Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen

Gestart door bvk007 zaterdag 03 november 2018, 14:50:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Hallo allemaal,

Vandeweek hebben wij onze nieuwe aanwinst op mogen halen een BR103 insider model uit 2017. We hebben echter een probleempje in een bocht die naar beneden afloopt. In deze bocht raakt de buffer van de loc de koppeling van de wagon erachter en tikt deze om.

Is er een manier om de buffer eraf te halen (zonder deze te slopen)? Een andere oplossing zou zijn om een vaste koppeling (deze zit lager, en heeft geen oogje) te monteren zodat de buffer erover heen gaat. Dit is niet heel wenselijk, loshalen is een ramp met vaste koppelingen.

We horen het graag van jullie.

Groet,

Wim en Bas
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Of .... Deze koppeling gebruiken ===> klik
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Is het misschien een optie om de bocht aan te passen? Als deze combinatie van loc en wagon er niet goed doorheen komt, krijg je er misschien in de toekomst vaker last van. Dan kun je kiezen: elke keer dat het gebeurt de betreffende loc of wagon aanpassen, of één keer de bocht ruimer maken.
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Heb betreffende loc ook maar nergens problemen ook niet in R1 bochten of in oude M-rails 5100. Ik zou de buffers in tact laten en een oplossing zoeken bij de koppeling. Misschien een foto of filmpje maken zodat we mee kunnen kijken en meedenken naar een oplossing.
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
We hebben vandaag de koppeling vervangen door de profikoppeling van fleischman. Maar er zit wat hoogte verschil in die bocht en hij kwam los. Daarna toch nog een vaste koppeling ertussen gezet. Dit werkt wel goed, maar ik zie dit als een lapmiddel en wil toch opzoek naar een andere soort koppeling.

De combinatie is trouwens de br103 met de bijbehorende wagons. De bochtcombinatie ligt er al een tijdje en is tot nu toe altijd goed gegaan. Hij ligt vast en is ingebed.

Dus als iemand nog goede tips heeft voor koppelingen dan horen we die graag :).
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
 @citaat Nogmaals ===> klik
Citaat van: nobody op zaterdag 03 november 2018, 15:04:47
Of .... Deze koppeling gebruiken ===> klik
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Citaat van: nobody op zondag 04 november 2018, 07:42:49
@citaat Nogmaals ===> klik
Citaat van: nobody op zaterdag 03 november 2018, 15:04:47
Of .... Deze koppeling gebruiken ===> klik

Is genoteerd :) Hoe werkt deze koppeling dan?
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
 @citaat Koppelen door ze tegen elkaar te drukken. Ontkoppelen d.m.v. ontkoppelrail. Deze drukt de halve cirkel
omhoog en daarmee de koppelarm. Je kunt een wagen uit een treinverband nemen, door de wagon loodrecht
op te tillen.
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Hallo,

of de Roco universeelkoppeling 40395 gebruiken, deze koppelt ook met Marklin kortkoppelingen waardoor niet gelijk de wagons aangepast hoeven te worden, het voordeel is dat deze minder hoog is dan de Marklin kortkoppeling waardoor deze onder de buffer doorgaat, een probleem die vaak bij Roco wagons met een fraktie lager geplaatste buffers voorkomt, eigenlijk hetzelfde probleem wat jij nu ondervind.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Meer over H0 koppelingen ===> klik
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: br103 39170 (insider 2017) buffers verwijderen
Citaat van: bvk007 op zaterdag 03 november 2018, 22:22:28
We hebben vandaag de koppeling vervangen door de profikoppeling van fleischman. Maar er zit wat hoogte verschil in die bocht en hij kwam los. Daarna toch nog een vaste koppeling ertussen gezet. Dit werkt wel goed, maar ik zie dit als een lapmiddel en wil toch opzoek naar een andere soort koppeling.

De combinatie is trouwens de br103 met de bijbehorende wagons. De bochtcombinatie ligt er al een tijdje en is tot nu toe altijd goed gegaan. Hij ligt vast en is ingebed.

Dus als iemand nog goede tips heeft voor koppelingen dan horen we die graag :).
Het enige lapmiddel hier is de koppeling vervangen of de buffers eraf halen. Een koppeling laat bij normaal bedrijf niet los noch komt die tegen de buffers aan. Het probleem zit in je bocht en de enige duurzame oplossing is dat goed neerleggen. Anders ja je bij alle lange looks die je koopt hier weer tegenaan lopen.