat je hoh=57 al kunt benutten vanaf R=515 mm.
Nu zie ik op Math's foto nog vrij korte wagons, dus ik zit me af te vragen hoe het hem lukt met 303 mm lange wagons,l welke stralen houdt hij aan, en zijn die bogen misschien hyperbolisch verlegd (dat zijn zaken die je niet direct op een foto kunt zien).

Het is de vraag hoever Flyerman qua rails wil gaan: uitsluitend Märklin k-rails, slanke C-rails of bijvoorbeeld ook 2-rail wissels (peco e.d.). In ieder wissel kun je een zaag zetten als je de hart-op-hart afstand wilt verkleinen. Zolang je maar rekening houdt met het profiel vrije ruimte in bogen.

Ik merk in de voortgang van de plannen dat Flyerman aanvankelijk denkt aan lok-wissel en later aan lok-omloop. Beide valt te realiseren, analoog, maar ook digitaal met een PC-programma zoals Koploper.
Het verschil tussen lok-wissel en lok-omloop is de lengte van de benodigde wisselstraat, en de plek om de lok losgekoppeld te laten staan. Dus, als je langere treinen ambieert, zul je op dezelfde ruimte eerder kiezen voor lok-wissel, en een wissel-lok buiten het station parkeren. Het is dan misschien verstandiger om met lichtsluizen te gaan werken voor het exact aan- en afkoppelen.

Ik lees een advies om geen slanke wissels te verleggen in schaduwstations. Ik verleg uitsluitend slanke wissels (ook in schaduwstations) omdat die een betrouwbaarder rijgedrag geven dan standaard wissels.
Als ik lees dat een schaduwstation vooral goed bereikbaar moet zijn, dan denk ik dat het vooral ook betrouwbaarder berijdbaar moet zijn. En de keus voor betrouwbaarder rails en wissels lijkt mij dan logisch.

Ik merk in het begin een voorkeur op voor een dubbelsporig plan (met helix en schaduwstation onder de baan), en pas later ontstaat twijfel. Simpeler is sneller klaar, en daarom kansrijker.
Als het landschap voorop staat, zul je eerder voor enkelspoor gaan, waarbij treinen op elkaar moeten wachten bij passeerstations. Ik ben benieuwd naar de keuzen en ontwikkelingen.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: Jan22 op zaterdag 08 december 2018, 00:29:38
Overigens zijn k-boogwissels R2 en niet R1, en zijn alle standaard wissels R2. Desondanks, geen gezicht.
O ja?
Dit komt nochtans uit een Märklin publicatie...
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Zie de wiki de tegenboog van een standaardwissel is 2232, en die heeft R2 =424,6 mm. In graden: R = 22° 30 met een lengte van 168,9
R1=360 mm

Volgens de wiki is een meegebogen wissel voorzien van een binnenboog met boogstraal R1.
Dus je hebt  8o gelijk. Wat staan er trouwens oude meegebogen wissels afgebeeld in de wiki.
Ik heb deze ooit gebruikt, en vervangen door piko-A meegebogen wissels (55227/55228; R3/R4 in Piko-A radiussen). Technisch slechter, maar wel slanker en betrouwbaar genoeg met een paar kleine aanpassingen.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: flyerman op vrijdag 07 december 2018, 09:45:12
en eigenlijk wil ik geen wissels op stijgende delen maken.
Dat snap ik, op dalende delen ligt dat anders.

Een oud Zwitsers tijdschrift besteedde daar rond 1980 aandacht aan.
Zolang je zorgt dat de hellingshoek niet verandert, kun je op een helling in dalende richting wissels verleggen.

Ik heb dat ook uitgetest, met een sleep zogenaamd ontsnapte wagons. De hele sleep (Liliput 303 mm wagons) stoof omlaag en passeerde veilig een afbuigend staand slank wissel op die 2,6% helling.
Er ontspoorde er geen een. In het schaduwstation onderaan de helling kwam het geheel tot stilstand.
Dat zelfde heb ik ook geprobeerd met een standaard k-wissel, en sindsdien gebruik ik die niet meer.  :D
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: Jan22 op zaterdag 08 december 2018, 00:51:01
Volgens de wiki is een meegebogen wissel voorzien van een binnenboog met boogstraal R1.
Jan, jij kent ze niet goed omdat je ze niet gebruikt, ik gebruik ze niet omdat ik ze goed ken :-)
Want het is nog erger dan je uit de Wiki haalt, ze hebben niet alleen een binnenboog met straal R1 maar ook een buitenboog van R1!
Ze bestaan zowel bij M, K als C rails uit 2 dezelfde bogen een klein stukje van elkaar verschoven door voor de buitenboog te beginnen met een recht stukje ter lengte van de parallelafstand die je er kunt mee bekomen.
Zo kun je er mee overgaan van R1 naar R2, maar... je steekt op die manier al zeker minimaal 1 raillengte R1 in de R2 buitenbocht, weg enkel R2 in alle trajecten waar een meegebogen wissel in voorkomt...
Bij C kun je gelukkig ook van R3 naar R4 met de R3 meegebogen wissels, want ook die hebben zowel binnen als buiten boog R3 verschoven ten opzichte van elkaar door een kort stukje rechte rail ter lengte van de standaard parallelafstand.

In een 90° parallelboog met overloop meegebogen wissels zit zelfs niks anders dan R1... Afblijven op iets dat op een modelbaan moet lijken...
En niet enkel voor het zicht, ik heb alvast Roco treinstellen die daar niet door geraken.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: Jan22 op zaterdag 08 december 2018, 00:29:38
en zijn die bogen misschien hyperbolisch verlegd
Klopt ;)
Van recht naar boog beide sporen beginnen met meerdere 24912, dan buitenboog R5 en binnenboog R4, dan buitenboog R4 en binnenboog  R3 en daarna uit het zicht de rest van de boog door op standaard parallelafstand.
Hoe ruimer de boog hoe dichter de rails bij elkaar komen en omgekeerd.
Dat is het mooist.
Ik reken daar nooit voor, ik leg de rails uit en doe testritten met alle 'moeilijk' materiaal dat ik heb (en dat is inderdaad niet wat je ziet op de foto, die staan er omdat ze zo mooi de ruime bochten volgen ;-)).
Maar ook met kortere bogen kom je een heel eind, hiervan zie je een stukje van op de foto:
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: Jan22 op zaterdag 08 december 2018, 00:29:38
... ik zit me af te vragen hoe het hem lukt met 303 mm lange wagons
Valt echt wel mee hoor. Ik heb die lange jongens waar jij het over hebt nu niet direct bij de hand, maar wel enkele van net geen 30cm en er is nog reserve genoeg.
Minder mooi dan die treinstellen, maar zie dat maar door R1 rijden, ik mag er zelfs niet aan denken...
Ten andere de allerstrengste test waar iedereen het altijd over heeft bij nauwe parallelsporen en die je volgens mij enkel snapt als je echte Märklinist en hart en nieren bent, is of de laatst getoonde kan passeren.
En ja, met glans, dus het is in orde ;)
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Intussen lijken wij de oorspronkelijke vragen van Martin een beetje uit het oog te verliezen: Wat kun je op de beschikbare ruimte een beetje geloofwaardig en leuk kwijt?
Natuurlijk is de eerste vraag: Wat wil je? Voor mij is een modelbaan een miniatuur weergave van een iets wat in de werkelijkheid heeft bestaan of goed kan hebben bestaan. Sporen moeten ergens heen leiden, treinen moeten niet doelloos maar wat rondjes maken, uitsluitend voor de pret.
Het helpt een thema te bedenken. Ik heb de indruk dat Martin waarde hecht aan een station met wat industrie-aansluitingen. Dat zou volgens mij best moeten kunnen. Je moet nog wel even nadenken over de aard van de industrie en wat er met de goederen moet gebeuren.
Reizigerstreinen is veel simpeler: die komen aan in het station, vertrekken weer of passeren gewoon.
Ik heb hierbij een probeersel gevoegd met een station, opstelsporen voor goederen, links industrie en rechts een smalle binnenhaven.
Op het 0-niveau is ruimte voor een schaduwstation. Dat heb ik weggelaten, want dat voegt zich wel; gewoon een flink aantal sporen leggen!
Hopelijk biedt het wat inspiratie!

Groeten,

Peter
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 08 december 2018, 14:23:50
Intussen lijken wij de oorspronkelijke vragen van Martin een beetje uit het oog te verliezen: Wat kun je op de beschikbare ruimte een beetje geloofwaardig en leuk kwijt?
Heu... ik was echt in de overtuiging dat mijn bijdragen daar toch over gingen.


Ik heb getoond hoe hij zijn tafels zou kunnen indelen in zichtbare/onzichtbare gedeelten, waar hij zijn schaduwstations kwijt kan, waar hij best keerlussen kwijt kan, hoe hij zinloos gerij van en naar de schaduwstations kan vermijden, dat hij beter R1 boogwissels kan vermijden, hoe hij de illusie kan wekken van ruime bogen en toch een 180° bocht kan maken op zijn tafelbreedte, heb hem proberen overtuigen zijn doelstellingen wat bij te stellen, beetje minder rijtuigen, enz, enz...
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat allemaal hebt gemist, of vind je dat echt allemaal offtopic?
Je kunt toch ook veel bijdragen zonder rechthoeken vol te tekenen? Je mag de vraagsteller toch een beetje uitdagen om zelf iets te bedenken met de raad die je geeft en zelf iets te tekenen?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Math, no offense, maar ik las ergens bij Martin dat hij redelijk stuk zat qua ideeën; Intussen ontspon zich een hele discussie over boogstralen en parallelafstanden... Ik vond het heel boeiend, ik heb net zo veel kritiek op Märklin R1 en de wissels, zelfs R2! Ik vroeg mij alleen af of Martin er voor het ontwerpen van een leuk banenplan mee vooruit kwam....
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Dag Peter ea,
Uiteraard is het topic geopend door de vraagsteller met een min of meer specifieke vraag. Maar als forumlid volg ik graag ook andermans topics om of iets bij te dragen of iets op te steken. En ik moet zeggen dat de discussies bij banenplan ontwerpen op dit moment een prima boost krijgt, hetgeen jou toch ook aan moet spreken. Ik zie hier toch regelmatig tips van je langskomen. Als je een kant en klaar plan wil hebben en ook nog een rondje, kun je dat wel uit een banenboek van M* uit de jaren 70 en 80 halen. Daar staan er erg veel in. De meerwaarde van dit forum vind ik juist dat er andere oplossingen voor deelproblemen worden getoond die al dan niet naar eigen smaak kunnen worden aangepast. Maar iedereen draagt daar op eigen wijze aan bij. Marklinmanus steekt bijv veel werk in een compleet plan. Franky doet dat heel vaak ook, maar soms geeft hij deeloplossingen die voor meer lezers interessant kunnen zijn en zelfs de onderlinge discussies aanzwengelen (in positieve zin). Ik hoop hier de komende winterweken nog van te kunnen genieten en waar mogelijk aan bij te dragen.
@Martin: hoop dat je het niet erg vind en er toch wat aan zult hebben.
Gr Gertjan
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 08 december 2018, 14:55:53
Math, no offense, maar ik las ergens bij Martin dat hij redelijk stuk zat qua ideeën; Intussen ontspon zich een hele discussie over boogstralen en parallelafstanden... Ik vond het heel boeiend, ik heb net zo veel kritiek op Märklin R1 en de wissels, zelfs R2! Ik vroeg mij alleen af of Martin er voor het ontwerpen van een leuk banenplan mee vooruit kwam....
Ik vind je opmerking niet erg hoor maar ik denk dat Martin met heel wat verkeerde ideeën zit en wil hem daar van af helpen ;)
En niet alleen door te zeggen hoe het beter niet gedaan wordt maar door er altijd bij te tonen hoe het anders kan gedaan worden.
Ik weet het, dat zijn jullie hier niet gewoon, iedereen roept meestal alleen hoe leuk, mooi en goed het is, ook al lijkt het nergens op, of boort iets in de grond zonder iets in de plaats te stellen.
Ik denk dat ik er toch net iets meer werk in steek. Ik zeg waarom ik het niet goed vind en wat er kan aan gedaan worden.
En Martin heeft mij al gevraagd iets voor hem te verzinnen, maar ik zou eerst willen zien hoe ver hij zelf geraakt met de tips die we hem geven, ik denk niet dat het ontwerp morgen moet klaar zijn, dus ik neem ondertussen nog even tijd voor andere zaken waar ik mee bezig ben, maar wil hem  ondertussen niet in de kou laten staan, vandaar die tips.
En wie weet hebben anderen er ook nog iets aan. Ik hoop het in ieder geval.


En wat je laat zien vind ik heel goed voor de beschikbare plaats en wensen van Martin. En zoals je zegt, je begint niet met het schaduwstation, daar vind je altijd wel een plaatsje voor, plaats en vorm zijn onbelangrijk zo lang je er geen ellenlange verbindingen moet mee maken zoals in het ontwerp van Martin.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik vind niks erg, ik hoop er wat van op te steken en uiteindelijk een baan te kunnen gaan bouwen.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Daglicht is eigenlijk iets wat je niet op je baan wilt ivm verkleuring dus ik zou het raam beplakken met folie(dit staat mooier van buitenaf)en een plaat ervoor maken zodat het vlak word met de muur.
En je zou ook de deur kunnen omdraaien ipv naar binnen naar buitendraaiend het is misschien iets werk maar je hebt er veel voordeel van.
Na al deze aanpassing kun je een baan maken die rond loopt dus keerlussen zijn niet meer noodzakelijk en je kunt een natuurgetrouwe baan maken met idem dito treinstellen.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Citaat van: flyerman op woensdag 14 november 2018, 18:20:28
Over welke stukken hebben we het eigenlijk?
De zgn "Hosenträger" (letterlijk: broekdragers / bretellen)   :)
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Hoekje bij de deur kan ik niet veranderen, en ik moet mijn buro ergens kwijt.

Ik zit niet vast aan een u tafel. Iets anders zou ook kunnen.

Eerst maar een paar dagen wat anders doen, misschien krijg ik daarna een geweldige ingeving.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik heb eens op de door jou voorgestelde tafel ingetekend hoe je een dubbelsporige baan met vrij lange stationssporen en lange paradebaan met mooie zichtbare bogen zou kunnen aanleggen, zelfs zonder gebruik te maken van flexrails, met andere woorden, 't zou net zo goed in C-rail kunnen.
En nog plaats zat voor industrie en landschap.
Wat er niet op het zichtbare gedeelte kan wat betreft industrie en landschap laat je gewoon doorlopen op de achtergrondplaten door met halfreliëf gebouwen te werken of met foto's. Niet alles dat je wil laten zien moet je bouwen hé.
En genoeg ruimte voor grote schaduwstations en een gemeenschappelijke keerlus verwerkt in 1 cirkel.


En ja, er passen geen treinen met 6 rijtuigen in het station, maar wat ben je met 6 rijtuigen als je die dan over R1 moet laten rijden?
En je kunt niet vanuit elke richting naar elk spoor in het station, maar wat ben je met al die wisselstraten als dat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen in station?
Hou een beetje rekening met de grootte van de kamer om je doelstellingen vast te leggen.
Het is ten andere mogelijk de wisselstraten ver buiten je station te leggen en de aanvoersporen dan allemaal kant station in dubbelrichting te berijden, je kunt dan mooie effecten bekomen door 2 tegelijk binnenkomende aankomsten of vertrekken, dat oogt altijd goed.
Op de paradebaan kunnen de rails ook nog wel wat dichter op elkaar gelegd worden zonder problemen, nu zijn ze zeer ruim gelegd.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
De overloopwissels zou je bijvoorbeeld zo kunnen leggen, gecombineerd met het wat dichter leggen van de parallelsporen.
De kleine rechte stukjes rail die daarvoor hier en daar dan nodig hebt zaag je makkelijk uit een stukje flexrail.

Er valt op deze oppervlakte wel degelijk iets moois en leuks te bedenken, mits een aangepaste lengte van de treinen...
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik ben werken (zit in de lucht), heb dus niet veel tijd om te reageren, maar ziet er al goed uit.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Nog eens wat duidelijker gemaakt hoe ik de mogelijkheid voor schaduwstations zie die heel makkelijk toegankelijk zijn en heel veel opstelruimte bieden.
De cirkel onderaan links is een "all-in-one" keerlus voor beide schaduwstations waarop er ook van het ene schaduwstation kan doorgereden worden naar het andere.
Over de opstelsporen en wisselstraten in de schaduwstations heb ik nog niet nagedacht, ik teken zo maar wat om het principe en de rijrichting aan te duiden.
Het is trouwens enkel mijn bedoeling je een 'zetje' te geven omdat je er tot nu toe niet in slaagde op een kleine oppervlakte veel te doen zonder dat het overladen oogt.
Ik zou de nog vrije plaats in het zichtbare gedeelte niet overladen met allerhande industriesporen, zoals al gezegd, je moet niet alles uitbeelden, de illusie opwekken dat er iets is doet het soms even goed en hou een beetje ruimte voor landschap en scenery.
Hopelijk heb je (en ook de volgers) hier iets aan gehad.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
En op een impressie van wat je vanuit het midden van de baan zou kunnen zien lijken 4 rijtuigen in een trein op deze oppervlakte en tamelijk grote bogen ruim voldoende.
Een impressie van 6 rijtuigen op R1 zou ik ook eens kunnen laten zien maar geloof mij zo, dat is echt geen fraai zicht...
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Mooi. Je bent goed bezig moet ik zeggen.

Zou het mogelijk zijn om toch een verdieping lager en schaduw station te maken? Dan kan dat langer zijn zodat ik meer treinen kwijt kan. Anders krijg je steeds dezelfde treinen te zien.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Er kunnen nu toch al veel meer treinen in de schaduwstations dan in je oorspronkelijk ontwerp met het schaduwstation er onder? De lijntjes in de schaduwstations moeten nog doorgetrokken worden hé, nog niet alle rail is getekend ;-)
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Dat had ik begrepen, Maar ik heb nogal veel treinen. Ik zou graag dynamische schaduwstations gebruiken.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Hoe dacht je het dan te doen in het oorspronkelijke ontwerp? Voor hoeveel treinen en welke lengte had je dat dan voorzien? Of moest daar dan nog een en ander bijkomen? Want nu kunnen er toch al meer staan?
In je origineel ontwerp had je 5 sporen in je schaduwstation, je kon er dus 10 treinen opstellen.
Die 5 sporen heb je nu achter je station, de lengte kan makkelijk langer langs de kant van de rode cirkel, er kan zelfs makkelijk 1 en misschien wel 2 sporen bij in de langwerpige ellips boven het station.
Dat is dan al plaats voor 14 treinen.
En dan is er onderaan nog een schaduwstation, korter, maar kortere treinen kunnen daar ook wel per 2 staan. Of langere alleen. Nog minstens een stuk of 7.
En links vertikaal in de lange ellips is ook nog wel wat plaats te maken om treinen op te stellen.
Ik zie plaats voor minstens 20 treinen, en dan zijn er nog onderweg en kunnen er in het station wat staan.
Om nu te zeggen dat je alsmaar dezelfde ziet...
En natuurlijk kan het met een schaduwstation onder de baan, maar ik probeer net te tonen dat je het jezelf dan onnodig moeilijk maakt om de baan te bouwen, te bekabelen  en vooral later te exploiteren.
Voor schaduwstations onder de baan zijn hier ontwerpers genoeg, de meesten doen niet liever dan helixen en verdiepingen tekenen, maar dat is mijn ding niet ;)
Ik geef de stok daarvoor met plezier door aan iemand anders.
En dat komt zelfs goed uit, ik zit net aan 100 berichten en dat is genoeg, voor mij en ook voor het forum ;)
Ik leg er hier even de riem af, ik geraak anders niet rond met de herfst opkuis in de tuin ;-)
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Van dit ontwerp vind ik vooral de dubbele keerlus een uitkomst  :thumbup:

Voor de rest kan ik me best voorstellen dat een ontwerp als dit even slikken/ schrikken is in vergelijking tot wat je eerst had. Maar ik denk dat de door Math aangehaalde argumenten valide zijn.

Ik denk dat het goed is om na te denken wat je wil: een speelbaan (je eerste plannen) of een meer realistische baan (Math?s voorstel)? Als je bijv. van Brandl houdt: ook die gebruikt ?less is more?.

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd wat het gaat worden!

Groeten,
William
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik ben erg tevreden wat er zover getekend is. Ik had niet het idee dat de schaduwstations zoveel treinen konden herbergen.