Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Te sterke ontkoppelaar

Gestart door E103.1 zondag 28 oktober 2018, 09:12:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Te sterke ontkoppelaar
Lid sinds: 2016

offline
Te sterke ontkoppelaar
Hallo,

Om de locomotieven te ontkoppelen van de wagons gebruik ik de ontkoppelaar 62997 (Trix) = 24997 Marklin.
Deze stuur ik aan met gelijkstroom, daardoor maken ze nagenoeg geen geluid meer en is die irritante zoem weg.
Maar de ontkoppelaar is nu zo sterk dat hij de treinen gewoon omhoog drukt.
Wie weet hoe ik dit kan verhelpen.

Werner
Re: Te sterke ontkoppelaar
Hoi Werner,

de aangelegde spanning verlagen.

Groeten Sander
Re: Te sterke ontkoppelaar
Ik heb nog zo'n oude regelbare schuifweerstand van Fleischmann liggen. Kan ik die hiervoor gebruiken?

Werner

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Te sterke ontkoppelaar
je kan het proberen.

Groeten Sander
Re: Te sterke ontkoppelaar
of met wat diodes de spanning verlagen. Dat kan ook helpen. Een weerstand zou ik niet zo snel doen.

Groet Ronald.
Re: Te sterke ontkoppelaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Te sterke ontkoppelaar
Citaat van: E103.1 op zondag 28 oktober 2018, 09:12:07
ontkoppelaar 62997 (Trix) = 24997 Marklin.
Deze stuur ik aan met gelijkstroom,

Hoe kom je aan die gelijkstroom: via aparte stroombron of via een gelijkrichter afgetapt van de Trix/Märklin tafo?
M.a.w. stuur je 'm aan met 12 vDC, 16 vDC of eerder 24 vDC ?
Re: Te sterke ontkoppelaar
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Te sterke ontkoppelaar
Staat je materieel er wel goed boven? Ik heb er 7, allen achter een decoder aan een gelijkgerichte voeding vanuit die decoder en herken je probleem niet.
Re: Te sterke ontkoppelaar
Als je hem met een schakelkastje schakelt, zou je eens een 12 volt voeding kunnen proberen.
Re: Te sterke ontkoppelaar
Heeft niets met de spanning te maken, maar meer met de positie van je trein als die boven de ontkoppelaar staat, en als de onderkant is lager dan de hoogte van de ontkoppelaar dan zal de trein altijd opgetild worden. Ongeacht of het wisselspanning of gelijkspanning is. Als de spanning 12V is zal de ontkoppelaar nog altijd volledig omhoog komen eenvoudig omdat de magneet aantrekt. En dat zal altijd volledig zijn ongeacht de spanning.

Groetjes