Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Br 103 met een van de eerste decoders.

Gestart door Neo vrijdag 02 november 2018, 22:33:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 103 met een van de eerste decoders.
Hoi allemaal,

Vanmiddag heb ik op mijn proef-codeerbaantje mijn oude BR 103 geprobeerd te laten rijden.
Hij was al een tijdje niet in actie gekomen dus  dat mocht wel weer een keer. Tot mijn grote verbazing reed de loc geen centimeter. Toen ik op mijn CS3 de functietoets voor de verlichting aan deed, werkte dat gewoon.
In de lok zit nog een hele oude decoder van het eerste uur, welke precies weet ik nog niet want ik heb nog geen tijd gehad de kap te lichten. Zou de decoder ter ziele zijn of zit er een draadje los ? (Ik hoop het laatste natuurlijk ;)

Groet,

Neo (Gijs)

Edit Looney Tunes: topictitel aangepast op verzoek van topicstarter
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
"Eerste" decoders natuurlijk (Onderwerp)
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Gijs,

Het kan allebei, om erachter te komen zal je toch de kap van de loc moeten halen.
Wat ook mogelijk is, is dat de motor een onderhoudsbeurtje nodig heeft, om weer op gang te komen. Maar dat weet je ook pas, nadat de kap eraf is.

Kortom...  ;)
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Je hebt dan een 3657; Br 103 121-0, (1985-1986) of een 103 113-7. (1987-1993, dec. met smd)
Overtuig je eerst eens of de bruine aansluitdraad van je besturingssysteem aan de massa zit, en de rode draad aan de middenpuntcontacten. Er zit een Moterola I decoder in, en die weigert dienst als de draden van je rails verkeerd om zijn aangesloten. Bij de Moterola II en nieuwere typen wordt het signaal automatisch aangepast.

Als dit correct is, kijk dan eens naar een vaststaande motor, en te veel olie rond het sleepcontact en de assen.

Mvg, Marcel
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
John en Marcel, bedankt voor jullie reactie. Ik ga er mee aan de slag en laat wel weten of er iets op te lossen valt.
Groet en nogmaals bedankt.

Gijs (Neo)
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Ik heb het proefbaantje en de aansluiting goed nagekeken, ook de kap er afgehaald en alle draden en de aansluiting daarvan gecontroleerd ,maar nee niets gevonden. Conclusie denk ik: Decoder ter ziele...
Het zij zo..

Dank voor de adviezen

Groet,

Gijs (Neo)
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Gijs,

als er een 6080 of 6090 decoder inzit ! , wellicht even de dipswitches een paar keer verschuiven van ON naar OFF en vise versa, dan weer op goede adres zetten en kijken wat er gaat gebeuren . ;)

Mvg Gert
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Dit is wel een erg magere poging om het probleem op te lossen.....
De lok reageert op het signaal, want de lampjes branden en zijn schakelbaar, de dipswitches zijn dus het probleem niet en de decoder krijgt signaal. Natuurlijk kun je de dipjes even heen en weer doen en dan zou ik om dat uit te sluiten ook een ander loknummer instellen, maar het is niet logisch dat de elektronica kapot gaat tijdens het stilstaan. Veel waarschijnlijker is dat het probleem in de motor zit, dus motordraden even los solderen en de motor testen door hem aan een voeding te leggen. Heb je een motor met spoel (dus een 6080 decoder) dan mag dat wisselspanning zijn, heb je een motor met magneet (dus met een 6090X decoder) dan moet dat gelijkspanning zijn, batterij ofzo. Overigens zijn foto's vaak een goed hulpmiddel, dan hoeft de helper niet met alle alternatieven rekening te houden....
Als de motor "loopt" dan zit het probleem toch ergens in de elektronica (decoder of bedrading), loopt ie niet, dan motor schoonmaken en vooral de borstels controleren. Het draaistel kan ook geblokkeerd zijn, maar dan zou je wel iets hebben horen brommen. Succes en ik ben benieuwd....
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Loopt de lok wel analoog?

Grt. Jo
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
De decoder is waarschijnlijk nog een MM1 versie en de CS3 stuurt wss MM2 uit.
Heeft de lok ooit wel op de CS3 gereden?
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
En met dat protocol reageert de verlichting zoals het hoort? Lijkt me niet....
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Hoi allemaal,

Om maar met het laatste te beginnen, de lok liep wel op mijn CS2, wel een tijdje geleden, maar hij liep ;)
Ok, ik ga de dipswitches heen en weer schuiven en eventueel een ander adres instellen, kijken of dat helpt.
Of de lok analoog loopt, heb ik nog niet uit geprobeerd, maar ik ga dat zeker doen en laat jullie dat weten.
De decoder is een 6080.
Biedt dit alles nog steeds geen soelaas, dan zal ik wat foto's maken en hier plaatsen.


Alvast bedankt en bij leven welzijn horen jullie van mij :)

Groet,

Gijs
Re: Br 103 met een van de eerste decoders.
Hoi,

Nou dit draadje kan dicht, de decoder is echt ter ziele. De loc doet nu echt helemaal niets meer..  Zelfs geen licht.
Jammer, maar het is niet anders. Dank voor jullie adviezen.

Groet,

Gijs (Neo)