Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos

Gestart door Lex-trein donderdag 01 november 2018, 20:36:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Beste mede forummers,

Zoals de titel al aangeeft heb ik last van loze bezetmeldingen op mijn baan. 

Allereerst de situatie: Ik ben de baan aan het opbouwen. Ik gebruik k-rails (vast en flex), Viessmann  5217 S88 detectie en de Ecos 50200 centrale. Ik heb de baan in stroomsecties verdeeld, ongeveer om de 2 meter een toevoer. De draden van de terugmelding heb ik aan de geïsoleerde railstaaf van de flex-rails gesoldeerd. De isolatie van de railstaven heb ik gedaan met Fleischmann onderbrekers.

Ik krijg nu van een aantal baanvakken loze bezetmeldingen. De meldingen treden in een cyclus op en ze komen altijd gelijktijdig voor. Ik heb de baan schoongemaakt, wellicht was het een vuiltje. Ik heb alle verbindingen nagekeken. De aansluitingen op de Viessmann 5217 etc. Maar ik kan de oorzaak van dit euvel niet vinden.  Vandaar dat ik mij tot jullie richt om een oplossing hiervoor te vinden.

Hartelijke groet
Lex
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Lex, heb je de eerste melder aan de baanmassa aangesloten?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Hoi Peter,
de eerste 5217 module is aangesloten op de massa van de baan met het bekende stekkertje.
Groeten
Lex
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Citaat van: Lex-trein op donderdag 01 november 2018, 20:36:41
loze bezetmeldingen. De meldingen treden in een cyclus op en ze komen altijd gelijktijdig voor.
Ehh, in hoeverre is er een bekabeld verband tussen de massa's van die secties?

Voor zover ik altijd begrepen heb zit alleen de eerste S88 van een reeks rechtstreeks op digitale massa, en de rest niet. Al die Viessmann 5217 exemplaren zouden serieel gekoppeld moeten zijn; zo niet dan krijg je de foutmelding die jij meldt.

leesvoer:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/212628-an-01-nl-terugmeldingsmodule.pdf
https://www.gebruikershandleiding.com/Viessmann-5217/preview-handleiding-798695.html
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37244.msg674864#msg674864
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30090.msg530300#msg530300

Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Peter,
heb je overal wel een goede (rail-)massa-aansluiting. Een S88-ingang wordt, door de wielen van de trein, doorverbonden met de massa ter plaatse.
Als die afwijkt van het massa-referentiepunt ( de massa-doorverbinding van de eerste S88-unit) kunnen spookmeldingen ontstaan.
Er moet (overal) een voldoende laag-ohmige massa-aansluiting zijn, om ook bij hoge stromen ( veel rijdende treinen ) valse meldingen te voorkomen.
  -- Dit verhaal is uiteraard niet aan de orde als je spookmeldingen krijgt zonder dat er treinen rijden....
m.vr.gr.
RoelofS
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Citaat van: Lex-trein op donderdag 01 november 2018, 20:36:41

Ik krijg nu van een aantal baanvakken loze bezetmeldingen. De meldingen treden in een cyclus op en ze komen altijd gelijktijdig voor. Ik heb de baan schoongemaakt, wellicht was het een vuiltje. Ik heb alle verbindingen nagekeken. De aansluitingen op de Viessmann 5217 etc. Maar ik kan de oorzaak van dit euvel niet vinden.  Vandaar dat ik mij tot jullie richt om een oplossing hiervoor te vinden.

Dit wordt veroorzaakt door een te lange verbinding tussen de ECoS(centrale) en de s88 modules. (Bandkabel) of Patchkabel.
Het bekende s88 probleem met en bij te lange s88 verbindingskabels.

Groetjes
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Beste mede forummers,
het probleem is ondanks de tips hier helaas nog niet opgelost.
Citaat van: Jan22 op donderdag 01 november 2018, 21:08:19
Voor zover ik altijd begrepen heb zit alleen de eerste S88 van een reeks rechtstreeks op digitale massa, en de rest niet. Al die Viessmann 5217 exemplaren zouden serieel gekoppeld moeten zijn; zo niet dan krijg je de foutmelding die jij meldt.
De 5217's zijn conform de handleiding aangesloten. Dus de massa op de eerste 5217, en de overige zijn met de Viessmann kabel met elkaar verbonden.
Citaat van: RoelofS op donderdag 01 november 2018, 21:14:16
Peter, (Lex!)
  -- Dit verhaal is uiteraard niet aan de orde als je spookmeldingen krijgt zonder dat er treinen rijden....
Er rijden nog geen treinen. De meldingen treden op met of zonder het test wagonnetje dat ik gebruik om te kijken of er een terugmelding komt.
Citaat van: Lex-trein op donderdag 01 november 2018, 20:36:41
Ik krijg nu van een aantal baanvakken loze bezetmeldingen.
De loze bezetmeldingen betreffen altijd de zelfde baanvakken. Ze komen in een cyclus voor, deze is: melding - 5 seconden 'rust' - melding - 15 seconden 'rust'- melding - 5 seconden rust''  - melding 15 seconden 'rust' etc.
Citaat van: Sprinter op donderdag 01 november 2018, 21:45:10
Dit wordt veroorzaakt door een te lange verbinding tussen de ECoS(centrale) en de s88 modules. (Bandkabel) of Patchkabel.
Het bekende s88 probleem met en bij te lange s88 verbindingskabels.
Vanwege de afstand tussen de ECoS en de 5217's moet ik de verlengkabel gebruiken van Viessmann zelf. Bij de vorige, afgebroken baan leverde dit ook geen problemen op.

In dit kader toch nog even de volgende vraag: bij de k-rails zijn de beide massa staven standaard niet met elkaar verbonden. Is er ergens per railstuk wel een mogelijke brug tussen deze twee railstaven die geactiveerd kan worden door een klein drupje soldeer oid?

Voor nu bedankt voor de input, het zoeken gaat door!, dus nieuwe tips zijn welkom.
Hartelijke groet
Lex
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Als het probleem ook optreedt als de rails niet aangesloten zijn, dan ligt het aan de S88 bus.  Dan zou ik die kabel tussen de ECOS en de eerste bezetmelder zeker vervangen door een S88-N (patchkabel).

Als het probleem op bepaalde blokken optreedt, kun je proberen de rails te vervangen, net zolang tot je de storing gevonden hebt.  Controleer ook de isolaties.

Je schrijft dat de storingen een patroon vertonen.  In dat geval kan het zijn, dat andere apparatuur (telefoons, wifi-routers, zendamateurs, goedkope LED verlichting etc) de storingen veroorzaken.  Een treinbaan is lastig af te schermen, gebruik dus in ieder geval niet al te lange draden naar je rails toe.

Viessmann geeft nog een tip over diodes :
https://www.heise.de/ct/Redaktion/cm/buch/rm16plan.gif
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Citaat van: Lex-trein op vrijdag 02 november 2018, 11:50:46
bij de k-rails zijn de beide massa staven standaard niet met elkaar verbonden. Is er ergens per railstuk wel een mogelijke brug tussen deze twee railstaven?
Bij de rails klopt dat, behalve bij de k-rail aansluitrails (een aansluitrail heeft doorverbonden spoorstaven). 
Bij wissels ligt dat anders. Alle standaard wissels hebben doorverbonden spoorstaven. De meeste kruisingen en kruiswissels ook. Bij de slanke wissels, kruising en engelsman zijn de oudere versies niet doorverbonden en en nieuwere versies wel. Om het eenvoudig te houden, meestal met het zelfde catalogusnummer.
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Kun je de ECOS een harde reset geven?
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Als ik het zo lees heb je hetzelfde probleem als ik had:


Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
CiteerVanwege de afstand tussen de ECoS en de 5217's moet ik de verlengkabel gebruiken van Viessmann zelf. Bij de vorige, afgebroken baan leverde dit ook geen problemen op.

Nee, dat kan heel goed zijn. Maar behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie.

De situatie is nu anders, kabels lopen anders, enz. enz.

Maar het probleem zit overduidelijk in je s88 aansluit kabel(s).
Kan een draadbreuk zijn, of een slecht contact op de pinnen, of vervuilde pinnen waardoor er een overgangsweerstand ontstaat.

Groetjes
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Hallo Lex,

ik kom binnenkort wel langs, tekkelen we ook het wisselstraat probleem in 1 keer, de bandkabels doen het hier al jaren prima hoor bij de Ecos, in de ruim 20 jaar slechts 1 keer een probleem gehad met mijn S88 en dat door mijn eigen toedoen, na een druppeltje soldeer deed de klem verbinding het ook weer, nog nooit last gehad van overspraak.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Hoi Walter,

Citaat van: wissels op zaterdag 03 november 2018, 13:06:54
ik kom binnenkort wel langs, tekkelen we ook het wisselstraat probleem in 1 keer, de bandkabels doen het hier al jaren prima hoor bij de Ecos, in de ruim 20 jaar slechts 1 keer een probleem gehad met mijn S88 en dat door mijn eigen toedoen, na een druppeltje soldeer deed de klem verbinding het ook weer, nog nooit last gehad van overspraak.
Lijkt mij een mega goed plan!
Bel je binnenkort om af te spreken.
Groet
Lex
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Beste mede forummers,
het mysterie is opgelost. Samen met Walter een avondje doorgebracht met o.a. de multimeter. Het speurwerk heeft opgeleverd dat de spookmeldingen veroorzaakt werden door lekstromen tussen de geïsoleerde railstaaf en de fase, of te wel de middel geleider. Deze zit bij de Krails op vernuftige wijze in de bielzen verstopt. Niet goed weggehaalde S-39 Inox had voor lichte corrosie gezorgd....... en dan is een lekstroompje met bijbehorende bezetmelding het gevolg. Inmiddels de boel schoongemaakt, corrosie weggehaald en een extra isolatie op de aangedane plekken aangebracht. Gevolg: enkel bezetmeldingen als ze er moeten zijn, nl bij gebruik van het spoor door locomotief en wagons.
Ben inmiddels weer vrolijk verder gegaan met de aanleg van Rashage.
Groeten
Lex
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Loze bezetmeldingen S88 - Krails - Ecos
Is mij ook gebeurd met het "inlijmen" van ballast met verdunde houtlijm, tegenwoordig controleer ik de boel gelijk, gelukkig werk ik niet moet volledige bezetmelding.

Groet, Anne W