Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Materieel behandelen na 10 jaar in dozen

Gestart door Peewee1979 dinsdag 08 januari 2008, 21:36:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Nieuw op dit forum, en meteen een vraag :)

Ik heb een volledige Marklin H0 baan (Delta) van de Opa van mijn vriendin gekregen. Het gaat om 5 locs, 40 wagons en heel veel spoor. Er zitten alleen al 45 wissels bij.

Ik wil hier mee aan de slag, en ben een ruimte aan het inrichten. Ik wil de spullen met respect behandelen, en daar vloeit ook mijn vraag uit:

Wat moet ik doen met materieel wat 10 jaar in een doos heeft gezeten? Olien, schoonmaken e.d.? Moet ik nog wat met het spoor doen voordat ik het ga gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Wat betreft rails: Bekijk even hoe het eruit ziet, zit er aanslag of zelfs roest op de rails: dan eerst schoonmaken.
En wat betreft materieel: probeer eerst voorzichtig te olien, als het materieel niet rijd moet het beter schoongemaakt worden.

Koen
Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Hoi Peewee 1979,

Zit er in de binnenkant van de doosjes van de loc's aanslag van uitgelekte olie?

Waarschijnlijk is de olie sowieso opgedroogd, dus oliën is eigenlijk al een vereiste. Er kan echter nogal wat stof en troep met de olie meegedroogd zijn. Dan moet er wat grondiger worden schoongemaakt.

Als ik zo snel over het materiaal heen lees, lijkt me je opa toch ook een modelspoorliefhebber. Ik denk dat je de man in dat geval een groot plezier doet, om de schoonmaakwerkzaamheden samen uit te voeren. Zoiets van "hij de brains, jij de hands".

Belangrijk is, dat je alles rustig aan doet. Neem er de tijd voor. Sommige dingen zijn behoorlijk breekbaar.

Groetjes

willie
Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Hoi Peewee,

Welkom op het forum. Ik zou zeggen maak een rondje op een tafel en ga daar kijken of je loc het nog doen en zo ja wat voor geluid ze maken. Zorg wel dat je rails dan wel schoon is.

Doen ze het niet dat zijn ze waarschijnlijk verharst. Doen ze het wel maar met een knarsend geluid dan de loc op de juiste punten oliën met de juiste olie, zie hiervoor de beschrijvingen.


Zijn de sleepcontacten geel en de koolborstels korter dan 3 a 4 mm deze vervangen door nieuwe.



Locs moeten in feite elk jaar een paar minuten rijden om in goede vorm te blijven.

Gr.
Davy

Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Thanks!

Ik ga hier even mee aan de slag.

Opa gaat mij sowieso helpen met de baan e.d., maar ik wilde alvast kijken of ik wat kon doen. Overigens is hij zelf ook weer begonnen, en heeft hij een prachtige baan staan, alleen dan Spoor N.

Ik ben gister begonnen met het schoonmaken van de huisjes en stations. Er is genoeg te doen als die dingen 10 jaar in een doos hebben gezeten.

Ik ben nu bijna 30, en wij hebben vroeger in huis ook een Marklin baan gehad. Een oom is 5 jaar geleden weer begonnen, en daar ben ik ook bezig geweest. Ik ben dus geen complete nono, maar als ik sommige ontwerpen hier zie, dan moet ik nog even oefenen ;)

De hele baan die ik heb gekregen is electrisch, zoals de wissels en overwegen. Ook is er een stapels seinen e.d.

Het lastige is dat ik klein wil beginnen, maar dat dat best lastig is als je dozen vol materiaal hebt.
Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Hallo PW.
Allereerst hartelijk welkom op "ons" forum!
Zelf ook in het bezit van flink wat materiaal en wilde ook gelijk al groot beginnen, op aanraden van een aantal mede forumgenoten klein begonnen in de vorm van een testbaan, opdeze baan probeer ik alles uit en kan ik zo vaak ik wil heel erg leuk mee rijden.
De grote baan ben ik al een tijd aan het bouwen maar ook alweer 3 keer afgebroken en opnieuw begonnen maar geen probleem want dan heb ik altijd mijn testbaantje ter beschikking.
Succes met de bouw van je baan!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Materieel behandelen na 10 jaar in dozen
Hallo en ook namens mij welkom op het forum,

Wat een leuk verhaal.

Ik kan de testbaan onderschrijven: heb er nu ook weer een op de eettafel liggen.
Ook heel handig om alle schakelingen (overweg electrisch? seinen?) te proberen en wissels te controleren en zo nodig repareren.

De rails en locs: wasbenzine is je grootste vriend. De bovenkant rail staven met een niet pluizende doek met wasbenzine schoonmaken.
Verder een railgum kopen, soort grijs blokje, daarmee 1 of zonodig paar maal over roestige rails.

Over de locs: ik heb zelf onlangs een gloednieuw vitrinemodel gangbaar gekregen, die had sinds 1983 in zijn doosje gezeten en motor/drijfwerk zat helemaal vast van de oude Märklin olie. Dat is dan wel het ergste geval van verharding wat ik meegemaakt heb. Wattestaafjes met wasbenzine, dat lost de olieresten op en spoelt de resten weg.

Dan vervangen door moderne dunnere olie (Faller schijnt erg goed te zijn, die gebruik ik nu ook).
Bij die loc heb ik toen met een schroevendraaier het anker van de motor laten draaien (kon er net bij), wel voorzichtig doen dat je geen dunne draadjes breekt. Dan krijg je door de overbrengingsverhoudingen de meeste kracht op het drijfwerk. En er kwam beweging in. Toen pas op de baan gezet en lekker laten inlopen.


Maar meeste oude locs zijn gewoon erg vies en rijden knarsend. Dan ook weer wattestaafjes met wasbenzine al het vuil weg.  Uiteraard de kap er af.
En goed in de moderne olie zetten op de juiste punten. Zelf doe ik ook altijd een drupje op de assen tussen wiel en frame en op de tandwieltjes.

Belangrijk zijn ook de wielen, met name de voorste wielen, voor goed massa contact.
Soms moet je met een schroevendraaier de aangekoekte olie en vuil er af schrapen, als ze veel gereden hebben. Ook als mensen heel zuinig op hun matrieel zijn geweest.
Daarna weer met wasbenzine en vrij veel druk gebruiken. Dacht laatst met een lokje dat ie mooie schone wielen had. Maar bleef maar haperen. Nogmaals de wielen gedaan, en die loc reed weer vlot door.

Verder zullen waarschijnlijk na een aantal rondjes proefbaan, net als de locs een beetje warm lopen en je merkt dat ze beter gaan lopen, de antislip bandjes er af gaan. Daar is na al die jaren zeker de rek uit.
Indien stoomlocs: Liefst met juiste gereedschap de drijfstangen verwijderen, bij e-locs draaistel los halen en nieuwe anti slipbandjes plaatsen.

Vergeet niet de wielen van de wagons schoon te maken, zeker als er binnenverlichting of sluitlichtjes op zetten. En hier de rij/loopvlakken, maar zeker ook de assen bij massacontactpunten voor binnenverlichting, indien aanwezig.

Zorg wel dat de wasbenzine goed is vervlogen voordat je iets op de baan zet: ik heb een een wagonbrand gehad toen ik een wagon met sleper op de baan zette waar spanning op stond, klein vonkje en woef! Is verder goed afgelopen trouwens. In elk geval beter dan toen we een fietsketting waren ontvetten onder de keukengeiser  :lol:


Overigens ben ik het niet helemaal eens met de gele slepers: volgens mij is dit een fabeltje van Märklin. Ik heb een aantal "versleten" messingkleurige slepers onder loks en wagons, en die maken uitstekend contact, doen echt niet onder voor zilverkleurige nieuwe slepers. Als er stroomproblemen waren, lag dat altijd ergens anders: massa contact slecht of vuil.

Als een loc echt heel vuil is, zoek dan hier maar eens op '3029 gangbaar maken', zo heb ik ook geleerd hoe je de motor demonteert en helemaal kunt schoonmaken.

En wagons lopen vaak beter met drupje olie op de draaipunten van de assen.
Vaak zul je oude wagons ergens moeten bijbuigen indien van metaal. Controleer dan ook of ze met alle 4 de wielen vlak op de grond staan en of de koppelingen nog in model zijn.
Ook hoort er een veertje aan ekle koppeing, of bij kunstof koppelingen een sprietje om te zorgen dat ie mooi in het midden blijft.


Bij deze even mijn aanpak en tips. Leuke klus hoor om zoiets ouds te verkennen en werkend te krijgen. Plaats ook wat foto's hier van wat je tegenkomt.

Ondertussen kun je gaan nadenken wat je er zelf mee wilt: gewoon een leuk baantje opbouwen en deze treintjes rijden, of naar moderene digitaal aangestuurde modelbouw toe? Of iets daartussenin.


En leg ook eerst gewoon wat tijdelijke baantjes uit om te zien wat je mooi vindt en wat voor elementen je wilt: wat voor station, rangeermogelijkheid? Locloods/werkplaats of niet? Kopstation? Dubbelspoor? Brug?


Zijn het overigens M-rails die er bij zitten (metalen met beige bedding) of K-rails, met 'alleen bielzen'?

Succes,
Hajo