Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vraagje over ESU centrale 50210

Gestart door Cavia dinsdag 06 november 2018, 14:37:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: Cavia op donderdag 22 november 2018, 12:12:23

Wat betreft  de MFX functionaliteiten die zou ik niet zo gauw gaan gebruiken tw cabine rijden bv.
Waar het mij om gaat om de treinbaan met PC te besturen met software bv Koploper of Itrain dat deed ik ook al toen mijn CS2 nog leefden.
Ik bezit voornamelijk Marklin treinen met minimaal decoder 60760 en hoger.
Ik zit nu te denken CS3plus of Ecos 2, zodat ik voorlopig vooruit kan mbt techniek etc.
Zou graag jullie advies in deze willen weten.


Op basis van bovenstaande dan volstaat een Ecos. En je spaart daarmee centjes uit t.o.v. de dure CS3+ en je kunt met het gratis programma Koploper rijden in plaats van centjes uitgeven aan een  iTrain licentie.

Citaat van: hmmglaser op donderdag 22 november 2018, 12:40:56

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 22 november 2018, 11:18:15

@citaat Onzin toch. Beide centrales kunnen met zowel Esu als Marklin decoders overweg.


Ik wens je ook veel succes als je een Mld/Msd3 decoder wil gaan functie mappen zonder een CS of Programmer alleen rijden werkt het wil je meer dan bestaat de kans dat je tegen problemen aan loopt.
En natuurlijk geld hetzelfde omgekeerd voor lopi/loso 4.


Ik heb geen CS of Programmer nodig om te functiemappen, dat doe ik gewoon met CV's lezen en schrijven aan de hand van een manual. :D
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Ronald, Mark en Ben,

Bedankt voor de info weer.
Mijn bedoeling is om meer met de PC te gaan rijden icm bv koploper/Itrain.
Verder zal de uitbreiding van Marklin treinen minimaal worden. Omdat ik al een nieuwe centrale moet kopen incl boosters

Vraagje Ben, de Ecos kan ik daar voorlopig mee vooruit icm koploper/Itrain en gewoon standaard MFX rijden met Marklin.
Ik kan toch wel met de ECos2 gewoon MFX decoders wijzigen?
Tevens het ik ook Piko en Fleichmann kunnen die ook met de ECos2 worden geprogrammeerd?


Dus ga weer even + en - ???!!!
Nogmaals dank
Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Op alle vragen die je aan Ben stelt is het antwoord: JA
Ik kan dat beweren als ervaringsdeskundige maar ik gebruik geen Koploper.

Cees
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Cees,

Bedankt voor de reactie van jou kant.
Dus alle marklin decoders (MFX) werken en kunnen worden gewijzigd met de esu centrale.
En ook van andere merken dus.
Dat maakt deze keuze toch weer een stuk makkelijker om voor de ESU centrale te kiezen.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Het inlezen op een ESU vind ik persoonlijk wat traag en de modernere MFX+ decoders van Märklin zul je op DCC moeten aansturen om alle functies te kunnen benaderen.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
hoi,

Citaat van: Cavia op donderdag 22 november 2018, 17:34:42
Ik kan toch wel met de ECos2 gewoon MFX decoders wijzigen?

Zo lang Märklin niet te veel aan het MFX-protocol gaat wijzigen moet het geen probleem zijn. MFX is van oorsprong een ESU ontwikkeling. Vanwege een rechtenkwestie moet ESU het nu M4 noemen.

Citaat van: Cavia op donderdag 22 november 2018, 20:54:14
Dus alle marklin decoders (MFX) werken en kunnen worden gewijzigd met de esu centrale. En ook van andere merken dus.

Ja, dat is geen probleem. Je kan gewoon CV-waarden van alle merken decoders aanpassen. Zeker als je met DCC aan de gang gaat. Daar zijn namelijk een aantal standaard CV's voor vastgelegd.

Groet Ronald.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
@Laurent,
Ik kan met mijn ECoS2 31 functies (F0-F30) van Mfx(+) bedienen, alleen de 32e functie (F31) niet. Bijv. bij de 103 Insider mis ik de laatste; de 795 met bagageaanhanger heeft er 28 en ook de 39395 (BR39) heeft er circa 22 en die zijn allemaal bedienbaar. Mijn Ecos2 is bij met de updates.

MFx decoders laden in ca. 3 minuten (per stuk).  Daar ben ik inderdaad ook niet blij mee want:
Als je een loc verwijdert uit de ECoS, zorg dan dat de andere locs onder digitale spanning staan (seinen op groen), anders gaat hij ze een voor een weer inlezen (heb er een stuk of 35... a 3 minuten). Daarom heb ik in de rest van mijn locs ESU-decoders met railcom, dat duurt een seconde om in te lezen.

Groet, Paul
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Paul en alle andere,

Bedankt voor de info van iedereen, ik neig toch richting Ecos2 te gaan.

Toch nog 2 vragen:
1. is het simpel via programmeer spoor een decoder marklin, piko en MFX te programmeren ?

MFx decoders laden in ca. 3 minuten (per stuk).  Daar ben ik inderdaad ook niet blij mee want:
Als je een loc verwijdert uit de ECoS, zorg dan dat de andere locs onder digitale spanning staan (seinen op groen), anders gaat hij ze een voor een weer inlezen (heb er een stuk of 35... a 3 minuten). Daarom heb ik in de rest van mijn locs ESU-decoders met railcom, dat duurt een seconde om in te lezen.


Als ik het goed begrijpt, als ze eenmaal in de centrale vermeld staan dan worden ze niet elke ingelezen.
Paul wat bedoel jij met "seinen op groen"
Jullie alvast weer heel hartelijke dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
hoi,

Citaat van: Cavia op zaterdag 24 november 2018, 09:22:16
1. is het simpel via programmeer spoor een decoder marklin, piko en MFX te programmeren ?

MFX is een protocol. Dat is geen merk. Via een programmeerspoor zijn alle decoders in te lezen. Hoe gemakkelijk het is: ligt aan de bediening van het apparaat. Zelf heb ik geen ECoS maar wat ik gezien heb bij vrienden is het redelijk eenvoudig.

Citaat van: Cavia op zaterdag 24 november 2018, 09:22:16
Als ik het goed begrijpt, als ze eenmaal in de centrale vermeld staan dan worden ze niet elke ingelezen.

Klopt. Maar dat hele MFX uitlezen e.d. is leuk maar of het echt meerwaarde heeft is de vraag. Een naam en adres in de ECoS zetten is ook niet moeilijk en sneller dan wachten dat de MFX-lok zich helemaal aangemeld heeft. Goed, iedereen zijn eigen plezier.

Citaat van: Cavia op zaterdag 24 november 2018, 09:22:16
Paul wat bedoel jij met "seinen op groen"

Dat er spanning op de baan staat. Dat heeft met de ECoS te maken. Bij de ECoS brandt er een groen lichtje als er spanning op de baan staat.

Groet Ronald.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Drie minuten voor het aanmelden/inlezen van een mfx/m4 decoder door de Ecos is in mijn beleving wat overdreven.
Bij gaat dat sneller.
Ik gebruik het programmeerspoor en schakel eerst het dcc en mm-protocol uit. Alleen M4 is dan acties
Dan gaat het vrij vlot, meestal binnen 1,5 minuut

Cees
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Ronald en Cees,

Bedankt voor de info, de keuze wordt steeds meer Esu centrale.
Ook gezien de prijs tov Marklin dat is ook niet onaardig.
Moet nu alleen ff kijken hoe of wat met de boosters voor de baan.
Nogmaals dank.

Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Rob,

In combinatie met de Ecos zijn AJ Boosters een goede en voordelige oplossing.
Meerdere lieden op het forum gebruiken die; ikzelf drie.
Verkrijgbaar bij forumlid Albert-Jan.
Stuur hem een pb.
n.b. elke booster heeft wel een eigen trafo nodig

Cees
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Cees,

Mijn voorkeur is alles houden bij een merk, dus waarschijnlijk ESU boosters.
Maar wel bedankt voor de tip Cees.
Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: pajomaho op vrijdag 23 november 2018, 20:15:16
MFx decoders laden in ca. 3 minuten (per stuk).  Daar ben ik inderdaad ook niet blij mee want:
Als je een loc verwijdert uit de ECoS, zorg dan dat de andere locs onder digitale spanning staan (seinen op groen), anders gaat hij ze een voor een weer inlezen (heb er een stuk of 35... a 3 minuten). Daarom heb ik in de rest van mijn locs ESU-decoders met railcom, dat duurt een seconde om in te lezen.

Met seinen op groen, bedoelde ik, dat als je een loc uit de lijst verwijdert, je ervoor moet zorgen, dat alle andere mfx-locs spanning hebben, dus geïsoleerde spoorstukken waar mfx-locs op staan moeten ook spanning hebben (dus seinen op groen zetten, maar wel eerst zorgen dat de snelheden op nul staan). Pas daarna een mfx-loc uit de lijst verwijderen. Heeft iets te maken met de interne tabel in de ECoS, die in de war raakt (het fijne weet ik er ook niet van). Af en toe vergeet ik dat en dan ben ik 2 uur bezig om alles weer in te laden.
De tip van Cees (om MM en DCC uit te schakelen) heb ik nog niet geprobeerd. En ik kan niet alles op het programmeerspoor zetten na zo'n "crash", veel te onhandig met kruipen naar schaduwstations en een depot waar ik pas bij kan als ik eerst een luik verwijder, dat zou minstens zoveel tijd kosten in mijn geval.
Groet, Paul
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Rob,
Zonde van de centjes. Ik gebruik alles door elkaar: Ecos II; boosters AJ; SN-88 Rosoft: K-83 Märklin,  Viessmann en IEK
Geen enkel probleem.

Paul,
Gelukkig ligt mijn programmeerspoor on de vorm van een opstelspoor van het station recht voor mijn "snuffert".

Cees
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen,

Toch nog een vraag over de ESU centrale 500210.
Kan ik hierop de nieuwe terugmelder van Marklin op aansluiten zo ja wat heb ik dan nodig.
Of moet ik iets anders aanschaffen voor mijn terugmelders icm ESU en wat dan.
Jullie alvast weer hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hoi Rob,

Ik ben al jaren ECoS gebruiker en werk met de terugmelders van Rosoft, dit werkt naar volle tevredenheid en niet onbelangrijk zeer betaalbaar.

Terugmelders ook wel S88 genoemd zijn allemaal technisch hetzelfde, alleen hebben sommige modellen de de diode truc ingebouwd waardoor er een betere stroom toevoer naar je treinen gerealiseerd wordt.

In mijn topic ( de baan van een geluidsman ) zie je deze producten terug.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Peter,

Dank voor jou reactie, hoe sluit je de Rosoft melders aan op de ESU centrale.
Dus jij heb goede ervaring met de ESU centrale icm Marklin spullen.
Ga in het weekend jou TOPIC met veel aandacht lezen, zodat ik meer te weten kom over de ESU centrale.
Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hoi Rob,

Je sluit ze aan met gewone netwerkkabels, op de ECoS zit een 6 polige aansluiting waar je een verloopje in kunt steken met daarop een netwerkaansluiting.

Daarvandaan gaat de kabel naar de S88 en zo koppel je ze aan elkaar door.

Op mijn eigenbaan heb ik gebruik gemaakt van een loconet doosje van Esu die ik op mijn ECoS aansluit.
Dit is eigenlijk van toepassing en handig voor grotere banen.

Op jou 6 polige aansluiting kun je maximaal 31 stuks S88 aansluiten, iedere S88 heeft 16 ingangen dus je kunt even voorruit.

De combinatie Esu / Marklin werkt  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Peter,

Bedankt voor de adviezen in deze, Volgende week is Houten weer, ik denk dat ik daar gaat kijken voor esu centrale.
Zeker dat ESU goed kan samenwerken met Marklin loc etc.
Nogmaals dank voor de info.

Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Graag gedaan Rob,

In Houten zal je zeker slagen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen,

Toch nog een vraag over de esu2 centrale.
Zitten er al standaard afbeeldingen van loc in en kan ik ook loc foto's toevoegen, net zo als bij de CS3 plus.
Is het moeilijk om een sporenplan in de esu2 te tekenen?

Alvast weer hartelijke dank voor jullie medewerking
Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Rob.

Ja, je kunt in het goede formaat zelf Loc plaatjes in je ESU centrale zetten.
En ook ja, je kunt je baanplan in de Ecos zetten.



Mvg Bert
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Bert,

Bedankt voor de informatie hierover.
Ben weer een heel stuk dichter bij de keuze voor de ESU centrale gekomen.
Hoop hem as zaterdag op de beurs in Houten aan te schaffen.
Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
 @citaat

Daar ga je geen spijt van krijgen Rob, ik heb al meer dan 10 jaar veel plezier van de ECoS.

Oldenburg ( Duitse handelaar ) heeft ze altijd wel staan, hij verkoop heel veel Esu producten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen,

Ik heb afgelopen zaterdag op de beurs in Houten de ESU2 aangeschaft.
Ben nu bezig alles te leren ontdekken van de centrale, hij is zeer uitgebreid
Stukje bij stukje de handleiding doornemen en gelijk uitvoeren met de ESU2.
Als ik tegen vragen aan loopt dan meld ik mij zeker, en die vragen komen er zeker aan.
Allemaal heel hartelijke dank voor alle goed adviezen.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Goede keus Rob  :D
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: Kaleb op dinsdag 11 december 2018, 15:44:11
Goede keus Rob  :D
Dat blijft altijd de vraag omdat je niet weet wat van keuze's ze in de toekomst gaan maken ;)
Maar mij valt het wel op dat er erg veel eenrichtingsverkeer hier is ;)
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: hmmglaser op donderdag 20 december 2018, 00:01:46
Maar valt mij altijd  wel op dat er erg veel eenrichtingsverkeer hier is ;)

Daarom zijn we blij dat hij hier bent. :D Herstelt het o zo wankele evenwicht. O:-D
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ik denk dat de ESU centrale meer dan een goede keus is.