Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Onderstel retoucheren (bijschilderen)

Gestart door Artologic dinsdag 08 januari 2008, 23:22:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onderstel retoucheren (bijschilderen)
Hoi iedereen,

Ik zit onderaan op ee nvan mijn locs met een beetje lakschade (zie onderstaande foto). Nu vroeg ik me af hoe ik dat het beste kan bijschilderen en met wat...



Dank bij voorbaat

Kristof
Re: Onderstel retoucheren (bijschilderen)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onderstel retoucheren (bijschilderen)
Hoi,

Ben geen expert, maar volgens mij kom je een heel eind met:

Eerst goed ontvetten, vervolgens afplakken (indien nodig), en dan met de juiste kleur verf en een goede penseel (bijvoorbeeld een van marterhaar) met goede niet al te dikke verf bijkwasten. Verf van Revell of Humbrol kun je hier ook gebruiken, zolang je maar goed ontvet.

Onlangs heb ik dit met een wat beschadigde V200 gedaan, en het resultaat is dat deze er nu weer puik uitziet.
Grootste kunst is om exact dezelfde kleur te vinden die op de lok gebruikt is. Een kleine kleurafwijking valt namelijk snel op en geeft dus niet het gewenste resultaat.

Succes

Treinsmurf
Re: Onderstel retoucheren (bijschilderen)
Hoi treinsmurf,

Dank je voor je reactie
Kan je hier eens enkele foto s van plaatsen? Was dit op metaal of plastic?

Welke verf heb ik hiervoor nodig? Mat of half glanzend?

Mvg KRistof
Re: Onderstel retoucheren (bijschilderen)
Hoi,

Met revell nummer 221 zou je een heel eind moeten komen. Eventueel iets donkerder met zwart of lichter maken met grijs.

Het plekje op de lok even ontvetten met terpentine, dan de lak iets verdunnen met terpentine (geen wasbenzine, dit verdampt te snel).

Hierna met een zacht penseeltje bijlakken. Als de lak gedroogd is (na ongeveer 4 uur) heeft deze ook de uiteindelijke kleur gekregen (droogt iets donkerder op).

Zit er teveel kleurverschil in dan gewoon weer met terpentine verwijderen, en als je tevreden bent een week laten drogen en dan met een fijne autowas de vers gelakte plaats voorzichtig oppoetsen totdat je de juiste glansgraad hebt.

Bart
Re: Onderstel retoucheren (bijschilderen)
En mocht je toch een kleurverschil krijgen en houden: niets aan te doen. In het echt hebben treinen en locomotieven soms ook bijgewerkte plekken nadat ze een grote of kleine schade hebben opgelopen.
Zorg er dan wel voor, dat als je gaat bijwerken, je een mooi rechthoekig stuk maakt. Dan lijkt het een stuk "echter".
Re: Onderstel retoucheren (bijschilderen)
Hey allemaal,

Dank je voor de reacties. Ga ik zeker proberen en dan laat ik het resultaat eens zien!

Mvg Kristof
Re: Onderstel retoucheren (bijschilderen)
Nu nog wachten tot de verf toekomt lol.