Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ESU Loksound v4 vraag

Gestart door avhoboken vrijdag 02 november 2018, 16:56:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
ESU Loksound v4 vraag
Na het overlijden van de decoder in mijn Marklin 37127 heb ik deze onlangs vervangen door een Loksound M4. Aanmelden op de CS2 ging verder vanzelf en de loc doet het in ieder geval weer. Waar ik nu nog wel mee worstel zijn de volgende 2 dingen:

1. De functie toetsen op de CS2 laten nu alleen F0 (licht), F2 (horn) en F7 (last) zien. Ik heb in het CS2 Loc  menu geprobeerd andere functies aan te zetten maar alleen F1 (motor) krijg ik daarmee aan de praat. Ik had vewacht dat deze MFX decoder ook automatisch alle standaard geconfigureerde functies zou inlezen maar niet dus. Hoe krijg ik dat nu voor elkaar?

2. Als de loc rijd en ik laat het tot stilstand komen dan gaat hij, net voordat deze stilstaat, nog even versnellen. Hoe haal ik dat eruit?

Ik heb nog niet eerder met losse decoders gewerkt en dit is de allemaal erg nieuw voor mij. Heb wel geprobeerd wijs te worden uit de Loksound handleiding maar die is zo uitgebreid dat ik er (nog) niet uitkwam.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Gr. Alex
Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Alex, is er een andere geluidsfile in de decoder gezet, of betreft het het standaard geluidsbestand?

Voor het hupje, de waarde in CV52 met een klein beetje verhogen.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Ik heb eerlijk gezegd niets anders gedaan dan de decoder uit de verpakking te halen en deze in de loc te plaatsen. Verder niets er mee gedaan omdat ik ook eerlijk gezegd ook nog niet weet hoe dat moet. Heb ik daarvoor dan eerst een ESU lokprogrammer nodig om dit aan te passen?

Ik zal vanavond CV52 aanpassen, kijken of dat helpt.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Hoi Alex,

Je kunt de automatische motor inregeling van de decoder gebruiken.
Je zet dan CV54 op 0 en zet de lok op een recht stuk spoor, met minimaal 1 meter uitloop.
Selecteer de lok en houdt de regelaar op 0.
Druk nu op F1 en de lok spurt nu vooruit en regelt dan automatisch de nodige CV's in van de motor regeling.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Citaat van: avhoboken op vrijdag 02 november 2018, 17:15:09
Ik heb eerlijk gezegd niets anders gedaan dan de decoder uit de verpakking te halen en deze in de loc te plaatsen. Verder niets er mee gedaan omdat ik ook eerlijk gezegd ook nog niet weet hoe dat moet. Heb ik daarvoor dan eerst een ESU lokprogrammer nodig om dit aan te passen?

Voor de soundfile wel, de cv is via je CS2 wel aan te passen.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: ESU Loksound v4 vraag
Geldt dat ook voor het toewijzen van icoontjes wanneer hij zich onder MFX aanmeldt? Ik heb een Lokprogrammer, dus nooit anders geprobeerd.

Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Met de CS1 MS2 en de CS2/3 kun je ook de icoontjes aanpassen van een ESU M4 decoder.
Heeft ESU wel geluiden voor de 1200? Weet sowieso dat ESU niet meer de 16 functie onder M4 ondersteunt dus wil je meer kan dat alleen onder DCC.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Hallo,

zelf onlangs een Marklin Msd3 in een 1200 geplaatst, omdat Esu voor een 1200 niet het bestand beschikbaar gesteld heeft. De Esu locsound voor een andere loc gebruiken waarvan wel een download beschikbaar is zou een optie kunnen zijn,

als het voor jou van belang is dat je een goede 1200 sound krijgt voor je loc, sta ik open voor een ruil van decoder, en waarbij je een Msd3 krijgt met dezelfde geluiden als mijn loc, en ik de loc voor je programmeer en inregel.

met vriendelijke groet,

Walter




Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Goede morgen Alex,

Ik heb een ESU M4 in een Brawa DL-109 gezet. Aangezien ik geluiden moest inladen met mijn ESU lokprogrammer heb ik een kijkje gekregen in de decoder. De functies die je beschrijft zijn de ?default? instellingen. Andere functies en/functietoetsen moeten aangezet worden in de functie mapping pagina. Daarin kun je meerdere functies toewijzen. Mijn DL-109 heeft nu (inclusief geluid) 15 functies! De bijbehorende (toegewezen) icoontjes en (standaard) lokplaatje worden daarna gewoon via mfx ingeladen. Wel ben ik er achter dat het programmeren via het CS van Marklin een stuk moeilijker gaat dan via de ESU lokprogrammer en dat niet alle mogelijkheden van de decoder benut kunnen worden wanneer je programmeert via het CS.
De site van ESU staat overigens vol met geluiden van diverse loks, dus ik denk dat de 1200 daar ook wel tussen staat. Alleen al van mijn DL-109 staan er al 4 of 5 verschillende versies op afhankelijk van de maatschappij waar deze gereden heeft.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Citaat van: apjefferson op zaterdag 03 november 2018, 09:44:10
De site van ESU staat overigens vol met geluiden van diverse loks, dus ik denk dat de 1200 daar ook wel tussen staat.
Niet dus.
De geluiden van NS locs in de database ===> klik
Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
 @citaat Wim, ik denk dat jouw link alleen werkt als je eerst op de ESU site inlogt. Althans, ik heb bemerkt dat de link alleen dan werkt als je ingelogd bent.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 november 2018, 00:41:35
Geldt dat ook voor het toewijzen van icoontjes wanneer hij zich onder MFX aanmeldt? Ik heb een Lokprogrammer, dus nooit anders geprobeerd.

Het probleem is exact wat Jeffrey omschrijft, je hebt momenteel alleen de default geluiden, en die zal je toch echt via de lokprogrammer moeten toevoegen.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Hallo,

idem de Esu files, bevatten maar een paar downloads die geschikt zijn voor NS treinen,

NS1600/1800
NS6400/6500
Tee Ram 1001/501
Diesel DE1/2 treinstel
NS1600P die als proefexemplaar kort heeft rondgereden
NS500

Ice3 die ook voor de NS variant bruikbaar is.

Het geluid van de 2200 wordt als Plux21 en de 1200 wordt als Next18 decoder door een fabrikant van treinen aangeboden, maar zijn niet als universele download beschikbaar helaas.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ESU Loksound v4 vraag
Ad, ik was niet ingelogd.
De enige twee soundfiles voor de Loksound V4.0:
Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Dank allemaal voor de waardevolle informatie, al weer een stuk wijzer geworden.
@Walter, bedankt voor het aanbod maar ik ga er voorlopig eerst zelf mee experimenteren.

Dat ESU niet het geluid van de 1200 heeft vind ik nu nog niet zo erg, mogelijk dat ik later alsnog een MsD3 erin plaats maar eerst ga ik me wat meer thuismaken op de loksound.

Ik heb CV54 aangepast zoals jullie ook beschreven. Loc rijd nu heel netjes bij langzame snelheden, ga ik echter sneller dan rijd hij juist erg schokkend. Ik zal proberen morgen een filmpje te maken (vandaag geen tijd meer helaas) om het wat duidelijker te maken.

Alex
Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Na het autotunen van de Loksound via CV54 rijdt de lok erg schokkerig bij middelmatige snelheid. Bij lage en erg hoge snelheid is dit niet te merken. Ik heb de decoder daarna gereset en toen was het originele probleem weer terug dat bij het stopzetten van de lok er een soort naschok optreed.
Afijn, komend weekend naar Eurospoor, wellicht kan ik daar een lokprogrammer op de kop tikken en zal ik me eens verder gaan verdiepen in de, voor mij, nieuwe wereld van de Loksound decoder :)

Filmpje

Re: ESU Loksound v4 vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 02 november 2018, 17:11:46
Voor het hupje, de waarde in CV52 met een klein beetje verhogen.
Alex, had je mijn opmerking over CV 52 al geprobeerd? De huidige waarde uitlezen (default is 15), en dan met 5 ophogen (dus probeer eens met waarde 20).
Die CV54 truc is namelijk m.i. niet het handigste om te gebruiken.

M.b.t. de lokprogrammer, mocht je het zonde vinden om zoiets voor eenmalig gebruik aan te schaffen, dan kan je ook een keer naar de Rotterdamse stamtafel komen (of een PBtje sturen), dan neem ik mijn programmer mee en kunnen we de loc daarmee programmeren.
Overigens kan je de software op de esu site gratis downloaden, dus dan kan je al kijken hoe het werkt.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Ik had CV52 nog niet geprobeerd dus zojuist naar gekeken. Alleen kom ik niet zo goed uit het mfx CV configuratie scherm, zie ook bijgevoegde foto.
CV52 komt niet voor in de lijst en kan er ook geen CV waarde aan toevoegen zoals bij DCC. Ik heb geprobeerd om 'Slow K' aan te passen maar ook dat lukt niet. Vermoed dat die alleen ingelezen kan worden.

Ik vind het wel leuk om wat meer te weten te komen van die ESU decoders dus de lokprogrammer zal niet voor eenmalig gebruik zijn. Maar was nog niet op de hoogte van de stamtafels, erg leuk. Ga kijken of ik in december erbij kan zijn  :thumbup: en mocht ik nog geen lokprogrammer hebben dan maak ik graag gebruik van je aanbod.

Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Hou er wel rekening mee dat de marklin decoder met een reden defect is gegaan zolang je de oorzaak niet weet kan de ESU net zo snel defect gaan,bij nieuwe loks is meestal de motor het probleem.
Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Citaat van: nobody op zaterdag 03 november 2018, 10:44:53
Ad, ik was niet ingelogd.
De enige twee soundfiles voor de Loksound V4.0:
DE1/2 -> Factory Equipped locs
http://projects.esu.eu/projectoverviews/3?type=all&order=date&country=nl

NS1600 / NS6400 -> Netherlands
http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?type=all&order=date&country=nl

Class08 / NS500 -> Great Britain
http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?type=all&order=date&country=gb

Tee Ram -> Switzerland
http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?page=4&count=10&order=date&type=all&country=ch&cat=1

En ja, ik ben het er mee eens dat het allemaal niet heel handig ingedeeld is als je iets zoekt  :D
Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
M4 decoders kun je toch ook gewoon in DCC programmeren?, als ik een M4 decoder instel met mijn MS1 (max snelheid of soundniveau bijvoorbeeld) dan reageert hij daar ook op als ik hem met DCC rijdt, mijn Raptor spreekt geen M4....

Groet, Anne W
Re: ESU Loksound v4 vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU Loksound v4 vraag
Het maakt niet uit of je in MFX MM of DCC programmeert elke wijziging  geldt voor alle protocollen.