Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vraagje over ESU centrale 50210

Gestart door Cavia dinsdag 06 november 2018, 14:37:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen,

Ik ben voornemens om een ESU centrale 50210 aan te schaffen, maar heb toch nog enkele vragen hierover.
Kan ik dmv 60128 aan te sluiten op de ESU centrale ook nog de 6040 en de rij regelaars gebruiken.
Tevens wil ik een marklin booster 6015 aansluiten op de booster klemmen van de ESU om mijn magneet artikelen te voeden.
Ik wil twee stroomkringen gaan maken 1 via de ESU 50210 en 1 via de ESU 50010 booster.
Ik gebruik marklin 6088 als terugmelder deze kan ik aansluiten op de ESU 50210 dat klopt toch?

Zie tekening als bijlage.
Jullie alvast hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: Cavia op dinsdag 06 november 2018, 14:37:03
Kan ik dmv 60128 aan te sluiten op de ESU centrale ook nog de 6040 en de rij regelaars gebruiken.

Nee, dat kan niet. Zoals Märklin het aangeeft: Alleen met CS2 en/of CS3. Zie de handleiding van 60128: Anleitung

Citaat van: Cavia op dinsdag 06 november 2018, 14:37:03
Tevens wil ik een marklin booster 6015 aansluiten op de booster klemmen van de ESU om mijn magneet artikelen te voeden.

Dat moet wel kunnen.

Citaat van: Cavia op dinsdag 06 november 2018, 14:37:03
Ik wil twee stroomkringen gaan maken 1 via de ESU 50210 en 1 via de ESU 50010 booster.

Dat kan ook. Maar heb je eerst niet aan alleen de spanning van de ESU ECoS voldoende? 4A is al behoorlijk. Zeker als je daar geen wissels mee gaat voeden.

Citaat van: Cavia op dinsdag 06 november 2018, 14:37:03
Ik gebruik marklin 6088 als terugmelder deze kan ik aansluiten op de ESU 50210 dat klopt toch?

Ja dat moet wel lukken.

Groet Ronald.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
gewoon die marklin dingen verkopen en nog een esu booster 4 amp voor kopen voor je baan te besturen.Stuur dan liever je magneetartikelen aan met de esu zelf.
De S88 kan je wel gebruiken en de boosters van esu kan je rechtstreeks op de esu centrale aansluiten.
Zo gaat het hier ook op een baan van 200 meter,20 wissels en 3 boosters.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: bellejt op dinsdag 06 november 2018, 17:55:46
Zo gaat het hier ook op een baan van 200 meter,20 wissels en 3 boosters.

De grootte van de baan heeft niets te maken met het aantal versterkers. Meer het aantal treinen wat tegelijk op de baan rijd is bepalend.  ;)

Groet Ronald.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Ronald,

Bedankt voor de info, dus aan de marklin 6040 etc heb ik ook niets meer icm met de Ecos centrale.
Ik dacht op de Ecos zit de zelfde aansluiting als op de CS2 waar de 60128 op past, maar dit werkt volgens de handleiding JAMMER.
Ga nu puzzelen wat ik moet doen CS3 of Ecos centrale

Groeten
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
ja Ronald op zo een baan zal je niet met 5 locs tegelijk willen rijden hé. Ik zou gaan voor de ecos want daar heb je alle protocols en met de nieuwe versie ook 5 amp ipv 4 ter beschikking. Is ook een stuk goedkoper dan de CS3 en komen regelmatig updates uit die je makkelijk zelf kan doen.
Maar dat is mijn opinie en anderen zullen voor M gaan.Hangt ervan af welke decoders je in de locs meest hebt zitten.Bij mij zijn het allemaal esu's en dus is de keuze logisch.Heb je locs met allemaal M decoders dan is de CS3 wel de optie.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Johnny,

De meeste loc hebben decoder 60760, maar zoals jij aangeeft je kan meer kanten op met de Ecos.
Ik kan toch wel gewoon rijden met de loc's waarin 60760 ingebouwd zit.
En bezit ook enkele MFX loc geeft dat nog problemen met de ECos centrale.
Alvast hartelijk dank voor de medewerking

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Al mijn mfx locs draaien hier keurig hun rondjes op mijn Ecos, compleet met alle functies + geluid

Cees
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
MFX of M4 is nagenoeg hetzelfde (om niet te zeggen identiek) .De ecos kan al deze decoders makkelijk aan.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: Cavia op dinsdag 06 november 2018, 14:37:03

Kan ik dmv 60128 aan te sluiten op de ESU centrale ook nog de 6040 en de rij regelaars gebruiken.

Je kunt wel degelijk de 6040 keyboards op een ECOS aansluiten. Niet via een 60128 maar gewoon aanprikken aan de 6021 of Control80F (6036?) die je rechtstreeks aan de ECOS hangt. Simultaan kun je dus hieraan een 6015/6017 booster met eigen voeding en een ESU booster aansluiten.

Kijk even in de manual vd ECOS in paragraaf 8.8.1 voor het aansluiten van de 6021.
Er is overigens wel een beperking bij gebruik van de keyboards. Als je een wissel omschakeld met de ECOS zal het lampje op het keyboard niet mee veranderen. Andersom wel. Geschakeld met het keyboard veranderd het symbool in de ECOS wel mee.

En je kunt ook een M* Mobile Station 1 aansluiten op de ECOS. Rechtstreeks of aan een ECOSTerminal. Een MS2 aansluiten lukt helaas niet.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ik had vroeger een grote baan. Ik reed met de ECOS die voeden mijn emplacement en de twee andere boosters 4 amp voeden mijn rest van de baan. Ik heb nooit problemen gehad met de spanning.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
De ESU 50210 is maar liefst 6 Ampere !
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen,

Allemaal heel hartelijk dank voor de info van jullie, kan hiermee zeker vooruit.
Ik begrijp uit de info dat 6040 gewoon gebruiken kan via mijn 6021 aangesloten op de Ecos.
Wat betreft spanning allen de Ecos gebruiken icm Booster Ecos eventueel
Nogmaals allemaal hartelijke dank.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen

Ik heb toch nog een vraagje ik zak vandaag een aanbieding van UHLENBROCK INTELLIBOX II 65100 bij MTE in Vlaardingen.
Zou dit een goede vervanging kunnen zijn voor een ESU centrale.
En kan bij de UHLENBROCK INTELLIBOX II 65100 ook gewoon de marklin 6040 op aanschuiven aan de zijkanten.

Alvast hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
 @citaat Nee, dat kan niet. ;)
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Ben,

Bedankt voor de info, ga ik toch maar verder puzzelen tussen CS3 plus en ECos.

Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
 @citaat Schrijf op een papiertje wat je allemaal wilt met je treinbaan en slaap er een nachtje of twee drie over. En dan kijk je nog een keer op je papiertje of je het nog steeds echt allemaal wilt. En als je dat gedaan hebt zoek dan naar een centrale die kan wat je wilt.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: bellejt op dinsdag 06 november 2018, 19:44:49
MFX of M4 is nagenoeg hetzelfde (om niet te zeggen identiek) .De ecos kan al deze decoders makkelijk aan.

Hallo

Ik zie dat heel anders. M4 is een doodgeboren kindje zonder verdere ontwikkeling.
MFX krijgt er juist steeds meer functionaliteit bij en hetzelfde geldt ook voor de centrales.
De ecos staat op M4 gebied stil, de CS3 is nog volop in ontwikkeling.
Simpel voorbeeld zijn bijv. het aantal functies onder MFX, functiemapping en gebeurtenissen.

Het is aan de gebruiker om te bepalen of hij dit nodig heeft of niet. Ik zet echter wel mijn vraagtekens of een ecos over een paar jaar nog wel geschikt is om fatsoenlijk met MFX om te gaan.
Dit hoeft ook niet erg te zijn trouwens, ga je gewoon DCC rijden, maar blijf je ook weer met een protocol zonder vooruitgang zitten. :D

Bart
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
 @citaat Ja nog effe en je hebt MFX uit een spuitbus. Twee keer drukken en het ruikt weer lekker op de treinenzolder.  :thumbup: :thumbup:
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo

Das precies de bedoeling.
MFX is plug and play voor dummies :D

Eigenlijk zoals het vroeger ook was. Lok op de baan en rijden maar.
Wil je iets veranderen dan zegt het apparaat wat je moet en kan doen.
Zelfs ik snap het! B)

Bart
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Vergeet die Markin 6040 maar snel
Als je de nieuwe mogelijkheden van de nieuwe centrale ontdekt (welke dan ook) wil je de 6040 niet eens meer zien laat staan gebruiken.

Mvg Johan
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo

Ik vind mijn 6027 en IB toch nog steeds veel lekkerder te bedienen dan mijn CS2.

Wissels schakel ik nog analoog met die blauwe kastjes. Kan ook geen centrale aan tippen kwa bedieningsgemak, dus een 6040 is zo gek nog niet.
Welk knopje waarbij hoort zit gewoon in je hoofd.

Bart
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
 @citaat Jouw IB heb je ooit verkocht Bart, ik heb 'm bij je thuis opgehaald. :D

Maar we zijn het eens: een digitaal knopje onder handbereik, in welke vorm dan ook, om een wissel om te zetten is handig. Hier staat het nog op het to-do lijstje en maakt het rangeren een stuk gemakkelijker. ;)
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo

En twee dagen later had ik alweer spijt ervan :D
Kreeg er daarna een aangeboden en heb hem gelijk weer aangeschaft.
Handig voor dcc programmmeren, maar verder doe ik er weinig mee.

Bart
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Wat is een 6027?
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Is de voorloper van de 6021 ;)
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ha ok danku
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo

De voorloper van de 6021 is de 6020.

6027 is een dcc versie van de 6021. B)

Bart
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen,

Ik heb een nieuw schema gemaakt, zouden jullie er naar kunnen kijken en mij zeggen of dit mogelijk is.

Uitleg:
* De booster 6015 aansluiten op Ecos deze booster voed alleen de magneet artikelen
* De Marklin 6021 aansluiten op Ecos, kan er naast de 6021 ook de 6063 aangesloten worden extra rijregelaar
* Ma 6088 (staat 60880) oude model met bandkabel wordt aangesloten op de S88 ingang van de Ecos en massa draad naar Ecos
* Ecos voed stroomkring en en de Booster 50010 van Esu voed stroomkring 2
Jullie alvast weer hartelijk dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Waarom zou je het bovenstaande willen? Wil je echt met de keyboards blijven rijden dan zou ik een oudere tweedehands IB I aanschaffen en zo gaan rijden. Ik zou niet zo moeilijk doen en vast willen houden aan het oude spul als je een mooie ECoS hebt. Wat wil je bereiken met het gebruik van de oude 6021?

Groet Ronald.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ik snap op zich dat je er knoppen naast wilt blijven gebruiken... Alleen vergeet niet dat dit maar 1wegverkeer is. Mocht je dus vanaf de ECOS een wissel omgooien, dan zie je nooit wat het doet op de keyboards. Daarin zit een risico op fouten.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Heren,

Bedankt voor de info, wat Ronald zegt mbt 6040 daar heeft jij wel gelijk in maar in het beging even samen en ik denk als ik de Ecos goed door heeft dan gaan de 6040 er wel van af.
Jullie nogmaals dank en ik weet zeker ik zal zeker in de toekomst nog wel weer terugkomen met vragen over de Ecos.
De ecos ga ik deze week aanschaffen incl de Ecos booster.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Kan je niet beter een intellibox nemen, als je zo graag die zooi wilt blijven gebruiken?
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Goed lezen Laurent, nog tijdelijk de oude meuk gebruiken. :mrgreen:
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: Laurent op maandag 12 november 2018, 00:29:06

.......die zooi.....


Pas maar op met zo'n uitspraak. Marklinisten gaan klagen bij de forumpolitie en dan word je op de vingers getikt door de korpschef.

Beter is het deze modelspoorverslimmer te citeren: Marklin producten van destijds horen in de OldSkool Vintage verzameling van de Wosanisten omdat ze niet meer passen naast moderne Esu apparatuur.

Gr, Ben.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Veel netter gezegd: oude spullen die nog uitstekend hun werk doen zijn prima.

Maar ja, ik ben al wat minder jong, dus de normale ouderwetse gewoontes heb ik: mijn laptop is nu een jaar of 10 oud, ik heb analoge televisie van ziggo, telefoon en internet via een telefoonlijn van de kpn (gelukkig wel, het hele dorp zit als dik een week zonder internet, behalve ik dan) en mijn 20 treinen rijden kris-kras automatisch zonder beeldscherm.

Simpeler gezegd: als de mens tevreden is met wat hij heeft, is alles goed.

Groet, Anne W
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
hoi,

Citaat van: Anne W op maandag 12 november 2018, 11:12:00
Simpeler gezegd: als de mens tevreden is met wat hij heeft, is alles goed.

Dat is Cavia / Rob niet  :D Hij wil graag een ECoS en daarmee in de vaart der volken meegezogen worden. Als hij tevreden was geweest dan had hij gewoon met zijn "oude meuk / zooi" verder gespeeld. En soms moet je gewoon iets nieuws kopen of iets nieuws proberen  :D

Groet Ronald.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210

@citaat

Jawel, daarom ben ik ook begonnen met de nieuwe Viessann armseinen, mijn boodschap is dat veranderen als je tevreden bent met wat je hebt, niet de meest slimme zet is.

Groet, Anne W
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Beste mensen,

Ik heb toch nog een vraag over de esu 50210:
Kan op deze esu 50210 de Marklin MS 60653 aangesloten worden als extra rijregelaar.????
Zo ja welke aansluiting kan het namelijk niet vinden in de documentatie van de esu 50210.
Of ik heb met mijn neus gekeken !!!!!
Alvast hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Ben,

Bedankt voor de info, maar op de sniffer ingang wil ik de 6021 aansluiten vandaar.
Waar kan ik de Marklin 60653 dan nog aansluiten zodat het werkt.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
 @citaat Meer smaken zijn er niet.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: Cavia op woensdag 21 november 2018, 17:25:47
Bedankt voor de info, maar op de sniffer ingang wil ik de 6021 aansluiten vandaar. Waar kan ik de Marklin 60653 dan nog aansluiten zodat het werkt.

Nergens. Er zit niet meer aansluitingen op. Bij het gebruik van de MS II zal je het via de Gleisbox moeten laten lopen.

Groet Ronald.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Ronald,

Bedankt voor de info.
Is het de zelfde box als waar je twee booster mee aansluit en daar vandaan naar de ecos centrale gaat.
Bv marklin 60145.

De keuze wordt weer iets moeilijker Ecos en CS3Plus  :( :)

Mvgr Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Rob,

de 60145 is een terminal, het nieuwere broertje van de 60125, hiermee kan je verschillende randapparatuur van Marklin aansluiten op de CS2 of 3. Voorbeelden van aan te sluiten apparaten zijn andere controllers (Mobile Stations zoals de 60653 of 60651), andere central stations 2 (vanaf bepaalde hardwareversies) en 3, terugmelders, boosters, alles dat een Märklin CANbus heeft. Dus ook de 60128.
ESU kent een soortgelijk systeem dat met de ESU CAN werkt (die in de basis naast de Märklin CAN heeft gelegen, maar niet meer compatibel wordt verondersteld te zijn), dat heet ESULink. ESU heeft weer andere modules die je kan aansluiten, bijvoorbeeld een Loconet adapter. Dat kent Märklin niet. De ESU spreekt tevens ook Railcom, Märklin niet. Bij Märklin kan je ook van je volledige MFX functionaliteiten gebruik maken door MFX+, bij ESU weer niet.

Beide apparaten hebben hun voors en tegens. Aan jou de opgave de juiste keuze te maken.

Laurent
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Wil je in de toekomst alleen ESU decoders gaan gebruiken dan zou de Ecos de betere keuze maar ga je voor marklin decoders of modellen is de CS3 de betere keuze.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Ben den Hollander
gast

Re: Vraagje over ESU centrale 50210
 @citaat Onzin toch. Beide centrales kunnen met zowel Esu als Marklin decoders overweg.

De keuze voor het één of het ander heeft veel meer te maken met wat die centrales allemaal bieden aan functionaliteit, daar wordt helemaal niet over gesproken en zelfs niet over nagedacht.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Hallo Mark en Ben,

Wat betreft  de MFX functionaliteiten die zou ik niet zo gauw gaan gebruiken tw cabine rijden bv.
Waar het mij om gaat om de treinbaan met PC te besturen met software bv Koploper of Itrain dat deed ik ook al toen mijn CS2 nog leefden.
Ik bezit voornamelijk Marklin treinen met minimaal decoder 60760 en hoger.
Ik zit nu te denken CS3plus of Ecos 2, zodat ik voorlopig vooruit kan mbt techniek etc.
Zou graag jullie advies in deze willen weten.
Alvast hartelijke dank voor jullie medewerking.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 22 november 2018, 11:18:15
@citaat Onzin toch. Beide centrales kunnen met zowel Esu als Marklin decoders overweg.
Als je met alleen marklin decoders en seinen gaat werken dan is de CS gewoon een betere keuze want marklin gaat de functies van MFX alleen maar verder uitbreiden waar ESU het alleen nog maar beperkt ondersteunt.
Het is verder leuk dat een Ecos meer protocollen ondersteunt maar als je het niet gebruikt heeft het geen meer waarde.
Ik wens je ook veel succes als je een Mld/Msd3 decoder wil gaan functie mappen zonder een CS of Programmer alleen rijden werkt het wil je meer dan bestaat de kans dat je tegen problemen aan loopt.
En natuurlijk geld hetzelfde omgekeerd voor lopi/loso 4.
Verder is dat cabine rijden best wel leuk om het af en toe te doen.
Verder zou ik je het advies geven ga bvb naar een winkel die beide centrales heeft en vraag of je mag testen om te zien wat jou beter bevalt want jij moet er verder mee gaan doen wij niet.
Re: Vraagje over ESU centrale 50210
hoi,

Citaat van: Cavia op woensdag 21 november 2018, 19:40:23
Is het de zelfde box als waar je twee booster mee aansluit en daar vandaan naar de ecos centrale gaat.

Nee, De gleisbox krijg je bij de MS II om de rails aan te sluiten.

Groet Ronald.