Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Slanke wissels 24711/24712
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Slanke wissels 24711/24712  (gelezen 1230 keer)

Loet

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Slanke wissels 24711/24712
« Gepost op: donderdag 25 oktober 2018, 23:24:47 »

Hallo allemaal.

Op een aantal plaatsen gebruik ik slanke wissels (24771 en 24712).
Nu heb ik een 3015 en die heeft 2 sleepkontakten en zo gauw die er over die wissels  rijdt, alleen met afslaan, maakt hij kortsluiting. Ik kan niet vinden wat daar de oorzaak van is.
Is er soms iemand die daar ook last van had en weet wat de oorzaak kan zijn en of daar iets aan te doen is?

groeten

Loet
Gelogd
Marklin C rails, EcOS met boosters, iTrain, LDT decoders.

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Slanke wissels 24711/24712
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 oktober 2018, 23:36:47 »

Ik weet niet of je er nog een nieuwe sleper voor hebt mij is namelijk opgevallen dat wat oudere sleper meer speling hebben en dan vooral op slanke wissels geeft dit problemen.
Gelogd
Mvg Mark

ErikW

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: Slanke wissels 24711/24712
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2018, 12:58:46 »

Ik denk niet dat dit komt doordat de loc twee slepers heeft (tenzij je ook precies over een blokscheiding rijdt).

Zijn de slepers wel netjes recht? 

Als de sleper te ver ingedrukt wordt, kan deze ook sluiting maken met het chassis.  Je kunt dan proberen een stukje tape boven de sleper(s) aan te brengen.
Gelogd
Erik

Loet

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Slanke wissels 24711/24712
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 30 oktober 2018, 19:12:03 »

Het is redelijk vreemd.
Het gebeurt niet bij de loks met een sleper, alleen bij degene met twee slepers. De sleper moet wat omhoog gedrukt worden om over de rail zelf heen getild te worden. Op dat moment raakt de sleper de rail en krijg je de kortsluiting.
Ik denk dat ik die slepers maar afschuin aan de voorkant kijken of dat helpt. De "enkele" sleper ziet er uit alsof hij meer afgeschuind is aan de zijkanten.

In ieder geval bedankt voor de reactie en ik laat wel weten of dat helpt

groeten

Loet
Gelogd
Marklin C rails, EcOS met boosters, iTrain, LDT decoders.

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke wissels 24711/24712
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 30 oktober 2018, 23:28:18 »

Is je sleper wel goed gebogen? Een niet te kort?
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke wissels 24711/24712
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 31 oktober 2018, 00:48:03 »

De 3015 Kroko  heeft twee slepers van het kortste type: 7175, en die slepers zijn 42 mm lang.
Bron: http://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/doc/3015_explo.pdf

Langer kan een sleepcontact niet zijn op een Krokodil  vanwege de lengte van de draaistellen, en de kans op kortsluiting met tandwielen indien een sleper te ver uitsteekt en aan een kant teveel wordt opgetild, bijvoorbeeld om een spoorstaaf te kruisen.
Veruit de meeste sleepcontacten van Märklin loks van tegenwoordig zijn circa 50 mm lang, en daarop is de oploop van de hoogte van de puko's op wissels richting te kruisen spoorstaaf berekend.

Oude loks met (te) korte slepers ...?
Hoe zit het dan met wagonverlichting met behulp van sleepcontacten op die slanke wissels?

Dus als een Kroko op een slank wissel in afbuigend stand kortsluiting maakt, is het handig om uit te vissen of de sleper contact maakt met het tandwiel van de lok zelf of contact maakt met de spoorstaaf van het wissel. Want voor beide is een gemeenschappelijke oorzaak en een verschillende oplossing.

Uit puur nieuwsgierigheid wil ik weten of dit uitsluitend op het rechts afbuigende  wissel gebeurt of ook op het linker, en of het in beide rijrichtingen gebeurt of uitsluitend rijdend van tong naar afslaand spoor. 
Misschien begrijp ik de vragensteller gewoon niet goed.

Ik heb overigens geen C-rails, maar K-rails slanke wissels.  O:-D
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 oktober 2018, 00:54:18 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.245 seconden met 22 queries.