Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?

Gestart door pitsar zondag 04 november 2018, 21:04:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
dag,

mijn NS1211 (catnr. Märklin 37120) geeft bij aanmelding in mijn MS1 geen rijsnelheidsindicator weer. Ook rijrichting wisselen roept 'm niet wakker. Ik kan er alleen mee toeteren (leuk!) en lampjes schakelen.  :D     Ik ben op zoek naar de oorzaak van het probleem.

Bij openschroeven viel één van de witte permanentmagneet kapjes eruit, die lag dus los in de behuizing. Alle draadjes zitten vast. Hierbij wat foto's.

Mijn voornaamste vraag: ziet de LCFM eruit zoals deze eruit moet zien?

Bijgaand wat afbeeldingen. Zie eventueel hier voor hoge resolutie.

Dank bij voorbaat!! en groet, Patrick
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Citaat van: pitsar op zondag 04 november 2018, 21:04:18
Alle draadjes zitten vast.

Patrick,

Maken ze ook elektrisch contact? Het gebeurt nogwel eens dat er een draadbreuk is. Dus het beste even met een multimeter nameten of er continuïteit is.
Overigens, de motor is een DCM, en die ziet er nog goed uit.
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Hoi Patrick,

Probeer het eens door de lok te wissen en opnieuw te laten aanmelden op je MS1.
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Hallo Patrick,

het witte kapje zit er ingeklikt, en kan je zo terugklikken, houdt alleen de boel bij elkaar, en heeft geen technische werking, controleer de blauwe en groene draad tussen de motoraansluiting en bij de print.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Dag allen, veel dank voor de tips en suggesties! Ik ga binnenkort een multimetertje kopen (en een soldeerbout). Leuk , back to the eighties (voor mij).

Over de motor die in het lokje zit. Looney Tunes, je zegt dat het een DCM is, dat zal kloppen. Op de wiki-modelpagina lees ik dat het model is uitgevoerd met een LFCM (om die reden had ik het daar over). Zijn er ook modellen uitgegeven met een DCM dat iemand weet?

Of ben ik beetgenomen door de een of andere joker die me dit machientje met een ander (minder?) type motor heeft verkocht?   8o


Groet! en wederom bedankt  :thumbup:


Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
ps

Citaat van: Kappa op zondag 04 november 2018, 22:45:40
Hoi Patrick,

Probeer het eens door de lok te wissen en opnieuw te laten aanmelden op je MS1.

dank je Kappa, dat heb ik een paar maal gedaan zonder nog resultaat. Ga die andere opties eens nalopen. Gegroet, Patrick
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Citaat van: pitsar op zondag 04 november 2018, 23:00:40
Over de motor die in het lokje zit. Looney Tunes, je zegt dat het een DCM is, dat zal kloppen. Op de wiki-modelpagina lees ik dat het model is uitgevoerd met een LFCM (om die reden had ik het daar over). Zijn er ook modellen uitgegeven met een DCM dat iemand weet?

Je bent niet beet genomen! Er zijn locs met o.a. artikelnummer 3051, 3055, 3168(LFCM) en locs met een 37xxx nummer (DCM).
Daar zit het verschil, de laatsten zijn fabriek af digitaal, de andere nog analoog!
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
 @citaat @citaat en  @citaat De Wiki-pagina klopt niet voor de 37120 . Er staat weliswaar dat het model een LFCM-motor heeft maar op de foto bij het artikel is toch duidelijk een DCM-motor te zien.
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Correctie in de wiki doorgevoerd.

John (VT601)
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
De draden vanaf de motor naar de print zijn erg stug en breken vaak bijna niet zichtbaar bij de print, oplossing , door soepele draad vervangen , oorzaak van breuk is dat draden bewegen door motordraaistel maar zijn daar niet geschikt voor.
Heb er inmiddels 7 voorzien van soepel draad voor een forumlid en mijzelf,

Gr. Jan 
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
dag Jan, zal ik doen. Soepel draad, houd jij dezelfde kleuren aan? Waar koop je dat spul doorgaans?

Off topic: ik moet een soldeerbout kopen. Is een Weller (230volt, geen station) met een 'potlood'-punt een goed ding?

groet, Patrick.
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Ga met je lokkie op vsite bij de stamtafel van de mannen uit de regio Utrecht, zij kunnen je zeker
helpen met andere bedrading en erin solderen,

Gr. Jan

Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
 @citaat @citaat

Een regelbaar soldeerstation met een fijne punt is beter.  Deze zijn ook niet al te duur.

Bijvoorbeeld deze https://www.conrad.nl/p/analoog-soldeerstation-48-w-150-tot-450-c-basetech-zd-99-588415
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Je geeft aan dat de rij indicator niks laat zien doen andere loks het gewoon?
Verder als je toch de kap los hebt smeer je tandwielen in met trix of roco vet en smeer alle assen met bvb faller olie,zou wel de as van de motor met vet doen werkt beter dan olie en blijft beter zitten.
Heb je trouwens de koolbortels nog gecontroleerd?
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 november 2018, 10:08:30
Je geeft aan dat de rij indicator niks laat zien doen andere loks het gewoon?

Heb je trouwens de koolbortels nog gecontroleerd?

dank hmmglaser. Andere locs doen het. Ik vind het gek dat deze loc helemaal geen indicator geeft op de ms1. Of is dat normaal als contact met de motor (met een functie) verbroken is? Dat die functie dan niet zichtbaar is bedoel ik?

Koolborstels: Heb ze niet gecheckt, ze zien er goed uit. Voor mijn lekenoog als nieuw.
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Citaat van: ErikW op dinsdag 06 november 2018, 09:46:04
@citaat @citaat
Een regelbaar soldeerstation met een fijne punt is beter.  Deze zijn ook niet al te duur.

Leuk Erik. Ga ik bestellen. Ik bestel er nog een rolletje soldeertin bij. Maakt het soort soldeer nog uit?
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Ik blijf het vreemd vinden dat de rij indicator niks aangeeft dit lijkt me ook los te staan van het feit als er iets met de lok aan de hand is!
Heb je misschien nog een analoge trafo anders zou je kunnen kijken of die daar op reageert.
Ja soort soldeer maakt zeker uit meestal geven ze wel advies welke voor wat van werk kies ook niet voor te dik soldeer je gebruikt al snel te veel je kunt ook vloeimiddel(en dan bedoel ik geen S39)gebruiken voor een mooie soldering.
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Voor soldeertin neem je het beste 60/40 soldeertin met harskern.  Voor electronica heb je verder geen toevoegingen nodig. 

Deze bijvoorbeeld https://www.ruttenelektroshop.nl/product/sold100g-soldeer-sn-60-pb-40-1mm-100g/
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Pit of sar , hoe heet je ?
Eigenwijs zijn mag heus wel, maar als ik jou was ging ik uitzoeken wie mij zou kunnen helpen in Utrecht en omgeving om weer een rijdende lok te krijgen , er zit ruim voldoende goeie kennis.
Wat je nu doet is aanmodderen zonder resultaat.
Gr. Jan
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Citaat van: ErikW op woensdag 07 november 2018, 09:02:13
Voor electronica heb je verder geen toevoegingen nodig.
Ga maar is met smd componenten bezig dan word je geadviseerd op vloeimiddel te gebruiken omdat het tin dan mooi vloeit en daardoor is de contact tijd veel korter dus minder kans op oververhitting van componenten en alle gevolgen van dien.
Het hars is prima voor draden en grote componenten maar bij kleine componenten is het al verdampt voordat het goed uit gevloeid is.
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
dank allen!

Jan, dank voor je aanmoediging om contact te legen,ga ik ook doen. Ik ga beide doen, ik had vroeger als kind al zo'n schakelbord waar je dan zelf een radiootje etc. op kon bouwen (plus bout, tin etc). Het is dus niet helemaal nieuw voor me, maar het heeft wat opfrissing nodig.  :) .

Oproep: mag ik bij iemand in Utrecht even aankomen op de fiets om samen naar de 1211 te kijken? If so, veel dank! graag via pm of mail.

Groet! Patrick
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
dag allen,

vanavond heeft de 1211 bij een heel vriendelijk forumlid  :thumbup: :thumbup: op de proefbaan (-banen   :D ) gestaan. Alles langsgelopen: draadbreuk, decoder op diverse manieren benaderd (ms1, via Märklin-tool, Ecos, Esu tool), motor uit elkaar gehaald. Alles blijkt te werken, alleen wat krakerig. Heeft lang stilgestaan denk ik.

Maar de 1211 was ook bij het forumlid niet bestuurbaar te krijgen in de MS1. Typhoon en licht werken ook bij hem. Met bestuurbaar bedoel ik dus dat er een snelheidsindicator verschijnt en dat de loc rijden en van richting wisselen kan.

Zou iemand met een 1211 / Märklin 37120 en een MS 1 willen kijken of hij deze loc bestuurbaar is?

Dank en groet!
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
MS1 en NS1211:
Het werkt hier gewoon.

De loc meldt zich aan met de tekst: serie 1200 geel

grv Huub
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
bedankt Huub. Opmerkelijk dat hij bij jou wel ingelezen en van naam voorzien wordt. Je zal dan wel een nieuwere softwareversie of database hebben. Dat is het enige dat ik nog kan bedenken. Groeten!
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Heb je je MS al een keer gereset?
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: NS1211 (catnr. Märklin 37120) motorprobleem?
dag hmmglaser, ja dank voor je suggestie. Dat heb ik zelf een tijdje geleden al gedaan, maar geen soelaas.  :-)