Hallo en ook namens mij welkom op het forum,
Wat een leuk verhaal.
Ik kan de testbaan onderschrijven: heb er nu ook weer een op de eettafel liggen.
Ook heel handig om alle schakelingen (overweg electrisch? seinen?) te proberen en wissels te controleren en zo nodig repareren.
De rails en locs:
wasbenzine is je grootste vriend. De bovenkant rail staven met een niet pluizende doek met wasbenzine schoonmaken.
Verder een railgum kopen, soort grijs blokje, daarmee 1 of zonodig paar maal over roestige rails.
Over de locs: ik heb zelf onlangs een gloednieuw vitrinemodel gangbaar gekregen, die had sinds 1983 in zijn doosje gezeten en motor/drijfwerk zat helemaal vast van de oude Märklin olie. Dat is dan wel het ergste geval van verharding wat ik meegemaakt heb. Wattestaafjes met wasbenzine, dat lost de olieresten op en spoelt de resten weg.
Dan vervangen door moderne dunnere olie (Faller schijnt erg goed te zijn, die gebruik ik nu ook).
Bij die loc heb ik toen met een schroevendraaier het anker van de motor laten draaien (kon er net bij), wel voorzichtig doen dat je geen dunne draadjes breekt. Dan krijg je door de overbrengingsverhoudingen de meeste kracht op het drijfwerk. En er kwam beweging in. Toen pas op de baan gezet en lekker laten inlopen.
Maar meeste oude locs zijn gewoon erg vies en rijden knarsend. Dan ook weer wattestaafjes met wasbenzine al het vuil weg. Uiteraard de kap er af.
En goed in de moderne olie zetten op de juiste punten. Zelf doe ik ook altijd een drupje op de assen tussen wiel en frame en op de tandwieltjes.
Belangrijk zijn ook de wielen, met name de voorste wielen, voor goed massa contact.
Soms moet je met een schroevendraaier de aangekoekte olie en vuil er af schrapen, als ze veel gereden hebben. Ook als mensen heel zuinig op hun matrieel zijn geweest.
Daarna weer met wasbenzine en vrij veel druk gebruiken. Dacht laatst met een lokje dat ie mooie schone wielen had. Maar bleef maar haperen. Nogmaals de wielen gedaan, en die loc reed weer vlot door.
Verder zullen waarschijnlijk na een aantal rondjes proefbaan, net als de locs een beetje warm lopen en je merkt dat ze beter gaan lopen, de antislip bandjes er af gaan. Daar is na al die jaren zeker de rek uit.
Indien stoomlocs: Liefst met juiste gereedschap de drijfstangen verwijderen, bij e-locs draaistel los halen en nieuwe anti slipbandjes plaatsen.
Vergeet niet de wielen van de wagons schoon te maken, zeker als er binnenverlichting of sluitlichtjes op zetten. En hier de rij/loopvlakken, maar zeker ook de assen bij massacontactpunten voor binnenverlichting, indien aanwezig.
Zorg wel dat de wasbenzine goed is vervlogen voordat je iets op de baan zet: ik heb een een wagonbrand gehad toen ik een wagon met sleper op de baan zette waar spanning op stond, klein vonkje en woef! Is verder goed afgelopen trouwens. In elk geval beter dan toen we een fietsketting waren ontvetten onder de keukengeiser
Overigens ben ik het niet helemaal eens met de gele slepers: volgens mij is dit een fabeltje van Märklin. Ik heb een aantal "versleten" messingkleurige slepers onder loks en wagons, en die maken uitstekend contact, doen echt niet onder voor zilverkleurige nieuwe slepers. Als er stroomproblemen waren, lag dat altijd ergens anders: massa contact slecht of vuil.
Als een loc echt heel vuil is, zoek dan hier maar eens op '3029 gangbaar maken', zo heb ik ook geleerd hoe je de motor demonteert en helemaal kunt schoonmaken.
En wagons lopen vaak beter met drupje olie op de draaipunten van de assen.
Vaak zul je oude wagons ergens moeten bijbuigen indien van metaal. Controleer dan ook of ze met alle 4 de wielen vlak op de grond staan en of de koppelingen nog in model zijn.
Ook hoort er een veertje aan ekle koppeing, of bij kunstof koppelingen een sprietje om te zorgen dat ie mooi in het midden blijft.
Bij deze even mijn aanpak en tips. Leuke klus hoor om zoiets ouds te verkennen en werkend te krijgen. Plaats ook wat foto's hier van wat je tegenkomt.
Ondertussen kun je gaan nadenken wat je er zelf mee wilt: gewoon een leuk baantje opbouwen en deze treintjes rijden, of naar moderene digitaal aangestuurde modelbouw toe? Of iets daartussenin.
En leg ook eerst gewoon wat tijdelijke baantjes uit om te zien wat je mooi vindt en wat voor elementen je wilt: wat voor station, rangeermogelijkheid? Locloods/werkplaats of niet? Kopstation? Dubbelspoor? Brug?
Zijn het overigens M-rails die er bij zitten (metalen met beige bedding) of K-rails, met 'alleen bielzen'?
Succes,
Hajo