Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan ontwerp beperkte ruimte

Gestart door Sef vrijdag 09 november 2018, 17:21:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerp beperkte ruimte
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb onlangs mijn oude Marklin M-spoor bij mijn ouders van zolder gehaald om met mijn zoontje een baan te gaan bouwen en om zo uit te vinden of hij het leuk vind. zelf ben ik natuurlijk ook weer erg enthousiast geworden.

Ik zit met het volgende probleem, ruimte....

Door de beperkte ruimte die ik heb is het moeilijk om een leuke baan te ontwerpen. En ik heb natuurlijk nog al wat eissen, zo zie ik graag wat hoogteverschil en wat diversiteit, oftewel meerdere sporen die de trein kan volgen, ik ben geen fan van grote rangeersporen.

Ik heb het volgende zelf geprobeerd, de baan klopt net niet helemaal en ik weet niet of de hoogtes goed zijn (past de trein er wel onderdoor?).

Ik hoop dat iemand me kan helpen of dat ik in ieder geval wat inspiratie op kan doen op het forum.


p.s. de baan die ik hieronder getekend heb is eigenlijk al aan de grote kant...



Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Hoi,

Het hangt misschien ook af van de rails en wissels die je ter beschikking hebt?
Onderstaand plan heb ik in m-rail een poosje in gebruik gehad en kan als inspiratie dienen.

(de onderplaat en de bovenplaat staan odm tegen de muur en worden niet gebruikt, die zou je hiervoor zo kunnen gebruiken)

Hier 2 korte filmpjes van de baan, onderzijde en met bovenzijde.

Groet!
Jorrit
Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Op deze site vind je de zgn Gleisplan boeken van Märklin speciaal voor M rail
Daar staan ook eenvoudige kleine banen in.
Het downloaden duurt even (soms meer dan 5 minuten) maar geduld is een schone zaak.
https://dermodellbahnblog.de/maerklin-gleisplaene-gleisanlagen.html

Cees
Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Hoi Jorrit,

Wat een leuk ontwerp, ben er helemaal enthousiast van geworden.
Ik heb wat meer ruimte kunnen creeren om een baan te bouwen en heb je ontwerp aangepast naar de rails en wissels die ik ter beschikking heb. In grote lijnen is hij het zelfde gebleven. Ik hoop dat je het goed vind dat ik jou ontwerp "gejat" heb.  :)

Thanks voor de hulp.

Groeten,

Sef.
Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Hoi,

Nog een vraagje, wat is de beste dikte triplex die ik kan gebruiken voor het maken van een tafel 9mm of 18 mm?

Met vriendelijke groeten,

Sef.
Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Het kan allebei 9 mm is lichter maar heeft echt een frame nodig bij 18 mm is dat niet noodzakelijk maar dat is weer een stuk zwaarder.
Maar wat van ruimte heb je tot beschikking heb zelf al meerdere filmpjes gezien van creatieve oplossingen van simpel tot heel apart van rails over de vensterbank tot een gat in de muur.
Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Hoi,


Toch extra ruimte gevonden en een nieuwe tafel aan het bouwen geweest vandaag! Erg blij mee. De hobby nu weer echt opgepakt.

Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan ontwerp beperkte ruimte
Kun je de tafel nog een stuk(je) naar voren zetten zodat je, als je er onderdoor kruipt, er ook aan de achterkant bij kunt? Een plat ontwerp op een dichte plaat (breder dan 60-80 cm, bij optimistische mensen misschien 100 cm) geeft nl moeilijkheden met de bereikbaarheid, zeker als je straks ook scenery geplaatst hebt.

gr. Gertjan