Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen

Gestart door flevoland2012 vrijdag 26 oktober 2018, 09:55:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Ik heb sinds begin deze week 2 sets van de Märklin 42904 NS ICK, ik heb de rijtuigen getest en zit nu met een aantal vragen

1) Er zit best een grote afstand tussen de rijtuigen, zijn dus niet echt kort gekoppeld, hoe kan dit ?

2) Er zit binnenverlichting in, maar de ene rijtuig branden ze feller dan andere rijtuig, is dit aan te passen

Wat ook jammer is dat er geen schakelbare sluitverlichting op zit, nu branden ze continue, ik heb 6 rijtuigen aan elkaar en aan elke achterkant de sluitverlichting, brand ook niet fel trouwens en wat ook jammer is dat ze geen rekening hebben gehouden met verlening van de set, je kan de rijtuigen niet in een willekeurige volgorde zoals 1e klas naast elkaar, je zit dan met de stroomvoerende koppeling die dan niet uitkomt, is dit aan te passen? de rijtuig die volgens hun aan de lok moet heeft geen stroomvoerende koppeling
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
De wagon met sluitverlichting heeft geen stroomvoerenden koppeling aan de achterzijde, evenals de kant van het voorste rijtuig, dat aan de lok komt. Als je twee sets, met de "voorste" rijtuigen aan elkaar koppelt, heb je logischerwijs sluitlichten achter en voor. De intensiteit is hoogstwaarschijnlijk niet regelbaar.
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen

De intensiteit van de lampjes is waarschijnlijk niet te regelen. Hebben de rijtuigen toevallig verschillend gekleurde interieurs? Ik heb een TEE set met verlichting en in de rijtuigen met donkerblauw interieur lijkt de intensiteit heel anders dan in de rijtuigen met rood interieur.

De sluitverlichting is meestal een apart printje dat met stekkertjes op de print van de binnenverlichting is aangesloten. Wellicht dat je die stekkertjes gewoon los kunt maken bij één van de rijtuigen met sluitseinen?

De koppelingen kun je gewoon omwisselen, maar het hangt ervan af of in de uiteinden (waar niet-stroomvoerende koppelingen in zitten) wel de stroomgeleider in de NEM schacht zit.
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Toch vermoed ik dat die intensiteit ook wel aan te passen is, maar dan zal je wel wat handigheid erin moeten hebben om de juiste weerstand(en) aan te passen.
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Deze set heb ik ook. Ik kan niet zeggen dat er verschil in lichtintensiteit is. Maar ik heb dan ook maar een set. Zit er verschil tussen de twee sets of is het willekeurig?

De buffers zitten niet aan. Er zit een paar millimeter afstand tussen. Bovendien zit er wat speling in de koppelingen. Op het moment dat de sleep getrokken wordt zal de afstand wat toenemen. Om even helder te hebben waar we het over hebben heb ik ter referentie twee foto's bijgevoegd. Eentje is van de situatie 'geremd', de andere is in getrokken toestand.

V.w.b. de lichtintensiteit, de set staat overigens als enige op een testspoortje direct aan de CS3. Er zijn dus geen andere verbruikers.

Er zit overigens geen andere elektronica in dan de lichtvoorziening. Ik heb de laatste wagon al even open gehad om de sluitseinen weer op hun plek te zetten. Het balkje was uit de voetjes geschoten en dat moest ik verhelpen. Ik zit er aan te denken om een functiedecoder te plaatsen waar ik de interieurverlichting en de sluitseinen mee kan schakelen. Dat heb ik ook met een van mijn ICE2's gedaan en dat werkt erg mooi.

De eerste en laatste wagon hebben inderdaad een standaard koppeling. Dat heb ik bij mijn setje oude ICR wagons ook moeten doen want de NS 1631 gaf netjes de massa door.  :P Ik denk dat dit de reden is dat M voor deze opzet gekozen heeft. Om de volgorde te wijzigen moeten deze worden omgezet. Daarvoor moeten de wagons wel open en er zal wat solderen nodig zijn. Zo ook voor het doorgeven van de spanning naar andere wagons. De stroomvoerende koppelingen hebben nummer 72020.

Groet,

TFK
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Maar waarom zou je de eerste klasse per se achter elkaar willen zitten?
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Citaat van: tfk op vrijdag 26 oktober 2018, 22:54:43

De buffers zitten niet aan. Er zit een paar millimeter afstand tussen. Bovendien zit er wat speling in de koppelingen. Op het moment dat de sleep getrokken wordt zal de afstand wat toenemen.


Als ik naar je plaatjes kijk vind ik het Marklin setje niet zo slecht. Buffer aan buffer kom je nooit tegen bij speelgoed treintjes.





Gr, Ben.
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Hoi hoi,

Ik heb de afbeeldingen geplaatst om een kadertje te scheppen. Tezamen met jouw foto's weet de topic starter wat als normale afstand moet worden gezien. Mochten de afstanden van de topic starter groter zijn dan weet hij dat hij even naar de winkel terug moet...

Ja, ik ben ook wel in mijn sas met deze set. Alsmede de zuurstokken.

Groet,

TFK
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Hoe is de afstand in vergelijking met de eerdere set 42903? En past deze set qua kleur en detail bij die eerdere set?
Re: Märklin 42904 NS ICK-Set aantal vragen
Het lijkt erop dat de kleur geel donkerder is dan de eerste levering, toen hadden bij mij mening verkeerde kleur geel gebruikt