Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

nieuwe baan h0

Gestart door twinkie vrijdag 26 oktober 2018, 23:40:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan h0
twinkie
gast

nieuwe baan h0
Hoi allen,

Wij willen een baan gaan aanleggen voor alsnog plannen voor h0 Marklin aan te leggen.
We krijgen zelf nog met moeite een plan op de pc.
Is er toevallig iemand die het voor ons wil ontwerpen?

Wat we ongeveer willen in de rechtse hoek waar de hoek een stukje weg is in de baan daar komt een berg.
En die loopt langs de muur met een brug zo naar de andere hoek met nog een stuk berg/tunnel.
Er moet een station met meerdere sporen komen, ranggeer plekjes.
Er moet ook ruimte blijven voor dorpje en scenery/water.

Onder de baan is er ruimte langs de muren van 2,80x2,80 en 0,40 breed voor eventueel een schaduwstation.
En bij de muur van 2,80x1,00 kan nog een lus gemaakt worden voor het draaien/keren.
Zo hebben wij het een beetje in ons hoofd.

Zaterdag 27oktober gaan we naar Appeldoorn.
Wie weet kunnen we daar met iemand hierover brainstormen...

Hartstikke bedankt alvast,
Twan en Inge

Re: nieuwe baan h0
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: nieuwe baan h0
Het zal lastig worden om deze diepte van ruim een meter te kunnen bereiken, een mens komt gemiddeld niet verder dan een goeie 60cm om ergens goed bij te komen.
Re: nieuwe baan h0
twinkie
gast

Re: nieuwe baan h0
smaller maken kan altijd nog groter gaat niet en somige bochten hebben toch een vaste maat de R1 was dach ik toch al 74 cm dan nog een ernaast toch al bij de 1 m nodig
Re: nieuwe baan h0
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: nieuwe baan h0
Als het kan liever geen R1 gebruiken en misschien een idee om rondom langs de muren iets te doen en dan 50 of 60cm diep. Ergens zal dan een uitneembaar deel moeten komen. Of zorg voor mangaten die je later dicht kan maken.
Het zou jammer zijn om er later achter te komen dat je niet overal makkelijk bij kan.
Re: nieuwe baan h0
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuwe baan h0
Beste,

Dat het niet lukt met software, kan ik me voorstellen. Maar, probeer eens een schets te maken met potlood/ pen en papier, zodat je al een beeld schetst van wat jullie voor ogen hebben. Op basis daarvan zijn er hier wellicht mensen die enorm handig zijn met Wintrack en die het wel "even" om wil zetten.

Ook handig om te weten: gaan jullie met M, C of K rijden?

Van wat ik zo lees, willen jullie heel veel. Less is more, tenzij je van een rail-spaghetti houdt (en daar is niets mis mee).

En een laatste suggestie: ga eens neuzen op internet naar baanplannen, danwel topics op fora waarvan jullie denken: "dat wilen we ook!". Dat hoort allemaal bij het proces van uitdenken wat je wil. Die baan hoeft toch niet binnen een jaar klaar te zijn...?

Succes!

Groeten,
William
Re: nieuwe baan h0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: nieuwe baan h0
Ik begrijp de tekening niet.

Links staat 280, maar als ik de evenwijdige stukjes bij elkaar optel kom ik op 35 + 75 + 160 = 270, een verschil van 10.
Boven staat eveneens 280 en daar komt nog 45 bij, dus 325, maar nu komen de evenwijdige stukjes van 100 en 205 uit op 305, een verschil van 20.

Met zo'n tekening als uitgangspunt kan ik mij heel goed voorstellen dat het ontwerpen van een plan niet lukt.

Of zie ik iets over het hoofd?
Re: nieuwe baan h0
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan h0
Het kan natuurlijk best zijn dat de muur niet recht loopt, maar iets naar binnen komt.
Re: nieuwe baan h0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: nieuwe baan h0
 @citaat
Zeker, dat zou kunnen. Maar ik ga niet iets aannemen en dan een baanplan ontwerpen om er later achter te komen dat het niet past.
Re: nieuwe baan h0
twinkie
gast

Re: nieuwe baan h0
idd reken/schrijf foutje van deze kant de 205 is idd 225 en het hoekje van 35/45 is een stuk muur van de vroegere kachel afvoer en kan niet verwijdert worden
en de 75 moet 85 zijn

de baan hoeft niet in een jaar af te zijn idd maar zouden graag wel iets van iets op papier hebben dan de vorm van de baan gemaakt kan worden of te tafel kwa afmetingen niet dat we op sommige plaatsen net 2 cm te kort komen
Re: nieuwe baan h0
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: nieuwe baan h0
Hier is een baanontwerp waarmee de meeste van jullie wensen gerealiseerd kunnen worden. Het is wel tamelijk vol geworden, veel ruimte voor scenery is er niet overgebleven. Uiteraard kun je wat sporen weghalen om daar wat aan te doen. Of je legt nog wat meer sporen in tunnels, dan kun je er een dorpje bovenop bouwen.

Zoals Tom al schreef, is het beter om geen R1 te gebruiken. Bij een beperkte ruimte is dat nogal lastig te vermijden. In dit ontwerp zit één  bocht R1 van 15°, verder is het overal minstens R2.

De bereikbaarheid van sommige sporen is bij dit ontwerp beslist een aandachtspunt. Zoals je ziet, is er ten opzichte van de oorspronkelijke grondplaat een inhammetje, dat geeft al een klein beetje verbetering. Desalniettemin liggen de rails achteraan relatief ver van de rand. Als ik deze baan zou bouwen, zou ik beslist ervoor zorgen dat ik op verschillende plaatsen op de baan kan steunen zodat ik er bij kan komen als er op een lastig punt een ontsporing is. En de tunnels in de berg linksachter kun je van onderen bereikbaar maken.

Ik heb dit plan gemaakt met de demoversie van Wintrack 14.0, die kunnen jullie ook downloaden. Als je dan dit plan invoert, kun je er zelf mee gaan experimenteren.
Re: nieuwe baan h0
twinkie
gast

Re: nieuwe baan h0
@speelmettreintjes hartstikke bedankt voor het ontwerp, we vinden het er wel leuk uitzien zo. Het middenstuk vinden we sowieso perfect, gaan alleen toch nog eens kijken om wat meer ruimte te creeeren zodanig dat er ook boven een deel rond kan aan rijden en niet alleen stops hebben.

Maar het bevalt ons wel het banenplan verder

groetjes,
Twan en Inge