Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )

Gestart door yvonne zaterdag 03 november 2018, 15:09:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Hallo iedereen,

ik had een vraag over het aanleggen van een modelspoorbaan. ( goh dan ben ik op het juiste forum haha ) ( zal jullie even voor zijn )

Waarschuwing alvast ik heb heel veel vragen maar ik wist niet of ik dat hier in 1 x kan doen of dat ik daarvoor elke verschillende kopje in het forum moet gebruiken

Mijn zoontje van 13 heeft al een analoog baantje, cirkeltje met 2 locs.  Maar mijn lieve moeder heeft een 2e hands setje op de kop kunnen tikken voor mijn zoon.

Ik heb nu dus een hele pakket met sporen, een digitaal starterspakket en een locomotief. Nu ben ik van mezelf totaal niet technisch dus zit ik met een aantal vragen. Mede ook omdat mijn buurman er ook niet zoveel verstand van heeft maar wel steeds aankomt met wat opmerkingen waardoor ik het helemaal niet meer weet en hij ook niet volgens mij haha. Soms levert het willen helpen meer vragen op dan je al had.

Heb inmiddels zelf 2 spoorbaan ontwerpen gemaakt. Niet via de programma's die jullie allemaal gebruiken geen verstand van maar heel eenvoudig in Paint. Het gaat me ook niet om model van de baan maar meer om het feit hoe deze banen aan te leggen.

Mijn buurman zei dat je bij het aanleggen heel erg moest oppassen met keerlussen waardoor er kortsluiting komt enz en. En bepaalde stukjes rails vervangen door rails wat geen stroom geleid zodat er ook weer geen kortsluiting ontstaat. Pfff dacht dat modelspoor eenvoudig was. Dus not blijkbaar. Ik heb in bijlage 2 voorbeeldjes meegestuurd . Kunnen jullie mij zeggen of ik dan kortsluiting krijg en zo ja waar en hoe ik het moet oplossen enz? ( de voorbeelden zijn puur digitaal spoor !! zijn analoge baantje kan ik altijd in het midden leggen ervan )

Dat is mijn eerste vraag dus. de rest komt nu haha


*Ik heb nu dus een roco z21 start decoder of hoe je het ook noemt. zo'n grijsachtig kastje. Als ik die op 1 spoor aansluit dan krijgen alle sporen stroom als ik ze met wissels verbind?
*hoeveel mA ( ampere ? ) heeft de roco z21 ( of kan hij aan? ) een locomotief met wagons verbruikt tussen de 300 en 600 las ik ergens, dus zeg maar hoeveel treinen kan je laten rijden met dat ene z21kastje?
*moet je elke keer als je een nieuwe digitale locomotief gaat toevoegen aan je selectie alle treinen van het spoor halen voordat je de nieuwe trein kan installeren?
* welke merken kunnen er allemaal op de z21 ( roco maus ) rijden? Piko, Fleischmann, Trixx ? Marklin in elk geval niet dacht ik zo
( ik heb gelijkstroom ) ( dus dc )
* zit er kwalitatief veel verschil tussen de merken? Ik bedoel is een locomotief van Roco beter dan van Piko bijv?
* wagonnetjes kunnen zowel rijden op analoog of digitaal of moet je bij aankoop ook rekening houden dat er digitale wagons zijn en analoge zoals bij de treinen? En kan je dan ook gewoon met verschillende merken wagons aan elkaar rijden? ( een marklin wagen zal niet passen lijkt me )
* kunnen treinen op het zelfde spoor ( digitaal ) ook verschillende richtingen oprijden?  Bedoel ik mee als ik maar 1 spoor heb een rondje bijv. Kan ik dan de ene trein op het rondje vooruit laten rijden en de andere achteruit zodat ze hard tegen elkaar aan kunnen knallen ? Of moeten treinen op zelfde spoor in zelfde richting rijden anders ook kortsluiting? ( vraag dit vooral omdat mijn zoontje soms nogal onhandig kan zijn dus straks knallen er 2 treinen vol op elkaar en zijn er koppelingen kapot ofzo )

Pfff heel erg sorry voor de vele vragen. Als het er teveel zijn snap ik het of dat ze in een andere forum moeten. Mijn excuses aan jullie dan alvast. Heb me wel beetje ingelezen maar ..........

Groetjes Yvonne

( antwoorden vast ook al wel gegevens ergens maar ik zie door de bomen het bos niet meer door de vele pagina's en vragen hier op het forum ) ( nogmaals sorry hihi )

Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Nou Yvonne, hier kunnen we met zijn allen weer helemaal op los gaan :D Zet je maar alvast schrap voor alle reakties en neem extra vakantie op. Ik ben benieuwd. >:-D
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Haha nou ja ik hoop dat ik wat antwoorden krijg !!  Bedankt alvast daarvoor

Zie net in de mail dat dit het forum is voor marklin rijders haha dat wist ik dus niet !! Kom ik aan met iets wat niet van Marklin is sorry !!!!
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Voor vragen zit je goed op dit forum. Antwoord krijg je sowieso :D

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
* welke merken kunnen er allemaal op de z21 ( roco maus ) rijden? Piko, Fleischmann, Trixx ? Marklin in elk geval niet dacht ik zo
( ik heb gelijkstroom ) ( dus dc )
Volgens mij kunnen meerdere merken met de z21 overweg. Het gaat namelijk om de decoder die in de lok zit. Deze praat met de z21 (of andersom, maar dat is een detail).

Citeer* kunnen treinen op het zelfde spoor ( digitaal ) ook verschillende richtingen oprijden?  Bedoel ik mee als ik maar 1 spoor heb een rondje bijv. Kan ik dan de ene trein op het rondje vooruit laten rijden en de andere achteruit zodat ze hard tegen elkaar aan kunnen knallen ? Of moeten treinen op zelfde spoor in zelfde richting rijden anders ook kortsluiting? ( vraag dit vooral omdat mijn zoontje soms nogal onhandig kan zijn dus straks knallen er 2 treinen vol op elkaar en zijn er koppelingen kapot ofzo )
Je treinen kunnen verschillende richtingen oprijden op een spoor. Consequentie is natuurlijk wel dat ze tegen elkaar op kunnen knallen. Vaak is het eenvoudiger om dan 2 sporen te nemen en die een vaste richting te geven.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:53:46
Haha nou ja ik hoop dat ik wat antwoorden krijg !!  Bedankt alvast daarvoor

Zie net in de mail dat dit het forum is voor marklin rijders haha dat wist ik dus niet !! Kom ik aan met iets wat niet van Marklin is sorry !!!!
Er is ook een 2-rail sectie op dit forum. Daarnaast zijn hier een aantal 2-railers aanwezig.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Okey dus mijn zoontje moet goed gaan opletten welke kant hij uitrijdt. Het is ook bedoeling om 2 sporen aan te leggen misschien 3 want heb sporen genoeg. Maar goed hij wil vast uitproberen met 2 treinen achter elkaar aan te gaan rijden, dus ........... haha alle botsingen tot gevolg.

Okey dus meerdere merken kunnen op de roco z21 start kastje, maar is afhankelijk van het type decoder
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Zie net in de mail dat dit het forum is voor marklin rijders haha dat wist ik dus niet !! Kom ik aan met iets wat niet van Marklin is sorry !!!!
[/quote]
Er is ook een 2-rail sectie op dit forum. Daarnaast zijn hier een aantal 2-railers aanwezig.
[/quote]

Okey gelukkig hihiih. eh marklin is 3 rail niet? oooooh bang iets doms te zeggen nu haha
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Märklin is inderdaad 3-rail, nou ja niet letterlijk, dan zou het 2,5 rail zijn of nog iets kleiner :D
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 03 november 2018, 16:00:56
Märklin is inderdaad 3-rail
Behalve dan Märklin spoor 1 en spoor Z. ;)
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Behalve dan Märklin spoor 1 en spoor Z. ;)


omdat het allemaal zo eenvoudig is haha
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
hoi,

Er zitten hier wel 2railers :) Gelukkig wel ;) Even wat vragen goed beantwoorden:

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
*Ik heb nu dus een roco z21 start decoder of hoe je het ook noemt. zo'n grijsachtig kastje. Als ik die op 1 spoor aansluit dan krijgen alle sporen stroom als ik ze met wissels verbind?

Je hebt een Roco z21 start centrale met een multimaus. Dat is een veel gebruikte startset. Je kan er alles mee. Niet te moeilijk in gebruik. En inderdaad alle sporen krijgen spanning als je ze met wissels verbindt. Het leuke van digitaal is dat je dan tegelijk (in tegengestelde richting) met 2 loks kan rijden.

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
*hoeveel mA ( ampere ? ) heeft de roco z21 ( of kan hij aan? ) een locomotief met wagons verbruikt tussen de 300 en 600 las ik ergens, dus zeg maar hoeveel treinen kan je laten rijden met dat ene z21kastje?

Standaard: 4 tot 6 loks. De adapter levert standaard 2 ampère (2000 mA).

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
*moet je elke keer als je een nieuwe digitale locomotief gaat toevoegen aan je selectie alle treinen van het spoor halen voordat je de nieuwe trein kan installeren?

Installeren is het niet.  De decoders zijn eigenlijk kleine computers. Deze kan je instellen door waardes in een CV-lijst (afkorting voor configuratie variabele) aan te passen. De lijst is redelijk standaard sommige leveranciers willen nog wel eens afwijken maar daarvoor is dan de handleiding ;) Een nieuwe digitale decoder staat altijd op adres 3. Bij tweede hands zal het nog wel eens verschillen. Maar na een reset staat ook deze weer op 3. Wil je de lok een ander adres geven dan noemen ze dat programmeren. Je schrijft een bepaalde waarde (in dit geval het juiste adres) in de juiste CV (in dit geval CV 1). Dan reageert die lok op dat adres. Als je meerdere loks op de baan hebt staan dan reageren ze allemaal op de programmeeropdrachten. Dus is het even verstandig om de rest er even af te halen. Na het programmeren kan je de lok in de bibliotheek van je multimaus zetten.

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
* welke merken kunnen er allemaal op de z21 ( roco maus ) rijden? Piko, Fleischmann, Trixx ? Marklin in elk geval niet dacht ik zo
( ik heb gelijkstroom ) ( dus dc )

Kortweg: Alle merken behalve Märklin. Dus alles wat 2rail en digitaal is kan je op je z21-baan laten rijden.

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
* zit er kwalitatief veel verschil tussen de merken? Ik bedoel is een locomotief van Roco beter dan van Piko bijv?

De echte pure märklin-fans zullen zeggen dat hun merk beter is dan alle andere merken bij elkaar omdat het "metaal" is. Goed, sommige mensen geloven nog in sprookjes. Er is niet echt verschil in de merken. Mensen zullen altijd een voorkeur hebben. Zelf heb ik een stuk of 15 verschillende merken op mijn baan staan.

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
* wagonnetjes kunnen zowel rijden op analoog of digitaal of moet je bij aankoop ook rekening houden dat er digitale wagons zijn en analoge zoals bij de treinen? En kan je dan ook gewoon met verschillende merken wagons aan elkaar rijden? ( een marklin wagen zal niet passen lijkt me )

Geen probleem. Je kan gewoon je wagonnetjes zowel analoog als digitaal gebruiken. Bij Märklin-wagons mag je de wielen vervangen door geïsoleerde wielen anders heb je kortsluiting.

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
* kunnen treinen op het zelfde spoor ( digitaal ) ook verschillende richtingen oprijden?  Bedoel ik mee als ik maar 1 spoor heb een rondje bijv. Kan ik dan de ene trein op het rondje vooruit laten rijden en de andere achteruit zodat ze hard tegen elkaar aan kunnen knallen ? Of moeten treinen op zelfde spoor in zelfde richting rijden anders ook kortsluiting? ( vraag dit vooral omdat mijn zoontje soms nogal onhandig kan zijn dus straks knallen er 2 treinen vol op elkaar en zijn er koppelingen kapot ofzo )

Dat is juist de gein van digitaal. Je kan op hetzelfde spoor verschillende treinen laten rijden. Ook in tegengestelde richting. Een beetje uitleg over digitaal: Uitleg digitaal.


Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
Mijn buurman zei dat je bij het aanleggen heel erg moest oppassen met keerlussen waardoor er kortsluiting komt enz en. En bepaalde stukjes rails vervangen door rails wat geen stroom geleid zodat er ook weer geen kortsluiting ontstaat.

Inderdaad bij 2rail zeker even oppassen. Maar daar zijn oplossingen voor ;)

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
Ik heb in bijlage 2 voorbeeldjes meegestuurd . Kunnen jullie mij zeggen of ik dan kortsluiting krijg en zo ja waar en hoe ik het moet oplossen enz? ( de voorbeelden zijn puur digitaal spoor !! zijn analoge baantje kan ik altijd in het midden leggen ervan )

Bij de twee banen zit er geen kortsluiting. Je kan het zelf bepalen door links en rechts van de lijnen in een andere kleur de lijn te volgen. Komen ze bij elkaar dan is er niets aan de hand. Komen ze op een andere kleur dan heb je sluiting.

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46
Pfff dacht dat modelspoor eenvoudig was. Dus not blijkbaar.

Welkom in de wondere wereld van modeltreintjes. Dit is pas het begin ;)  O:-D Nog niet eens over gehad dat je je z21 ook via een slimme telefoon of tablet kan besturen.

Groet Ronald.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )

Citaat van: yvonne op zaterdag 03 november 2018, 15:09:46

Ik heb in bijlage 2 voorbeeldjes meegestuurd . Kunnen jullie mij zeggen of ik dan kortsluiting krijg en zo ja waar en hoe ik het moet oplossen enz? ( de voorbeelden zijn puur digitaal spoor !! zijn analoge baantje kan ik altijd in het midden leggen ervan ) 


Bij de twee banen zit er geen kortsluiting. Je kan het zelf bepalen door links en rechts van de lijnen in een andere kleur de lijn te volgen. Komen ze bij elkaar dan is er niets aan de hand. Komen ze op een andere kleur dan heb je sluiting.


Niet geheel duidelijk dit. Als ik de buitenste baan rood doe en binnenste blauw dan komen ze niet aan elkaar inderdaad. Maar via de wissels raken ze elkaar wel natuurlijk. Maar dat maakt niet uit?

Dat had ik gelezen dat via telefoon ook kan bedienen alleen dat wil niet bij de z21 start. Wel bij de andere volgens mij.

Verder echt heel erg bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg. Heel leuk!!!

Dus marklin en trix zijn vaak modellen van metaal en dus wat steviger en zwaarder. Maar zitten daar dan ook wat sterkere motoren in om het extra gewicht te compenseren?

200ma zeg je en dan 4 -6 treinen. Aardig wat en dat ook bijna niet allemaal tegelijk te besturen lijkt me dan moet je alles steeds in de gaten houden. Moet het niet 3-6 treinen zijn dan? 3x 600ma is al 1800ma? Maar ook niet zo belangrijk hihi

15 verschillende merken wow. Heb je zo'n grote baan?

Echt bedankt voor de antwoorden
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: yvonne op zondag 04 november 2018, 11:41:42
Niet geheel duidelijk dit. Als ik de buitenste baan rood doe en binnenste blauw dan komen ze niet aan elkaar inderdaad. Maar via de wissels raken ze elkaar wel natuurlijk. Maar dat maakt niet uit?

Nee, dat maakt dan niet uit. Teken maar eens twee wissels zoals je baan plan na en dan zie je dat bijvoorbeeld de buitenst railstaaf ook weer de buitenste railstaaf raakt. Bij wissels heeft de fabrikant ervoor gezorgd dat er geen sluiting ontstaat als de trein er over heen rijdt. Het puntstuk is dan meestal zonder spanning of van plastic. Had je analoog gedaan en meerdere treintjes tegelijk willen rijden had het wel uitgemaakt. Dit omdat je dan wel kortsluiting via de wissels krijgt omdat er dan een verbinding tussen de twee stroomkringen. Bij digitaal heb je nu maar één stroomkring.

Citaat van: yvonne op zondag 04 november 2018, 11:41:42
Dat had ik gelezen dat via telefoon ook kan bedienen alleen dat wil niet bij de z21 start. Wel bij de andere volgens mij.

Bij de z21start moet je een "extra" ontgrendelcode aanschaffen. Dan kan je je z21start op je eigen netwerk aansluiten en zo via de app de boel aansturen. Mogelijk is jouw z21start al ontgrendeld. Goed, dat is dan eventueel stap 2 en 3.

Citaat van: yvonne op zondag 04 november 2018, 11:41:42
Dus marklin en trix zijn vaak modellen van metaal en dus wat steviger en zwaarder. Maar zitten daar dan ook wat sterkere motoren in om het extra gewicht te compenseren?

Nee, net zo steviger of zwaarder als ieder ander merk. Ook andere merken brengen modellen in metaal / messing uit. De motoren zijn meestal hetzelfde als alle andere merken.

Citaat van: yvonne op zondag 04 november 2018, 11:41:42
200ma zeg je en dan 4 -6 treinen. Aardig wat en dat ook bijna niet allemaal tegelijk te besturen lijkt me dan moet je alles steeds in de gaten houden. Moet het niet 3-6 treinen zijn dan? 3x 600ma is al 1800ma? Maar ook niet zo belangrijk hihi

De huidige treinen gebruiken iets van 300 - 500 mA. Dit omdat de verlichting meestal LED is. De motoren worden anders aangestuurd daardoor minder opgenomen vermogen.

Citaat van: yvonne op zondag 04 november 2018, 11:41:42
15 verschillende merken wow. Heb je zo'n grote baan?

Nee, niet echt groot. Kijk maar eens in mijn draadjes Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam?. Juist kleiner gaan bouwen  :D Was het grote zat. De bouw daarvan kan je volgen  :D

Groet Ronald.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Hallo Yvonne
Googel eens op
'Deel 1. Roco Digitale startset "z21start" met Multimaus. Art.No. 51282. ÖBB Rh 2016.'
Krijgt U een filmpje te zien betreffende het opstarten van digitale baan met roco multimuis en 2 loco's
Succes :thumbup:

Peter
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Kanarie ik zal je filmpje gaan bekijken!!! Ronald ik zal morgen even kijken wat voor baan je hebt. Nieuwsgierig
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Ronald !! wow wat ben jij een knutselaar zeg wat maak jij zelf mooie dingen !!!

Ja dat is maar weinigen gegeven denk ik haha. zeker mij niet

Echt heel leuk !!!!!
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Hallo Yvonne
Googel eens op
'Deel 1. Roco Digitale startset "z21start" met Multimaus. Art.No. 51282. ÖBB Rh 2016.'
Krijgt U een filmpje te zien betreffende het opstarten van digitale baan met roco multimuis en 2 loco's


Hierop lijkt het inderdaad behoorlijk simpel om te doen !!! Alleen het programmeren gaat me wat te snel maar goed daar is wel een handleiding voor.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Nog even wat rondgekeken op internet en wat sites van treinfabrikanten, maar ik vind dat er nog een heel groot aanbod is van analoge treinen !! Het aanbod is bijna net zo groot als het digitale aanbod en dat terwijl we toch inmiddels in een digitale wereld leven. Verbaasde me even.

Andere kant zal het wel gewoon komen omdat ze een model toch al ontwikkelen en het dan makkelijk zowel voor beide doelgroepen uit gaat brengen

Yvonne
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
hoi,

Citaat van: yvonne op maandag 05 november 2018, 11:14:24
Ronald !! wow wat ben jij een knutselaar zeg wat maak jij zelf mooie dingen !!!

Ja dat is maar weinigen gegeven denk ik haha. zeker mij niet

Echt heel leuk !!!!!

Dank je wel. Ik ben ook maar wat aan het prutsen. Het landschap deel is niet echt moeilijk. Met een beetje geduld kan je het ook. Het is allemaal niet echt moeilijk.  :D Sommige mensen doen er moeilijk over  O:-D  :D


Citaat van: yvonne op maandag 05 november 2018, 14:31:27
Nog even wat rondgekeken op internet en wat sites van treinfabrikanten, maar ik vind dat er nog een heel groot aanbod is van analoge treinen !! Het aanbod is bijna net zo groot als het digitale aanbod en dat terwijl we toch inmiddels in een digitale wereld leven. Verbaasde me even.

Andere kant zal het wel gewoon komen omdat ze een model toch al ontwikkelen en het dan makkelijk zowel voor beide doelgroepen uit gaat brengen

Bij 2rail is het heel gebruikelijk dat er twee versies of drie versies uitgebracht worden. Meestal een analoge waar je zelf een decoder in kan plaatsen. Een digitale versie en een digitale versie met geluid. Dan heb je alle smaken ;) Ook de oudere analoge loks zijn om te bouwen naar digitaal. Soms is het heel gemakkelijk, dan hebben ze al een stekker voor de decoder. Soms wat moeilijker dan mag je met draadjes solderen aan de gang ;) Het voordeel is dat je zelf je favoriete merk decoder kan kiezen en deze op je digitale baan gebruiken. 

Bij 3rail heeft Märklin sinds een aantal jaren de keuze voor de gebruikers gemaakt door standaard alle nieuwe modellen van een decoder te voorzien. Märklin brengt geen nieuwe analoge modellen meer uit. Als je oude analoge modellen nog tegenkomt dan weet je zeker dat ze tweedehands zijn en al minstens tig jaar oud. Ook die zijn wel om te bouwen naar digitaal.

Groet Ronald.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Een digitale versie en een digitale versie met geluid ( antwoord van ronald )

Als ik op bijv de site van Roco kijk voor digitale treinen dan is bijna 99% van de digitale treinen inmiddels toch gewoon al met geluid te koop? Ik zie nog heel weinig nieuwe treinen bij Roco althans die alleen digitaal zijn en zonder geluid worden geleverd. Dus het komt nog wel voor dat ze zonder geluid worden geleverd?  Daar moet ik dus nog wel even opletten.
( hoewel bij de roco startsets staan wel een paar digitaal maar zonder geluid ) deze bijv https://www.roco.cc/en/product/240728-0-0_1000_0-1-0-0-0-001-1/products.html

Had nog een vraagje want was even wat youtube filmpjes aan het kijken. En dan rijden mensen ook natuurlijk met digitale treinen.
Maar ik zag iemand die had 2 digitale locs aan elkaar gekoppeld en daar een rij wagons achter. Ik vraag me af hoe dat werkt !!
Moet je dan beide locs activeren op de rocomaus? Maar is het niet zo dat 1 trein altijd iets sneller kan rijden als een ander ? ( iets zwaarder model of weet ik veel wat )  Dat lijkt me niet handig en ook niet goed voor het motortje in de ene trein.

Of is het gewoon altijd zo de treinen altijd dezelfde snelheid hebben?  Dus als ik digitale trein A op zogenaamd half snelheid laat rijden en een totaal ander model Loc b ook op halfsnelheid laat rijden dat ze inderdaad ook dezelfde snelheid hebben door de decoder die ze ingebouwd hebben?


waar staat het spoorgrote HOe voor? past dat ook op HO of is dat totaal wat anders?

Kan je ook 2  Z21 start decoders naast elkaar gebruiken? ( kan je nog meer digitale treinen laten rijden  ) volgens de buurman wist hij nog wel iemand die ook nog een z21 start ergens had liggen. Dus als je bijv een 3 baans railsysteem hebt dat je 1 z21 gebruikt voor de buitenste 2 rails en de ander voor de rail in het midden? Met een normale z21 lijkt me dat lastig want die werkt volgens mij ook via een modem? Dus dan zou het systeem denk ik in de war gaan komen met 2 modems door elkaar gebruiken.
( ooh je vast weer wat doms gezegd nu haha )

de onderplaat voor een baan wordt vaak 9 of 12mm multiplex gebruikt of niet? Maar het maken van een viaductje welk hout kan je daar beste voor gebruiken? Dat hoeft niet zo dik te zijn lijkt me
groetjes Yvonne

Wie weet Ronald als ik zou gaan knutselen ook wat moois kan gaan maken. Maar heb het nog nooit gedaan dus kan je niet antwoorden of ik een mooie landschap zou kunnen maken. Denk persoonlijk dat ik vast wel iets in elkaar kan krijgen maar niet op zo'n mooie manier dan jou ( of is het als jou haha )

Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17waar staat het spoorgrote HOe voor? past dat ook op HO of is dat totaal wat anders?

HO en HOe is allebei schaal 1:87, maar HO is de 'normale' spoorbreedte en HOe is smalspoor. Dat betekent dat je wel een baan kunt maken waarop ze allebei voorkomen, maar de treinen en wagons passen niet op elkaars rails. In de werkelijke wereld is het niet anders. Zie Schalen voor meer informatie.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Een digitale versie en een digitale versie met geluid ( antwoord van ronald )
Yvonne, met de citaat-knop aan de rechterkant van het bericht, kun je op eenvoudige wijze citeren. Dat maakt de berichten wat leesbaarder ;)
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 06 november 2018, 13:33:49
Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Een digitale versie en een digitale versie met geluid ( antwoord van ronald )
Yvonne, met de citaat-knop aan de rechterkant van het bericht, kun je op eenvoudige wijze citeren. Dat maakt de berichten wat leesbaarder ;)

dank je wel overheen gekeken blijkbaar haha
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
 @citaat Maakt niet uit toch :D
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Als ik op bijv de site van Roco kijk voor digitale treinen dan is bijna 99% van de digitale treinen inmiddels toch gewoon al met geluid te koop? Ik zie nog heel weinig nieuwe treinen bij Roco althans die alleen digitaal zijn en zonder geluid worden geleverd. Dus het komt nog wel voor dat ze zonder geluid worden geleverd?  Daar moet ik dus nog wel even opletten.

Goed opletten inderdaad. Als ik zo de webzijde van Roco onder digital kijk dan leveren ze inderdaad 99% met sound. Dat zal nu een keuze zijn om wat meer te verdienen. Met geluid is meestal toch weer wat duurder. Goed, dat is op zich niet echt erg want dan prak je er een decoder naar keuze in ;) Brawa levert bijvoorbeeld een complete serie: BR 291. Van analoog naar digitaal.

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Maar ik zag iemand die had 2 digitale locs aan elkaar gekoppeld en daar een rij wagons achter. Ik vraag me af hoe dat werkt !!
Moet je dan beide locs activeren op de rocomaus? Maar is het niet zo dat 1 trein altijd iets sneller kan rijden als een ander ? ( iets zwaarder model of weet ik veel wat )  Dat lijkt me niet handig en ook niet goed voor het motortje in de ene trein.


In multi-tractie rijden heet dat. Je kan in Dit artikel "Multi-tractie" lezen hoe je dat kan instellen en gebruiken.

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Of is het gewoon altijd zo de treinen altijd dezelfde snelheid hebben?  Dus als ik digitale trein A op zogenaamd half snelheid laat rijden en een totaal ander model Loc b ook op halfsnelheid laat rijden dat ze inderdaad ook dezelfde snelheid hebben door de decoder die ze ingebouwd hebben?

Nee, niet echt. :) Het is verschillend per lok en type.

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
waar staat het spoorgrote HOe voor? past dat ook op HO of is dat totaal wat anders?

Het is een maatje smaller. Zie dit artikel over schalen.

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Kan je ook 2  Z21 start decoders naast elkaar gebruiken? ( kan je nog meer digitale treinen laten rijden  ) volgens de buurman wist hij nog wel iemand die ook nog een z21 start ergens had liggen.

Nee, niet echt. Dat zou ik niet doen. Je kan wel extra spanning (ampère's) via extra (baan)versterkers op de baan zetten om meer treinen te laten rijden. Goed met je z21 kan je al 4 tot 6 treinen laten rijden. Met de hand is dat al een uitdaging.

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Dus als je bijv een 3 baans railsysteem hebt dat je 1 z21 gebruikt voor de buitenste 2 rails en de ander voor de rail in het midden? Met een normale z21 lijkt me dat lastig want die werkt volgens mij ook via een modem? Dus dan zou het systeem denk ik in de war gaan komen met 2 modems door elkaar gebruiken. ( ooh je vast weer wat doms gezegd nu haha )

Valt wel mee. Goed je kan gewoon een tweede z21 in je netwerk opnemen. Maar dan mag je de boel gaan aanpassen in je z21, zie ook dit bericht: Poggendam, experimenteren met de z21.

Voor een 3rail-baan kan je wel een z21 gebruiken. Op de manier zoals jij dat zegt zeker. Maar ik zou het lekker bij één rail-systeem houden. En het geld voor een z21 investeren in een leuk lokje. Een z21 brengt 2de hands gewoon nog iets van 100 euro op. Dus als er iemand nog zo'n ding heeft liggen brengt het dat op. En je mist niets aan een 3rail-baan in "digitaal" opzicht. Het is de investering niet waard. Dat hier voornamelijk 3railers zitten komt door de naam van het forum en dat je veel van het merk märklin meekrijgt. Op zit een gemengd gezelschap van 2-railers en 3-railers. klein van schaal z, n-spoorders via h0 en 0 tot spoor 1 of groter. De mengelmoes is daar wat meer aanwezig. Zelf vind ik de grotere schaal 0 (nul) zeer interessant aan het worden  :D

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Wie weet Ronald als ik zou gaan knutselen ook wat moois kan gaan maken. Maar heb het nog nooit gedaan dus kan je niet antwoorden of ik een mooie landschap zou kunnen maken. Denk persoonlijk dat ik vast wel iets in elkaar kan krijgen maar niet op zo'n mooie manier dan jou ( of is het als jou haha )

Ach. Ik had ook nog nooit iets met landschap gedaan  :D Het is een kwestie van uitproberen en prutsen. Niets meer en niets minder. Er mislukt nog wel eens wat, daar moet je niet bang voor zijn. Dat maakt het ook wel weer leuk. Ik heb niets voor niets al een baan compleet afgebroken  :D

Groet Ronald.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Nou dat Multitrac rijden laten we maar mooi wat het is haha. Dat is me nu al te ingewikkeld haha

Dank trouwens weer voor je duidelijk antwoorden Ronald.

Nu zie ik bij Roco 3 verschillende soorten spoor. Zijn deze allemaal geschikt voor digitaalspoor?  Zit er kwalitatief ook nog verschil tussen de sporen ? dat de ene beter stroom doorgeeft of weet ik veel wat of zit het verschil puur in wel of geen stenen bedding onder het spoor?

4-6 trein lijkt me ook al een hele uitdaging om dat alles in goede banen te moeten gaan begeleiden inderdaad zeg pfff

Yvonne
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Citaat van: yvonne op woensdag 07 november 2018, 15:09:28
Zijn deze allemaal geschikt voor digitaalspoor?
Ja.
Als er twee geleiders aanwezig zijn, kan het digitale signaal doorgegeven worden.
Het soort spoor is in dezen onbelangrijk.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
hoi,

Citaat van: yvonne op woensdag 07 november 2018, 15:09:28
Nu zie ik bij Roco 3 verschillende soorten spoor. Zijn deze allemaal geschikt voor digitaalspoor?  Zit er kwalitatief ook nog verschil tussen de sporen ? dat de ene beter stroom doorgeeft of weet ik veel wat of zit het verschil puur in wel of geen stenen bedding onder het spoor?

Ja, het maakt voor de centrale niet uit welk railsoort hij voedt ;) Voor je benzine of dieselmotor maakt het ook niet uit welk merk benzine je tankt ;) Het is maar wat je zelf mooi vindt. Bij de startsets zit meestal Geoline (met bedding) dit is een wat hardere bedding. Wat moeilijker op maat te maken als je zelf een stukje moet zagen. (ja ervaring). Wel goed om "losse" banen mee te maken. Dan heb je de twee RocoLines: Met bedding en zonder bedding. De rocoline met bedding is met een zachtere bedding. Je moet het mooi vinden. De rocoline zonder bedding is een veel gebruikte railsoort. Zeker omdat het niet zo hele hoge railstaaf is en redelijk fijn. Daarnaast kan je je mooi zelf bedding (ballast) aanbrengen.

Qua materiaal / Legering van de spoorstaaf maakt het tegenwoordig met de modernere spoorstaven niets meer uit. Dat geleid allemaal goed. Je moet wegblijven bij de ouder railsoorten van messing (de geelachtige kleur). Die moet je iets te veel schoonmaken.

Als je een wat vastere baan gaat maken dan kan je de voedingsdraden van je centrale aan je spoorstaven solderen voor een goede verbinding. Het solderen is niet echt moeilijk. Met een klein beetje oefenen kom je heel ver  :D

Groet Ronald.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Okey weer heel wat duidelijk geworden haha.

Dan nog laatste vraag vooralsnog. je hebt natuurlijk verschillende maten rails. Nu zie ik dat bij Roco de kleinste radius iets van 72cm ongeveer. Kan je hier ook over rijden met de lange passagierswagons? Of moet je dit langzaam doen ivm het kunnen ontsporen? Of maakt het qua snelheid niet uit maar is het puur dat het rijden door de bocht niet mooi lijkt als de wagons wat onnatuurlijk erdoor rijden. Want bijna alles wat ik zo snel gezien heb ook qua wagons moet de kleinste radius ( kleinste radius van Roco ) aankunnen.

Yvonne
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Kan je ook 2  Z21 start decoders naast elkaar gebruiken? ( kan je nog meer digitale treinen laten rijden  ) volgens de buurman wist hij nog wel iemand die ook nog een z21 start ergens had liggen.

Nee, niet echt. Dat zou ik niet doen. Je kan wel extra spanning (ampère's) via extra (baan)versterkers op de baan zetten om meer treinen te laten rijden. Goed met je z21 kan je al 4 tot 6 treinen laten rijden. Met de hand is dat al een uitdaging.

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Dus als je bijv een 3 baans railsysteem hebt dat je 1 z21 gebruikt voor de buitenste 2 rails en de ander voor de rail in het midden? Met een normale z21 lijkt me dat lastig want die werkt volgens mij ook via een modem? Dus dan zou het systeem denk ik in de war gaan komen met 2 modems door elkaar gebruiken. ( ooh je vast weer wat doms gezegd nu haha )


Nog eens zitten liggen nadenken over 2 z21 start decoders.
Als je nou een berglandschap hebt en de ene trein over de grondplaat rijdt en de andere trein 30cm hoger. Dus 2 losse rails ( los van elkaar dus de sporen boven en onder raken elkaar niet, gewoon 2 losse rondjes). Kan je dan niet de ene z21 aansluiten op de lage baan en een andere op de hoge baan?
Zo niet, hoe moet je dat dan doen om beide banen digitaal te maken als het hoogte verschil zo groot is


Yvonne
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
hoi,

Citaat van: yvonne op dinsdag 06 november 2018, 12:19:17
Nog eens zitten liggen nadenken over 2 z21 start decoders. Als je nou een berglandschap hebt en de ene trein over de grondplaat rijdt en de andere trein 30cm hoger. Dus 2 losse rails ( los van elkaar dus de sporen boven en onder raken elkaar niet, gewoon 2 losse rondjes). Kan je dan niet de ene z21 aansluiten op de lage baan en een andere op de hoge baan?
Zo niet, hoe moet je dat dan doen om beide banen digitaal te maken als het hoogte verschil zo groot is

Het zijn geen decoders maar centrales ;) Decoders zitten in je treintjes. De centrale stuurt commando's naar de decoders in je treintjes. Gewoon met twee draden vanaf je z21start twee draadjes naar je bovenbaan. Dan kan je gewoon met 1 centrale je twee banen aansturen.

Groet Ronald.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Zo heb de baan liggen en de trein rijdt !!! Gelukt dus. Nu had ik nog vraagje over het aansluitpunt op de baan van de centrale.  Onder een stukje recht spoor zitten de 2 kabeltjes ( deze zitten vast ) waar ik de centrale op aansluit. Deze maakt verbinding met 2 pinnetjes die aan het rails vastzitten. Maar kan ik geen verbinding maken in een bocht? Dus zit ik nu vast aan het recht stukje spoor waar alles op gemonteerd is? In bocht zou handiger zijn voor mij
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Tja, dan is hulp nodig van iemand met een soldeerbout.
Het verzetten (solderen) van de twee draadjes aan de lipje aam de onderzijde van de rail is een eenvoudig klusje.
Het kan ook met kabelschoentjes.
Hoe zitten de draden nu vast ?

Cees
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
hoi,

Wat Cees al aangeeft: Met een soldeerbout kan je wat draadjes aan de spoorstaven solderen. Stuur anders mij even een PB met waar je woont. Mogelijk kan ik je helpen.

Citaat van: yvonne op donderdag 15 november 2018, 11:09:16
Maar kan ik geen verbinding maken in een bocht? Dus zit ik nu vast aan het recht stukje spoor waar alles op gemonteerd is? In bocht zou handiger zijn voor mij

Door te solderen :) Volgens mij is het H-aansluitstuk van Roco niet in de bocht te plaatsen. Tenminste, ik zou dat zelf moeten testen thuis. Ik moet nog ergens een aansluitrail hebben die ik niet gebruik. En bochtenwerk.

Citaat van: Pt2/3 op donderdag 15 november 2018, 12:59:03
Het verzetten (solderen) van de twee draadjes aan de lipje aam de onderzijde van de rail is een eenvoudig klusje.
Het kan ook met kabelschoentjes. Hoe zitten de draden nu vast ?

Het is Roco GEO-line. Het is geen C-rails.  :D

Groet Ronald.
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )
Ronald

Overheen gelezen c.q. macht der gewoonte (3 rail forum)
Op de website van Roco staat dit:
61190 - Feed-in power element for digital DCC operation
It can be connected to any straight or curved track element at the point designated from the factory.

Cees
Re: overstap analoog naar digitaal ( en meer vragen ) ( help )

Hey dank je Cees ik heb het even opgezocht en inderdaad dat zou dan moeten willen. Denk dat het dan alleen werkt voor geoline en roco line met bedding niet voor de normale Ho roco line ! Maar voor mij  maakt dat niet uit want ik heb die geoline rails.

Dank dank

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK