Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

2rail wielen naar 3 rail wielen

Gestart door pitsar zaterdag 03 november 2018, 20:37:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2rail wielen naar 3 rail wielen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
2rail wielen naar 3 rail wielen
Dag,

op internet las ik (bij Conrad) dat het niet perse nodig is om 2rail wielen naar 3rail wielen om te zetten (bij het rijden op een 3rail-baan bedoel ik   :) ).

Vraag: is het desondanks wel aan te bevelen? Zo ja, waarom?

Vraag 2: hoe herken je 2rail wielen?

Bij voorbaat dank en groet, Patrick
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
Ben den Hollander
gast

Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
1) Het is niet perse nodig ze te vervangen.
2) Aan één zijde is het wiel d.m.v. kunststof geïsoleerd van de as.

Dit zijn 3rail wielen:


Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
 @citaat Leuk 3-rail wiel. Had verwacht dat het midden wiel flensloos zou zijn, of juist dubbel  ;)

Wanneer wil je wel de wielen vervangen? Als je massa terugmelders gebruikt (kontaktrail) met complete trein detectie. (Blok is vrij als de kontaktmelding gestopt is).

Praktisch zou het nog kunnen (bij hoofdzakelijk oude M rails) dat de toleranties van de spoor breedte er voor zorgen dat de wagon bij een wissel ontspoort. De wielen iets uitelkaar schuiven verhelpt dat.

Jan-Peter
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
 :-)
Hij is goed Ben,

zowel het antwoord als de foto
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen

He Ben, lang niet gezien dubbele-N spoor wielen  >:-D

groet
Harald
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
Ik ben vanavond bezig met de wielen van enkele Roco loks breder te zetten. Die stonden op binnenmaat 14,0 of 14,1, strak volgens de norm dus, met als gevolg dat ze tegen de puko's aan lopen in slanke wissels. Doordat de flensen dunner zijn, kan het wiel dus meer naar binnen komen. Nu zet ik ze op de krappe 2rail norm: 14,15 tot 14,25mm.

Een deel van mijn materieelpark rijdt gewoon op 2railwielen, een deel rijdt op 3railwielen en is wel omgezet. Modellen van LSM en ACME daarbij dien je het halve draaistel uit elkaar te halen, dus dat geloof ik wel. Als het rijdt, rijdt het en anders stel ik de wielen wel bij. Moet ook het draaistel uit elkaar, maar niet op voorhand al.
Re: 2rail wielen naar 3 rail wielen
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 november 2018, 23:41:16
Ik ben vanavond bezig met de wielen van enkele Roco loks breder te zetten. Die stonden op binnenmaat 14,0 of 14,1, strak volgens de norm dus, met als gevolg dat ze tegen de puko's aan lopen in slanke wissels. Doordat de flensen dunner zijn
Ik heb dit gehad met een Rivarossi daarvan heb ik de wielen ook op 14,2 moeten zetten anders liep die het A punt van een slanke gebogen wissel aan dit was trouwens een fabrieks 3rail lok.