Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Gestart door jodelo donderdag 25 oktober 2018, 20:25:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hallo beste forumleden:
Aangezien de wisseldecoders van M... steeds meer problemen geven op mijn baan en ik niet weer nieuwe wil gaan kopen, wil ik overstappen naar servo bediende wissels.
Heb op dit forum reeds verschillende topics doorgespit maar kan nergens ontdekken of ik servo's kan aansturen met de K83 decoder.
Hiervan heb ik n.l. 8 stuks onder de baan hangen en het zou zonde zijn om deze niet meer te gebruiken.


Kan iemand mij zeggen of en welke servo's ik kan aansturen via de K83 decoders.


Mijn dank is groot voor iedere hulp of suggestie
m.vr.gr. Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Nee, dat gaat niet zomaar. Of beter gezegd: dat gaat niet.

Groet Ronald.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hallo Ronald:


Kun je mij ook uitleggen waarom dit niet gaat?
Welke andere opties heb ik om over te gaan naar servo gestuurde C rail wissels.


Groet Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hallo Jo,
I.p.v. servo aansturing, zou je ook een wisselmotor kunnen gebruiken. Bv de "MP1" van MTB.
Deze is wel met een wisseldecoder aan te sturen.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Of een goedkopere wisselmotor van Conrad.

groet
Harald
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hallo Cees en Harald:
Allereerst bedankt voor jullie reacties, de moeite van het bekijken waard.


Ik ga deze optie eerst eens bekijken, de MP1 is wel een kostbare zaak, ik heb momenteel 24 wissels en de MP1 kost ongeveer 12,50.
Dit zou betekenen dat ik 290 euro moet investeren.
Kan ik deze heel zeker aansturen met de M* K83?
Als dit zeker is wil ik eerst eens met een motor gaan experimenteren, als het werkt dan eventueel voor en na overstappen.


Groet Jo

Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Ja dat kan zeker weten.
Ik zelf stuur deze motoren van MTB aan met wisseldecoders van Litfinsky
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hoi Ceess:
Is Littfinski niet DCC en Marklin Motorola


Groet Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hi Jo,

Wel ff alles uitzoeken wat betreft DCC en MM en evt. met eind schakelaars erin.
Bij MTB zitten ze erin en Conrad heeft twee modellen een met en een zonder eindschakelaar.

Of eens bij een stamtafel langsgaan die kunnen je vast ook informeren.
klik hier

groet
Harald
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Beste Jo,

Ben je op de hoogte van het feit dat als je de eindschakelaars van de Märklin wisselaandrijvingen demonteert/overbrugt, je af bent van de problemen met deze aandrijvingen?

Voor Littfinski zie https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:produkte

Groet, Anne W
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hoi Harald:


Kan er bij Conrad maar 1 vinden. Welk type met eindschakelaar bedoel jij ?


Groet Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hoi Anne W


Ja hiervan ben ik op de hoogte, heb er verschillende overbrugd maar ook deze zijn na verloop van tijd gestopt met werken.
Heb er nu weer 2 kapot en ga deze morgen overbruggen, ben benieuwd hoe lang deze houden.


Groet Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Jo, ik refereer even aan je eerste post.
Geven de decoders het probleem of de wisselaandrijvingen?
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Als het de wisselaandrijvingen zijn, volg dan het advies van Anne W.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hi Jo,

Als ik dit allemaal zo lees zou je eerst eens moeten kijken waar je probleem vandaan komt.
De Marklin K83 decoders (weinig problemen mee die gebruiken vele anderen ook) of de wissel spoelen (zoals Anne schrijft die moet je dan wel aanpassen).

groet
Harald
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Beste Jo,

Daar kijk ik dan van op, wellicht eens kritisch kijken naar de gangbaarheid van de schuivende delen (vuil e.d.), mocht je nog eens nieuwe aandrijvingen aanschaffen, dan gelijk het schakelarmpje van de eindschakelaars demonteren, dan kan er stomweg niets inbranden.

Servo's is natuurlijk mooi, maar zijn ook niet helemaal probleemloos, verder kun je van een K83 een K84 maken door er een relais achter te zetten, maar een studie van servo's en de aandrijvingen hiervoor is wel een goed ding.

Groet, Anne W
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hoi Harald:


Het gaat om de wisselaandrijvingen, die blijven na verloop van tijd kapot gaan.
Heb er al van 6 de eindschakelaars verwijderd en doorverbonden.
Dit gaat de eerste tijd goed maar na verloop van tijd doen ze het niet meer.
Van daar dat ik wil kijken om over te gaan naar servo besturing.


Groet Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Jo, begrijp ik het goed dat je nog niet bij alle wissels de schakelaars hebt verwijderd?
Dat is dan je eerste klus.
Verder zou je dan geen tot weinig problemen moeten hebben.
Misschien ook nog eens controleren of alles goed schoon is en of alles soepel glijdt.
Zoals al opgemerkt is, servo's vereisen toch ook enige studie, zeker t.o.v. wisselmotoren en je kan de K83 blijven gebruiken.
Overigens heeft Litfinsky twee verschillende wisseldecoders. Een voor Motorola en een voor DCC.
Huiswerk genoeg, hou ons op de hoogte en Sucsez.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Ik begrijp dat je de goede raad aanvaardt, en toch gaat voor de vertrouwde M* wisselaandrijving.
Ook prima.

Citaat van: jodelo op donderdag 25 oktober 2018, 21:16:24
Kun je mij ook uitleggen waarom dit niet gaat?
Welke andere opties heb ik om over te gaan naar servo gestuurde C rail wissels.
Naar de uitleg ben ik ook benieuwd ...

In de rubriek Elektronicatechniek kom zo af en toe wel eens een draadje voor over servo's in het algemeen.
Zoals dit draadje: Ben het gejitter moe
Er staat niet in uitgelegd hoe een servo werkt, maar wel een aantal nadelen van servo's.

Daarin staat een verwijzing naar servotesters
en in het draadje van Jurrien staat uitgelegd hoe je een servotester gebruikt bij C-rails

Er is een waslijst van dit soort berichten op dit forum, en bij de buren.

Dus ik ben benieuwd wat voor uitleg je verwacht en bij welk draadje.
Want opties zijn er zat als je wat storingen op de koop toeneemt.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hallo Ceess:


Ja het wordt nog een hele uitdaging.
Door alle aangedragen ideeën ben ik nog wel enige tijd bezig met uitzoeken wat ik nu ga doen en gebruiken.
Mij spreekt de wisselmotor optie het meeste aan en lijkt mij het makkelijkst te implementeren.
Een treinvriend van mij is ook nog aan het kijken wat voor opties er allemaal zijn.
De M* optie daar krijg ik grijze haren van omdat er vanmorgen weer eentje de geest heeft gegeven. Was al omgebouwd (eindschakelaars verwijderd en doorverbonden)


Als ik er uit ben zal ik als ik er aan denk jullie wat laten weten.
Bedankt zover voor alle hulp en uitleg.


Groeten Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Citaat van: jodelo op vrijdag 26 oktober 2018, 11:47:43

De M* optie daar krijg ik grijze haren van omdat er vanmorgen weer eentje de geest heeft gegeven. Was al omgebouwd (eindschakelaars verwijderd en doorverbonden)


Ik vraag me af of je wel power genoeg hebt op de decoders, zo beroerd zijn die aandrijvingen nu ook weer niet dat ze uitvallen als ook de schakelaars zijn overbrugd.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hallo Ben
Power heb ik genoeg, de wissels worden apart gevoed van de baan, de baan krijgt zijn voeding via een IB booster.
Dus daar kan het niet aan liggen. Trouwens met de multimeter meet ik meer dan voldoende spanning om de aandrijvingen aan te sturen.
Ik heb de slechte wisselaandrijvingen apart getest met een Mobile Station die los van de baan aangesloten is om dingen te testen en locs te programmeren, en ook daarop werken ze niet meer.
Misschien doe ik wel wat fout bij het aanpassen van de aandrijvingen maar dat zou eigenlijk niet kunnen omdat ze eerst wel goed werken.

De meeste kapotte wisselaandrijvingen schakelen voor de aanpassing maar naar een kant. Na de aanpassing schakelen ze dan weer naar beide kanten.
Helaas hebben de meeste die ik aangepast heb na enige maanden compleet de geest gegeven.
Zowel de 74490 als ook de 74491 hebben dit probleem. Om grijze haren van te krijgen, dat en een lege beurs. >:-D
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Welke schakeltijd gebruik je ? Ik heb deze drastisch verlaagd naar 75 msec.
Je zeg dat er voldoende spanning is. Hoeveel is dat dan ? Op de achterkant van de verpakking staat maximaal 16 volt wisselspanning.
Zijn het steeds dezelfde wissels die het probleem opleveren ? Heb je de uitgangen van de k83 decoders gecontroleerd ? Als een transistor de geest gegeven heeft dat werkt de wisselaandrijving ook niet meer (een of twee richtingen).

Cees
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
En hoeveel stroom kan er geleverd worden zonder dat de spanning in elkaar duikelt?
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Pt2/3:
Ik gebruik een schakeltijd van 100 msec voor alle wissels.
Spanning ligt rond de 14 volt en komt van originele Marklin transformatoren van 57VA
Het zijn niet steeds dezelfde wissels maar het zijn iedere keer die wissels waar de oudste (3-4 jaar) aandrijvingen inzitten.
Maar het is ook al voorgekomen dat een nieuwere aandrijving van amper 1 jaar oud de geest heeft gegeven.
Ik test altijd met een andere wissel of het misschien aan de decoderuitgang ligt maar deze werken allemaal.


Groet Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hoi Ben:


Ik weet niet niet precies wat je hiermee bedoeld.
Ben wel enigszins technisch maar ook weer niet zover dat ik dit begrijp, sorry.


Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Stroom maal spanning is vermogen (VA). Jouw trafo kan 57VA leveren. Bij 14-16V is dat zo'n beetje 3-4A en dat is ruim voldoende om een aandrijving via een decoder te kunnen schakelen.

Doen je aandrijvingen het nog als je ze op genoemde trafo zet, draadjes even aantikken aan bruin en geel.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hoi Ben:
Dat ga ik straks even uitproberen, ik moet nu helaas naar het ziekenhuis voor een controle.
Kom er later op terug.


Groeten Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Jo

Geen enkele van mijn origenele M-trafo's levert 14-16V. Het is minstens 17,5V en dat 5x. Tenzij mijn multimeter niet deugt maar dat betwijfel ik.

Cees
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 26 oktober 2018, 16:42:18
Jo

Geen enkele van mijn origenele M-trafo's levert 14-16V. Het is minstens 17,5V en dat 5x. Tenzij mijn multimeter niet deugt maar dat betwijfel ik.

Cees



Dat was een schatting en die is misschien een beetje laag uitgevallen, heb net even gemeten en van de 2 levert er een 17,8V en andere 17,4V dus komt redelijk in de buurt van jou meting.


Gr. Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 26 oktober 2018, 14:52:34
Stroom maal spanning is vermogen (VA). Jouw trafo kan 57VA leveren. Bij 14-16V is dat zo'n beetje 3-4A en dat is ruim voldoende om een aandrijving via een decoder te kunnen schakelen.

Doen je aandrijvingen het nog als je ze op genoemde trafo zet, draadjes even aantikken aan bruin en geel.



Hoi Ben:
Heb de kapotte zojuist geprobeerd rechtstreeks op de trafo, maar ook daar doen ze het niet.
Eentje gaat maar een kant op (zelfde als via de decoder en het MS) en ander doet helemaal niks.
Ik vrees dus toch dat ze echt overleden zijn, of zijn er nog opties om iets door te meten om meer te weten te komen?


Groet Jo



Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Jo

Naar één kant: één spoel kapot
Helemaal niks: twee spoelen kapot.
In beide gevallen: prullenbak

Cees
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Ik verbaas me over de frequentie waarin de wisselaandrijvingen stuk gaan. Ik heb ruim 100 wisselaandrijvin gen uit de Märklin ...90 en ...91 serie, al ruim 10 jaar. Er is er ooit één defect gegaan. Oorzaak: was een gebruikt exemplaar en de vorige gebruiker had op een knullige wijze het aansluitstekkertje voorzien van nieuwe bedrading, kortsluiting dus. Kon eea gelukkig repareren. Verder nooit problemen gehad. Tips heb ik wel. Zorg dat de binnenzijde van de wissel soepel beweegt. Wissels van mijn baan kan ik van onderzijde bij en maak ze periodiek (eenmaal per maand) met een airbrush met alleen lucht, weer stofvrij. Daarna ducktape om de onderzijde weer te sluiten. Kost even tijd, maar dan doen de wissels het ook als ik dat wil.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Ook mijn aandrijvingen, na het demonteren van de eindschakelaar/doorverbinden, blijven goed werken, ik gebruik de aloude Edits decoders en de Viessmann 5211 op digitale spanning (gecombineerd Motorola/DCC), beide geven alleen de negatieve kant van de digitale spanning als bekrachtiging.

De oudste zijn van ca. 1995 en doen het nog steeds goed, nee, ik doe helemaal niets aan schoonhouden en zo, het verhaal van Jo, bevreemd me dan ook een beetje.

Groet, Anne W
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hoi Anne W


Heel vreemd dat bij mij de aandrijvingen zo snel kapot gaan. Toch gebruik ook ik de Viessmann 5211 en de marklin K83 en K84.
Deze werken prima en heb met de decoders nog nooit problemen gehad.
Zou het misschien kunnen dat ze teveel spanning afgeven en dat daardoor de aandrijvingen stuk gaan?
Ik heb inmiddels contact opgenomen met Marklin om te zien wat zij er van zeggen en of ik misschien iets vergoed kan krijgen, wat ik overigens niet denk.

Ik ga maar weer een nieuwe bestellen en verder met mijn onderzoek naar een eventuele ombouw naar servo of wisselmotor besturing.

Groeten Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Nee, het is zoals al jaren geschreven en in vele draadjes op dit forum en andere forums, een gebrek aan kwaliteit en betrouwbaarheid van de MäRKLIN wisselaandrijvingen. Nu kunnen we dat hier nogmaals bespreken en tot in den treuren blijven herhalen. Maar het probleem is bekend ook de oorzaak, en ook de oplossingen.
De Beste Oplossing Is Een Servodecoder Met Servo.
Een alternatief is een Motor, maar ook die kun je niet rechtstreeks aansturen met de k83 of andere gelijke magneetaandrijving decoders

K83, 5211, en alle gelijke decoder kunnen alleen magneet artikelen schakelen. (spoelen), en de MP1 (MTB)
K83 (en alle andere) met een adapter (LA010) daar kun je motoren(Conrad, Tillig, Tortoise e.d.) mee bedienen.

Een Servo is een soort stappenmotor en die moet van de decoder de opdracht krijgen om 3 stapjes linksom te draaien of 3 stapjes rechtsom.
En met die stapje bepaal je hoe ver de horn op de servo naar links of naar recht uitslaat.
Je zult begrijpen dat dit niet met een gewone decoder gaat lukken.

Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
 @citaat   :thumbup:

groet
Harald
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Sprinter:


Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik verder ga met Servo's.
Ik heb via Digikeijs een startpakket besteld met servodecoder en 4 servo's.
Hier ga ik de komende week(en) met testen en als het bevalt dan ga ik alle wissels ombouwen naar servo besturing.

Ik wil nogmaals een ieder bedanken voor de antwoorden, ideeën en suggesties op mijn vraag.


Deze topic kan voor mij gesloten worden.

m.vr.gr. Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Citaat van: jodelo op zaterdag 27 oktober 2018, 15:08:40
Ik heb via Digikeijs een startpakket besteld met servodecoder en 4 servo's.

Deze topic kan voor mij gesloten worden.
Als digibeet de vraag of dit de DR 4024 betreft waaover bij de buren enige draadjes liepen.

Protocolvragen kun je beter afstemmen met digitaal-rijders. Ik vraag ernaar omdat de DR4024 DCC-protocol specifiek is, zoals de meeste Digikeiijs spullen.

Ik heb (als analoog-rijder) geen idee of jouw uitrusting set zich beperkt tot Motorola of ook DCC kan aansturen. Of je Intellibox uitmaakt voor de ideale mix of niet?
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Beste Jo,

Okay, mocht je er met Digikeijs niet goed uitkomen, kijk dan eens bij Rosoft.

Groet, Anne W
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder

Hallo Anne W:


Ik heb inmiddels 4 wissels omgebouwd naar servoaandrijving met de Digikeijs decoder.
Het programmeren is een nachtmerrie, maar is me uiteindelijk wel gelukt.
Vandaag ga ik ze inbouwen in de baan na uitvoerig getest te hebben.
Weet jij zo of je i.p.v. analoge servo's ook digitale 9G servo's kunt gebruiken met de digikeijs decoder.
Deze kosten bij Ali n.l. 1,44 per stuk inclusief verzendkosten wat weer een hoop scheelt in de kosten. Bij Digikeijs kost 1 servo 7,90, gekkenwerk.
Hopelijk kun je mij een antwoord geven.


Groeten Jo
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
hoi,

Citaat van: jodelo op zaterdag 03 november 2018, 10:37:19
Het programmeren is een nachtmerrie, maar is me uiteindelijk wel gelukt.

Tja... Het is even puzzelen. De digikeijs decoders kunnen heel veel, maar blinken niet echt uit in eenvoudigheid.

Citaat van: jodelo op zaterdag 03 november 2018, 10:37:19
Weet jij zo of je i.p.v. analoge servo's ook digitale 9G servo's kunt gebruiken met de digikeijs decoder. Deze kosten bij Ali n.l. 1,44 per stuk inclusief verzendkosten wat weer een hoop scheelt in de kosten.  Bij Digikeijs kost 1 servo 7,90, gekkenwerk. Hopelijk kun je mij een antwoord geven.

Heet wel geen Anne maar: Waarom niet?  Je kan er een paar laten overkomen en uitproberen. Zelf een tig servo's van diverse pluimage onder de baan hangen met de digikeijs-decoders. Het werkt.

Groet Ronald.
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
 @citaat

Ik ben geen fan van de goedkope Chinezen, dus koop ik er niets, ik heb er lang geleden wel 2 maal 36.000 ton graan gebracht, maar Ronald heeft natuurlijk gelijk.

Groet, Anne W
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Voor nog geen anderhalve euro per servo, kun je je haast geen buil vallen. Als ik de Chinese servo's naast die van een Nederlandse leverancier leg, zie ik geen verschil.
Ik denk dat het allemaal uit een fabriek komt en zo niet, dan is het niet zo. Als het maar werkt. Het is heel wat minder kostbaar dan de Märklin aandrijvingen. Dus: give it a try!

Groet,

Peter
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Och een troost, die Digikeijs servo's komen ook gewoon uit China evenals hun digitale spullen.
Het is made in China en ingepakt in Holland.

Groetjes
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Beste Jo,

Ik vind het persoonlijk bijzonder dat je aandrijvingen kapot gaan. Ik heb inmiddels al een jaar of 6 ongeveer 28 aandrijvingen in gebruik met een K83. Allemaal door gesoldeerd, daarna geen problemen.

Zou je een aantal van de defecte aandrijvingen willen opsturen? (stuur maar een PB) Dan ik ik goed onderzoeken wat er nu is gebeurd met de aandrijving.

Wat dat aangaat deel ik de mening van Ben. Eenmaal doorgesoldeerd zijn ze nog niet zo slecht....


Servo's is inderdaad betrouwbaarder, maar voor de simpele hobbyist soms net een stap te ver...... :-(
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Servo's aansturen met Marklin K83 decoder
Hoe is dit afgelopen? Zat er een probleem in de spoelen?
Voordat ik aan de gang ga deze winter.......
met groet,
Jan Willem