Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware

Gestart door ThePascalboy donderdag 01 november 2018, 13:37:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Beste,

Op dit moment volg ik de minor ?Project van je Leven? aan de Hogeschool van Utrecht. Tijdens deze minor werk je aan je eigen project. In deze tijd wil ik werken aan het automatiseren van mijn Märklin modelbaan en zal ik een eigen software- en hardware-oplossing hiervoor maken.

De reden voor dit project is dat ik momenteel de producten die er zijn van Märklin erg duur vind, zoals het Centraal Station 3. Hiervoor wil ik een goedkopere oplossing ontwikkelen.
Om dit te bereiken maak ik gebruik van de digitale connector box van Märklin (60116) en een Arduino-achtige printplaat die ik aan het ontwikkelen ben. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om via een goedkoop kastje de modelbaan aan te sturen door middel van een computer.

Op dit moment ben ik bezig met de ontwikkeling voor het ontwerpen van het baanplan.Verder heb ik al een aantal dingen gerealiseerd zoals een treinen bibliotheek, een settings-pagina voor het koppelen van de hardware en een console waar de output van de hardware te vinden is.

De software zal ik in 2 thema's gaan maken, dit omdat ik het zelf erg fijn vind om gebruik te maken van een donker thema maar ik ook kan begrijpen dat mensen een licht thema fijner vinden. Ook zal ervoor gezorgd worden dat de software op elk platform zal werken (Windows, Mac osx en Linux 32/64 bit (geen ARM)).

Een aantal voorbeelden hoe de software er op dit moment uit ziet:


Hoofdscherm waar het baanontwerp zal komen met de locatie van de treinen:


Mogelijkheid tot het handmatig aansturen van een trein:


Het ontwerpen van een baan:


Settings-pagina?s:


Output-pagina van de hardware:



Voor de baandetectie weet ik nog niet helemaal zeker welke methode ik ga gebruiken.
Mijn eerste plan was om dit te doen door middel van magneten en een reed sensor onder de baan. Er is echter ook massadetectie, aan de hand van deze methoden is het makkelijker om lange treinen te detecteren en daarom lijkt mij deze methode beter. Märklin zelf heeft hier een product voor die aangesloten kan worden op hun eigen software. Ik weet nog niet of dit goedkoper kan en of ik het product van Märklin hiervoor kan gebruiken. Wat zijn jullie ideeën hierover?



Ik hoop dat jullie dit ook een gaaf project vinden en dat jullie deze thread willen volgen. Ik zal hier updates plaatsen en alle feedback is zeer welkom :) . Ook zou ik het tof vinden als er een aantal mensen mijn product willen testen op hun modelbaan als ze hun huidige digitale besturing (een simpele Märklin controller) zat zijn.

Groet,

Pascal Lieverse
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Hi Pascal ??

Interessant wat je van plan bent, blijf je volgen.
Wel een beetje bijzonder dat je het niet over "massa" detectie hebt.

groet
Harald
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Da's een ambitieus project! Ik ga je volgen, en hoop dat het je gaat lukken.

Voordat je het wiel opnieuw gaat uitvinden, heb je gekeken naar CAN Digital Bahn? Ik gebruik het niet, maar kwam het tegen toen ik me zelf een half jaar geleden serieus ging verdiepen in wat ik nodig had voor een automatische baan. Ik kan me voorstellen dat je er iets aan hebt om te kijken hoe zij het hebben aangepakt.

Hoewel ik een CS 3 ook prijzig vind, staat hij nu toch op mijn shortlist; de andere kandidaat is een ECoS. Uiteindelijk viel CAN Digital Bahn voor mij af omdat ik nog veel moet leren over baanbesturing en -automatisering, daarom heb ik besloten om zo veel mogelijk standaardoplossingen te gaan gebruiken. In eerste instantie wil ik een eenvoudig geautomatiseerd baantje bouwen. Als het allemaal werkt, maak ik het stap voor stap groter en ingewikkelder.

Je vraagt naar baandetectie, en daar is massadetectie (Harald wees je daar al op) de standaardoplossing voor 3-rail. Het is een bewezen technologie, je kunt zelf de rails aanpassen zodat daar geen extra uitgaven voor nodig zijn en naast de s88 modules van Märklin zijn er ook een heleboel andere, goedkopere leveranciers (rosoft bijvoorbeeld). Dit ga ik dan ook gebruiken. Misschien ga ik, als aanvulling, bij wisselstraten experimenteren met detectie op basis van lichtslagbomen (en ook weer met s88 modules), maar niet vanaf het begin.
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Beste Pascal,

Wat verwacht je van het apparaat dat het digitale signaal op de baan zet:

alle toeters en bellen, alle digitale formaten en mooie prentjes, zoals het CS3

of

een vertaler van computerinstructies

Groet, Anne W
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Hier nog een volgertje :thumbup:
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Beste,

Dank voor de reacties allemaal  :)

Sorry dat mijn formulering niet helemaal correct was, ik bedoelde eigenlijk inderdaad massadetectie naast reed sensoren.

Verder zijn er inderdaad al erg veel producten op de markt, maar vind ik dat de systemen erg moeilijk zijn voor beginners. Daarom wil ik het liefst een compleet pakket maken wat iedereen begrijpt. Het liefst een pakket waar een kind de was kan doen en niet hoeft na te denken welke technieken er allemaal inzitten, vandaar dat ik ook een hardware en software oplossing wil leveren als 1 geheel.

Momenteel heb ik al een werkend prototypen om te communiceren met de Märklin connector box, dit door de code te bestuderen van https://code.google.com/archive/p/railuino/ en http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/CS2_can-protokoll_1-0.pdf. Het is al mogelijk om via de software de trein aan te sturen via de handmatige controller.

Groet, Pascal Lieverse
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Asl je op zoek bent naar een "goedkope" 16-voudige I/O-unit op basis van het S88-systeem en geschikt voor Loconet zou je kunnen kijken naar de zelf te bouwen modules van Peter Giling.
Met name de CGA50 / CGA500 zijn interessant.

Voor meer info https://sites.google.com/site/phgiling2/the-mgv-family/mgv50 of op https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gca:gca-index-de#gca500_loco-i_o_16_port_i_o_module_fuer_ldty-01_gehaeuse

John
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Hoi Pascal,
Erg interessant project, ik volg je op de voet
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Beste Pascal,

Je grootste uitdaging zit in het ontwikkelen van een systeem waarbij een "kind de was kan doen", nu zijn kinderen heel slim tegenwoordig, dus beter is het te definiëren als: waarbij een "mens zonder enig technisch of logisch inzicht de was kan doen".

Omdat ik al de gelukkige gebruiker ben een apparaat waarbij de hardware en de software (doos A4 papier, twee-zijdig geprint) één geheel zijn, volg ik je.

Groet, Anne W
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Ambitieus maar boeiend project. Ga ik met interesse volgen!
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
hoi,

Een interessant iets dat zelf ontwikkelen.

Citaat van: ThePascalboy op donderdag 01 november 2018, 14:52:46
Verder zijn er inderdaad al erg veel producten op de markt, maar vind ik dat de systemen erg moeilijk zijn voor beginners. Daarom wil ik het liefst een compleet pakket maken wat iedereen begrijpt. Het liefst een pakket waar een kind de was kan doen en niet hoeft na te denken welke technieken er allemaal inzitten, vandaar dat ik ook een hardware en software oplossing wil leveren als 1 geheel.

Het is een mooi doel om vanuit "het moeilijke voor beginners" te gaan denken en te zeggen: Dat moet gemakkelijker. Veel systemen en projecten zijn ooit zo gestart en begonnen. Lopende het project komen er steeds meer en meer wensen bij. Het vervelende bij modelspoor is dat je zoveel verschillende configuraties hebt waar je als ontwikkelaar rekening mee moet houden. Je krijgt daardoor een uitdaging om te kijken of het nog "simpel" gehouden kan worden. Het "aansturen" van de diverse aparte onderdelen zoals alle types (3-weg) wissels, rolbruggen, draaischijven en segmentdraaischijven zal een uitdaging zijn.

Groet Ronald.

Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Zeer interessant om volgen.
Mag ik uit interesse vragen in welke taal je de software gaat schrijven ?

Guy
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Helaas ben ik niet zo positief, beschouw het als opbouwende kritiek om van je studie een succes te maken ;-)

Ambitieus project. Realistisch? Nee. Totaal niet. Baken je scoop af naar een realistische doelstelling binnen een halfjaar. Geen enkele fabrikant ontwerpt een compleet pakket binnen een halfjaar door 1 persoon. Daar gaat jaren werk inzitten. Denk eerder aan het ontwerpen van 1 specifiek product, die compleet wordt, bijvoorbeeld een nieuwe bezetmelder.

Je begint aan iets waar zo ongeveer alles al van bedacht is door fabrikanten in een best verzadigde markt. Het is hetzelfde als een auto onderhouden. Dat kan ook niet iedereen, dat zal je moeten leren. Hetzelfde geld voor een automatische treinbaan. Je moet je erin verdiepen en leert elke dag nieuwe dingen. Iets plug & play maken werkt helaas niet bij onze modelspoorhobby.

Ik ben benieuwd hoe je project verder vordert!
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
zeer mooi project ik volg zeker mee :thumbup:
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Hallo Pascal,

succes met dit studieproject, ik ben ook benieuwd wat de programmeertaal wordt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Citaat van: Wijbe op vrijdag 02 november 2018, 12:10:25
Helaas ben ik niet zo positief, beschouw het als opbouwende kritiek om van je studie een succes te maken ;-)

Ambitieus project. Realistisch? Nee. Totaal niet. Baken je scoop af naar een realistische doelstelling binnen een halfjaar. Geen enkele fabrikant ontwerpt een compleet pakket binnen een halfjaar door 1 persoon. Daar gaat jaren werk inzitten. Denk eerder aan het ontwerpen van 1 specifiek product, die compleet wordt, bijvoorbeeld een nieuwe bezetmelder.

Je begint aan iets waar zo ongeveer alles al van bedacht is door fabrikanten in een best verzadigde markt. Het is hetzelfde als een auto onderhouden. Dat kan ook niet iedereen, dat zal je moeten leren. Hetzelfde geld voor een automatische treinbaan. Je moet je erin verdiepen en leert elke dag nieuwe dingen. Iets plug & play maken werkt helaas niet bij onze modelspoorhobby.

Ik ben benieuwd hoe je project verder vordert!
Helemaal met Wijbe eens.
Ik neem aan dat je inderdaad iets van een half jaar de tijd hebt en die tijdspanne is zeer waarschijnlijk te kort om dit volledig zoals jij het voorstelt te realiseren.
Hierbij spreek ik uit ervaring, heb in 1989 met eigen software mijn Märklin baan volledig geautomatiseerd bestuurd en
heb zowel aan de Hogeschool Rotterdam & Omstreken als aan de TU Delft de nodige studenten bij hun afstudeerprojecten begeleid.

Wellicht heb je dit goed doordacht en gepland en is het haalbaar, maar wees er op bedacht dat je de nodige hobbels tegen zult komen.
Je eerste stappen zien er goed uit, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat na het bedenken de eerste stappen vaak snel gaan.
Of je was al een tijd bezig en hebt dus extra tijd tot je beschikking gehad en daarmee een voorsprong opgebouwd.

In ieder geval veel succes en ik blijf benieuwd naar de vorderingen.
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties, en ik begrijp zeker de kritiek die jullie hebben en dat het niet realistisch is in een half jaar. Ik ben het daar zelf mee eens en zie het ook meer als een project voor langere tijd. Toch wil ik dit half jaar besteden om hieraan te werken, te kijken hoe ver ik kan komen en hoop ik hier veel uit te leren.

Vorig jaar Eurospoor is dit project eigenlijk al gaan rollen en waren een vriend en ik aan het discussiëren over of het mogelijk was om via een simpele en goedkope manier een Märklin digitale trein heen en weer te laten rijden. Dan heb ik het dus niet over een compleet systeem maar gewoon een simpele a naar b baan en weer terug (pendelen). Uiteindelijk hebben wij hier een oplossing voor gevonden maar toch bleef het idee hangen om hier verder iets mee te gaan doen. Na flink wat onderzoeken ben ik op het idee gekomen om een simpel apparaatje te maken die gekoppeld kan worden tussen de connector box en de pc.

Uiteindelijk heb ik al een werkend prototype die het grootste risico weg haalt van dit project, namelijk het wel of niet aan kunnen sturen van treinen. Tijdens dit project wil ik dit prototype omvormen tot een goed product en wil ik een start maken aan de software en zo ver mogelijk hiermee komen.

@VT601 heel erg bedankt voor de links naar de alternatieve van de S88, hier ga ik zeker iets aan hebben :)

@Ronaldk Ik begrijp zeker dat het systeem al heel snel te uitgebreid kan worden, vandaar dat ik op dit moment het nog echt heel simpel wil houden dus alleen rekening mee te houden met een ?kinderbaan? dus geen draaischijven, 3-weg wissels enzovoort. Ik weet dat dit een erg gemis is maar het beste is om eerst een goede opzet te hebben en later deze extra dingen toe te voegen.

@guyremgabdel De hardware en de backend van de software is/wordt geschreven met c++, voor de frontend is gekozen voor html/css en javascript. Hierin worden tegenwoordig de meeste programma?s geschreven omdat dit een betere gebruikerservaring biedt. Een voorbeeld hiervan is skype, discord of spotify.

Verder, voor de mensen die het leuk vinden om te sparren en het project in levende lijve willen zien. Ik ben vrijdag op Eurospoor en loop daar zelf rond. Dus mocht je dat leuk vinden stuur mij even een dm :)
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Beste Pascal,
Veel ambitie en enthousiasme lees ik in je bijdragen, maar ook ik behoor tot de sceptici. De eenvoud van de CS3 is groot en dat kent helaas zijn prijs, maar daarmee ook de mogelijkheden die door de laatste updat alleen maar mooier is geworden.
Maar is geef je de voordeel van de twijfel en ben benieuwd, zoals velen naar je oplossing(en). Succes daarmee.
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Hoi Pascal,

Je zou ook eens verder kunnen kijken in de digitale wereld. Ik weet dat Rocrail sowieso MM en DCC ondersteund en ook heel goedkoop met een Raspberry kan werken. Ook zie ik op YT diverse filmpjes met zg. DCC++. Dat is weliswaar geen MM-protocol zoals Märklin nog nodig heeft, maar ik denk dat hier ook veel opties zijn.
Daarnaast wordt ook in het Arduino-circuit veel geëxperimenteerd met treinbaanbesturingen.

John (VT601)
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Toch een leuk project. ik ben benieuwd naar de resultaten...
Re: Ontwikkeling van eigen Märklin PC besturingssoftware
Citaat van: ThePascalboy op donderdag 01 november 2018, 13:37:09? Er is echter ook massadetectie, aan de hand van deze methoden is het makkelijker om lange treinen te detecteren en daarom lijkt mij deze methode beter. Märklin zelf heeft hier een product voor die aangesloten kan worden op hun eigen software. Ik weet nog niet of dit goedkoper kan en of ik het product van Märklin hiervoor kan gebruiken. Wat zijn jullie ideeën hierover?
In 1976 heb ik een detectiesysteem ontworpen op basis van een emittervolger (2N1613) en een Schmitt-trigger (SN7414). Zie foto.

C1..12: 220 μF/50 V
C13,14: 0,1 μF/160 V
D1,2: SN7414
R1..12: 1 kΩ/¼ W
R13..24: 4,7 kΩ/¼ W
R25..36: 560 Ω/¼ W
V1..12: 2N1613
V13..36: 1N4148
X1: 31-pol. connector MH
printplaat: 160 x 100 mm

De uitgangen sluit ik tegenwoordig aan op een OC32. Inmiddels denk ik na over een detectiesysteem op basis van optocouplers.