Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442

Gestart door CeesDne donderdag 08 november 2018, 14:46:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Goede dag allemaal.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik bezit 2x digitale sein 76495.
Op bladzijde 41 van de handleiding staat een schema hoe de remmodule 72441/72442 aan te sluiten.
Ik weet zeker dat de railblokken goed geisoleerd zijn.
Maar bij beide seinen onafhankelijk van elkaar krijg ik kortsluiting zodra ik het railstuk bij S geel aansluit.
Ik word er niet goed van.
Kan iemand mij helpen?
Heel hartelijk dank.
Groet Cees
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Heb je tussen de drie secties de middenleider goed geisoleerd. Op beide binnenste lipjes moet een isolatie zitten. En dat dus tussen de baan, overgangssectie, remsectie, stopsectie en baan.
Dat zijn dus 4 sets isolatie.

John (VT601)
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Dag John. Bedankt voor je reactie.
Ja ik heb dus 4 vakken geïsoleerd.
Bedradingen losgemaakt en 2x opnieuw aangesloten en 2x dezelfde problemen.
De isolatie opnieuw aangebracht met nieuwe onderdeeltjes.
Om gek van te worden want het houdt mijn opobouw al vele dagen tegen.
Groet Cees

Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Per railverbinding 2x geïsoleerd, neem ik aan?

Mvg. Marcel
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Lasting problempje, heb je de isolaties ook gemeten op de correcte installatie. Kijkend op p41 zie ik nog een risicopuntje in de aansluiting en dat is de paars/rood-groen/bruin-groene draadjes uit de de decoderprint. Heb je ook detailfoto's van de isolaties en de aansluitingen met draadkleuren op de remmodule?
En een open deur, maar toch, maak je de aansluitingen met de spanning afgeschakeld?

Groeten,
Fokko
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Dag Marcel. Hoe bedoel je? Ik heb dus de nul en de plus geïsoleerd maar nu is er dus geen stroom meer en dus alleen maar stoppen.
Of begreep ik je verkeerd?
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Dag Fokko. Nee ik sluit de CS3 steeds af als ik iets aan de baan doe.

Ik heb nog even de draden aan de trafo 16 volt nagekeken maar deze zitten volgens mij ook goed.


Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
OK, twee seinen, heb je ook twee remmodules en zo ja, steeds hetzelfde effect?
F.
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Ja twee seinen en twee remmodules. Nieuw aangeschaft.
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
OK, dan lijkt heb in de aansluitingen te zitten en niet in een defect sein of remmodule, dat scheelt aanzienlijk. Kan je foto's maken van de stekkeraansluitingen op de rails en op de remmodule?
F.
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Ik zal morgen de foto's maken. Ben nu een beetje gaar geworden, de hele dag + gisteren aan deze remmodules gewerkt. Ben nu wel zo ver dat de trein stopt, dus de seinen op zich werken goed.
Allemaal al bedankt voor de hulp, ik had geen dubbele isolatie gemaakt. Dus daarom stopt de loc nu wel.
Nu nog het mooie afremmen.

Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
'k Kijk er naar uit.
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
Ik heb besloten de gedane installatie helemaal af te breken. Ik heb er ook een warboel van gemaakt. Twee tegelijkertijd met twee naast elkaar liggende sporen dus een wirwar van kabeltjes.
Ik zag op YouTube een zeer duidelijke Duitstalige instructiefilmpje hoe de 72442 aan te sluiten met 76495.
Om te beginnen gebruik stekkertjes met overeenkomstige kleuren. Dat had ik niet gedaan vanwege het feit dat ik van de benodigde kleuren geen of te weinig bezat.
Ik heb nu voor bijna 50 euro stekkertjes besteld en komen dinsdag/woensdag binnen.
Toch ga ik fase voor fase fotograferen. Mocht er toch iets mis zijn doen ik wederom heel graag een beroep op jullie.
Voor nu heel erg bedankt voor jullie duidelijke informatie.
Groeten Cees
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 3 met remmodule 72442
You have chosen  wisely heb ik ooit een oude ridder horen spreken. Omdat ik ook goed thuis wil raken in de digitale.systemen heb ik de M* boeken voor herintreders en de CS3 starthandleiding doorgenomen en een stukje spoor op tafel voor mij met werkende 7649* seinen. Het is de moeite waard om het stap voor stap op te bouwen met juiste kleuren draad en stekkers. Het onvermijdelijke foutzoeken bij storingen gaat makkelijker. Lichtseinen met zo'n overvloeiend lichtbeeld ziet er heel mooi uit. Succes!
Groeten,
Fokko