Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan veranderen op een beperkte ruimte

Gestart door Pitje zaterdag 10 november 2018, 13:45:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Dag allen,

Mijn bouwdraadje bestaat nu een goede maand, ben aan de slag gegaan met een baanplan waarvan ik dacht ik best tevreden mee zou zijn.
Na een goed set uren gereden te hebben beginnen er dingen te spelen bij mij, dingen die ik mis of anders zou willen.

Nou ben ik echt totaal geen baanplan tovenaar en heb ik dit baanplan dus ook van een boek met wat aanpassingen.
Genoeg boeken doorgestruind om uiteindelijk toch maar hier te komen voor hulp en advies.

Dit is mijn baanplan op het moment: (wintrack link bijgevoegd)


Nou is de ruimte die ik heb niet echt optimaal (220x110cm), dit zou in het uiterste geval nog naar 240x110cm kunnen gaan, maar liever blijft het bij dit.

Wat mis ik?
- De ruimte voor een proper station met perronnen.
- Een dubbele lus zodat in principe zonder te kijken 2 treinen constant kunnen blijven rijden
- Een goederen zone waar ik mijn stoomtreinen kan laten pronken.
- Ik ben in het bezit van Faller Car System, en het zou voor mij echt geweldig zijn als ik die hun ronde kan laten doen in een klein dorpje wat bij het station hoort

Ik weet heel goed dat dit allemaal niet op deze beperkte ruimte past. In ieder geval niet op een manier waarop het te vol of lelijk wordt.
Maar zoals ik het nu heb word ik ook niet blij van en dan gaat de motivatie weer omlaag.

Wat vraag ik?
Ik weet dat er hier op het forum geweldige baanplan tovenaars zijn en aan hun deze uitdaging!
Beperkte ruimte en beperkt budget voor het geval er meer rails nodig zijn.

De resources
Ruimte is 220x110, uitbreidbaar tot 240x110 maar liever houden op de 220.
Ik rij K-rails maar er is een grote hoeveelheid M-rails beschikbaar en daarnaast ook een geringe hoeveelheid C-rail mocht er een idee zijn met een schaduwstation.
De hoeveelheden:

- 2200: 38
- 2290: 5
- 2201: 4
- 2207: 6
- 2208: 10
- 2203: 2
- 2221: 19
- 2231: 6
- 2232: 6
- 2260: 1
- 2265: 3
- 2266: 3
- 2268: 2
- 2269: 2
- 2223: 2
- 7391: 3

Oftwel KOMBI plus een aantal extra rails.

C-rails heb ik een goed aantal recht en bochten, daarnaast gelimiteerd door maar 5 wissels, 3 links en 2 rechts .
M-rails is een grote partij met flink veel wissels, bochtwissels en kruiswissels. Maar niet in een staat die ik nou echt vertrouw voor schaduwstation.

Het langste treinstel dat ik bezit is de TEE RAM (3471)

Als jullie vragen hebben hoor ik dat graag en bij voorbaat heel veel dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Hallo Roderick,

Op het beschikbare oppervlak is best iets te maken, hoor. Ik heb zelf een plaat van 2.50 x 1.10, tegen een schuine achterwand. Ik heb daar een schaduwstation op 2 niveaus en een kopstation op het 3e niveau gemaakt, alles met M-rails. Dat betekent dat het 3e niveau 0.90 diep is. Als ik niet de ruimte had, was 2.30 lengte geen probleem geweest om dit ontwerp te realiseren.

De treinlengte is bij mij zelfs iets meer dan de TEE-Ram, die ik ook heb.

Wat ik je wil adviseren is eens rond te kijken op het forum of gewoon eens googlen op kleine modelbanen en ideeën op te doen. Maar een schets met papier en potlood wat je zou willen en zet dit op het forum. Dan zullen zich wel forumleden melden, die een ontwerp voor je willen maken.

Succes!

Roel
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Bij deze even een eerste opzetje:


Klein C-Rail schaduwstation, ik vraag me nog af of ik gewoon een spiraal aan de rechtkant moet plaatsen of via deze weg omhoog ga naar de bovenbaan.

Al biedt het schaduwstation niet plaats voor lange treinen, kan ik het wel gebruiken als een opslag voor locomotieven zonder wagonnen en als een draai cirkel.

Op de bovenbaan hoop ik een klein dorp te vestigen met industrie terrein, dubbele baan rondom (vandaar de vraag of ik op deze manier omhoog moet of via een spiraal) en een klein station bij het dorpje, tussen het dorpje en industrie terrein wil ik de faller car system laten rijden.

Ik heb veel banen bekeken op het forum, maar mijn hoofd wil niet meewerken als het gaat om net iets anders of een andere afmetingen. Jammer genoeg is mijn brein niet zo bedraad haha.

Iemand die samen met mij wilt stoeien met dit ontwerp?

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Door gebogen wissels toe te passen kan je meer (opstel)spoorlengte creëren.
Op deze oppervlakte zal het niet meevallen om van het schaduwstationniveau naar het rijniveau te komen.

Ik ben momenteel ?op reis? ( ben deze week in Nederland en morgen in Utrecht (Eurospoor!). Vanaf donderdag weer thuis. Ik zal in een verloren moment eens kijken of ik iets in elkaar kan zetten in Anyrail.

Mvrgr
Robert
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Het onderste spoor is op het moment lang genoeg voor mijn langste treinstel.
Het is geen baan die jaren gaat blijven staan aangezien er in de toekomst wel een verhuizing in zit. Dus opzich vind ik het aantal + de lengte prima zo.
De bovenbaan gaat mij echt wat te boven, daar stopt mijn inspiratie, een schaduwbaan hoeft er natuurlijk niet mooi uit te zien ;)

Graag zie ik je geknutsel tegemoed!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Als je het kunt oprekken naar 226 bij 110 cm, heb ik een aanzienlijk groter schaduwstation voor je. De totale lengte van de opstelsporen is ruim 8 meter, waarvan de binnenste al 3 meter voor zijn rekening neemt. Vlak naarst de wissels moet je natuurlijk niet parkeren, maar zelfs dan blijft er nog ruim 7 meter over.

Ik heb ook de weg naar boven toegevoegd. Die moet om het schaduwstation heen totdat er voldoende hoogteverschil is, dat maakt het niet gemakkelijker. Een spiraal is niet handig want dan zou je dan het probleem krijgen dat je op de bovenbaan ook weer omhoog moet om ver genoeg boven die spiraal uit te komen, daarom heb ik het anders gedaan. Bij deze oplossing is een stijging van 2,9% is voldoende voor minimaal 100 mm afstand tussen sporen die boven elkaar liggen.

Iets bedenken voor de bovenbaan laat ik aan anderen over: in de railgeometrie van K- en M-rails ben ik sowieso niet thuis, maar ook in C-rails denk ik niet dat ik kan bedenken dat aan jouw wensen voldoet.
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Dit zoek ik een beetje:



Dan kan het schaduwstation in principe veranderen en hoeven we ons alleen bezig te houden met de bovenbaan.
Bedankt voor je ontwerp @speeltmettreintjes ik ga er eens mee stoeien!

De 2 x opstel betekent een dubbele locloods waar de grote stomers kunnen pronken. Zou aan beide kanten kunnen vandaar de "?"

De achterste 2 sporen zijn niet zichtbaar onder een berg of achter een "muur", dus de rangeer connectie komt daar uit steken. Dit om er voor te zorgen dat er geen rondje zichtbaar is.

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Opzetje voor de bovenbaan, kom niet veel verder dan dit op het moment...



Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Laatste inspiratie eruit geknepen. Opzich niet erg verkeerd al zeg ik het zelf :)

Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Als ik jou was, zou ik proberen om op de bovenbaan een keermogelijkheid in te bouwen voor treinen die tegen de klok in rijden, anders moeten ze achteruit om naar het schaduwstation te gaan.

Edit: kromme zin rechtgetrokken.
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Goed punt, dat zal een lastige opgave worden ben ik bang...
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
@citaat tja, gaat op dit level niet lukken vrees ik. Maar als je rechts in het station nou net zo'n aftakking maakt zoals links naar beneden (naar je schaduwstation), maar dan omhoog naar een hoger niveau dan kan je daar mooi een keerlus maken, deels in de berg waar nu ook al je achterste sporen in liggen. Mooie brug erbij om schuin over te steken en klaar.
Als je dan beide aftakkingen met 2 extra wissels met elkaar verbind heb je gelijk een extra spoor in je station.
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
 @citaat @citaat
In K- of M-rails is het voor mij ook een hele lastige opgave. Ik kan je wel laten zien hoe het in C-rails zou kunnen, daar kun je wat inspiratie uit putten.
Het is inmiddels vrij veel rails, maar omdat een deel in tunnels ligt, denk ik dat het niet te druk is. Het station is wat groter dan je zelf had bedacht, dat is te danken aan de vele meegebogen wissels. Ook de verbinding tussen het station en het stijg-/daalspoor naar het schaduwstation begint met een meegebogen wissel.

Links ligt een rangeerterreintje. Dat kun je natuurlijk op allerlei andere manieren leggen, of kleiner of groter maken. Rechtsvoor heb ik nog twee korte spoortjes gemaakt waar je een paar locs kunt parkeren. Rechtsachter tenslotte is de ruimte voor het dorp, dat kun je mooi tegen de berghelling plakken. Als je wilt, kun je het dorp natuurlijk ook links en het rangeerterreintje rechts maken. Dan spiegel je gewoon alles, inclusief schaduwstation.

Voor het geval je je afvraagt waarom ik zoveel ruimte aan de achterkant heb overgelaten, dat is omdat daaronder het stijg-/daalspoor van het schaduwstation ligt. Op de bovenbaan kun je je daar uitleven met scenery.

Tenslotte nog een aandachtspunt voor als je uiteindelijk iets in deze richting gaat bouwen: je moet van tevoren bedenken hoe je bij de niet zichtbare sporen kunt komen. Bijvoorbeeld van onderen, van achter of opzij, of door (delen van) de scenery die boven de tunnels komt verwijderbaar te maken.
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Bij 240 cm kan het schaduwstation nog een klein beetje groter. En bij de bovenbaan uit de vorige post moet dat zelfs, anders ligt het stijg-/daalspoor rechts grotendeels onder de buitenbocht en daarvoor is het hoogteverschil te klein. Door de vergroting komt het allemaal net iets beter uit waardoor er iets minder passtukjes nodig zijn. De effectieve opstelruimte is een kleine 8 meter.
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Volgens mij is dit een behoorlijk geoptimaliseerd en net ontwerp. 🙂👍
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
 @citaat
Bedankt voor het compliment, Robert. Voor de bovenbaan zie ik het alleen als een idee, meer niet. Het zou mooi zijn als iemand die de K-rails goed kent daarmee iets zou ontwerpen. Ik ken die railgeometrie niet, daarom waag ik me daar niet aan.
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Dank voor het compliment.

Ik heb het schaduwstation nog even bestudeerd: in het schaduwstation is nog wat meer opstelruimte te realiseren. Door wissels anders te plaatsen worden de opstelsporen langer en kan je zelfs 2 treinstellen achter elkaar op een spoor hebben. Tevens kan je kopsporen invoegen. Zo kan je zeker ruimte voor 6 tot 8 treinstellen creëren.

Mvrgr
Robert
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Ik zit wegens budget wel vast aan dit schaduwstation, bedankt voor het meedenken!

Tevens voor de bovenbaan wil ik ook zo veel mogelijk aan mijn initiele rail lijst houden, dus overschakelen naar bochtwissels wordt jammer genoeg te duur.

Wel ben ik het met jullie eens dat een keerlus op de bovenbaan redelijk noodzakelijk is. Bij deze het wintrack bestand mocht iemand een geniale ingeving hebben hoe ik dit kan waarmaken (en daarbij niet de open verbinding tussen het rangeer gebied en het dorp afsluit, hier wil ik namelijk faller car system inzetten).

Bedankt voor alle hulp die jullie al geboden hebben, heeft enorm geholpen!

Roderick
Re: Baanplan veranderen op een beperkte ruimte
Lijkt van verre een beetje op mijn baantje:-)

Ik had ook de gebogen sporen onderaan (vond dat sierlijk), heb die uiteindelijk rechtgetrokken om plaats te maken voor station en perron..

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71960.0