Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.

Gestart door flyerman zondag 11 november 2018, 13:24:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
De laatste dochter is het huis uit, bijna definitief. Ik krijg dus een kamer tot mijn beschikking. De afmetingen zijn zo'n 4,50 m bij 3,5 m.

Helaas zitten de ramen, deur en verwarming niet zodanig dat er een makkelijk ontwerp gemaakt kan worden. Ik hou zelf van een ruim station met veel mogelijkheden.

Ik ben een tijdje aan het ontwerpen geweest en hieronder is mijn ontwerp. Ik wil graag met treinen tot 6 wagons rijden. Lengte rondt de 1m80 maximaal.

Ik ben zelf nog niet helemaal happy met het station, zeker niet met de twee ezelsoren links en rechts. Zou graag nog een klein industriegedeelte hebben.
Maar het is een begin.

Ook het wintrack (V10) bestand bijgevoegd.

Graag jullie reacties. Eventuele verbetering mag ook uiteraard.


Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Hoi Martin,
Wat is precies je achtergrondgedachte bij het station? Wat wil je dat er kan? Alleen treinen laten stoppen/passeren, of ook goederenafhandeling (zo te zien wel, want je wil iets met industrie) of ook trienen ontbinden en samenstellen?
Je hebt nu vast wel een idee achter je stationsontwerp; kun je daar iets meer over schrijven?
Verder ziet het geheel er wat statisch uit. Heb ik zelf trouwens ook vaak, omdat je steeds met bochten moet werken om een vervolgbaan op je station te kunnen maken. Maar als je een diagonale opstelling zou kunnen maken, ziet het er al anders uit. Ik heb dat heel summier in geel geschetst in het plaatje. Je hebt dan rechts onder meer plaats voor je industriesporen en kan er ook nog eens beter bij. Vraag is alleen of dat stukje wel bij de tafel hoort, of dat het je bureau is.

gr. Gertjan
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Het mangat linksvoor en rechts heb je m.i. helemaal niet nodig, kan je toch makkelijk bij ?.

Mvg Gert
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Andere versie.

Over het station het volgende. Wijzigen treinsamenstelling hoeft niet, omlopen van een loc en koppelen treinstellen zou leuk zijn.

Ik wil boven het mangat rechts, bij de spiraal een klein industrietje willen maken. Mocht ik er bij moeten, dan kan ik het er af halen.

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Ik zie dat je gebruik maakt van K-rails. Om het rode spoor wat minder statisch te maken zou je met flexrails (2205) kunnen werken. Dit kun je op vrij eenvoudige wijze in WinTrack configureren. Zie anders mijn ontwerp-draadje voor inspiratie.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 14 november 2018, 09:42:40
Om het rode spoor wat minder statisch te maken zou je met flexrails (2205) kunnen werken.

Zover ik het plaatje zie, ligt er ook 2x 2205 op het (zichtbare) rode spoor  ;) behalve het laatste stukje aan de rechter kant.
Dat zou je idd kunnen aanpassen naar 2205 nu ik het zo zie. Geeft wat meer "sjeu".
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
 @citaat Dat had ik ook gezien. Ook dat stuk kan wat "swingender" of "zwieriger" gemaakt worden.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Persoonlijk ontgaan mij nut en noodzaak van de broekstukken in de twee bovenste en twee onderste blauwe sporen.
Tenzij het de bedoeling is te gaan rijden met treinen van maximaal 50 cm lengte

Cees
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Om als omloopspoor te kunnen gebruiken door een lok?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
 @citaat Kan alleen bij zeer korte treinen...
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
De bedoeling van de "broekzakken" had ik als volgt bedacht.

Boven bij het VAM stations worden de VAM wagens neergezet door een getrokken loc. De loc koppelt af, en een nieuwe loc, die onder het mangat links boven staat te wachten, haalt de wagons op en gaat weer rijden. De loc die de wagens er naar toe getrokken heeft rijdt dan naar een van de spoortjes en wacht op de volgende trein.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Daar heb je die broekstukken toch niet voor nodig en al zeker niet in de twee onderste blauwe sporen. Die zijn daarvoor volstrekt nutteloos.

Cees
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Is een opstelspoor nutteloos?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
M.i. niet, maar die broekstukken ( :-) :-) ) zou ik weglaten. Dan heb je een langer spoor.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Over welke stukken hebben we het eigenlijk?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Martin,

Wanneer je de twee onderste blauwe sporen beschouwt als opstelsporen, dan laten zitten.
Ik zie deze -evenals de twee bovenste blauwe sporen- als stations- en doorrijsporen. Dan heeft dat broekstukken geen nut.
Een broekstuk zijn vier wissels met daartussen een kruising c.q. kruiswissel.
Ze liggen in het midden van de blauwe sporen.

Cees
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Volgens mij gaat het over die dubbele kruisingen tussen de 2 inhaalsporen. Die zie je idd op veel stations liggen, maar zijn volgens mij voor het laten passeren van treinen 'buitenom' om ze vervolgens voor een reeds wachtende trein langs het zelfde perron te kunnen parkeren, dan wel (maar dat is wel luxe) zoals Bas aangeeft om een lok om te laten lopen.
In deze opstelling zijn ze vast te gebruiken, dus nutteloos is een wat groot woord, maar het lijkt mij enige overkill. De tussenruimte is ongeveer 5 tot 6 standaard rechte rails, dus ongeveer 1 meter. Effectief kun je hier dus een trein kunnen neerzetten van ongeveer 80 cm (4 korte wagens of 2 lange ruituigen en een lok). Vraag is dus of je dat op maar liefst 4 plaatsen in het station zou willen.
Voor de rangeerbewegingen die je voorstelt zou ik de hoofdbaan niet gebruiken. Daar kun je beter een apart inhaal/omloop/rangeerspoor voor neerleggen, of 1 van de sporen die al getekend zijn daarvoor bestemmen.
Je spaart in elk geval een groot aantal wissels uit.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Handig zo'n stamtafel. Wat flexrail toegepast op sommige stukken, zit er mooier uit. Bedankt John en Antoine.

De dubbele kruisingen zitten erin om inderdaad treinen elkaar te laten passeren zoals Gertjan H zegt. Korte treinen voor en achter de wissel.
Lange treinen gebruikende gehele lengte. Zie je op Haarlem en Sittard bijvoorbeeld.

Rangeren gaat niet via hoofdspoor.

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Citaat van: flyerman op woensdag 14 november 2018, 21:27:42
Handig zo'n stamtafel. Wat flexrail toegepast op sommige stukken, zit er mooier uit. Bedankt John en Antoine.

Ziet er beter uit dat stuk flex :thumbup: Dat maakt het ontwerp natuurlijker en minder star.

Maar John en Antoine? :D
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
 @citaat Jij ook uiteraard.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Zo was het niet bedoeld, maar ik zat naar de namen te zoeken in het draadje en kon ze niet vinden.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Dat weet ik. We hadden er even op de stamtafel naar gekeken.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp.
Duidelijk :thumbup: :D
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Bij het vorige ontwerp had ik er rekening mee gehouden dat het werkburo van de treinenkamer ook naar de logeerkamer kon. Helaas had de vrouw daar iets andere gedachte over. Het buro moet dus in de treinenkamer ingepland worden.

Op zich niet zo'n ramp aangezien ik het vorige ontwerp niet ideaal vond qua bereikbaarheid en het wel erg tegen de muur aanstond allemaal waardoor de ramen moeilijk te bereiken waren. Nu gaat het nog, maar wat als we ouder worden.

Hieronder mijn nieuwe ontwerp. Het komt op wielen, waardoor het te verplaatsen is en ik er omheen kan lopen. Het buro is vervangen door een kleiner buro.
De deur gaat dan maar wat minder ver open.

Ik heb wel wat wensen moeten aanpassen, stationssporen zijn korter, iets minder lange treinen. Ik heb deze keer ook slanke wissels toegepast. Behalve op de schaduwstations.

De klimspiralen zijn uitgevoerd met R1 en R2. R1 omhoog helaas, maar nergens is het stijgingspercentage meer als 3 procent. Overal veel minder zelfs.

Graag jullie opbouwende commentaren en eventuele ideeën voor verbeteringen.

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: flyerman op maandag 03 december 2018, 10:21:55
Ik heb deze keer ook slanke wissels toegepast. Behalve op de schaduwstations.
Slanke wissels zou ik ook nooit toepassen in een schaduwstation. Je ziet ze toch niet, dus de standaard wissels voldoen. Daarbij scheelt het ruimte.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Iets aangepast. Nu kan je vanuit de onderste stations sporen alle kanten op.

En industriebocht vervangen door R1

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: flyerman op maandag 03 december 2018, 10:21:55
Het komt op wielen, waardoor het te verplaatsen is en ik er omheen kan lopen.
Geen schrik dat je meer met je baan zult rijden dan dat er op gereden wordt?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Wanneer elk blokje 10 x 10 cm is, heb je te weinig ruimte om langs de tafel te kunnen komen ook al is deze verrijdbaar.
De maximale afstand tot de muur is 20 (muur) + 10 (verwarming) = 30 cm.
Ik neem aan dat je geen slangenmens bent c.q. blijft.

Cees
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Als je de tafel eerst naar het bureau rolt en dan richting het raam heb je 40cm aan de muurzijde waar de deur zit en 50cm bij de muur waar de radiator zit. Aan de raamzijde heb je maximaal 40cm. Het hangt dan heel erg af van hoe de rest in elkaar zit of je dan ruimte genoeg hebt. Je kan er mogelijk wel tussendoor om bij het raam en de radiator te komen, maar bukken (om bij je schaduwstation te komen) lijkt mij lastiger.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Waarom moeten de banen nagenoeg altijd kamer vullend zijn?
Je maakt het jezelf daarmee toch verschrikkelijk moeilijk?
En valt er met die grotere banen dan echt zoveel meer te beleven? Ik vrees zelfs van niet...
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
 @citaat
met het verrijdbaar maken van de baan, kan je qua afmeting maximaal gaan.
Het kan wel vervelend worden om telkens aan de baan te sjorren om ergens bij te komen.
ergo elk voordeel heeft ook een nadeel.

of een grotere baan meer beleving geeft lijkt is puur een persoonlijke perceptie  :D

groet,

Ruud

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Kijk eens goed rond op het forum en dan zie je dat die meer beleving er meestal in bestaat dat de boel vroegtijdig ontmanteld wordt of nooit af geraakt.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
 @citaat
je hebt helemaal gelijk  :D
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
De ruimte is genoeg om om heen te lopen, 50 cm en 40 cm is genoeg zo als Steem zegt. Ik hoef er niet vaak langs, maar af en toe ff ramen wassen.

De keerlussen kan ik van de onderkant bij. Schaduwstations idem.

Ik zou graag meer commentaar heben op het baanplan.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ok, het hoofdstation diagonaal gelegd vind ik een plus tov het eerdere ontwerp
De industrie?sporen onder vind ik wat onlogisch. Waaro zoveel toegangssporen? Met name het dubbele spoor vanaf de hoofdbaan snap ik niet. Ook vraag ik me af hoe je al die doodlopende sporen wil bedienen met wagons. Zoals het plan nu getekend is moet je heel veel hen en weer steken en zit de lok bij de ondetste sporen vooraan ipv dat de wagons worden opgeduwd. Maar mogelijk zit er een ander plan achter?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: flyerman op donderdag 06 december 2018, 19:40:52

Ik zou graag meer commentaar heben op het baanplan.
Bovenaan rechts rond het poststation zal een heel lelijk zichtpunt zijn: je kijkt tegen de buitenkant van veel te korte bogen aan (met de boogwissels). Je ziet daar alleen gapende gaten tussen de wagons die de bocht door gaan.
En daarachter liggen ruime binnenbogen die dan nog verdekt liggen... waarom keer je dat niet om?

Ook bij het binnenkomen aan de deur kijk je tegen krappe buitenbogen aan, waarom neem je die niet ruimer of verberg je die niet?

En overal waar je tegen binnenbogen aankijkt neem je die zo ruim mogelijk. Dat heeft toch geen zin?

Zeer ruime bogen in de industrie, korte in de hoofdbaan...

Het lijkt wel de omgekeerde wereld...

De gulden regel is: buitenbogen in het zicht zo ruim mogelijk, binnenbochten in het zicht mag je ongestraft kort nemen, de wagons sluiten dan mooi aan.

En zoals Gertjan begrijp ik van die industriesporen helemaal niks.

Daar is volgens mij nog heel veel werk aan...


Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Bedankt voor jullie reacties.

@ Gertjan H. Het dubbele spoor naar het industrie terrein was met de volgende gedachte gelegd. Er gaar een spoor naar het VAM station. Dan kan de lok daar afkoppelen en omlopen via het andere spoor.

De opstelsporen aan de rand was bedoeld, of als haven, of om een stationnetje voor een dieseltrein.

@Math. De bochtwissels kan ik inderdaad wel omzetten en dan de grotere bogen gebruiken om het station in te gaan. Alleen de baan gaat zakken thv het poststation en eigenlijk wil ik geen wissels op stijgende delen maken. En ik zit daar met de ruimte.

Bij de deurkant zit ik met ruimte, als ik ruimere bogen maak kom ik ruimte te kort. En je kijkt er van de andere kant op, niet bij de deur. Althans dat was mijn gedachte.

De industriesporen had ik verzonnen om op te vullen, wat wagens neer te zetten.

Ik vind het lastig om iets leuks en moois te ontwerpen.

Ik heb mijn TRA bestand bijgevoegd. Mocht iemand eens zin hebben om wat aan te passen, graag.

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: flyerman op vrijdag 07 december 2018, 09:45:12
Ik heb mijn TRA bestand bijgevoegd. Mocht iemand eens zin hebben om wat aan te passen, graag.
Zin heb ik wel, maar ik vrees dat mijn ideeën nogal ver af liggen van wat jij wil...
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt, 't lijkt mij te groot en zit te ingewikkeld in elkaar, de bereikbaarheid is volgens mij onvoldoende. Je denkt aan ramen lappen, maar weet je hoeveel keer je moet ingrijpen in een schaduwstation omdat iets niet goed rijdt?
Ik zou gaan voor een kleiner baantje met een veel opener schaduwstation waar je heel goed bij kan, niet onder de baan maar er achter of er naast, aan het oog onttrokken door een achtergrond plaat maar even toegankelijk als de voorkant.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: flyerman op vrijdag 07 december 2018, 09:45:12
Ik vind het lastig om iets leuks en moois te ontwerpen.

Helemaal mee eens Martin. Wat ik heb gedaan is dat ik bedacht heb WAT wil ik zien:

1) groot station met afwisselend personen en goederen treinen waarbij goederen niet langs een perron mogen komen te staan
2) alles moet van alle kanten het station in en uit kunnen komen
3) aan de ene kant naast het station een soort van BW met een draaischijf
4) aan de andere kant van het station wat opstel en industrie (liefst met haventje en overslag)
5) als trein uit station is wil ik die een tijdje niet zien (dus richting schaduwstation)

Vervolgens het uitwerken en dat duurde maanden met inmiddels al 11 verschillende versies. Ik heb bewust de oude plannen ook bewaard om de ontwikkeling van het geheel nog eens na te kijken.
En vooral meningen van anderen vragen waarbij je soms wel moet uitleggen wat je wilt bereiken.

Jouw plan ziet er leuk uit met mogelijkheden. Weet je al ongeveer welke gebouwen of scenery je waar wilt hebben?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Heel belangrijk is het plaatsen van de voornaamste gebouwen die je op je baan wilt, een rechthoek of veelhoek vol tekenen met sporen is makkelijk, maar ze moeten wel een beetje op de juiste plaats liggen.
En dan zien de volgers een beetje wat je wil bereiken, nu lijkt het gewoon op een bord spaghetti.
Teken ook eens wat treinen, losse locs en wagons in, dat zien we ook beter welke richting je uit wil.
En laat eens wat in 3D zien, dan krijgen we een idee van de hoogteverschillen en landschap.
Denk 3 dimensionaal, je vergaapt je nu op het bovenaanzicht vrees ik.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Citaat van: Math op vrijdag 07 december 2018, 09:55:22
Zin heb ik wel, maar ik vrees dat mijn ideeën nogal ver af liggen van wat jij wil...

Als je wilt, doe eens een gooi, ik sta voor alles open.

Wat wil ik, een station met veel mogelijkheden, net zoals Henk dat zei,.
Wat industrie, zoals mijn VAM station waar loc's kunnen omlopen.
En trein lang uit zicht dmv schaduwstations.

Even een toelichting op mijn schaduwstations. Deze worden zo gebouwd dat ik er van de voorkant bij kan. De tafel wordt niet helemaal tot de voorkant met een plank dicht gemaakt, alleen waar rails ligt.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Over dat 3D denken terwijl je ontwerpt bedoel ik dit: 't eerste plaatje is wat ik teken, tweede plaatje is waar ik op dat zelfde moment aan denk ;)
Kijk terwijl je ontwerpt voortdurend in 3D naar je ontwerp, je ziet dan direct waar het niet klopt of kan verbeterd worden, je zult uiteindelijk je baan nooit van bovenaan bekijken.
Dat zal het ontwerpen veel makkelijker maken.

Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
'k Heb al eens wat grondiger naar je ontwerp gekeken en snap eigenlijk niet waarom al die spiralen en verborgen sporen naar je schaduwstation dienen; het schaduwstation is zelfs eerder aan de kleine kant om er zoveel materiaal aan te spenderen en vooral:de treinen moeten toch wel erg ver rijden om ze eens te zien te krijgen en weer op te bergen...
Dat schaduwstation plaats je toch zo ergens achter achter een achtergrondplaat die niet helemaal op de rand van de tafel staat? Eventueel in 2 delen. Je kunt de treinen dan bijna onmiddellijk zien en weer parkeren, je bent van al dat helix gedoe af, veel makkelijker bereikbaar, makkelijker te bouwen, minder herrie van verborgen rijdende treinen en noem maar op, niks dan voordelen. Enfin, komt weer op hetzelfde, je maakt het jezelf veel te moeilijk zonder er iets voor in de plaats te krijgen.


Ik zou de 2 lange benen van de U indelen in 2/3 zichtbaar langs de binnenkant van de U en 1/3 verborgen achter een achtergrondplaat met de schaduwstations.
Je bekomt dan een ideale diepte van de zichtbare kant die afgewerkt moet worden en makkelijk toegankelijke schaduwstations aan de achterkant.
En zorg voor meer dieptewerking met gepaste achtergrondplaten in plaats die in 3D te willen bouwen.


En wat heb je al aan rollend materiaal? Gebouwen? Of wat denk je vooral aan te schaffen?
Heb je die K-rails al? Bedenk dat ze volgend jaar 50 jaar op de markt zijn hé... en dat zie je er toch aan...
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik ben er geen voorstander van om je tafel zo groot te maken, maar als je dat toch wil zou ik ze zo indelen (oranje is een achtergrondplaat zichtbaar vanaf de binnenkant van de U).
Zie je daar iets in?
 
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik kan me daar wel in vinden. Ik ga eens met dit idee aan de gang.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
En als je keerlussen wil zou ik het zo oplossen:
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik ben nu een paar uur bezig geweest, maar krijg niets voor elkaar. Ik krijg er niets ingepast. Misschien maar over gaan op N spoor.

Ik houd het maar ff voor gezien.
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Dat vind ik vreemd, want als je nu om iets te zeggen je vorig ontwerp neemt, alles een klein beetje opschuift krijg je er toch moeiteloos zowel onder als boven 3 spoortjes bij als schaduwstation achter de coulissen.
Meer is het niet je schaduwstation zonder alle helixen en verbindingssporen waar je niks aan hebt.
Schuif de achtergronden misschien iets meer naar buiten zodat je er net de schaduwstations achter kwijt geraakt.
Zeker als je met K-rail werkt en flex moet het toch altijd lukken?
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Hi Martin,
Niet te snel opgeven hoor. Het plannen van een goed ontwerp kost soms maanden. Het is altijd verstandig om het een tijdje weg te leggen en dan nog eens weer te kijken. Soms heb je andere (betere?) inzichten.
Ik ben bang dat je met N toch weer tegen dezelfde problemen aan gaat lopen. Door de aanpassingen van Math word je gedwongen om goed na te denken over je ontwerp. Het zichtbare deel van de baan moet je nu zien als vitrine. Dus moet je voor jezelf goed bepalen: wat vind ik belangrijk om te zien/te laten zien.
Dat is voor jou: station, VAM overslag, nog een beetje industrie en waar mogelijk een stukje paradespoor war je de treinen ziet rijden.
Dat paradespoor kan eigenlijk overal, maar het meest praktisch is dat je dat combineert met een verbinding naar het (de) schaduwstation(s). Als je heel veel kwijt zou willen zou je zelfs kunnen overwegen om 2 schaduwstations achter de coulissen te zetten en een paradespoor ergens voorlangs te laten lopen. Je kunt dan veel treinen in beeld laten rijden, die je vervolgens weer opbergt. Het geeft een erg afwisselend beeld.
Waar je, denk ik , vanaf moet stappen is dat je baan een spaghetti van rondjes en kruip door- sluip door wordt. Dus ontwerp eerst wat je wilt zien en probeer dit achter de schermen met elkaar (en de verdekte opstelsporen) te verbinden.

gr. Gertjan
Re: Bijna beginnen met baan, het eerste ontwerp. Nieuwe poging.
Ik ben al maanden bezig :).

N spoor was sarcastisch bedoeld.

Ik krijg de sporen er niet achter tenzij ik mijn station verklein, maar dan blijft er niets over van het station.